معرفی شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری ری

بسیاری از ما که در پایتخت زندگی می کنیم یا برای تعطیلات راهی تهران می شویم، شاید ندانیم که شهر ری نیز می تواند یکی از شهرهایی باشد که در مسیر باید دید. ری را عده ای بسیار با تنها یک نام که بر روی نقشه نوشته شده، می شناسند و نه با جاهای دیدنی آن. با ما در مقاله بهترین جاذبه های دیدنی ری همراه باشید تا شما را با شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری ری آشنا نماییم. قطعا، آشنایی با دیدنی های معروف ری برایتان جالب خواهد بود.

حرم شاه عبدالعظیم

حرم شاه عبدالعظیم

حرم شاه عبدالعظیم را همه می شناسیم. حرم شاه عبدالعظیم هر ساله زائران و مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. بنابراین اگر راهی تهران و ری هستید، حتما برای زیارت نیز راهی حرم شوید.

بازار ری

بازار ری

بازار ری که در نزدیکی حرم شاه عبدالعظیم قرار دارد، یکی از بازارهای قدیمی تهران است که از گذشته محلی برای فروش کالاهای تجاری، سوغات زیارتی، ادویه، داروهای سنتی و...بوده است. البته رستورانهای آن نیز به کبابهایشان معروف هستند. بنابرای بازارگردی به سبک تهران قدیم را از دست ندهید.

آرامگاه ابن بابویه

آرامگاه ابن بابویه

آرامگاه ابن بابویه در قبرستان قدیمی قرار دارد؛ بنایی با معماری دیدنی، هشت ضلعی و قوس بزرگ رومی به همراه تزئینات آینه کاری شده. این آرامگاه که محل دفن ابوجعفر محمد بن علی بن حسین ملقب به شیخ صدوق بوده، مربوط به دوران قاجار است. یکی از خوشنویسان سلطنتی آن دوران به نام میرزا عمو نیز به خط نستعلیق کتیبه ای حاوی آیات قرآن را در آرامگاه از خود به یادگار گذاشت.

تالاب عشق آباد

تالاب عشق آباد

تالاب عشق آباد در 25 کیلومتری ری قرار دارد و برای عاشقان طبیعت، عکاسی از حیات وحش و پرنده نگری می تواند بی نهایت جذاب باشد. نکته ای که وجود دارد، این است که تالاب در تمام فصول پر آب نیست و فصل مهاجرت پرندگان نیز مشخص است. متاسفانه در چند سال اخیر به علت توجه نداشتن مسئولین به شرایط محیط زیستی این منطقه، تالاب عشق آباد از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل یکی از آثار بجا مانده از زمان سلجوقیان در شهر ری است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. شاید جالب ترین نکته درباره این برج، علاوه بر معماری، توانایی تشخیص زمان از طریق آن است. به عقیده برخی از کارشناسان، این برج شبیه به ساعت بوده و از تابش آفتاب بر روی کنگره های آن می توانید زمان را تشخیص دهید. ارتفاع این برج حدود 20 متر است و گفته می شود در گذشته یکی از کاربردهای آن راهنمایی مسافران جاده ابریشم بود، بدین صورت که بر بلندای آن آتشی روشن می کردند. ناگفته نماند که در طول سالها بارها مرمت و بازسازی بر روی برج انجام شده است.

آرامگاه بی بی شهربانو

آرامگاه بی بی شهربانو

آرامگاه بی بی شهربانو یکی دیگر از جاذبه های مذهبی شهر ری است که بر بلندای صخره ای در دامنه جنوبی کوهی با همین نام قرار دارد. طبق روایات و کتیبه بجا مانده در آرامگاه و البته باور اهالی، ایشان همسر سوم امام حسین بوده اند. البته طبق گزارش ایسنا و بنابر تحقیق اهل فن، این مورد از دیدنی های معروف ری آرامگاهی است متعلق به ایرانیان زرتشتی پیش از اسلام که ظاهرا اموات خود را آنجا می آوردند و در دخمه ای قرار می دادند. اما نخستین اثر اسلامی که در اینجا مشاهده شده، متعلق به قرن ششم است که برخی از اموات مسلمان را در آن دفن می کردند و هیچ ارتباطی به همسر بزرگوار امام حسین (ع) ندارد.

زندان هارون الرشید

زندان هارون الرشید

زندان هارون الرشید که برخلاف نامش به عنوان زندان کاربری نداشته، قدمتش به قرن چهارم هجری برمی گردد. زندان هارون الرشید که در دو طبقه و از سنگ و گچ ساخته شده، 10 متر ارتفاع دارد و آتشکده ای در دوران ساسانیان بوده است. هر چند عده ای می گویند که این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری ری به عنوان یکی از بناهای نظامی آن دوران کاربرد داشت.

باروی ری

باروی ری

باروی ری در دوران مادها کاربری دفاعی و نظامی داشت و البته قدمتی 6000 ساله. این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی ری در طول تاریخ بارها مورد تخریب و البته بازسازی قرار گرفت و در دوران اشکانیان دور تا دور شهر را فرا میگرفت. امروزه نیز حدود 3 کیلومتر از آن در بالای نقش برجسته فتحعلی شاه و بر روی صخره چشمه علی قرار گرفته است.

سنگ نگاره فتحعلی شاه

سنگ نگاره فتحعلی شاه

همان طور که گفتیم، نقش برجسته فتحعلی شاه قاجار در نزدیکی باروی ری قرار دارد. این نقش برجسته همان طور که از نامش مشخص است، به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و نقش او را سوار بر اسب در حال نیزه زدن به شیر کنده کاری کرد.

چشمه علی

چشمه علی

نام چشمه علی را بسیاری از ما از زبان بزرگترهای خود شنیده ایم؛ چشمه ای با عمری 8 هزار ساله که در شهر ری قرار گرفته است. نامی که این روزها بر چشمه گذاشته شده، از امام اول شیعیان علی گرفته شد. اما در گذشته و به علت حکمرانی اشکانیان و ساسانیان، آن را چشمه سورینی نیز می نامیدند. نکته جالبی که وجود دارد، این است که اهالی شهر ری و تهران در گذشته فرشهای خود را برای شستشو به این مورد از دیدنی های معروف ری می آورند و معتقد بودند آب چشمه جلا و رنگی خاص به رنگهای فرش و قالی می دهد. پس از شستشو نیز قالی ها را بر روی صخره های اطراف پهن می کردند.

قلعه گبری

قلعه گبری

قلعه گبری قدمتی 2000 ساله دارد. برای بازدید از این قلعه باید راهی محله ای با همین نام در در شهرک علائین شوید. قلعه مساحتی 3000 متر مربعی داشته و امروزه تنها دیوارهای طولانی و تخریب شده از آن که با خشت و گل ساخته شده اند، برجا ماند هر چند که در دوره ساسانیان برج و بارورهایی باشکوه داشته که طی جنگها و فرسایش های طبیعی نابود شده اند. نکته جالبی که باید درباره این مورد از مشهورترین جاذبه های گردشگری ری بدانید، این است که پیش از انقلاب کاربری شخصی داشته و در آن باروت ساخته میشد تا زمانی که در اختیار آستان عبدالعظیم قرار گرفت.

برج نقاره خانه

برج نقاره خانه

برج نقاره خانه در غرب امین آباد قرار گرفته است. در حدود هزار سال پیش و بعد از مرگ فردی زرتشتی به نام بزرگ امید این برج ساخته شد تا جسد او بر بلندایش قرار بگیرد و بعد از اینکه خوراک پرندگان شد، استخوان هایش نیز در همان جا و در کوزه ای به نام استودان مدفون گردد. این طرز از خاکسپاری یکی از باورهای زرتشتیان است، زیرا آنها خاک را عنصری پاک می دانند که نباید جسد را در آن مدفون کرد. بازدید از برج علاوه بر اینکه شما را با تاریخ منطقه آشنا می کند، شما را به فرهنگ زرتشتیان نیز نزدیکتر می سازد. علاوه بر این، در ارتفاع قرار گرفتن این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی ری نیز منظره ای تماشایی از اطراف را فراهم کرده است.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

من صدای ابرها و کوه ها را شنیده ام و به دنبال نجوای آنان، پاهایم ناخود آگاه ترین قدم هایشان را برداشته اند، چشمانم زیباترین مناظر را دیده و طبیعت را در آغوش کشیده است. همه را نت به نت، مو به مو، رنگ به رنگ از بر کرده ام و نوشتم تا تو بخوانی و حس کنی، جادو ی آنچه را که من دیده ام، همچو بار اولم، مبهوت، ماتِ زیبایی، اشک در چشم و لبخند بر لب ...

بیشتر بخوانید

معرفی شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری مریوان

گلاره یوسف پور ، سه شنبه 8 اسفند 1402

این خبر به جهت معرفی شماری از مشهورترین جاذبه های گردشگری مریوان برای شما نوشته شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :