راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ؛ شهری دیدنی و شگفت انگیز در اروپا

hb پنج شنبه 12 بهمن 1402

اسلو با داشتن موزه های متعدد تاریخی و فرهنگی و برخورداری از امکانات گسترده تفریحی و رفاهی، گردشگران بسیاری را هر ساله به خود جذب می کند. باید بی تعارف اظهار کرد که سفر به این شهر سرسبز و خوش آب و هوا نمی تواند حتی یک درصد هم جای پشیمانی برای گردشگران و توریست های داخلی و خارجی باقی بگذارد. تازه به تمامی این موارد، باید رستورانهایی با ارائه بهترین غذای ممکن، قایق سواری، دوچرخه سواری، اسکی، اقامتهای شبانه در کمپهای طبیعت و پارکهایی با معماری چشم نواز را هم اضافه نمود. با ما در راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ همراه شده تا شما را با تعدادی از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو آشنا نماییم.

سفر به شهر اسلو نروژ

اطلاعات مهم در سفر به اسلو

  • براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ باید بدانید که اسلو نسبت به تهران در حدود 2 ساعت و سی دقیقه عقب تر هست.
  • زبان محاوره ای در این شهر یا به صورت سامی هست یا به صورت نروژی.
  • واحد پول این شهر کرون نروژ بوده و به اختصار در میادین رسمی اقتصادی آن را با سه حرف NOK نشان می دهند.
  • براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ باید بدانید که میزان ولتاژ برق شهر اسلو 230 ولت و 50 هرتز است.
  • رانندگی در این منطقه از سمت راست است.
  • براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ باید بدانید که شهر اسلو دارای فرودگاه هایی همچون فرودگاه موس ریگ، فرودگاه گاردرموئن اسلو و فرودگاه ترپ سند فجرد هست.
  • شماره هایی که بهتر است حتما برای امنیت بیشتر خود به ذهن بسپارید، عبارتند از اداره پلیس 112، سازمان آتش نشانی 110 و شماره اورژانس 113.
اطلاعات مهم در سفر به اسلو

شرایط آب و هوایی اسلو

اسلو به دلیل جریان آبهای گلف استریم به نسبت دیگر شهرهایی همسان از شرایط معتدلی تری برخوردار هست. براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ جالب است بدانید که بیشتر افراد بسته به قرار گرفتن این شهر در کشوری که در نواحی شمالی اروپا واقع شده، آن را مقصدی مناسب برای تفریحات زمستانی می دانند و معتقد هستند که بهترین زمان برای سفر به اسلو، فصلهای پاییز و زمستان است. در حالیکه اصلا اینگونه نیست و اتفاقا پایتخت نروژ از جمله شهرهایی بوده که باید حتما در فصلهای گرم و معتدل سال یعنی بهار و تابستان به آن سفر کرد تا با قایق سواری در آبدره و کمی پیاده روی در پارکهای سرسبز، حسابی برای خود و همراهان لحظات مطلوبی را خلق نمود.

شرایط آب و هوایی اسلو

فهرستی از هزینه های سفر به اسلو

هزینه های اقامت در اسلو

می توانید مدت زمان حضور خود در این شهر را در هاستلهای نسبتا بهداشتی بگذرانید و برای گرفتن تنها یک تخت در حدود 220 الی 400 کرون هزینه کنید. در همین هاستلها بایستی برای اجاره کردن یک اتاق تک نفره در حدود 500 کرون و برای یک اتاق دو نفره نیز چیزی مانند 700 تا 800 کرون هزینه نمایید. براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ توجه داشته باشید که با اقامت در هاستلهای اسلو، شما هم از اینترنت رایگان وای فای بهره مند می شوید و هم در صورتی که اتاق شما دو نفره و یا دو تخته باشد، از صبحانه مجانی در این مراکز اقامتی بهره مند می گردید.

لازم به ذکر است اگر در فصلهای پرهیاهوی سفر همچون فصل تابستان قصد رفتن به شهر اسلو را کرده اید، بهتر است پیش از فرود هواپیما، هاستل یا هر مرکز اقامتی که در نظر داشته اید را رزرو کرده باشید تا با مشکل کمبود جا مواجه نشوید. از دیگر مراکر اقامتی نیز باید به هتلهای اسلو و آپارتمانهای اجاره ای برای مدت محدود اشاره کرد. در این شهر میتوان یک اتاق دو تخته را از یک هتل نسبتا با کیفیت اجاره کرد. البته، می شود با کمی گشت و گذار در دل شهر هم با تعدادی هتل محلی روبرو شد که با هزینه ای در حدود 600 کرون به شما اتاق یک تخته را اجاره می دهند.

در شهر اسلو هتلهای زنجیره ای و بسیار مجللی هم وجود دارند که خوب هر چه ستاره های هتل بیشتر می شود، قطعا شما باید هزینه های بیشتری را پرداخت نمایید. سامانه Airbnb هم می تواند در جهت دستیابی شما به یک مرکز اسکان خوب و بهداشتی بسیار کمک نماید. در این سایت میتوان اتاق هایی ایده آل را پیدا کرد و در صورت خوش شانس بودن هم یک واحد مجزای آپارتمانی را بدست آورد.

هزینه های اقامت در اسلو

هزینه های مربوط به خورد و خوراک در سفر به اسلو

رستورانها و سالنهای غذاخوری اسلو در کنار کیفیت غذایی بالای خود، از قیمت های گزافی هم برخوردار هستند. مثلا، در رستورانهای نه چندان پر آوازه این شهر برای سرو یک غذای محلی باید چیزی در حدود 285 کرون هزینه کنید. عمده فست فودهای شهر اسلو هم بسته به نوع فست فود انتخابی، قیمتشان دستخوش تغییراتی می شود. همچنین، برای پخت و پز شخصی خود هم بایستی لااقل برای یک هفته مبلغی را تازه در صورت استفاده از متریالهای عادی غذایی هزینه کنید. تنها توصیه ای براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ به شما بکنیم، این است که از خرید مواد غذایی وارداتی به کشور نروژ همچون فیله مرغ، سبزیجات بسته بندی شده و سایر این موارد جدا خودداری نمایید.

هزینه های مربوط به خورد و خوراک در سفر به اسلو

هزینه های مربوط به حمل و نقل در سفر به اسلو

اگر از کارت توریستی یا بلیطهای اتوبوسرانی برای عبور و مرور در داخل شهری همچون اسلو استفاده کنید، هزینه های حمل و نقل شما خیلی گران از آب در نخواهد آمد. اما، اگر بخواهید برای هر دفعه جابجایی مبلغی از جیبتان را خرج کنید، کمی می تواند این بخش از هزینه های سفر نیز گران برایتان تلقی شود. از نظر دسترسی باید گفت که تقریبا اغلب شهرهای بزرگ نروژ مثل اسلو دارای فرودگاه ها و ایستگاه های قطار متعدد و ترمینال های زمینی فراوان بوده که از آنها میتوان برای رفتن به سوی دیگر شهرهای منطقه اسکاندیناوی و شمال قاره اروپا بهره گرفت. براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ لازم به ذکر است رزرو بلیط برای سفر به شهری همچون اسلو بسیار مقرون بصرفه هست.

هزینه های مربوط به حمل و نقل در سفر به اسلو

راهنمایی هایی برای صرفه جویی در هزینه های سفر به اسلو

پخت و پز شخصی

اولین اقدام برای کم کردن هزینه های اقامت در اسلو، ممنوع کردن حتی خوردن یک وعده غذا در رستورانهای شهر هست. شما می توانید خیلی راحت و حتی بدون شناخت زبان مردم محلی اسلو، سری به فروشگاه ها و هاپیرمارکت های آن زده و تمام مواد غذایی و اقلامی که برای پخت و پزتان لازم دارید را به سادگی خریداری نمایید. فقط، توصیه اکید داریم از خرید فیله مرغ و سبزیجات تازه ای که اغلب به صورت بسته بندی شده در فروشگاه های سراسر این شهر ارائه می شوند، خودداری کنید، چرا که این محصولات غذایی از نوع وارداتی هستند و از همان ابتدا، قیمت گزافی را به خود اختصاص داده اند.

بجای فیله مرغ از مرغ های تکه تکه شده استفاده کنید و سعی کرده از قانون گردشگری شهر اسلو که می گوید برای کم کردن هزینه های خورد و خوراکتان از محصولات وارداتی ما استفاده نکنید و بجای آنها از محصولات محلی بهره بگیرید، تبعیت کنید. در ضمن، براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ بهتر است این نکته را هم به ذهن بسپارید که اگر تمایل به خوردن یک وعده غذا خارج از محیط اقامتی خود دارید، بهتر است غذاهایی همچون پیتزا و شاورما را انتخاب کنید که از هزینه هایی نسبتا اندک برخوردار هستند.

پخت و پز شخصی

جستجو برای اقامتی مجانی

اگر بتوانید یک مکان مجانی و رایگان را بدست آورید، عالی و فوق العاده است. البته، بسیاری از گردشگران سفر کرده به شهرهای کشورهای شمال اروپایی همچون نروژ توانسته اند تا با استفاده درست از سرویس کوچ سرفینگ، در مدت اقامت در شهر مدنظرشان به عنوان یک همخانه در یکی از خانه های اهالی شهر مستقر شوند و از پرداخت هزینه کرایه یک اتاق در هاستل یا هتل خودداری نمایند. ناگفته نماند که بجز سرویس مذکور، شما می توانید از سیستم Airbnb هم بهره ببرید و با کمی جستجوی بیشتر، به یک اتاق از یک مجتمع مسکونی دسترسی یابید.

راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ توصیه می کنیم برای این نوع از اسکان در خانه های مردم شهر حتما پیش از شروع سفر هماهنگی های لازم را انجام دهید. علاوه بر همخانه شدن و کرایه یک اتاق از یک واحد مسکونی به قیمت بسیار ناچیز، این امکان از سوی دولت نروژ برای شما در نظر گرفته شده تا با داشتن یک چادر مسافرتی بتوانید تمام مدت زمان سفر خود را در پارکها، جنگلها و مراکز عمومی شهر سپری کنید. البته، به شرطی که نظم و مسائل بهداشتی و سلامت محیطی را مختل نکنید.

در کنار چادر زنی، می توانید برای امنیت بیشتر خاطر خودتان، یا از اردوگاه هایی که در حوالی شهر تاسیس شده اند، درخواست جا و مکان کنید یا از چادر همراه خودتان برای اسکان در این اماکن توریستی و گردشگری بهره گیری نمایید. براساس راهنمای سفر به شهر اسلو نروژ توجه داشته باشید که برای این اقامت در اردوگاه های در نظر گرفته شده، بایستی مبلغ ناچیزی را پرداخت کنید که با داشتن کارت مخصوص توریستی و گردشگری Europe Camping Key می توانید در همین هزینه های ناچیز هم صرفه جویی نمایید.

جستجو برای اقامتی مجانی

از کارت توریستی بهره مند شوید

پیشنهاد می کنیم در زمان اقامت در اسلو به جای پرداخت مستقیم، از کارت توریستی و گردشگری مخصوص شهر اسلو استفاده کنید و با در اختیار داشتن یک کدام از این کارتها، از تخفیفات قابل توجهی حتی تا سقف 50 درصد و بیشتر هم خود را بهره مند سازید. این دسته از کارتهای تخفیفاتی با قیمت های مقرون بصرفه به عموم توریستهای داخلی و خارجی ارائه می شوند که قیمت آنها با مدت اعتبار 24 ساعت، 335 کرون و با مدت اعتبار 48 ساعت، 490 کرون و با مدت اعتبار 72 ساعت، چیزی در حدود 620 کرون هست و میتوان از آنها برای حمل و نقل رایگان درون شهری هم استفاده نمود.

از کارت توریستی بهره مند شوید

اماکن و جاذبه های گردشگری شهر اسلو

قلعه آکرشوس

آکرشوس نام قلعه ای است ساخته شده در اواخر قرن سیزدهم میلادی که بر روی خلیج اسلو واقع شده است. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو از طبقات مختلف با محتویات منحصر به هر طبقه برخوردار هست. مثلا، در طبقه آخر این قلعه شما می توانید به مکانی دست پیدا کنید برای عکس گرفتن و ثبت لحظات مسافرت خود با چشم اندازی کامل به اقصی نقاط شهر اسلو یا در طبقه ای از آن به سراغ موزه تاریخی نروژ بروید و با سرگذشت این کشور در بین سالهای 1940 تا 1945 میلادی که تحت سلطه آلمانی ها قرار گرفته، آشنا شوید.

در طبقه دیگری از این قلعه نیز موزه ای به نام موزه نیروهای مسلح نروژ ایجاد شده که شما با بازدید از این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو می توانید با بخش اعظمی از سلاح های قدیمی بکار رفته در دوران آشوب و جنگ این کشور روبرو شوید و بفهمید که نیروهای نظامی کشور نروژ از چه سالی و با چه دیدگاهی بوجود آمده اند.

قلعه آکرشوس

تالار شهر اسلو

مردم بومی و قدیمی به تالار شهر اسلو Rådhuset می گویند و آن را در زمره اصلی ترین و برجسته ترین نمادهای پایتخت نروژ قلمداد می کنند. البته، به راستی شاهکار دست معمارانی همچون Magnus Poulson و Arnstein Arneberg که از بتن و نمایی آجری چنین بنای عظیمی را ایجاد کرده اند، نباید به سادگی عبور کرد. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو دارای دو برج بوده که یکی از آنها دارای ساعت و دیگری دارای 38 ناقوس است که در هنگام به صدا درآمدن، تمام ساکنین منطقه بندری شهر اسلو نوای خوش آهنگ آن را می شنوند.

تالار شهر اسلو

کلیسای جامع اسلو

یکی از بناهایی که مکررا دچار مرمت و بازسازی در شهر اسلو شده، همین کلیسای جامع هست. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو با اینکه ساخته شده در سال 1697 میلادی است، اما به دلیل گذر زمان و وقوع حوادث غیر مترقبه بارها و بارها دستخوش تغییرات اساسی شده و کسی نمی تواند قول دهد که این کلیسای فعلی همان کلیسای قرن شانزدهم باشد. با تمام این موارد، این کلیسا دارای برج هایی است که در سال 1850 بطور تمام و کمال بازسازی شده اند و تالار اصلی آن هم در سالهای بعد از اتمام جنگ جهانی دوم برای یکبار دیگر مرمت شد تا ظاهر زیباتری نسبت به عصر جنگ و آشوب به خود بگیرید.

از شاخصه های اصلی کلیسای جامع اسلو باید به درب برنزی تزئین شده آن اشاره کرد که در کنار سقف های نقاشی شده به دست هنرمندی به نام H. L. Mohr از جمله تصاویر چشم نوازی است که در این فضا بوجود آمده اند.

کلیسای جامع اسلو

منطقه اکر بریگ

منطقه اکر بریگ یک منطقه کاملا توریستی و گردشگری با هدف جذب بیشتر گردشگران برای شهر اسلو هست. این منطقه در محدوده یک کشتی سازی قدیمی که مدتها پیش مسئولان شهر متروکه بودن آن را اعلام کرده اند، ساخته شده و دارای بخشهای تفریحاتی و خدماتی مختلفی همچون رستوران، کافه، شاپ سنتر، بندرگاه، موزه هست. در منطقه اکر بریگ شما می توانید به بهترین چشم اندازهای ممکن دست پیدا کنید و ساعات زیادی را در محوطه داخلی آن بدون حتی احساس کمی خستگی سپری نمایید.

در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو ترکیب درست و دلنوازی میان سبکهای قدیمی و سنتی با سبکهای جدید و مدرن ایجاد شده که قطعا تماشای آن را به تمامی شما گردشگران عزیز توصیه می نماییم. در ضمن، فراموش نکنید که اگر به منطقه اکر بریگ رفتید، حتما از موزه Astrup Fearnley هم دیدن نمایید.

منطقه اکر بریگ

موزه ملی اسلو

این موزه در اصل دارای چند بخش مختلف است که هر ساله برای هر کدام از این بخشها تعداد بیشماری نمایشگاه داخلی و بین المللی برگزار می شود. موزه ملی شهر اسلو در واقع یکی از پرمخاطب ترین جاذبه های دیدنی کشور نروژ بوده که میتوان در گوشه گوشه شهر تابلوها و بیلبوردهای معرفی آن را مشاهده نمود. از این موزه به عنوان موزه هنر، طراحی و معماری هم یاد می کنند و میتوان در بخش گالری آن با آثار بسیار زیادی از هنرمندان مشهور و نامی نروژی مواجه شد و در بخش دیگری از این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو نیز تنها به شاهکارهای هنرمندان معاصر نروژی که اغلب به سبک مدرنیته خلق و پرداخته اند، سری زد.

موزه ملی اسلو

کاخ سلطنتی

این کاخ بنایی است ساخته شده در سال 1825 میلادی که همچون نامش از قوانین بازدیدی و گشت و گذاری خاصی هم برخوردار است. کاخ سلطنتی شهر اسلو دارای 173 اتاق بوده که البته حتما بایستی فرد بخصوصی باشید تا بتوانید از نزدیک با معماری و نمای داخلی این سازه قدمتی روبرو شوید. اما از طرفی، این اجازه نیز به شما به عنوان یک گردشگر داده شده تا بتوانید در فضای باز این کاخ سلطنتی به گشت و گذار پرداخته و از دیدن مراسم تعویض گارد لذت برید. جالب است بدانید در قسمت جنوبی این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو، انستیتو نوبل کشور نروژ واقع شده که جایزه بسیار معتبر و حائز اهمیت صلح نوبل این کشور را هر ساله به برنده آن اعطا می نماید.

کاخ سلطنتی

مجموعه موزه تاریخ طبیعی شهر اسلو

در موزه تاریخ طبیعی شهر اسلو تقریبا هر چیز طبیعی و زیبایی را میتوان پیدا کرد. این موزه دارای بخشهای مختلفی است و از جذابیت های بصری زیادی برای گردشگران و بازدید کنندگان خود برخوردار هست. در این مجموعه میتوان با موزه های گیاه شناسی، جانور شناسی، و زمین شناسی مواجه شد و از محتویاتی که در داخل هر کدام از این موزه ها قرار گرفته، بازدید کرد. در موزه گیاه شناسی این مجموعه نزدیک به 7500 نوع گیاه گوناگون قرار گرفته که تعدادی از آنها متعلق است به کشور نروژ و تعدادی دیگر هم تعلق به نقاط مختلفی از جهان دارند.

این موزه در سال 1814 میلادی تاسیس شده و به دلیل زیبایی های فراوانی که هر کدام از گیاهان آن داشتند، باغی را برای نمایش بهتر گیاهان آن در نظر گرفته اند که همراه است با تعدادی آبشار مصنوعی برای جذابیت بیشتری بصری. در موزه جانور شناسی نیز میتوان از نزدیک اسکلت دایناسورها و دایورمای پوشش جانوری در اقلیم کشور نروژ را مشاهده کرد و آخر هم سری به موزه زمین شناسی این مجموعه زد و با تکه هایی از شهاب سنگها، سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها مواجه شد.

مجموعه موزه تاریخ طبیعی شهر اسلو

پارک تندیس Vigeland

این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو توسط هنرمندی به نام Gustav Vigeland با قرار گرفتن 650 تندیس آهنی، گرانیتی و برنزی به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد بازدیدی از سوی گردشگران معرفی می شود. این پارک در کل دنیا مشهور است و باید گفت بزرگترین پارک تندیس جهان نیز بشمار می رود. پارک تندیس Vigeland در سال 1949 میلادی ساخته شد. تمامی تندیس های واقع شده در این پارک در 5 دسته موضوعی مختلف از هم تقسیم شده اند تا مطابق خواست و سلیقه هر گردشگری باشند. لازم به ذکر است برای آشنایی بیشتر با طراح پارک تندیس شهر اسلو شما می توانید سری به موزه Vigeland که در حوالی موزه اصلی شهر واقع شده، بزنید.

پارک تندیس Vigeland

موزه مونک (Munch Museum)

موزه مونک در حقیقت یک مجموعه هنری اختصاصی و منتصب به هنرمند معروف نروژی یعنی ادوراد مونک هست که در آن میتوان از نزدیک شاهد تمامی آثار وی اعم از نقاشی های آبرنگی، مجسمه های ساخته شده و انواع وسیعی از نقاشی های گوناگون دیگر این هنرمند بود. موزه مونک یک قاب ایده آل برای مخاطبان عرصه هنری در جهان بوده که می توانند با رفتن به آن بطور کامل با تمام ابعاد زندگی حرفه ای و کاری یک هنرمند آشنایی پیدا کنند. در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو نزدیک به 28 هزار آثار هنری دیگر نیز وجود دارد که می تواند برای هر گردشگر و توریست خوش ذوقی یک موهبت بزرگ تلقی شود. در این موزه یک کتابخانه در خصوص هنرمند فقید و همچنین راهنمایانی وجود دارد تا شما بتوانید از زمان گشت و گذار خود در این مجموعه هنری بیشترین استفاده را ببرید.

موزه مونک (Munch Museum)

جشنواره موسیقی معاصر Ultima (اولتیما)

این جشنواره در اصل یک عرصه رقابتی میان موزیسین ها و خواننده های نروژی و غیر نروژی است که سالانه در روزهای میانه ماه اکتبر در شهر اسلو برگزار می شود. در این جشنواره شما با هر آنچه در دنیای موسیقی امروز جهان وجود دارد، روبرو می شوید و می توانید در کنار شدت رقابت هنرمندان موسیقی، از اجراهای زنده اپرا، رسیتال و کنسرت لذت ببرید. توجه داشته باشید این جشنواره یا فستیوال یک اجتماع بزرگ بین المللی در زمینه موسیقی و خوانندگی کشور نروژ بحساب می آید.

جشنواره موسیقی معاصر Ultima (اولتیما)

خانه اپرای شهر اسلو

خانه اپرا بزرگترین بنای فرهنگی و ملی کشور نروژ بوده که در کنار اجرای مراسم اپرای ملی این کشور، از یک سالن نمایش تئاتر ملی هم برخوردار هست. این خانه از ترکیب سنگهای مرمر و گرانیت سفید ایجاد شده و به دلیل ظاهر منحصر بفردی که در قسمت بندری شهر دارد، همه ساله با استقبال قابل قبولی از سوی گردشگران داخلی و خارجی کشور نروژ مواجه می شود. توجه داشته باشید علاوه بر نمایش اپرا و تئاترهای ملی، در این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی اسلو یک تور اختصاصی برای بازدید از پشت صحنه کاری هنرمندان این مجموعه نیز برای شما طراحی شده تا بتوانید لحظات ایده آلی را در این مکان سپری نمایید. همچنین، طبقه آخر و پشت بام خانه اپرا شهر اسلو نیز می تواند یک نقطه مکانی فوق العاده برای قدم زدن و دیدن مناظر پیرامونی این بنا باشد.

خانه اپرای شهر اسلو

جشنواره موسیقی مجلسی (Chamber Music)

با کمی خوش شانسی و برنامه ریزی دقیق مسافرتی می توانید در ماه آگوست به شهر اسلو سفر کنید و در قلعه آکرشوش به تماشای اجراهای خاطره انگیز و فراموش نشدنی هنرمندان بومی و غیر بومی نروژی بنشینید. جشنواره موسیقی مجلسی معمولا به مدت 30 روز و شاید هم بنا به استقبال مخاطبان و بازدید کنندگان بیشتر به طول انجامد و در این مدت شما با آثار مختلفی در کلاس موسیقی مجلسی روبرو می شوید و از نزدیک شاهد فعالیتهای هنری جمع زیادی از هنرمندان نامی جهان خواهید بود، چرا که این جشنواره از اعتبار زیادی در عرصه های موسیقی جهانی برخوردار هست.

جشنواره موسیقی مجلسی (Chamber Music)

خانه مزایده ای Blomqvist

نروژ سرزمینی است با کلی اشیای قیمتی و قدمتی. از این رو، خانه های بزرگ و باشکوه زیادی را میتوان در اغلب شهرهای برجسته این کشور پیدا کرد که در حال فعالیت در زمینه مزایده این اجناس و اقلام ارزشمند هستند. یکی از بزرگترین این خانه ها، گالری Blomqvist بوده که نزدیک به 130 سال عمر مفید داشته و در شهر اسلو بسیار شناخته شده محسوب می شود. توصیه می کنیم این خانه را نیز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری حتما ملاحظه کنید و از نزدیک شاهد مذاکره هایی که برای خرید یک طلای قدیمی یا یک بلور قدمتی صورت میگیرند، باشید.

خانه مزایده ای Blomqvist

نگارخانه ملی

اگر علاقمند به بازدید از هنرهای افراد محلی یک شهر هستید و کنجکاو هستید که ببینید هنرمندان قدیمی یک محله یا یک شهر در عرصه های گوناگون هنری همچون نقاشی، مجسمه سازی و طراحی چه آثاری را بوجود آورده اند، می توانید به نگارخانه ملی شهر اسلو سری بزنید و از محتویاتی که همگی حاصل دست هنرمند بومی این شهر بوده، بازدید بعمل آورید. توجه داشته باشید هزینه تهیه بلیط برای بزرگسالان چیزی در حدود 50 کرون است و در روزهای پنجشنبه نیز بازدید از این نگارخانه رایگان هست.

نگارخانه ملی

موزه کشتی وایکینگ ها

در نروژ موزه ای تاسیس شده که به دلیل نگهداری و حراست درست از یک کشتی متعلق به وایکینگ های گذشته که مربوط می شود به قرن نهم میلادی، از سوی گردشگران و بازدید کنندگان بسیار مورد اقبال قرار گرفت. البته، این را هم نباید فراموش کرد که یکی از القاب کشور نروژ کشور وایکینگ ها هست و توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با این جنگجویان نامی در تاریخ، حتما سری به این موزه بزنید.

موزه کشتی وایکینگ ها

مرکز آموزشی اکولوژیکی Kampen

در قسمت شرقی شهر اسلو، یک مرکز آموزشی یا یک تفرجگاه خانوادگی وجود دارد که نمی تواند بازدید از آن خصوصا برای کسانی که همراه با کودک خود به پایتخت نروژ سفر کرده اند، خالی از لطف باشد. در این مرکز آموزشی و فراغتی کودکان با گیاهان، سبزیجات و تعدادی از جانوران بی خطر آشنا شده و حسابی مشغول تفریح و بازی می شوند. در این محیط معمولا در روزهای آخر هفته بازدید کنندگان را به صرف شیرینی و نوشیدنی های محلی دعوت می کنند که بهتر است دعوت آنها را بی جواب نگذارید و در کنار پذیرایی، تا می توانید سعی کنید خوش باشید

مرکز آموزشی اکولوژیکی Kampen

موزه فرهنگ عمومی کشور نروژ

یکی دیگر از اماکنی که واقع ارزش دیدن دارد، موزه فرهنگ عمومی نروژ در شهر اسلو است که از جمله وسیع ترین موزه های بدون سقف و دارای فضای باز کل قاره اروپا نیز بشمار می رود. این موزه دارای نمایشگاه های مختلف در زمینه های گوناگون همراه با 150 خانه و کلبه قدیمی بوده و میتوان در آن با صنایع دستی هنرمندان این کشور و رقص محلی آشنا شد و در صورت خستگی، از کالسکه سواری و اسب سواری بهره برد.

موزه فرهنگ عمومی کشور نروژ

خرید کردن در منطقه Grünerløkka

در منطقه Grünerløkka که در قسمت شمالی شهر اسلو واقع بوده، فروشگاه های زیادی دایر شده که می توانید تقریبا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در بین محصولات مختلف آنان پیدا کرده و خریداری نمایید. عمده فروشگاه ها و مغازه های این بخش از شهر اسلو دارای اجناس سوغاتی و صنایع دستی کشور نروژ همچون سرامیک و سفال بوده و تعداد زیادی نیز به فروش کتاب در این منطقه مشغول هستند.

خرید کردن در منطقه Grünerløkka

طبیعت بکر منطقه Nordmarka

پایتخت نروژ خوشبختانه اینقدر غنی هست که بتواند پاسخگوی هر نوع سلیقه و نظری باشد. اگر از گشت و گذار در اماکن تاریخی و فرهنگی همچون موزه ها خسته شده اید، حتما سری به طبیعت موجود و دست نخوره منطقه Nordmarka بزنید که مطابق با شرایط آب و هوایی در هر فصل، می توانید به فعالیتهای تفریحی همچون شنا کردن، دوچرخه سواری یا حتی اسکی بپردازید. تازه، این امکان هم برای شما در نظر گرفته شده تا در صورت تمایل به ماندن در این منطقه، بتوانید شب را در یکی از خانه های ییلاقی موجود سپری نمایید.

طبیعت بکر منطقه Nordmarka

موزه جذاب شعبده بازی

موزه جذاب شعبده بازی نروژ درست در مرکز شهر اسلو این کشور قرار گفته است. این موزه از سابقه تاریخی 20 ساله برخوردار بوده و در ابتدا تنها مجموعه ای بود از برچسب ها، تیترهای داغ روزنامه ها و جراید و همچنین پوسترهای تبلیغاتی اما به تدریج صاحب هویت دیگری شد و خیلی زود از سوی گردشگران و بازدید کنندگان مورد توجه قرار گرفت. در این موزه شما می توانید با ابزارهای شعبده بازی و وسایل تردستی آنان آشنا شوید و در پایان، از فروشگاه هایی که در محوطه کناری این موزه تاسیس شده اند، خرید کنید.

موزه جذاب شعبده بازی

جشنواره کتاب نروژ

یکی از فرهیخته ترین و ارزشمندترین جشنواره های جهان و اسلو، جشنواره کتاب هست. در این جشنواره ناشران و نویسندگان مطرحی از نقاط مختلف دنیا شرکت می کنند و این جشنواره را تبدیل کرده اند به یک رویداد برجسته فرهنگی با آثار خود. جشنواره کتاب کشور نروژ همه سال و در فصل پاییز در شهر اسلو به صورت بین المللی برگزار می شود و حضور در آن برای بازدید کنندگان کاملا رایگان هست.

جشنواره کتاب نروژ

نمایشگاه صنایع دستی و هنر نروژ

در روزهای 19 تا 21 ماه آگوست، نمایشگاهی تحت عنوان نمایشگاه صنایع دستی و هنر نروژ در پایتخت این کشور برگزار می شود و در آن نزدیک به 100 غرفه فروشگاهی به ارائه و عرضه محصولات هنری و صنایع دستی و سایر منسوجات داخلی می پردازند.

نمایشگاه صنایع دستی و هنر نروژ

پارک خزندگان

در مجموعه خزندگان شهر اسلو شما می توانید با انواع مختلفی از مارها، کروکودیل ها، مارمولک ها، عنکبوت ها و همچنین ماهی ها روبرو شوید. این پارک در اصل می تواند برای افراد و گردشگرانی که از علاقه خاصی نسبت به خزندگان کل دنیا برخوردار بوده، یک جاذبه مهم و دیدنی بشمار بیاید.

پارک خزندگان

غذاهای محلی و مشهور اسلو

Røkt Laks یا همان سالمون دودی

Røkt Laks یا سالمون دودی نام یک نوع از ماهی های دریایی رایج در کشور نروژ بوده که هم در بدنه پخت غذاهای متعددی بکار می رود و هم خود به تنهایی یک وعده غذایی کامل می تواند باشد. در این کشور به دلیل وجود مساحت ساحلی زیاد و حوضچه های آبی گسترده، پرورش ماهی و دیگر جانوران آبزی از رونق خوبی برخوردار است و اغلب پرورش دهندگان نیز در گوشه ای از کار خود به پرورش سالمون دودی می پردازند که همیشه و در همه ایام سال دارای مشتریان خاص خود هست. این ماهی را میتوان هم سرخ کرده و هم نیم پز میل نمود.

Røkt Laks یا همان سالمون دودی

کوفته Kjøttboller

این کوفته قلقلی برای اولین بار در قرن 18 میلادی تهیه و پخته شد. در همان موقع، از این غذا به دلیل سخت تهیه شدن و نوع خاصی که در نهایت بر روی میز آورده میشد، یاد شد. رفته رفته، این کوفته جای خود را در سبد غذایی عموم مردم نروژ پیدا کرد و در حال حاضر، یکی از تخصصی ترین غذاهای محلی این کشور بحساب می آید. کوفته Kjøttboller پیش از رفتن در روغن و سرخ شدن، کمی با جوز هندی و زنجبیل مزه دار می شود و پس از سرخ شدن نیز در کنار پوره سیب زمینی یا سیب زمینی آب پز شده همراه با سس مخصوص خامه ای مصرف می گردد.

کوفته Kjøttboller

غذای Tørrfisk

Tørrfisk نیز نام یکی دیگر از غذاهای خوشمزه نروژی است که با ماهی طبخ می شود و تقریبا میتوان گفت یکی از ریشه دارترین غذاهای کشور نروژ بحساب می آید و از قرن 12 به این طرف به صورت پیوسته مدام مصرف شده است.

غذای Tørrfisk

دسر Krumkake

این نوع از دسر نروژی در سطح شهرهای این کشور بسیار رایج است و میتوان آن را در طرح ها و دیزاین های مختلفی خریداری نمود. دسر Krumkake در حقیقت یک میان وعده سبک غذایی است که از چند لایه پنکیک تهیه می شود و معمولا برای مراحل تزئیناتی آن از میوه های فصل و خامه حالت گرفته استفاده می کنند. لازم به ذکر است که برای تهیه و پخت این دسر از تابه های مخصوص دو طرفه استفاده می نمایند.

دسر Krumkake

خوراک Fårikål

این خوراک از متریال های غذایی همچون گوشت گوسفند و کلم همراه با مقدار لازمی از نمک و فلفل برای طعم بخشیدن به آن پخته می شود. Fårikål یک غذای گرم و دوست داشتنی برای عموم مردم کشورهای سردسیری همچون نروژ هست. این خوراک را میتوان در کنار ظرفی پر شده با سیب زمینی های سرخ شده میل کرد.

خوراک Fårikål

غذای Pinnekjøtt

در تمام منوهای رستورانی کشور نروژ، غذاهایی تحت عنوان فستیوالی یا کریسمسی وجود دارد که Pinnekjøtt یکی از همین غذاها هست. این غذا معمولا از گوشت طبخ شده بره تهیه می شود و سپس با پوره سیب زمینی سوئدی و مقدار کمی از سوسیس برای سرو کردن آماده می گردد. توصیه می کنیم برای درک دقیق از مزه این غذا، حتما سری به رستوران قدیمی و سنتی Schrøder بزنید که از دیرباز تا کنون یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده غذاهای سنتی و مناسبتی در شهر اسلو بوده و هست.

غذای Pinnekjøtt

ساندویچ Pølse med Lompe

هر جای دنیا که بروید، غذاهای ساندویچی یا به صورت ساندویچی خورده شده از طرفداران بیشماری برخوردار بوده که ساندویچ Pølse med Lompe نیز یکی از همین پرطرفدارترین های نروژ قلمداد می شود. این غذای فست فودی از یک نوع سوسیس محبوب به نام pølse همچون هات داگ و یک نان همچون نان پیتا که به آن lompe می گویند، پخته می شود. در شهر اسلو دو مکان غذاخوری برای حس مزه واقعی این ساندویچ وجود دارد که یکی یک کیوسک کوچک و قدیمی است که از سال 1979 این غذا را به مردم شهر ارائه میداد.

دیگر نیز رستورانی است به اسم Smelteverket Heart and Soul که این ساندویچ را در انواع مختلف و با مزه های گوناگون به شما مشتریان عزیز عرضه میدارد. تازه، در این رستوران شما می توانید در کنار خوردن این ساندویچ محبوب، از نوشیدنی های محلی و همچنین اجرای موسیقی های زنده محلی بهره مند شوید.

ساندویچ Pølse med Lompe

غذای Finnbiff

Finnbiff نام غذایی است که از گوشت گوزن شمالی تهیه و پخته می شود. این غذا در اصل مختص کشورهای شمال اروپا هست، چرا که به سختی میتوان گوزن شمالی را در سایر نقاط اروپایی پیدا و شکار کرد مگر اینکه این جانور گوشتی را صادر کرده باشند. فارغ از این مباحث، Finnbiff از ترکیب گوشت گوزن با مقداری قارچ، چند نوع از سبزیجات محلی و بیکن طبخ و پخته می شود و در آخرین مرحله نیز برای سرو کمی شیر، خامه ترش، میوه ارس، آویشن و پنیری تولید شده به رنگ قهوه ای از شیر بز به آن افزوده می گردد.

غذای Finnbiff

سمالاهاو (Smalahove)

سمالاهاو از جمله غذاهای مناسبتی کشور نروژ است که چیزی نزدیک به همین کله پاچه ما ایرانی ها بوده و از پختن سر گوسفند در مقداری آب مغزی تهیه می شود. در قدیم، از این غذا تنها خانواده های فقیر و تهی دست استفاده می کردند اما از تعجبات روزگار، این بار بجای اینکه غذایی از زیر دست قشر مرفه لیز بخورد و سر سفره قشر فقیر بیاید، برعکس شده و این غذا رفته رفته مرود توجه ثروتمندان شهرهای بزرگی همچون شهر اسلو قرار گرفته است.

در حال حاضر، در اقصی نقاط کشور نروژ می توانید سمالاهاو را پیدا کنید. برای پخت این غذا یا سر گوسفند را کاملا آب پز می کنند یا مغز آن را درآورده و جداگانه سرخ کرده و در پایان برای سرو کاملش، آن را به سینی غذا اضافه می نمایند. غذای سمالاهاو در کنار مقداری پوره سیب زمینی و کلم پخته شده مصرف می شود.

سمالاهاو (Smalahove)
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به شهر اسلو؛ پایتخت دیدنی و شگفت انگیز نروژ

ن. چرمچی ، دوشنبه 3 آذر 1399

در راهنمای سفر به شهر اسلو قصد داریم سفری بیست و چهار ساعته به اسلو داشته باشیم و بایدها و نبایدهای سفر یک روزه به دیدنی های مشهور اسلو را بشماریم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :