بعد انتظاری طولانی، مرمت شامل حال بازاری تاریخی شد!

بنابر گفته سیدمحمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی، تمامی راسته های بازار اراک شامل 112 طاق و 5 سرا مرمت شد. این متن پیرامون اخبار گردشگری و جدیدترین اخبار گردشگری درباره تعمیر و ترمیم سرای بازار اراک می باشد.

به نقل از ایسنا، در راستای انجام اقدامات لازم جهت حفظ، مرمت و احیا مجموعه تاریخی و بازار اراک به عنوان یکی از مهمترین بازارهای تاریخی کشور و همچنین در راستای ثبت جهانی این اثر به عنوان راسته ترین بازار سنتی ایرانی، از ابتدای سال 96 به همت اداره کل مرمت ها، تعویض و بازسازی در این مجموعه با اعتبار بیست و چهار میلیارد ریال صورت گرفت. همچنین آب انبار مدرسه حاج محمدابراهیم و خانه معطری به صورت مشارکتی در حال مرمت است. راسته های اصلی و فرعی مجموعه تاریخی بازار در سال گذشته مرمت و باسازی شد و در سراهای کاشانی، حاج باشی، مسگرها، آقایی و ورودی سرای نو با توجه به مطالعات صورت گرفته مرمت های لازم صورت گرفت. همچنین سرای حاج باشی و مسگرها نیز در جداره ها، کف و ایجاد کانال تاسیسات برقی با رعایت نکات اصولی مرمت صورت گرفته تا در آینده نزدیک برای تمام سراها بتوان نمونه عینی برای همکاری بیشتر کسبه داشت. 100 طاق بازار در سال 96 مرمت شده و 12 طاق دیگر با توجه به امکان ریزش و خطرآفرینی برای شهروندان با حفظ ارزش ها و آرایه های معماری، تخریب و مجدد اجرا شد. مرمت های انجام شده با نظارت متخصصین این عرصه صورت گرفته تا بافت با ارزش این مجموعه حفظ شود اما اولویت فعلی بازار فرهنگ سازی جهت محافظت، نگاهداری و سپس مرمت اصولی بوده تا بتوان باور الزامی بودن حفظ بازار را نهادینه کرد. طرح مرمت خانه خواجه علی توسط معاونت میراث فرهنگی صورت گرفته و خانه عظیم زاده و خانه حاج آقا محسن اراکی در حال مرمت می باشد.

 بازار اراک
تعمیر و ترمیم سرای بازار اراک

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مرمت شامل حال زندانی تاریخی می شود

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 3 بهمن 1398

دیوارهای کاهگلی زندان اسکندر یزد یا مدرسه ضیائیه براساس سخنان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد مرمت می شوند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :