18 نکته که درباره ی سفر دریایی به قطب جنوب نمی دانستید

سفر دریایی به قطب جنوب مقصد موردعلاقه ی بسیاری از مسافران است. این مکان خاص و زیبا دارای کوه های مرتفع، حیات وحشی فوق العاده و کوه های یخی و شناوری می باشد که حتی بزرگتر از کشتی های گردشگری هستند. سالانه حدود 20000 نفر از این قاره ی سفید دیدن می کنند که بیشتر ان ها بوسیله ی کشتی های گردشگری از امریکای جنوبی به شبه جزیره قطب جنوب می ایند. جدا از جاذبه های دیدنی این مکان، بیشتر مردم یا نظرهایی اشتباه دارند و یا شرایط رفتن به قطب جنوب نمی دانند. اگر شما نیز قصد سفر به قطب جنوب را دارید، بهتر است شروع به یادگیری نکاتی ساده و ابتدایی درباره ی این مقصد بکنید. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای آشنایی بیشتر با قوانین سفر به قطب جنوب....

قطب جنوب

1- اندازه ی کشتی ها در سفر دریایی به قطب جنوب، اهمیت دارد

هر ساله حدود 50 کشتی در اندازه های مختلف به اب های قطب جنوب سفر می کنند. اندازه ی این کشتی ها از کوچک و پرسرعت با گنجایش 25 نفر، تا بیش از 1000 نفر در کشتی های گردشگری سنتی، متغیر است. دانستن قوانین سفر به قطب جنوب بسیار مهم است؛ اگر کشتی ای بیش از 500 مسافر داشته باشد، موافقان قرارداد Antarctic و اعضای انجمن بین المللی اپراتورهای تور قطب جنوب، به  مسافران این کشتی اجازه ی سفر به ساحل را نمی دهند. به همین دلیل این افراد فقط می توانند در اب های اطراف جزایر و شبه جزیره قطب جنوب گردش کنند و از داخل کشتی از این قاره و حیات وحش ان دیدن کنند. با وجود انکه این گردش چشم اندازی فوق العاده را در دسترس مردم قرار می دهد، افرادی که سفر دریایی به قطب جنوب را شروع می کنند، معمولا خواستار قدم گذاشتن در خاک این قاره هستند.
درست است که این کشتی های کوچک برای شما تجربه ای عالی خواهند ساخت اما این سفرها قیمت های بسیار بالایی دارند. برای افرادی که توانایی پرداخت این هزینه را دارند، تجربه ای تکرارنشدنی را خواهند ساخت. کشتی های کوچک با قیمت های کمتر برای افرادی که دریازده می شوند، خواستار سفری راحت، غذاهای متنوع و راهنماهای ماهرتری هستند، گزینه مناسبی نیستند. کشتی هایی که میزبان 300 تا 450 نفر مسافر هستند، قیمت کمتری دارند و در عین حال دارای تنوع غذایی بالا و کابین و مکان های راحت تری هستند.
برای مثال کشتی هایی مثل MS Misnatsol of Hurtigruten راه هایی جایگزین برای سفر دریایی به قطب جنوب هستند. این کشتی ها نه خیلی کوچک، نه خیلی بزرگ و نه به اندازه ی کشتی های کوچک گردشگری، گران هستند. با اینکه این کشتی ها برای سفر دریایی به قطب جنوب کم تر از 500 مسافر را حمل می کنند و هر مسافر فضای زیادی برای خود دارد، برای سفر به سواحل نروژ، پذیرای بیش از 500 نفر مسافر و هم چنین مهمان هایی برای عبور به سمت دیگر دریا هستند. از انجایی که این کشتی ها وسایل نقلیه و مهمان هایی را برای رساندن به سمت دیگر اب ها می پذیرند، نواحی عمومی وسیع و تعداد زیادی جایگاه به منظور گنجاندن کایاک و قایق های بادی برای سفر های زمستانه دارند. اندازه ی این کشتی ها ان ها را به نسبت دیگر انواع که گنجایشی کمتر از 500 نفر دارند، با ثبات تر می سازد. به علت انکه این کشتی های 1X مخصوص حرکت در بین یخ ها هستند، برای سفر در اب های قطب جنوب بسیار مناسب اند.

اندازه ی کشتی ها در سفر دریایی به قطب جنوب

2- می توانید در اب های قطب جنوب شنا کنید

در هنگام سفر دریایی به قطب جنوب، لباس شنای خود را فراموش نکنید. افراد فعال و سرسخت نواحی شمالی ممکن است این حرکت را شنا کردن ندانند اما مسافران سفر دریایی به قطب جنوب، می توانند در اب های سرد و یخ زده ی قطب جنوب (که معمولا دمایی بسیار پایین و مناسب یخ زدگی دارند) شنا کنند.
Hurtigruten و بعضی کشتی های دیگر، در هر ایستگاه به مسافران امکان شنا کردن را می دهند ولی کشتی هایی هم هستند که تنها در یک منطقه این فرصت را به بازدیدکننده ها می دهند و ان هم جزیره ی Deception است. زیرا اب های این منطقه به علت فعالیت های اتشفشانی دمای بالاتری دارند.
در سفر با کشتی Hurtigruten، افرادی که در این اب ها شنا می کنند مدرکی دریافت می کنند و از انها عکسی به منظور یادگاری گرفته می شود. مسافران با دیدن دیگر افراد خود نیز راغب به شیرجه زدن در این اب ها می شوند به همین دلیل در این زمان شاهد شیرجه و شنای بیش از 50 نفر از مسافران خواهید بود.
اگر شما شنا در این اب های یخ زده را کاری بسیار عجیب می دانید، از لباس شنای خود در چشمه های اب معدنی، سونا و جکوزی استفاده کنید.

می توانید در اب های قطب جنوب شنا کنید

3- در بعضی کشتی ها می توانید ورزش کنید

خیلی از مسافران زمانی که به سفرهای دریایی قطب جنوب می روند، نگران میزان فعالیت هایشان هستند. از انجایی که IAATO و قرارداد Antarctic، زمان حضور و تعداد افرادی که در ساحل حضور دارند را محدود کرده اند، شما به نسبت دیگر مقصدها، زمان زیادی را برای سپری کردن در کشتی خواهید داشت، پس قبل از سفر قوانین سفر به قطب جنوب را بخوانید و بدانید.
کشتی های کوچک، یا مراکز ورزشی و تندرستی ندارند و یا دارای مدل هایی با اندازه های کوچک هستند. با وجود زمان زیادی که در ساحل دارید، ممکن است به میزان کافی فعالیت های ورزشی نداشته باشید. کشتی های بزرگتری چون Hurtigruten Midnatsol، معمولا دارای سونا، وسایل ورزشی و چشم اندازهایی فراموش نشدنی هستند که در هیچ جای دیگری از جهان پیدا نخواهید کرد. در کشتی های بزرگتر شاهد عرشه های برای گردش و فضاهایی برای قدم زدن خواهید بود که مناسب افرادی است که به ورزش در فضای بیرون عادت دارند.

در بعضی کشتی ها می توانید ورزش کنید

4- می توانید در اب های ارام قطب جنوب قایق سواری کنید

برای افرادی که ممکن است به شنا کردن در اب های سرد قطب جنوب علاقه نداشته باشند، فعالیت هیجان انگیز دیگری وجود دارد؛ قایق سواری. اب های کنار سواحل معمولا ارام هستند و قایق سواران علاوه بر لذت بردن از این تجربه می توانند از کوه های یخی و حیات وحش این منطقه که شامل حیواناتی چون پنگوئن، فک و وال هاست، دیدن کنند.
کشتی های چون Hurtigruten Midnatsol لباس های مخصوصی برای قایق سواری فراهم می کند که علاقه مندان می توانند انها را اجاره کنند.

می توانید در اب های ارام قطب جنوب قایق سواری کنید

5- شما می توانید به کشور خود کارت پستال بفرستید و به پاسپورت خود تمبر بزنید

بعضی از مسافران در سفرهای دریایی شان به خرید سوغاتی و فرستادن کارت پستال به کشور خود علاقه نشان می دهند. خرید کردن در این سفرها در محل های مخصوص در خود کشتی و چند ایستگاه تحقیقاتی مثل Port Lockroy - مکان تاریخی انگلیس- اتفاق می افتد. (نکته: افراد ماجواجو بعد از موفق شدن در مصاحبه و پذیرفته شدن، می توانند تابستان در Port Lokroy مشغول به کار شوند)
کارمندان Port Lakroy سوار بر این کشتی های گردشگری می شوند و درباره ی تجربه ی شغلی خود در این ایستگاه تحقیقاتی صحبت می کنند، به پاسپورت شما تمبر می زنند و سوغاتی و کارت پستال و حتی تمبر می فروشند.
فراموش نکنید که روی کارت پستالی که می فرستید تاریخ را بنویسید. کشتی های باربری موردنظر این کارت پستال ها را از Port Lakroy جمع اوری می کنند و ان ها را به جزایر Falkland می برند. سپس این کارت ها قبل از گذشتن از اقیانوس اطلس و رسیدن به ایالت متحده امریکا، از این مکان به بریتانیا برده می شوند. مدت زمان رسیدن این کارت ها به بریتانیا 6 تا 7 هفته و یک هفته نیز برای رسیدن به ایالت متحده امریکا است. دوستان و خانواده ی شما با دیدن کارت پستالی با تمبر مخصوص قطب جنوب ذوق زده خواهند شد (به همان اندازه که شما از داشتن تمبری مخصوص قطب جنوب در پاسپورت خود لذت می برید)

شما می توانید به کشور خود کارت پستال بفرستید و به پاسپورت خود تمبر بزنید

6- قطب جنوب از انچه شما فکر می کنید گرم تر است

بازدیدکننده ها به خاطر شنیدن ماجراهایی وحشتناک درباره ی زمستان های قطب جنوب و قوانین سفر به قطب جنوب فکر می کنند دمای هوا در این مکان خیلی از سطح تحمل شان پایین تر است. کشتی های مسافری تنها در تابستان های استرالیایی بین ماه های نوامبر و مارس که هوا تحت تاثیر بادهای جنوبی گرم و مرطوب می شود، در قطب جنوب گردش می کنند.
از انجایی که مقصد اصلی کشتی های مسافری عمدتا شبه جزیره ی قطب جنوب است (شمالی ترین بخش این قاره)، دما نسبت به بخش های جنوبی گرم تر است. دمای این شبه قاره در تابستان های استرالیایی و تحت تاثیر بادهای جنوبی گرم و مرطوب، از 20 تا 30 درجه ی فارنهایت یا منفی 2 تا 3 درجه سانتی گراد تغییر می کند. افرادی که از بخش های شمالی امریکای شمالی به این نواحی سفر می کنند، می دانند که هوا در ماه ژانویه بسیار سردتر است.
بادها می توانند باعث سردتر شدن هوا بشوند اما زمانی که در ساحل مشغول گشت و گذار هستید، حتی ممکن است گاهی احساس گرمای شدید بکنید، پس قبل از سفر شرایط رفتن به قطب جنوب را بدانید. کشتی های مسافری اغلب چکمه های گرم و انواع ژاکت های ضد اب را در اختیار شما قرار می دهند اما حتما به طور دقیق تمام اسناد و شرایط رفتن به قطب جنوب خود را چک کنید. کلاه، زیرپوش های بلند و دستکش جزو واجبات سفر در کناره های سواحل در سفر بر روی کشتی های مخصوص هستند. در سفر با کشتی های Hurtigruten Midnatsol لازم نیست وسایل زیادی جمع کنید، زیرا گرم ترین چکمه ها در اختیار شما قرار خواهند گرفت. با اینکه ژاکت هایی که در دسترس شما قرار خواهند گرفت ضد اب و باد هستند، اما لازم است لباسی گرم تر زیر ان بپوشید.

قطب جنوب از انچه شما فکر می کنید گرم تر است

7- برنامه ریزی سفر دریایی بسیار مهم است

قطب جنوب می تواند همواره برای بازدیدکننده ها تجربه ای خاطره انگیز باشد. اما همانند بیشتر مکان های دنیا، روزهایی که برای زمان سفر خود انتخاب می کنید تجربه های متفاوتی را برای شما بوجود می اورند؛ در ماه های نوامبر و دسامبر شاهد برف زیادی خواهید بود (در تمام سفرهای دریایی قطب جنوب شاهد وجود برف خواهید بود)، پنگوئن ها در دسامبر در اشیانه هایشان خواهند بود و در ژانویه و فوریه بچه های انها را خواهید دید و در ماه های نوامبر و دسامبر و مارس نیز هزینه ی سفرهای دریایی نسبت به اواخر ژانویه و فوریه که هوا گرم تر خواهد بود، کمتر است.

برنامه ریزی سفر دریایی بسیار مهم است

8- کشتی های مسافری تنها تا حد مدار قطب جنوب (که موازی خط استوا است) به جنوب سفر می کنند

کسانی که در گذشته نیز به قطب شمال سفر کرده اند، می دانند که کشتی های اینگونه سفرها، در تابستان از مدار قطب شمال نیز بیشتر به سمت شمال می روند (با عرض جغرافیایی 66 درجه 33 دقیقه و 39 ثانیه به سمت شمال ) و بعضی کشتی ها نیز از گذرگاه شمال غربی که شمال اقیانوس اطلس را به الاسکا متصل می کند و یا گذرگاه شمال شرقی که نروژ را به اقیانوس ارام متصل می کند هم، می گذرند. کشتی Hurtigruten در زمان گردش های ساحلی نروژی اش به سمت شمال از Bergen به Kirkenes که در شمال بیش از 69 درجه عرض جغرافیایی ان است، می رود.
به همین دلیل افراد زیادی این گونه فکر می کنند که بناست تا کشتی هایی هم که در تابستان های استرالیایی و تحت تاثیر بادهای جنوبی گرم و مرطوب، به قطب جنوب سفر می کنند، از مدار قطب جنوب (با عرض جغرافیایی 66 درجه 33 دقیقه و 39 ثانیه به سمت جنوب) بگذرند. اما قطب جنوب اب های گرم خلیج Stream را ندارد و اندازه ی قاره ای که در ان وجود دارد ان را سردتر از قطب شمال می کند و وجود کوه های یخ بزرگ راه گذرگاه های بین جزایر و یا قاره ها را می بندند. به علت دشواری سفر به عرض جغرافیایی بیشتر از  + 65 ،کشتی های مسافری معمولا تا همین حد در ابها حرکت می کنند. شرایط رفتن به قطب جنوب و قوانین سفر به قطب جنوب را بسنجید و کوله بارتان را ببندید.
اگر در لیست کارهای مورد علاقه تان عبور از مدار قطب جنوب وجود دارد، سفری در ماه های فوریه یا مارس با قایق های کوچک را رزرو کنید تا این گزینه را از لیست سفرنامه ی خود خط بزنید. کشتی های کوچک تر پس از اب شدن کوه های یخ کوچک تر، می توانند در کانال باریک Lemaire حرکت کنند.

کشتی های مسافری تنها تا حد مدار قطب جنوب (که موازی خط استوا است) به جنوب سفر می کنند

9- پنگوئن ها از انچه فکر می کنید جذاب تر هستند

تمام انسان ها عاشق پنگوئن ها هستند و قطب جنوب تنها محلی است که می توانید این جانوران را در برف ببینید. 6 گونه از 17 گونه ی پنگوئن ها در اب های قطب جنوب یافت می شوند و بیشتر بازدیدکننده های این سفرهای دریایی، حداقل شاهد 3 گونه از انها خواهند بود. مشاهده ی پنگوئن ها در حال راه رفتن، شنا کردن، ساختن اشیانه، تعامل با دیگر پنگوئن ها و حتی در حال انجام کارهای روزمره شان برای بیشتر مسافران لذت بخش خواهد بود. ممکن است باور این موضوع سخت باشد اما واقعیت دارد، که دیدن این حیوانات در زیستگاه طبیعی شان از انچه توقع دارید جالب تر است.

پنگوئن ها از انچه فکر می کنید جذاب تر هستند

10- در کنار پنگوئن های می توانید از فک ها نیز دیدن کنید

درکنار پنگوئن ها به عنوان اولین و برترین جاذبه ی قطب جنوب، مسافران می توانند از چندین گونه ی مختلف از فک ها هم دیدن کنند. این موجودات دوست داشتنی اغلب بر روی کوه های یخ شناور و در زیر نور خورشید دراز کشیده اند. دیدن انها هنگام کش و قوس امدن در زمان استراحتشان بسیار جالب است اما مراقب باشید که زیاد به انها نزدیک نشوید.این موجودات مانند پنگوئن ها در داخل اب سریع تر از داخل خشکی حرکت می کنند.
یکی از حیواناتی که در قطب جنوب نمی بینید، خرس های قطبی هستند. این شکارچیان تنها در مناطق قطبی در قطب شمال یافت می شوند. بزرگ ترین حیوان قطب جنوب که تنها در خشکی زندگی می کند، نوعی حشره ی کوچک است به نام ریزپشه های مخصوص قطب جنوب. اگر در زمان سفر به قطب جنوب به اندازه ی کافی خوش شانس باشید و طبیعت گرایان به انها اشاره کنند، شاید بتوانید یکی از این موجودات را ببینید.

در کنار پنگوئن های می توانید از فک ها نیز دیدن کنید

11- در کنار پنگوئن های می توانید از وال ها نیز دیدن کنید

شما در سفر دریایی خود به الاسکا شمار بسیار زیادی از وال ها را خواهید دید اما بعضی از این وال های گوژپشت و دیگر انواع وال ها، در تابستان های استرالیایی و تحت تاثیر بادهای جنوبی گرم و مرطوب، به قطب جنوب مهاجرت می کنند. مسافران هیچگاه از گشت و گذار در این خلیج و مشاهده ی این جانوران بزرگ در حال غذا خوردن، خسته نمی شوند.

در کنار پنگوئن های می توانید از وال ها نیز دیدن کنید

12- غذاهای این سفر حتی بعد از گذشت دو هفته تغییر پیدا نکردن باز هم خوب است

کشتی های مسافری در طول زمان سفرشان به قطب جنوب نمی توانند از هیچ مکانی غذا و یا تجهیزات دریافت کنند به همین علت باید به اندازه ی حداقل دو هفته برای تمام افرادی که در کشتی حضور دارند، غذا ذخیره کنند. این کشتی ها از سطح توقعات مردم اطلاع دارند و به همین علت کشتی های تمام نقاط جهان غذاهایی با کیفیت یکسان سرو می کنند. برای مثال کشتی Hurtigruten در کنار غذاهای عالی و خوش مزه ای مثل پیش غذای کاراگینو گوزن شمالی، بشقاب های ماهی فوق العاده ای سرو می کند. قبل از سفر کسب اطلاعات از شرایط رفتن به قطب جنوب و قوانین سفر به قطب جنوب می تواند کمک زیادی به مسافران این سرزمین کند.

غذاهای این سفر  حتی بعد از گذشت دو هفته تغییر پیدا نکردن باز هم خوب است

13- کوه های یخ شناور از تصورات شما فراوان و بزرگ تر هستند

مسافرانی که کوه های شناور یخی را از نزدیک دیدند، عقیده دارند که این عجایب بسیار بزرگ هستند. افرادی که در اوایل فصول به قطب جنوب سفر می کنند، نسبت به افرادی که در تابستان ها به این مکان می روند، شاهد کوه های یخی بزرگتری هستند. سمت چپ این کوه عظیم الجثه که در عکس می بینید، به اندازه چندین طبقه ارتفاع داشت.

کوه های یخ شناور از تصورات شما فراوان و بزرگ تر هستند

14- جزیره ای که خاک گرم، فعالیت های اتشفشانی و استخوان هایی از وال ها دارد

مسافران زیادی که به قطب جنوب سفر می کنند، از وجود جزیره ی اتشفشانی Deception متعجب می شوند. همانطور که در این عکس مشخص است، به علت وجود فعالیت های اتشفشانی زیرزمینی و گرمای سطح زمین، در بیشتر نواحی برف نخواهید دید. دهانه های اتشفشان طبیعی این جزیره ی هلالی شکل (همانند سانتورینی در یونان)، پناهگاه مناسبی برای قایق های وال گیری است. بازدیدکننده ها هنوز هم می توانند بقایای ایستگاه های وال گیری را ببینند.

جزیره ای که خاک گرم، فعالیت های اتشفشانی و استخوان هایی از وال ها دارد

15- از عکاسی از تعداد فراوان پنگوئن ها خسته نخواهید شد، اما این را بدانید که این موجودات بوی بدی می دهند!

تعداد زیادی از مسافران در اولین سفر خود به قطب جنوب اینگونه فکر می کند که مشاهده ی تنها چندین پنگوئن کافی است. اما با گذشت زمان این موجودات را جالب تر می پندارند.
یکی از ویژگی های عجیب این حیوانات بوی بد انها هنگام قراگرفتن در گروه است. این بو شباهت زیادی به بوی فضای داخل مرغدانی دارد. بعد از گذشت مدتی از مشاهده ی انها، انقدر جذب ظاهر و جذابیت انها خواهید شد که بوی بدشان را فراموش می کنید. فایده ای که این بوی بد دارد این است که از اوردن این موجودات به عنوان حیوان خانگی به کشورتان، جلوگیری می کند.

عکاسی از تعداد فراوان پنگوئن ها

16- امکان دارد دریازده نشوید

دریازدگی یکی از نکاتی است که افرادی که قصد سفر به قطب جنوب را دارند، نگران می کند پس قبل از سفر شرایط رفتن به قطب جنوب را بسنجید. کشتی ها حداقل 36 الی 48 ساعت زمان برای عبور از گذرگاه Drake (امریکای جنوبی را از جزایر Shetland که در خارج ساحل قطب جنوب قرار دارند، جدا می کند) صرف می کنند. و برای برگشت به امریکای جنوبی لازم است چندین روز در حرکت باشند. این گذرگاه به خاطر  وجود دریاهای خروشان شناخته شده است. با این حال گاهی اوقات می تواند مانند دریاچه ی Drake ارام باشد.
هرکسی که به قطب جنوب سفر می کند، باید انواعی از دارو هایی که از دریازدگی جلوگیری می کنند، به همراه داشته باشد. زمانی که کشتی به قطب جنوب نزدیک می شود دریا ارام تر خواهد شد اما حتی 48 ساعت هم برای تحمل دریای خروشان زمان زیادی است. حتی افرادی که دریازده می شوند هم، زمانی که به خانه باز می گردند زیبایی و عجایب قطب جنوب را به خاطر می اورند، نه دریازدگی شان را.

امکان دارد دریازده نشوید

17- قطب جنوب از انچه فکر می کنید زیباتر است

افراد علاقه مند به حیات وحش، عکاسی و مناظر زیبا و لوکس به قطع از تمام جاذبه های قطب جنوب لذت خواهند برد. با اینحال مسافرانی که به تاریخ و ماجراهای گردشگری علاقه دارند، درک بالایی از علت جذب مردان و زنان فراوان به این قاره خواهند داشت. قطب جنوب از زیباترین های در جهان است اما قبل از سفر اطلاعاتی کامل از قوانین سفر به قطب جنوب و شرایط رفتن به قطب جنوب بدست بیاورید.

قطب جنوب از انچه فکر می کنید زیباتر است

18- با خاطرات فراموش نشدنی این مکان را ترک خواهید کرد

سفر به قطب جنوب مانند دیگر مکان های خارق العاده ی جهان خاطرات فراموش نشدنی ای برای شما به یادگار می گذارد. اما فرق بین قطب جنوب و دیگر مناطق این است که خاطراتی که برای شما شکل می گیرد نتیجه ی جادو و حیات وحش موجود در این قاره ی سفید رنگ است و نه مردم و فرهنگ ان.

با خاطرات فراموش نشدنی این مکان را ترک خواهید کرد

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

حقایقی درباره سفر به اندونزی که نمی دانستید !

نرگس بخشی ، دوشنبه 11 بهمن 1395

20 حقیقت جالب در مورد اندونزی هست که با خوندنشون متوجه میشید که این کشور چقدر میتونه جالب باشه.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :