سریلانکا جزیره ای بکر و وحشی برای تجربه آرامش

جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا نام جزیره ای است در جنوب آسیا و در میان اقیانوس هند که به دلیل شباهت این کشور به قطره به آن لقب مروارید اقیانوس هند را داده اند. این جزیره 65 هزار کیلومتری با جمعیتی در حدود 20 کیلیون نفر، مکانی است بی نهایت زیبا و دیدنی و همانند تکه ای از بهشت می ماند که انگار بکر و دست نخورده روی زمین جا مانده است. سواحل بی پایان و رویایی با مردمانی مهمان نواز و سنت هایی کهن تنها جزئی از جاذبه های گردشگری سریلانکا است. تمدن 2000 ساله این طبیعت بکر و زیبا باعث شده تا این جزیره دارای اماکن و بقایای تاریخی شکوهمند و دیدنی باشد. از حیات وحش متنوع و گوناگون سریلانکا نیز نمی توان به راحتی گذشت. پرندگان رنگارنگ خاص جنوب آسیا در کنار بوفالوها، فیل ها و پلنگ ها چشم هر بازدید کننده ای را در آب و هوای سریلانکا خیره می کنند. این مجموعه رویایی از طبیعت بکر، حیات وحش، سواحل طولانی و معابد و اماکن تاریخی، سریلانکا را مقصد گردشگران بسیاری کرده است که برای تجربه یک آرامش لذت بخش و بی نظیر به این جزیره می آیند و تاریخچه جزیره سریلانکا را مرور می کنند.

سريلانكا

تاریخچه جزیره سریلانکا دیدنی

جزیره سریلانکا که در متون قدیمی با نام سیلان و در فارسی گاهی با نام سراندیب شناخته می شود از مستعمرات بریتانیا بوده است. اقوامی که در سریلانکا زندگی می کنند، آریایی هایی هستند که از شمال هند به این جزیره بکر و دست نخورده آمده اند. البته 11 درصد اهالی جزیره بکر و زیبای سریلانکا از قوم تامیل می باشند. این کشور در روز 4 فوریه سال 1948 میلادی استقلال خود را از استعمار پیر باز پس گرفت اما اقوام تامیل که به ببرهای تامیل مشهور هستند، خواهان استقلال بخش شمالی و شرقی جزیره سریلانکا بودند که طی 25 سال جنگ با دولت مرکزی باعث مرگ بیش از 70 هزار نفر شده اند. اهالی جزیره سر سبز، بکر و آرامش بخش سریلانکا به زبان های سینهالی و تامیل سخن می گویند و واحد پولی شان روپیه است. این جزیره 20 میلیون نفره دارای 70 درصد بودایی، 10 درصد مسلمان و 13 درصد هندو است و دو پایتخت دارد. سری جاوایاردنپورا کوته پایتخت سیاسی و کلمبو بزرگترین شهر سریلانکا است. یافته های انسانی در تاریخچه جزیره سریلانکا نشان گر قدمت سکونت انسان در این جزیره با حیات وحش منحصر به فرد است و بنابر گفته های اسطوره ای هند، جزیره سریلانکت با یک پل که امروزه به پل آدم معروف است به هند متصل بوده است. البته زنجیره ای از صخره هایی از جنس آهک بین این دو کشور وجود دارد که بیشتر زیر آب قرار دارند و آن طور که گفته شده تا سال 1480 میلادی و قبل از طوفان های سنگین دریایی قابلیت آن را داشته که انسان ها با پای پیاده از این پل، بین جزیره سریلانکا و کشور هند تردد داشته باشند.

 تاریخچه جزیره سریلانکا دیدنی

آب و هوای سریلانکا بی نظیر

جزیره سریلانکا دارای آب و هوایی استوایی است و طبیعت بکر و حیات وحش زیبا و آرامش بی نظیر سواحل رویایی نشأت گرفته از همینآب و هوای سریلانکا است. میانگین دمای هوا در جزیره سریلانکا همواره بین 28 درجه سانتیگراد تا 32 درجه سانتیگراد است. البته در ارتفاعات و نواحی ساحلی این دمای هوا متغیر است. برای سفر به این جزیره سرسبز، بکر و زیبا می توانید فصول کم گردشگر زمستان را انتخاب کنید و با هزینه کمتر از گرمای آن لذت ببرید. در ادامه به معرفی برخی جاذبه های گردشگری سریلانکا می پردازیم.

آب و هوای سریلانکا بی نظیر

جاذبه های گردشگری سریلانکا

سیگیریا (Sigiriya)

واژه سیگیریا که از کلمه Sīhāgiri گرفته شده، در زبان محلی معنای شیر سنگی می دهد که برگرفته از شیر سنگی است که بر دروازه قصری واقع شده که یکی از بی نظیرترین بناهای تاریخی جهان است. سیگیریا در حقیقت یک منطقه باستانی است که بر فراز صخره ای در جزیره بکر و زیبای سریلانکا واقع شده است. این صخره در نزدیکی شهر دامبولا در استان مرکزی کشور سریلانکا قرار دارد و در شمال منطقه ای به نام متاله (Matale) واقع شده است. پادشاه کاسیاپا (Kasyapa) در بین سال های 477 میلادی تا 495 میلادی با قرار دادن این شهر به عنوان پایتخت، قصر خود را بر فراز این صخره 200 متری بنا کرد که مشرف به طبیعت بکر و زیبا و جاذبه های گردشگری سریلانکا است. این قصر که بعد از مرگ پادشاه بدون استفاده ماند و متروکه شد تا حوالی قرن چهاردم میلادی توسط بوداییان سریلانکا تحت عنوان صومعه مورد استفاده قرار گرفت. سیگیریا که در حال حاضر یکی از آثار ثبت شده در یونسکو است در محدوده ای به ارتفاع 40 متر و طول 140 متر یکی از بهترین شهرهایی است که در دوران خود ساخته شده است. دیوارهای رنگین سیگیریتا باعث شده که این بخش شبیه یک گالری عظیم و دیدنی باشد و جلوه ای زیبا در بین طبیعت بکر و سرسبز داشته باشد.

سیگیریا (Sigiriya)

قله آدم (Adam‘s Peak)

قله آدم با ارتفاع 2243 متری با شکل مخروطی خود بابت ارتفاع جذابیت خاصی ندارد بلکه این مکان برای بسیاری از ادیان مکانی است مقدس و ارزشمند. قله آدم که در گویش محلی سری پادا (Sri Pada) خوانده می شود از کلمه Samanalakanda گرفته شده است که معنای کوه پروانه می دهد. لغت سری پادا معنای جای پای مقدس می دهد که در میان بوداییان، هندوان، مسیحیان و مسلمانان ارزش معنوی و مقدس دارد. جالب است بدانید که هر کدام از این مذاهب تخته سنگ مسطحی که بر فراز قله آدم قرار دارد را جای پای یکی از بزرگان خود می دانند. بوداییان معتقدند این سطح جای پای بودا است و هندوان آن را جای پای شیوا می دانند. جالب است بدانید که مسیحیان و مسلمانان آن را قدمگاه حضرت آدم (ع) دانسته و مقدس می شمارند. این کوه مخروطی شکل از شش شهر بزرگ جزیره سریلانکا مسیری برای صعود دارد و بسیاری از بوداییان این مسیر را پیاده طی می کنند تا طلوع خورشید را بر فراز قله آدم به تماشا بنشینند و از زیبایی سکر آور و بکر این جزیره لذتی وافر ببرند. البته تمام مسیرهای رسیدن به قله دارای چراغ است و پیاده روی و کوه پیمایی شبانه را در آب و هوای سریلانکا دل انگیزتر می کند.

قله آدم

معبد دندان مقدس (Sri Dalada Maligawa)

در شهر کاندی (Kandy) یک مجموعه کاخ پادشاهی وجود دارد که معبد دندان مقدس یا همان سری دالا مالیگاوا در آن واقع است. این معبد که در زمره آثار تاریخی یونسکو ثبت شده است در میان بوداییان محل نگهداری دندان بودا است و بسیار مقدس است به طوری که روزی سه بار، صبح و ظهر و شب در آن آیین و مراسم مذهبی برگزار می شود و چهارشنبه ها طی مراسمی شکوهمند با آبی معطر از گلی به نام Nanumura Mangallaya دندان را شستشو می دهند و آبی که با آن این مراسم انجام می یابد را برای شفا بین زوار توزیع می کنند. هر چند که این معبد در سال 1998 توسط نظامیان جدایی طلب تامیل بمب گذاری شد و آسیب دید اما توسط دولت سریلانکا بازسازی شد و امروزه یکی از جاذبه های گردشگری سریلانکا است. اما این دندان بودا از کجا امده است؟ طبق عقاید بوداییان روزی که بودا درگذشت برای محل دفن او بین کشورها اختلاف پیش آمد و هر کشور خواستار افتخار داشتن محل دفن بودا را داشت. برای این که این اختلاف باعث درگیری بین بوداییان نشود و مریدانش را سر جنگ نیندازد هر قسمت از بدن بودا به کشوری تعلق گرفت و به این ترتیب دندان بودا با تشریفات خاص و احترام زیاد به جزیره سریلانکا که بسیار زیبا و بکر بوده و همچنان هم هست منتقل شد تا در بین طبیعت بکر و زیبا و آب و هوای سریلانکا دفن شود.

معبد دندان مقدس

پارک ملی سریلانکا (Udawalawe)

اگر از علاقه مندان حیات وحش هستید به حتم در سفر به جزیره آرامش بخش سریلانکا، بازدید از پارک ملی این کشور را فراموش نکنید. این پارک با حیات وحش بی نظیر خود در مرز دو استان با نام های Sabaragamuwa و Uva قرار دارد و در مساحتی بالغ بر 30 هکتار جهت حفاظت از حیات وحش به خصوص فیل های جزیره و پرندگان خوش نقش و رنگ آن ساخته شده است. پارک ملی 165 کیلومتر با شهر کلمبو فاصله دارد و یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های گردشگری سریلانکا است.

پارک ملی سریلانکا (Udawalawe)

معبد طلایی دامبولا (Dambulla)

بر بلندای صخره ای به ارتفاع 160 متر بیش از 80 غار ثبت شده که معبد طلایی دامبولا بزرگترین معبد غاری در جزیره سریلانکا است. این مجموعه که 148 کیلومتر با شهر بزرگ کلمبو فاصله دارد در 72 کیلومتری شهر کاندی است. تندیس های زیاد و نقاشی های زیبایی که در معبد طلایی دامبولا قرار دارد مربوط به زندگی و شخصیت گاتما بودا (Gautama Buddha) است. از مجموع تندیس های بیشماری که در این معبد غاری وجود دارد، بودا 153 سهم دارد و پادشاهان قدیمی سریلانکا نیز سه تندیس در این میان دارند و الهه ها و خدایان نیز دارای چهار تندیس هستند. 2100 کیلومتر مساحتی است که نقاشی های دیواری معبد را تشکیل می دهند و این غارها محل زندگی اهالی باستانی این جزیره بکر بوده اند، قبل از آن که آیین بودا به آن راه پیدا کند. اسکلت های 2700 ساله کشف شده خود موید قدمت این مکان در آب و هوای سریلانکا است.

معبد طلایی دامبولا (Dambulla)

پارک ملی یالا (Yala)

حیات وحش متنوع سریلانکا و حیوانات گوناگونی که زیستگاه خود را در این جزیره با طبیعت بکر خود قرار داده اند، باعث شده تا مناطق زیادی برای حفاظت از این حیات وحش ایجاد شود که یکی از آن ها پارک ملی یالا با وسعتی برابر 979 کیلومتر مربع است که پناهگاه 215 گونه پرنده و 44 نوع پستاندار است. از این پستانداران دنیای وحش می توان به فیل ها و پلنگ های سریلانکایی اشاره کرد. پارک ملی یالا که در سال 1900 میلادی به مناطق حفاظت شده پیوسته، دارای پنج منطقه است که تنها دو بخش آن برای عموم بازدید دارد و شامل اکوسیستم متعددی می شود. از منابع آب شیرین و تالاب ها تا جنگل های مرطوب و بارانی. دو بخشی که بازدیدکنندگان اجازه ورود دارند با نام های روهانا (Ruhana) و کومانا (Kumana) شناخته می شوند و در جنوب شرقی سریلانکا و در استان اووا (Uva) واقع است. بعد از سونامی سال 2004 که اقیانوس هند باعث مرگ 250 نفر شد، اقدامات امنیتی فراوانی برای پارک در نظر گرفته شد و امروزه مقصد گردشگران بسیاری است که به طبیعت بکر و حیات وحش علاقه وافر دارند. دو زیارتگاه دیدنی و مهم این جزیره پر آرامش نیز در مجاورت پارک ملی است. نام این دو زیارتگاه Sithulpahuwa و Magul Vihara می باشد. اگر به طبیعتی بکر و زیبا علاقه دارید دیدن این پارک طبیعی را در بین جاذبه های گردشگری سریلانکا از دست ندهید.

پارک ملی یالا (Yala)

پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala)

39 فیل نر و 49 فیل ماده از سه نسل متفاوت آماری است که در سال 2011 از فیل های این مجموعه منتشر شده است. این پرورشگاه که در دهکده پیناوالا واقع است در ابتدا محلی بود برای بچه فیل هایی که پدر و مادر خود را از دست داده و در جنگل ها رها شده بودند. این دهکده که 13 کیلومتر با شهر کاگال (Kegalle) از استان ساباراگاموا (Sabaragamuwa) فاصله دارد، امروزه محلی است پر بازدید برای خانواده ها که از نردیک نحوه زندگی فیل ها را می بینند و از بازی و حمام گرفتن آن ها لذت می برند. این مجموعه در سال 1975 توسط دولت سریلانکا احداث و به بهره برداری رسیده است. با بازدید از این محل که از جاذبه های گردشگری سریلانکا است، می توانید بدون واسطه به مناظر بکر با فیل هایی که به زندگی عادی و روزمره مشغول اند، چشم بدوزید و تجربه و خاطره ای بی نظیر برای خود ثبت کنید.

پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala)

سواحل رویایی، بکر و آرامش بخش

جزیره سریلانکا دارای زیباترین و بی نظیرترین و بکرترین سواحل دنیا است و در این کشور به هر طرف که حرکت کنید به یک ساحل خارق العاده خواهید رسید که دیدنش ناخوداگاه حسی پر از آرامش نصیب شما خواهد کرد. در میان همه این سواحل بکر و دست نخورده، نام های زیر را به خاطر بسپارید: هیکادوا (Hikkaduwa)، نیلاوی (Nilaveli)، نگومبو (Negombo)، اوناواتونا (Unawatuna) و بن توتا (Bentota). اما اگر اهل موج سواری هستید و از این ورزش مهیج لذت می برید، بهشت موج سواران را فراموش نکنید. ساحل آروگام بی تی با زندگی شبانه و موج های دائمی خود همواره مملو از موج سوارانی از سراسر جهان در آب و هوای سریلانکا است.

سواحل رویایی، بکر و آرامش بخش

شهر گردشگری گال

شهر ساحلی گال (Galle) در تاریخچه جزیره سریلانکا با بناهای قرون وسطایی و ترکیب آن با سنت های بومی یکی از زیباترین شهرهای جزیره سریلانکا است که وقتی در کوچه های باریک آن قدم می زنید، احساس می کنید در یکی از شهرهای قرون وسطایی اروپا مشغول راه رفتن هستید. از جاذبه های این شهر، قلعه ای است به قدمت سیصد سال که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده و به قلعه هلندی مشهور است. این شهر رنگارنگ با خانه ها و ساختمان های صد ساله به دلیل آن که سال ها مستعمره و تحت اشغال پرتغالی ها بوده دارای قلعه های کوچک فراوان است. خاطرتان باشد که این شهر زندگی شبانه ندارد و مغازه و رستوران ها ساعت ده شب در آب و هوای سریلانکا تعطیل می شوند.

شهر گردشگری گال

پل تاریخی 9 قوس (Nine Arch Bridge)

این پل باشکوه که بین دو ایستگاه دمودارا و الا در تاریخچه جزیره سریلانکا واقع است، چنان شاهکاری در مهندسی قرن بیستم است که بسیاری از گردشگران ساعت ها جلو قوس آن می نشینند تا بتوانند عبور یک قطار از این قوس را با چشم خود ببینند. این پل صد ساله که در وسط مناظر بکر و سر سبز واقع است بدون آهن و بتن ساخته شده و در آن تنها سنگ و سیمان به کار رفته است. ظاهر منحنی این پل، ساخته شده در سال 1921 بزرگ ترین پل سریلانکا است که توسط انگلیسی ها ساخته شده است. جالب است بدانید که محموله فولادی که برای این پل فرستاده شده بود مصادره و در جنگ استفاده شد و در حالی که همه از ساخت این پل ناامید شده بودند، آپوهامی نامی این پل را با سنگ و سیمان ساخت و از خود شاهکاری به جای گذاشت. این پل با ارتفاع 30 متر در زیر خود 9 قوس دارد و هنگام حرکت قطار از روی آن با پس زمینه طبیعتی بکر و زیبا منظره ای تکرار ناپذیر در تاریخچه جزیره سریلانکا می سازد.

پل تاریخی 9 قوس (Nine Arch Bridge)

آبشار راوانا (Ravana Falls)

ارتفاع 25 متری آبشار راوانا که یکی از جاذبه های گردشگری سریلانکا است و ریزش پله ای آن بر روی صخره بیضی شکل باعث شده یکی از عریض ترین آبشارهای طبیعت بکر و زیبای سریلانکا تبدیل به یکی از دیدنی ترین آن ها شود. کوه و دره بی نظیر و دیدنی پشت آبشار راونا زیبایی آن را چندین برابر کرده است. شهر کوچک الا (Ela) شهری است که این آبشار رویایی در آن قرار دارد و با نشستن در جایی که صدای ریزش آب را بتوان شنید، آرامشی خوشایند مهمان ذهن شما می شود و لختی از این زندگی پر از پیچ و خم رهایتان می دهد. وجه تسمیه نام این آبشار از افسانه ای گرفته شده که در آن پادشاه راوانا شاهزاده سیتا را دزدیده و در غاری واقع در پشت این آبشار پنهان کرد. راوانا این کار را در انتقام خواهرش راما که همسر سیتا بود، گرفت. با دانستن این موضوع که نشانه هایی از وجود انسان در 25 هزار سال قبل در حوالی این غار وجود دارد، می توان به قدمت آن و تاریخچه جزیره سریلانکا پی برد.

آبشار راوانا (Ravana Falls)

خوردنی های سریلانکا

همان قدر که طبیعت بکر و حیات وحش بی ظیر و سواحل آرامش بخش جزیره سریلانکا برای روح و روان هر گردشگری همچون غذایی است پر انرژی، برای جسم و بدن گردشگران نیز سریلانکا پر از مزه های تازه و خوش گوار است که در ادامه به چند تا از آن ها اشاره می شود.

خوردنی های سریلانکا

دسر و شیرینی

یک دسر روغنی بسیار خوشمزه که با آرد برنج و شیره قند تهیه می شود، کوام (Kevum) نام دارد و دسری رایج است. بیبکان (Bibkkan) هم یکی دیگر از شیرینی های بسیار خوش طعم جزیره سریلانکا است که با آرد گندم و نارگیل و شیره نارگیل آماده می شود. پوشنامبو (Pushbnambu) نیز تقریبا به همین روش تهیه می شود و نوع طبخ آن تفاوت دارد. بیسکوییت کوکیز (Kokis) نیز از دیگر دسرهای سرلانکایی است که با شیره نارگیل آماده می شود. البته شیرینی واتالاپان (Watalapan) که با شیر نارگیل، جوز هندی، قند خرما و دارچین پخته می شود و با انواع مغزها ترد می شود، نیز یکی از محبوب ترین شیرینی های سریلانکا در تاریخچه جزیره سریلانکا است.

دسر و شیرینی

اگ هاپرس (Egg hoppers)

اگر با تخم مرغ میانه خوبی دارید و از خوردنش لذت می برید، این پنکیک خوشمزه را یکی از پیشنهادهای غذایی جزیره آرام سریلانکا است. این غذا در شکلی شبیه کاسه است که در ماهیتابه آرد برنج و شیر نارگیل ریخته می شود. وقتی در حال پختن است به آن تخم مرغ اضافه می گردد. با این غذا یک سس مخصوص هم سر می شود.

اگ هاپرس (Egg hoppers)

سمبل (Sambol)

سمبل در حقیقت یک غذا نیست بلکه نوعی سس تند است که از نارگیل رنده شده، پیاز قرمز، آبلیمو ، ماهی و فلفل قرمز خرد شده تهیه می شود و بسیار خوش طعم است. کسانی که با خوردن غذای تند مشکلی ندارند، می توانند از ترکیب این سس و اگ هاپرس طعمی را تجربه کنند که در هیچ جای دیگر نصیب آن ها نخواهد شد.

سمبل (Sambol)

خورشت ترش ماهی

غذا های دریای در جزایری که دورشان جز آب نیست همواره محبوبیت خاصی دارند و ماهی بدون شک یکی از اصلی ترین مواد غذایی این منطقه است اما خورشت ترش ماهی به دلیل داشتن ادویه هایی چون زرد چوبه، دارچین، سیر، فلفل سیاه و میوه ای به نلم گرکا (Gorka) که طعمی شبیه به تمبر هندی دارد، محبوبیت ویژه ای دارد. البته از خرچنگ هایی که با ادویه های مخصوص طبخ می شوند هم به راحتی در تاریخچه جزیره سریلانکا نمی توان گذشت.

خورشت ترش ماهی

لامپاریس (Lamprais)

این غذا از روی برگر های هلندی اختراع شده و در آب و هوای سریلانکا به شکلی نو درآمده است. هل و دارچین و گوشت با ترکیب برنج داخل یک موز پخته می شود. هر چند ظاهر چندان دلبرانه ای ندارد اما با مزه کردن آن یکی از مشتری های دائمی آن خواهید شد.

لامپاریس (Lamprais)

گوتا کولا کاندا (Gotu Kola Kanda)

سبزیجات محلی طبیعت بکر جزیره، برنج و حبوبات سوپی سبز رنگ را داخل منوی غذایی این کشور سر سبز وارد کرده است که با کلسترول کم یکی از عجیب ترین مزه های دنیا را نصیب شما خواهد کرد. بالا بردن سیستم ایمنی بدن و کمک کردن به هضم غذا از خواص این غذای عجیب ولی خوشمزه در تاریخچه جزیره سریلانکا است.

گوتا کولا کاندا (Gotu Kola Kanda)

نوعی خورش عدس (Dhal)

این خورشت که همراه برنج یکی از اصلی ترین غذاهای سریلانکا است با نارگیل و فلفل سبز تند و پیاز به همراه دارچین و زیره سبز و برگ های پاندان مزه ای دارد که عطر و طعمش تا مدت ها در خاطر شما در تاریخچه جزیره سریلانکا باقی خواهد ماند.

نوعی خورش عدس (Dhal)

کلام پایانی

بدون شک سفر به جزیره سریلانکا با وجود آثار تاریخی، طبیعت بکر و حیات وحش بی نظیر در کنار سواحل آرام و دیدنی و غذاهای خوش طعم محلی می تواند خاطره ای دلچسب و تجربه ای جدید را به شما اضافه کند. جالب است بدانید که اگر سفری به این کشور زیبا داشتید، بدانید که مردم آن برای حیوانات دنیای وحش احترامی بی اندازه قائل هستند و مراقب رفتار خود با موجودات باشید. ضمنا مردم سریلانکا وقتی می خواهند چیزی را تایید کنند سر خود را به چپ و راست تکان می دهند و از این اتفاق متعجب نشوید. اگر به جایی توسط یک محلی برای غذا دعوت شدید، صیر کنید تا صندلی شما را خودشان مشخص کنند و در سریلانکا سیگنال معنی خمیر دندان می دهد و لوکس معنای صابون پس درگیر این برندها نشوید. این ها فقط گوشه ای از عجایب و تجربه های جدید است که در این جزیره آرام، بکر با دنیای وحش و ساحل رویایی با آن رو به رو خواهید شد.

کلام پایانی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

اسخین دیک، جزیره ای برای ثروتمندان + عکس

پریسا بهرامی ، پنج شنبه 30 خرداد 1398

باید هم ثروتمند و هم با جرات باشید تا طی زمستان و در اسخین دیک، به یک ویلای تفریحی بروید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :