راهنمای سفر به شهر رفسنجان؛ شهری دیدنی در کرمان

شهر رفسنجان با قدمت دیرینه خود در واقع از جاذبه های گردشگری استان کرمان محسوب می شود. از امتیازات این منطقه میتوان به مس (طلای سرخ) و پسته (طلای سبز) اشاره کرد. البته، رفسنجان به قطب دانشگاهی کشور نیز معروف است، چرا که دانشگاه های مطرحی در رشته های مختلف دارد. با ما در راهنمای سفر به شهر رفسنجان همراه باشید تا شما را از مزایای سفر به رفسنجان و همچنین دیدنی های معروف رفسنجان آگاه کنیم.

رفسنجان

تاریخچه

در گذشته، رفسنجان به بهرام آباد معروف بود. البته، برخی از مفسران دوران آغازین اسلام هم از این منطقه با نام اناس یاد کرده اند. رفسنجان در واقع معرب شده رفسنگ کان بوده که این نام بیشتر در ارتباط با ذخایر زیرزمینی این منطقه انتخاب شد، چرا که رفسنگ به معنای مس و کان به معنای معدن است.

آب و هوا

آب و هوای رفسنجان نیمه کویری بوده و تابستان هایش گرمایی کویری و زمستان هایش سرمای نسبتا زیادی دارند. در نتیجه، بازه تغییرات دما طی سال در این منطقه زیاد است. کمترین دما به هنگام سفر به رفسنجان در حدود 17-18 درجه زیر صفر و بیشترین دمای آن حدود 43 درجه بالای صفر گزارش شد. براساس راهنمای سفر به شهر رفسنجان باید بدانید که این منطقه جز شهرهای آلوده محیط زیستی محسوب می شود و علتش این است که معادن استخراج فلزات معدنی دود و آلودگی را تا فواصل زیادی وارد هوا می کنند و از طرفی، باغات فراوان پسته که برای زدودن آفاتشان سم پاشی های وسیعی را انجام می دهند، آلودگی ایجاد می کنند.

آب و هوای رفسنجان

طلای سبز ایران، پسته

یکی از محصولات و سوغات رفسنجان، پسته است. پسته ای که در این منطقه می روید، از مرغوب ترین نوع آن در جهان بوده و جنبه صادراتی دارد. اصلا یکی از دلایلی که باعث شده تا نام رفسنجان در دنیا پرآوازه شود، پسته است. باغ های پسته بیش از 60 درصد از کارکنان این شهر را در خود مشغول کرده اند. براساس راهنمای سفر به شهر رفسنجان باید بدانید که از آنجا که 65 درصد پسته جهان در این ناحیه تولید می شود، این صنعت به صورت بومی درآمده و ماشین سازی های قدرتمندی در این زمینه در ایران فعالیت می کنند.

طلای سبز ایران، پسته

طلای سرخ ایران، مس

سرچشمه منطقه ای است در حوالی رفسنجان. براساس راهنمای سفر به شهر رفسنجان باید بدانید که این ناحیه یکی از بزرگترین قطب های تولید کننده مس جهان است. زمان تشکیل سنگهای معدن مس سرچشمه چیزی در حدود 25 میلیون سال بوده و این ناحیه روی کمربند جهانی مس قرار دارد. در این معدن به جز مس، طلا و مولیبدن نیز موجود هستند.

مس سرچشمه

جاذبه های گردشگری

پارک ها و فضای سبز

این شهر را میتوان جز شهرهای سبز بشمار آورد، چرا که در سطح شهر پارک و فضاهای سبز زیادی بچشم می خورند مثل پارک لاله، بوستان ریاست جمهوری، بوستان جوان، بوستان مادر و پارک معلم. این مورد از دیدنی های معروف رفسنجان بدلیل اینکه نسیم های دل انگیزی در آنها می وزند، بسیار فضای دلنشینی دارند.

پارک ها و فضای سبز

سینماها

از دیدنی های معروف رفسنجان میتوان به سینماهایش اشاره کرد، چرا که این منطقه از مناطق پیشگام در عرصه سینما قبل از انقلاب است. سینما امید و سینما آسیا جز اولین سینماهایی بودند که در ایران تاسیس شدند. بعد از جریان انقلاب اسلامی، سینماهای رفسنجان را به آتش کشیدند و این مهم باعث شد تا این منطقه تا مدتها از سینما محروم باشد. در حال حاضر، این شهر دارای سه سینماست؛ سینما آزادی، سینما افصح هجری و سینما گلستان.

سینماها

موزه ها

موزه ریاست جمهوری و موزه مردم شناسی از دیدنی های معروف رفسنجان هستند. پس، اگر در سفر به رفسنجان به موزه گردی علاقمندید، موزه های نام برده شده حتما راضیتان خواهند کرد.

موزه ها

هتل و مراکز اقامتی

هتل هیلان به عنوان بهترین هتل شهرستان و استان انتخاب شده و هتل سنتی حاج آقا علی بزرگترین هتل خشتی تاریخی جهان هست.

هتل و مراکز اقامتی

مکان های زیارتی

جاذبه های زیارتی این منطقه نسبت به وسعتش بسیار زیادند. پس، اگر علاقمند به سیاحت و زیارت هستید، بلاشک رفسنجان این خواسته را به نحو احسن برآورده خواهد کرد.

-امامزاده بی بی مریم و امامزاده بی بی زینب

-امامزاده عباس

-امامزاده شاهزاده علی اصغر

-امامزاده سید عبدالله و بی بی صفیه

-امامزاده حکیم علی خیام هشتم

-امامزاده رضا معروف به سید غریب

-امامزاده بی بی گوهر

-امامزاده بی بی حیات

مکان های زیارتی

جاذبه های طبیعی

-بزرگترین جنگل مصنوعی جهان

-داوران

-دره در

-منطقه راویز

-غار میرزا

-تنگه راگه

جاذبه های طبیعی

جاذبه های تاریخی

-قیصریه رفسنجان

-کاروانسرای کبوتر

-خانه حاج آقا علی

-بادگیر معین

-غار طوطیان

-قلعه جنت آباد نوق

-معبد آناهیتا

-آب انبار مرادی

-کاروانسرای قطب آباد

-عمارت باقری

بادگیر معین

دانشگاه ها و موسسات عالی

رفسنجان شهری دانشگاهی است و دانشگاه های مهمی در آن واقع هستند. هر یک از این دانشگاه ها از لحاظ رتبه علمی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند. در همین راستا، آموزش در این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار است. از دانشگاه های معروف و مطرح این شهر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

-دانشگاه علوم پزشکی

-دانشگاه ولی عصر

-دانشگاه پیام نور

-دانشگاه آزاد اسلامی

-دانشگاه نرجس خاتون

-دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر

-دانشگاه فنی حرفه ای

-موسسه آموزش عالی کار

-موسسه آموزش عالی مفاخر

-موسسه آموزش عالی میثاق

-موسسه آموزش عالی علامه جعفری

دانشگاه ها و موسسات عالی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر به شهر لس آنجلس؛ شهری دیدنی در آمریکا

ز. نیرومند ، پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402

با ما در راهنمای سفر به شهر لس آنجلس همراه باشید تا شما را با دیدنی های مشهور لس آنجلس آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :