ایسلند سرزمینی متعلق به عصر وایکینگ ها

hb دوشنبه 24 اردیبهشت 1397

کشور ایسلند در ابتدا تنها یک جزیره متروکه بود و خبری از ساکنان فعلی اش در آن نبود! ایسلند با ورود وایکینگ ها در سال های آخر قرن نهم میلادی به سرزمینی قابل رشد تبدیل شد و با ورق خوردن برگ های مختلفی از تاریخ، به تدریج به کشوری با شرایط کنونی خود که از مدرن ترین کشورهای جهانی تلقی می شود، رسیده است. ایسلند دارای تاریخچه بسیار جذاب و قابل احترامی است که اگر در ادامه این مطلب با همگردی همراهی کنید قطعا می توانید با بخش های مختصری از تاریخچه افتخارآمیز این کشور در زمان سفر به ایسلند آشنایی پیدا نمائید. شاید بد نباشد بدانید چرا به ایسلند، سرزمینی متعلق به عصر وایکینگ ها می گویند؟! دلیل این انتساب زندگی وایکنیگ ها به مدت 60 سال در جزیره ایسلند می باشد که تقریبا هیچ نقطه خالی از سکنه ای را در مساحت آن باقی نگذاشتند و از یک جزیره متروکه، یک جزیره 30 هزار نفری را پدید آورند و همین امر تحولی عظیم در اقتصاد در ایسلند و زندگی و کار در ایسلند پدید آورد.

ایسلند

ایسلند چگونه کشف شد؟

در سفر به ایسلند، لقب کشور ایسلند، سرزمینی پوشیده از یخ می باشد که البته خیلی هم متضاد با نوع شرایط اقلیمی این کشور تلقی نمی شود! داستان کشف ایسلند از سفر به ایسلند یک کاپیتان دریانوردی به نام فلوکی ویلگرداسن (Vilgerdarson) نروژی شروع شد. کاپیتان فلوکی روزی تصمیم می گیرد برای کمی قایق سواری دل به دریا بزند و در این سفر سه کلاغ با خود به همراه می برد. با گذشت ده روز از زمان دریانوردی خود با قایق، کلاغ اول را رها می کند و می بیند که راه به سوی کشور خود یعنی نروژ می یابد. روز بعد کلاغ دوم را آزاد می کند و می بیند که کلاغ راهی افق های دوردست تر از حتی ساحل شده و آن را نیز به فراموشی می سپارد. سه روز بعد نیز کلاغ آخر را در آسمان به پرواز در می آورد و مشاهده می کند که کلاغ به سمتی پرواز می کند که نه نروژ است و نه بی راهه! خواسته و ناخواسته کلاغ سوم مکانی را به کاپیتان فلوکی نشان می دهد که تا پیش از آن ناشناس بوده و کاپیتان را وادار می کند تا به سمت سرزمین کشف نشده جدید راهی شود. با رسیدن به جزیره متروکه که کاپیتان نروژی آن را ایسلند نامگذاری می کند به خاطر پوشیدگی سراسری زمین های آن از یخ تصمیم می گیرد که این جزیره را تنها برای خود نگه دارد اما غافل از اینکه مدت زمان زیادی طول نمی کشد تا جنگجویان وایکینگی از وجود این سرزمین امن یخی مطلع شوند و خیلی زود برای اسکان در آن خود را راهی می کنند. در طی سال ها جزیره کوچک ایسلند با تعداد بیشماری مهاجر با عقاید مختلف و موقعیت های گوناگون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رو به رو می شود که برخی از آنان تابعیت دانمارکی داشته اند و برخی در دیگر سوئدی و عده ای نیز از دهکده وایکینگ نشینان که اغلب در اطراف جزایر انگلستان قرار گرفته اند، در این مکان گردهم آمدند! جالب است بدانید طبق بررسی های انجام شده بر روی NDA ساکنان نواحی مختلف ایسلند، محققان به این نتیجه رسیده اند که در حدود 60 درصد از مهاجران زن این جزیره دارای اصالت سلتیکی بوده اند و درصد بالایی نیز از مردان، به دلیل فرار از بردگی در سفر به ایسلند به این سرزمین پناه آورده اند.

وایکینگ های ایسلندی

ایسلند سرزمینی با قدیمی ترین مجلس قانون گذاری

به دلیل مهاجرت اتباع مختلفی از مردم، سرزمین ایسلند نیاز به مجلسی برای قانون گذاری و قدرت گرفتن در مرحله اجرای قوانین داشت چرا که هیچ حاکم و پادشاهی در مناطق مختلفی که مهاجران در ایسلند ساکن شده بودند، انتخاب نمی شد و مردم در سفر به ایسلند، زندگی زیر سایه تحکم دیگری را پذیرا نمی شدند مخصوص وایکینگ ها! در ابتدا چندین مجلس محلی برای شرح مشکلات موجود و سپس تلاش برای رفع آنان ایجاد شد تا اینکه بالاخره در 930 میلادی، مجلسی تحت نام آلدینگ یعنی مجلس شورای ملی ایسلند تاسیس شد و قرار بر این شد تا همه کسانی که تا پیش از این در مجالس محلی دارای کرسی بودند از این پس به مجلس بزرگ آلدینگ در ماه ژوئن آمده و با اجتماع خود در مکانی تقریبا در قسمت جنوب غربی این کشور به نام دینگوتلیر، به صورت مشترک قوانین منظمی را وضع کنند و به حال و روز اقتصاد در ایسلند و زندگی و کار در ایسلند سر و سامان جدی بدهند!

ایسلند سرزمینی با قدیمی ترین مجلس قانون گذاری

داستان کار و زندگی در ایسلند

شاید باور این مسئله کمی برایتان دشوار باشد اما باید بدانید طبق گفته مورخان و جغرافی دانان، سرزمین یخی ایسلند با تمام شرایط آب و هوایی سرد خود دارای پوشش جنگلی و گیاهی انبوهی بوده است که از زمان حضور انسان ها در این مکان رفته رفته از مساحت این فضاهای سبز کاسته و این منطقه تبدیل به یک سرزمین دیگر در گذر زمان شده است. ناگفته نماند از همان ابتدا نیز زندگی و کار در ایسلند تغییری نداشته است و اغلب ساکنان آن مجبور به تحمل زندگی با کار فصلی همچون ماهیگیری و کشاورزی در برخی نواحی جزیره داشتند. مزرعه های موجود در ایسلند را می توان یکی از جاذبه های گردشگری در سفر به ایسلند نیز به حساب بیاوریم چرا که اغلب آنان متشکل شده است از چند خانه کوچک کنار هم و یک خانه ویلایی وسیع با یک تالار اصلی برای گذراندن امورات زندگی. عمده این مزارع از کلوخ، سنگ های موجود در جزیره و چوب خشک درختان ایجاد شده اند و مرزبندی میان آنان نیز با همین ادوات طبیعی صورت پذیرفته است.

داستان کار و زندگی در ایسلند

خودکفا شدن اقتصاد در ایسلند با پرداختن به کشاورزی

تا مدت ها زندگی و کار در ایسلند، پرداختن به کشاورزی بود که البته کار اصلا ساده و پیش پا افتاده ای نیز تلقی نمی شد! زندگی پایدار با شرایط متغیر از جمله مواردی بود که مردم ایسلند باید با آن دسته و پنجه نرم می کردند و سعی می کردند در بدترین شرایط اقلیمی حتی در سال هایی ملقب به عصر یخبندان نیز به همین فعالیت کاری ادامه می دادند. غذای کلی مردم از همان روزهای نخست پا گذاشتن به سرزمین یخی ایسلند، گوشت حیواناتی همچون گاو، بز، گوسفند، خوک، و مرغ بود و تا می توانستند به دلیل نبود منابع غذایی دیگر در جزیره، از این احشام استفاده می کردند. البته بسیاری از مهاجران به همراه خود اسب و سگ نیز آورده بودند که بسیار هم برایشان مفید به فایده شد! مدت زمان زیادی نگذشت تا اهالی فهمیدند که برای پیشرفت اقتصاد در ایسلند، با کشتن حیواناتی که همراه خود داشته اند، تنها مشکل فعلی آنان را حل می کند و به زودی با تمام شدن حیوانات و نبود هیچ غله ای ناچار به انجام خیلی از کارهایی که حتی تصور کردنش هم خالی از عقل می باشد، می افتند. پس تصمیم گرفته شد مثلا به جای کشتن گاو ماده از شیر آن استفاده کنند و به آن گاو ماده نیز رسیدگی کنند تا بتواند شرایط به دنیا آوردن یک گوساله را پیدا نماید! با این کار اصل رژیم غذایی مردم ساکن شده در ایسلند از گوشت قرمز رسید به مواد لبنیاتی و کمی بعد نیز با روشن شدن موتور خلاقیت های ساکنین متوجه شدند اگر در ماه پاییز گوشت های قرمز و ماهی های صید شده را به اصطلاح دودی کنند، می توانند در طول سال از آن ها بهره گیری نمایند و این سبب رونق اقتصاد در ایسلند گردیده است.

خودکفا شدن با پرداختن به کشاورزی

کلام آخر

در اینکه ایسلند یکی از مقاصد گردشگری و توریستی جذاب می باشد، هیچ شکی نیست! سرزمینی که از طرفی دارای بزرگترین یخچال های طبیعی می باشد و از طرفی نیز دارای قله های آتشفشانی بسیار فعال. باید هم عباراتی همچون سرزمین یخ و آتش و یا کشور نور و تاریکی را با خود یدک بکشد. در اقلیم زمانی ایسلند، تابستان ها طولانی و زمستان ها تنها با چند ساعت وجود خورشید در آسمان همراه می باشد که به خوبی می توان قدر روزهای روشن در این کشور را با تمام وجود خود لمس نمایید. سرزمین ایسلند دارای جمعیت انبوهی نبوده و در حال حاضر تنها نزدیک به 320 هزار نفر در این کشور یخی که مساحتی در حدود 103 هزار کیلومتر مربع را دارا می باشد و از این مقدار تقریبا 12 هکتار نیز به قسمت های یخی این کشور تعلق گرفته است، بهره می برد! خلوت ترین کشور کل قاره اروپا در تمامی نقاط مختلف خود، پر است از توریست ها و گردشگرانی که از سراسر دنیا به این کشور سفر می کنند و اندازه ای نزدیک به چندین برابر ساکنان اصلی جزیره، در آن به جستجو و تکاپو می پردازند. با اینکه در گذر زمان صدمات اساسی به ویژه پس از ورود جنگجویان وایکینگی به پوشش گیاهی و جنگلی انبوه این سرزمین وارد شده است اما هنوز هم می توان یک نمونه از طبیعت زنده و بکر اروپایی را به طبیعت موجود در کشور ایسلند نسبت داد که می تواند هر بیننده ای را محو تماشای خود کند. لازم به ذکر است در خصوص کشور ایسلند این نکته نیز بیان شود که بنا به گفته سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی، ایسلند به عنوان بهترین کشور کل دنیا برای زندگی کردن جوامع انسانی معرفی شد که البته در سال بعد یعنی سال 2008 میلادی، به دلیل افزایش بحران ها در قلب اروپا و بالارفتن میزان اعتراضات به سیاست های نادرست موجود در منطقه این سرزمین نیز تحت شعاع قرار گرفت و حتی مسئولان آن مجبور به تعطیل کردن رستوران های زنجیره ای مک دونالد در آن شدند و این سبب آسیب به اقتصاد در ایسلند شد.

بهترین کشور جهان

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

باستان شناسان یک گرافیتی متعلق به عصر وایکینگها را در ایسلند کشف کرده اند

گلاره یوسف پور ، شنبه 17 تیر 1402

براساس آخرین گزارشهای بدست آمده، باستان شناسان یک گرافیتی متعلق به عصر وایکینگها را در ایسلند کشف کرده اند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :