معرفی جاذبه های فراموش شده شیراز | گذر فراموشی در شیراز

شهر شیراز زیبایی های بیشماری دارد. جاذبه های گردشگری شیراز در بین کل شهرهای ایران زبان زد خاص و عام هستند. مسافران زیادی در فصل بهار علی الخصوص در اردیبهشت ماه، به این شهر سفر می کنند. بوی بهار نارنجی که در این فصل در این شهر می پیچد و به مشام هر گردشگری می خورد، یا وجود بناهای مشهوری چون حافظیه شیراز، مسجد نصیرالملک و بناهای تاریخی بی نظیر دیگر با این همه عظمت خود، سبب شدند تا دیدنی های شیراز دیدنی ترین های ایران شود. شیراز شهرت جهانی دارد و علاوه بر بناهای مشهوری که در این شهر وجود دارند، برخی از جاهای دیدنی شیراز ناشناخته هستند و ممکن است با آن ها آشنا نباشید. ما امروز می خواهیم در این پست همگردی شما را با جاذبه های فراموش شده شیراز در زمان گردش در شیراز آشنا کنیم.

جاهای دیدنی شیراز| حافظیه شیراز

امامزاده زنجیری

یکی از دیدنی های شیراز، امامزاده زنجیری است. این امامزاده که به سید حرمین مشهور است، در نزدیکی مسجد معروف نصیرالملک که از بناهای مشهور شیراز است، قرار دارد. در نزدیکی این امامزاده که در واقع متعلق است به امامزاده جلال الدین، خانه نصیر الملک یا میرزا حسنعلی خان نیز واقع شده است.

جاهای دیدنی شیراز| امامزاده زنجیری

کتابخانه ملی شیراز

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز که ناشناخته مانده، کتابخانه ملی شیراز می باشد. مهندس میرمیران که استاد معماری هستند، بنای این کتابخانه را که در واقع شاهکار معماری است، طراحی و اجرا کرده است. در اطراف این کتابخانه که از دیدنی های زیبا در زمان گردش در شیراز هست، باغ زیبای پر از گل ها و چمن های سبز وجود دارد که حال و هوای خاصی به فضای اطراف کتابخانه ملی شیراز بخشیده اند. پلان این بنا به شکل اچ و غیر متقارن بوده و این پلان اچ به علت بزرگتر بودن ساختمان عقبی نسبت به ساختمان جلویی است و در واقع پرسپکتیو بنای پشتی به گونه ای می باشد که از دید پنهان مانده است. ستون های بیرونی در واقع ستون های سالن مطالعه کتابخانه ملی شیراز می باشند که در قسمت پشتی ساختمان بنا شده اند. در قسمت وسطی بنای کتابخانه ملی شیراز مخزن طلایی رنگی با خط میخی و به شکل مکعب وجود دارد که دقیقا در وسط این بنا قرار گرفته اند و از جاهای دیدنی شیراز در زمان گردش در شیراز هست.

جاهای دیدنی شیراز| کتابخانه ملی شیراز

عکاسخانه فردوسی شیراز

عکاسخانه فردوسی شیراز از جاهای دیدنی شیراز بوده که در واقع ساختمانی با بنای آجری می باشد، جز قدیمی ترین عکاسخانه های شیراز به شمار می رود و در کنار ارگ کریم خانی توسط خاندان چهره نگار به نام میرزا حسن چهره نگار بنا شده است. این عکاسخانه که از دیدنی ها در زمان گردش در شیراز بوده، از بناهای فراموش شده ای است که روزگاری به وجود آورنده بزرگترین تصویر در شیراز بوده اند. این عکاسخانه امروزه کاملا به صورت یک بنای مخروبه در آمده و تنها دیوارهای آجری آن باقی مانده اند. تابلو عکاسخانه و فضای داخلی آن به کلی نابود شده اند. اگر بخواهیم تاریخچه ای از زندگی میرزا حسن چهره نگار را بیان کنیم باید عرض کنیم که ایشان نخستین عکاس شیراز بوده و در ابتدا شغل وی صحافی کتاب بود. او عادت داشت کتاب هایی که پیش او می آورند را مطالعه نماید. در یکی از این کتاب هایی که برای صحافی به دست وی سپرده بودند، او با دانشمندی در کشور بحرین که روزگاری جز خاک ایران بود، آشنا شد که نویسنده آن کتاب بود. او به نزد وی رفت و وقتی که در اداره پست بحرین اولین بار عکسی را مشاهده کرد، تصمیم گرفت که به کشور هندوستان رفته تا هنر عکاسی را بیاموزد. او حدود 20 سالی را در هندوستان ماند و هنر عکاسی را به طور تمام و کمال فرا گرفت و آنقدر در کارش پیشرفت کرد که حتی عکاسان روسی روتوش نگاتیوشان را به دست وی می سپردند.

جاهای دیدنی شیراز| عکاسخانه فردوسی شیراز

جاهای دیدنی شیراز| عکاسخانه فردوسی شیراز 2

خانه تاریخی میرزا حسن چهره نگار

یکی دیگر از دیدنی های شیراز که جز جاذبه های توریستی به شمار می رود، خانه میرزا حسن چهره نگار می باشد که در ساخت بنای خانه از چوب های ساج هندی استفاده شده و در سقف این بنای با ارزش عکس های با ارزشی از شیراز قدیم را می توان مشاهده نمود. این خانه در مجاورت طاق دیدنی و تاریخی اسکورو و در بازار وکیل شمالی قرار گرفته است. آثار بسیار نفیسی چون عکس حافظیه و تخت جمشید در حدود 100 سال پیش، پرتره حکام شیرازی و شاهان قاجار، عکس هایی از شاهچراغ شیراز و خط بسیار زیبای این استاد گرانمایه که در سقف این خانه تاریخی کار شده، می تواند از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری شیراز باشد که متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده و در حال نابودی هست.

جاهای دیدنی شیراز| خانه تاریخی میرزا حسن چهره نگار

درخت سرو ناز در شیراز

سروناز که در واقع درختی نهصد ساله مشهور در شیراز می باشد بارها در نوشته های بزرگانی چون حافظ وصفش آمده و در سمت چپ عمارت اصلی باغ ارم شیراز واقع شده است. سروناز در طول تاریخ مظهر اعتدال اندام وراست قامتی بوده و ارتفاعی در حدود 40 متر دارد. امروزه خیلی ها نام دخترانشان را سروناز می گذارند بدون اینکه بدانند سروناز اصلی در کجا قرار دارد.

ای سروناز حسن که خوش می روی به ناز عشاق را به ناز تو هر لحظه صد نیاز

جاهای دیدنی شیراز| درخت سرو ناز در شیراز

حوض ماهی شیراز

حوض ماهی شیراز از دیدنی های شیراز می باشد که توسط سعدی بزرگ حفر شده بود. حوضی مقدس با ماهی های زیبا که مردم به این دلیل که آن را مقدس می شمردند ماهی های آن را آزار نمی دادند و برای آب این حوض خواص درمانی قائل بودند و شالیزارهای خود را از آب این حوض برکت می دادند. امروزه در این حوض که از جاهای دیدنی شیراز هست، خبر از ماهی نیست زیرا آب آن آلوده به گوگرد و جیوه است ولی هنوز مردم برای برآوردن آرزوهای خود در داخل آن سکه می اندازند.

جاهای دیدنی شیراز| حوض ماهی شیراز

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی پنج جاذبه تاریخی و طبیعی کمتر دیده شده استان کرمان

گلاره یوسف پور ، شنبه 19 فروردین 1402

این خبر به جهت معرفی پنج جاذبه تاریخی و طبیعی کمتر دیده شده استان کرمان برای شما نگارش شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :