نگاهی به مسجد جامع شهر یزد و بخش های مختلف آن

مسجد جامع شهر یزد یکی از بناهای تاریخی و باشکوهی بوده که قدمت آن به قرن ششم هجری قمری می رسد. مسجد جامع یزد در محله دروازه شاهی، در انتهای خیابان مسجد جامع و در ضلع غربی خیابان امام خمینی واقع شده و دارای بلندترین مناره در کل جهان هست. این مسجد امروزه وسعتی در حدود 10 هزار متر مربع دارد. مسجدی که امروزه مشاهده می کنیم، به دوران آل مظفر بر می گردد و ساختمان اولیه این مسجد توسط سید رکن الدین محمد قوام الدین محمد بن نظام حسینی یزدی قاضی بنا شد. با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را از ارتفاع مناره مسجد جامع یزد و ویژگی های معماری مسجد جامع شهر یزد آگاه نماییم.

مسجد جامع یزد

ساخت مسجد جامع

مسجد جامع یزد از قرن نهم هجری قمری به جای مانده و دارای معماری شگفت انگیزی هست. معماری این بنا در معماری بناهای مذهبی استان یزد در طول روزگاران گذشته تاثیر بسزایی داشته است. معماری سردر و گنبد مسجد را میتوان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی بحساب آورد. این مسجد دارای کاشی کاری های بسیار زیبایی بوده و دارای کتیبه و سنگ نوشته تاریخی هست. مسجد جامع یزد دارای دو مناره بوده که در دوران صفوی ساخته شده، ارتفاع آنها در حدود 52 متر است و قطری به اندازه هشت متر را شامل می شود.

در سال 1313 یکبار فروریخته و دوباره بازسازی گردیده است. این مناره ها با بیشتر شدن ارتفاع باریک و باریک تر شده و ظرافت و دقتی که در کاشیکاری آنها به کار برده شده، مثال زدنی و متحیر کننده هست. از دیگر ویژگی های بی نظیر معماری این مسجد طاق و تویزه سراسری در شبستانها بوده که با کاشی معرق آذین شده است. برای تامین نور داخلی مسجد هم از روش انعکاس نور بهره گرفته اند. از دیگر قسمتهای حائز اهمیت مسجد تزئیناتی است که در خارج گنبد و در محراب و نمای داخلی و خارجی ایوان اصلی استفاده شده اند.

این بنا شامل یک جلوخان و سردر ورودی و همچنین صحنی بزرگ با رواق های جانبی و شبستانهایی در طرفین و همچنین گنبدخانه و ایوان هست. شبستان این مسجد بزرگ و ستوندار بوده و دارای کتابخانه و تزئیناتی زیبا همراه با سنگ نوشته ها و کتیبه های تاریخی و غیر تاریخی است.

ساخت مسجد جامع
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

نگاهی به بخش های مختلف موزه هنر ایران

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 15 آبان 1402

این خبر پیرامون نگاهی به بخش های مختلف موزه هنر ایران برای شما نوشته شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :