عشایر عرب خوزستان | مهاجرانی از زمان اشکانیان

اقوام عربی که به خوزستان آمده اند در واقع اقوامی بسیار قدیمی هستند که اطلاع دقیقی در مورد این که در چه تاریخ و یا در زمان حکومت کدام پادشاه ایرانی به این منطقه از کشور ایران امده اند در دسترس نیست. عشایر عرب در خوزستان که قدیمی ترین و کهن ترین ساکنان این منطقه به شمار می روند هنوز هم بیشترشان به صورت عشایری زندگی می کنند. این اعراب که در خوزستان ساکن هستند به قبایل و عشایر مختلفی تقسیم می شوند که هر قبیله ای برای خودش دارای رئیس و نماینده است که به آن فرد شیخ هم گفته می شود و تمام مشکلات و امور قبیل و حل و فصل اوضاع و احوال بین اعضای قبیله بر عهده شیخ یا رئیس قبیه می باشد. در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای اطلاعات بیشتر از عشایر عرب خوزستان...

عشایر عرب خوزستان

چه زمانی اعراب به ایران آمدند؟

عده ای از تاریخ نویسان معتقد هستند که اعراب عزیز خوزستانی در زمان اشکانیان به ایران امده اند و این زمان مورد تایید بیشتر مورخان می باشد. در آثار تاریخی و آثار بزرگانی چون استرابون جغرافی دان یونانی می توان با طایفه به طایفه شان آشنا شد. همچنین گفته می شود که نخستین قوم و طایفه ی عرب در زمان اشکانیان و در قرن های اول و دوم و سوم به خوزستان مهاجرت کرده اند.
در آثار تاریخ نویسان اسلامی می بینیم که آن ها از کشورگشایی اردشیر بابکان در قرن سوم بعد از میلاد سخن می گویند و در نوشته هایشان اورده اند که زمانی که اردشیر بابکان به جنگ با اردوان (پادشاه اشکانیان) می رفت، طایفه ای به نام بنی العلم یا بنی العمی وی را در این جنگ یاری کردند. حتی در تاریخ طبری هم اگر نگاهی بیاندازیم می بینیم که در این کتاب نیز از سکونت این طایفه در خوزستان سخن به میان آمده است.
اما نکته ای که باید خدمت شما همراهان گرامی مجله همگردی عرض کنیم این است که در گذشته مرزهای خوزستان قسمت هایی از جنوب عراق امروزی را نیز شامل می شد. برای نمونه می توان به شهر بصره اشاره کرد که در زمانی که حکومت ساسانیان داشت سقوط می کرد بسیاری از بزرگان و دانشمندان ایرانی در این ناحیه ساکن بودند و این منطقه جزو ایران به حساب می آمده است.
اگر چه اعراب عزیز خوزستان مهاجرتشان به زمان های خیلی دور یعنی دوره اشکانیان باز می گردد اما در اواسط قرن نهم هجری بود که سیر تازه مهاجرت اعراب به ایران آغاز گردید. بسیاری از اعراب از نازور، دوب، واسط، ثبق و جزایر عراق به همراه سید محمد به خوزستان آمدند و در این منطقه ساکن شدند. چون که این منطقه ناحیه وسیع و آبادی بود و کم کم این ناحیه حکومتش با حکومت سرزمین های عرب نشین جدا گردید.
عشایر عرب در خوزستان برخی دارای اصلیتی یمنی، سوری، بحرینی عراقی و حتی مصری هستند عده ای از این اعراب در زمان های حکومت عثمانی ها به خوزستان کوچ کردند .
اعراب حتی در شیراز، بوشهر و ایلام و کرمان ساکن شدند. اگر بخواهیم از قبیله ها و طایفه ها وعشیره ها و تیره های اعراب در ایران که در این چند ساله اخیر من جمله در خوزستان ساکن شده اند نام ببریم می توان به عشیره جعاوله که سادات هستند و تیره هایی چون بیت سید ابراهیم، بیت شمعه، بیت الهلالیه یا خیطان، بیت مهنا اشاره کرد که در زمان های دور از عماره در استان میسان به کشورمان مهاجرت کرده اند.
کعب دارای شش فرزند بوده است که نامشان معاویه یا حریش، جعده، قشیر یا قسر، عقیل، حبیب و عبدالله می باشد. کعب که به وابستگان ان ها کعبی گفته می شود نام خاندان های متفاوتی و متعددی می باشد. کعبیانی که در خوزستان و عراق سکونت دارند از فرزندان کعب بن ربیعه به شمار می روند که اصل و نسب انان به عدنان می رسد.
کعبیانی که در خوزستان امروزی زندگی می کنند از نسل عقیل می باشند فرزندان کعب به شهرهای شام و مدینه و میان تامه کوچ کردند. و بقیه فرزندان کعب نسلشان منقرض شد و تنها عقیل نسلش امتداد یافت.

آشنایی با عشایر عرب

پوشش عشایر عرب خوزستان

مردان عشایر عرب خوزستان دشداشه می پوشند و زنان هم شیله و عبا .. دشداشه لباسی است بسیار بلند که به رنگ سفید می باشد و تا مچ پا را می پوشاند و لباسی بسیار خنک در فصل تابستان به مشار می آید. در مراسمات رسمی اعراب خوزستان با دادن اشیای فرهنگی عربی و اهدای لباس به استقبال مقامات و مسئولین دولتی می آیند.

اعراب خوزستان

فعالیت های بنی کعب

وقتی که جنگ ایران و عراق در سال 1359 آغاز شد تیره های کعبی مجبور شدند که سرزمین های خود را ترک کنند و از این شهر مهاجرت نمایند. بنی کعب نه بادیه نشین بودند و نه یکجانشین و هرجا که می توانستند گندم و جو و برنج به عمل بیاورند ساکن می شدند و به دامداری و کشاورزی می پرداختند و دارای نخسلتان های زیادی در کنار آبراهه ها بودند و حتی به ماهیگری هم می پرداختند.
کعب های فلاحیه در بافتن عباهای دورقی مهارت خاصی داشتند و علاوه بر تجارت از پر مرغ های شکار شده در منطقه هور برای بافت عبا استفاده می کردند .

فعالیت های بنی کعب

زبان و دین عشایر عرب در خوزستان

عشایر عرب خوزستان به زبان عربی و به چند لهجه ی کرخی و کارونی و حضری سخن می گویند. لهجه کارونی که به لهجه کویتی ها نزدیک است و آبادان و شادگان و ... بیشتر ساکنان عرب زبانش با این لهجه تکلم می نمایند. لهجه کرخه ای که قسمت های جنوبی عراق مانند ناصریه، عماره و بصره به این لهجه سخت می گویند شامل شهره ایی چون سوسنگرد، اهواز و هویزه می باشد و لهجه ی حضری یا متمدن که شبیه لهجه ساکنان شهرهای جنوبی عراق می باشد در شهرهایی مثل خرمشهر می باشد.

عشایر عرب در خوزستان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آرامستان جهاد عشایر در خوزستان ثبت ملی شود

گلاره یوسف پور ، شنبه 24 تیر 1402

براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر گشته، آرامستان جهاد عشایر در خوزستان ثبت ملی شود.

نظرت چیه
16 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 18 دی 1400

    عربهای خوزستان تماما مهاجر و غیر بومی خوزستان هستند که در قرن هشتم و نهم هجری توسط سید محمد مشعشع از جنوب عراق و به خاطر فشار دولت سنی مذهب عثمانی به ایران کوچ و مهاجرت کردند و در ابتدا در هویزه ساکن شدند و بعدها دولت صفوی اجازه سکونت پیدا کردند و کم کم در خوزستان پخش شدند.

    • 4 مهر 1397

    به نظر بعضی از نژاد پرستهای وطنی کل دنیا فارس بوده و آریایی نژاد بقیه اقوام هم بعداً عرب ، ترک و ... شده اند بابا ول کنید بس است ما در قرن 21 داریم زندگی می کنیم آثار تمدنی تمام اقوام در ایران پیشینه چند هزار ساله داره . همه اقوام در جای خود محترمند. """"زیاد به خودتان ننازید خوبه یکی هم بگه شما فارس زبانها (خود آریایی پندارها)رو انگلیس از هندوستان تو هم چند صد سال اخیر به این سرزمین تحمیل کرده و برایتان تاریخ سازی کرده""""

    • 4 مهر 1397

    با احترام به نظر تمام عزیزان، متاسفانه بسیاری از دوستان زمانی که یک مقاله تاریخی را می خوانند آن را آئینه ای از کل تاریخ یک قوم یا کشور می دانند. در همین قرن معاصر چه وقایع و اتفاقاتی در کل جهان رخ داده . در گذشته هم همینطور بوده است. و در یک عصر اتفافات، جنگها، مهاجرتها ، و.... رخ می داده ، و امکان ثبت دقیق وقایع مثل این دوره وجود نداشته همان زمان که شاهان ایرانی در کاخ کسرا که همینک در قلب عراق واقع شده حکمرانی می کرده اند. قبایل معدودی از اعراب هم در بخشهای جنوبی ایران ساکن بوده اند. و بعدها با ورود اسلام بیشتر شده اند این چیزی از تمدن ایران کم نمی کند. تا همین 70 سال پیش بحرین در آن سوی خلیج فارس جزئی از ایران بوده، نه می توان منکر این بود و نه می توان منکر آن کالبد تمدنهای بزرگ در تاریخ قابل مشاهده است و بسیاری از آنها نیز مثل چین ، ایران، و مصر ، یونان و... همینک هم میراث دار تمدن خودشان هستند. اما با تغییرات بسیار زیادی که بر اثر حوادث و جنگها و... در آنها ایجاد شده . باید دید در یک مقطع تاریخی چه وقایعی رخ داده و آن را به دیگر زمانها تسری ندهید. بله قبل از آریائیها نیز در فلات ایران انسانهائی زیست می کرده اند که به مرور در تمدن جدید جذب شده اند. یا در مصر که به عربی تکلم می کنند شاید بیشتر نژاد آنها عرب نباشد. یا در ترکیه که می دانید قبلا جزء امپراطوری روم و بیزانس بوده و حالا شده کشور ترکیه و خیلی موارد دیگر......... تعصب بی مورد درباره تاریخ هر کشور یا قوم زیاد جالب نیست. چون تاریخ بشری و حتی تاریخ کشور خود ما در طول قرنهای متمادی دچار تغییرات زیادی از لحاظ فرهنگی ، وسعت قلمرو و.... شده مهم حفظ شاکله و کالبد اصلی آن است که بر عهده تک تک ماست. و البته با احترام به تمام اقوامی که در گستره این سرزمین مهربان زیست می کنند.

    • 4 مهر 1397

    عربها حداقل 2000سال پیش به ان سرزمین أمده اند شما که 40 سال پیش أمده أید وإیران را گرفته ودستورنا انگلیس را اجرا می کنید چرا

    • 4 مهر 1397

    پذیرش افراد و احترام به عقاید ، هویت و ملیت آنها آنگونه که هستند نه تنها تهدیدی برای امنیت ملی کشور نیست بلکه تمرینی است عملی برای دموکراسی و همزیستی مسالمت آمیز آنگونه که شایسته ای نام بشریت است. تحریف و دروغپردازی علیه تاریخ و هویت ملیت های درون کشور و ملت های کشورهای همسایه نه تنها چاره ساز نیست بلکه روز به روز باعث ایجاد تنفر بین اقوام کشور و کشورهای همسایه از ما خواهد شد آنگونه که باب میل استعمارگران شرق و غرب است

    • 4 مهر 1397

    می خواستم بدانم که حمله آشور بانی پال به شوش چگونه بوده؟

    • 4 مهر 1397

    اقا اگه نمیدونید این و از من یادبگیرید عربها در ایران هیچ ریشه ای ندارن اینقدر هم سنگ عراق و به سینه نزنید و یادتون نره که این عراقی ها چه بسر مردم ایران اوردند هنوز که هنوز باذافتخار از بمباران مردم ایران حرف میزنن دلتون واسشون نسوزه که این عراقی ها از شکم مادر خائن و دو رو وپست فطرت هستند پدران اینها بودند که سر امام حسین بریدن ولی الان مدعی امام حسین شدن

    • 4 مهر 1397

    اخه این حرفا چیه اینجا ایران است وعرب ها یک مشت بدوی پا برهنه بودند که بخاطر خان منشی ایرانی ها ببه ایران وسرزمین خوزستان کوچ کردن اگر خواستید بفهمید تمدن چیه به فرم ومنش بختیاری های خوزستان توجه کنید میفهمید خوزستان سرزمین ایرانی ها باغیرت ه نه اونایی که در زمان جنگ گزارش میدادن به عراق که مردم بمب باران بکنن من به عنوان یک ایرانی و بختیاری اماده ام جانم فدای وطنم کنم که هیچ وطن فروشی جرات تحریف تاریخ نداشته باشه اینجا ایران ه مهد دلیران اینجا خوزستان مهد شیران بختیاری و شوشتری و دزفولی و فارس زبان هاست

    • 3 مهر 1397

    جمع کنید بابا این بحثهای مزخرف رو اه اه حالا که چی چی به شما میرسه روز قیامت از شما نمیپرسن مال کدوم عشیر قوم نژاد هستید اعمال شما و تنی که به شما داده شده سوال میشه از شما که با این جسم چیکار کردی همش مزخرف بهم نگید

    • 3 مهر 1397

    عربهای حوزه خلیج فارس واعراب ساکن ایران و حاشیه اروند دارای هیچ تمدن تاریخی نیستند و به صورت قبیله و عشیره زندگی میکردند و به قولی دیگر بادیه نشین بودند عربهای ایران در اصل ایرانی عرب زبان هستن به خاطر همجواری با عربهای عراق