معرفی شماری از معروف ترین سوغات استان مرکزی

استان مرکزی که شهره به پایتخت صنعتی ایران بوده، دارای تنوعی چشمگیر در زمینه سوغاتی هست. این تنوع به حدی است که تمام نیازها و سلایق گردشگران را در بر می گیرد و پاسخی درخور شأن مسافران را عرضه می نماید. با ما در مقاله معروف ترین سوغات استان مرکزی همراه شوید تا شما را با تعدادی از بهترین سوغاتی های استان مرکزی آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با سوغات معروف استان مرکزی برایتان جالب و مفید خواهد بود.

گل و گیاه زینتی محلات

بدون شک نام شهر محلات بواسطه آب گرم بی نظیری که دارد و همچنین هوای مطبوعش بارها به گوش شما رسیده است. این شهر که لقب هلند ایران را یدک می کشد، یکی از خوش آب و هواترین شهرهای کشورمان بودن و سالانه میزبان گردشگران بیشماری است؛ گردشگرانی که بدنبال بهره مندی از این آب و هوای خاص و بی مانند رهسپار جاده می شوند. در بدو ورود به شهر محلات، با کشتزارهای متعدد گل و گیاه روبرو خواهید شد؛ کشتزارهایی که سبب شده تا محلات به مهد پرورش گل و گیاه بخصوص گیاهان زینتی بدل شود و با تنوع بی نظیری که در تولید گل و گیاه دارد، رتبه اول این زمینه را در کشور به خود اختصاص دهد.

از سال 1300 که محلات اقدام به سرمایه گذاری در زمینه گل و گیاه کرد تا به اکنون، بیش از 700 گلخانه در این شهر دایر گشته و به عنوان قلب خوش عطر و رنگ استان مرکزی می تپد. گل و گیاه در زندگی مردم شهر محلات چنان پر رنگ و تأثیرگذار بوده که بالغ بر 40 درصد از مردم این شهر شاغل در این عرصه هستند. گل های زینتی چشم نواز و خوش بو یکی از معروف ترین سوغات استان مرکزی بوده که می توانیم به عزیزان خود پیشکش کنیم.

گل و گیاه زینتی محلات

جوزغند شیرین نراق

این مورد از بهترین سوغاتی های استان مرکزی که 15 روز زمان برای آماده شدن نیاز داشته، جوزغند نام دارد که از میوه ای به نام آلگ تهیه می شود. آلگ که در ردیف میوه هایی نظیر هلو بوده و مزه ای ترش و شیرین دارد، ماده اولیه جوزغند بحساب می آید. زنان نراق به صورت گروهی دست به تهیه و تولید جوزغند می زنند. بدین صورت که میوه آلگ را پوست کنده و به مدت سه روز روبروی آفتاب قرار می دهند. پس از سه روز، هسته آلگ ها را خارج کرده و مجددا آنها را به مدت یک روز دیگر در مقابل نور خورشید قرار می دهند. پس از گذشت زمان و انجام مراحل ذکر شده، درون آلگ ها را از ماده ای پر می کنند که تشکیل شده از شکر، هل، مغز بادام و مغز هسته زردآلو هست.

نام جوزغند که به عنوان میراث معنوی کشورمان ثبت گشته، از دو کلمه جوز به معنی شفتالوی خشک شده و غند به معنی شیره تشکیل شده است. این مورد از سوغات معروف استان مرکزی می تواند رضایت تمام سلایق را جلب کند، چرا که چندین شیره برای آن تهیه گشته و همین امر موجب شده تا اکثر سلایق به طعم دلخواه خود دست یابند.

جوزغند شیرین نراق

نان فطیر اراک

اگرچه نان فطیر در استانهای مختلف ایران طبخ و تهیه می شود، اما استان مرکزی نیز این سوغاتی را دارد و در اراک با دستوری متفاوت و شکل و شمایلی متمایز نان فطیر تولید می شود. این مورد از معروف ترین سوغات استان مرکزی از ترکیب آرد، شکر، تخم مرغ و گیاهان معطر تهیه و در میان شعله های آتش تنور پخته می شود. از دیگر انواع فطیر میتوان به نان شیرمال و نان کسمه اشاره کرد که مرکز استان مرکزی ید طولایی در زمینه پخت و پخش آن دارد.

نان فطیر اراک

شهد اصیل عسل خمین

اگرچه اردبیل و بویژه سرعین حرف اول را در تولید عسل می زنند، اما نمیتوان از عسل های اصیل خمین چشم پوشی کرد. همه ساله، در شهر جنوبی استان مرکزی فعالیت ها و اقدامات مربوط به برداشت عسل صورت می گیرند. عسل های خمین با کیفیتی قابل توجه و با قیمت مناسب می توانند به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های استان مرکزی در سبد کالای شما جا خوش کنند.

شهد اصیل عسل خمین

انار ساوه

این مورد از سوغات معروف استان مرکزی نیاز به تعریف و گزافه گویی ندارد. این سوغات خود با طعم بی نظیرش، مرغوبیت بالایش و دانه های یاقوتی شکلش شناخته شده و شهره است. در فصل پاییز، باغداران ساوه اقدام به جمع آوری این محصول بهشتی کرده و پس از جمع آوری ارقام مختلف انار، جشنواره ای با نام انار ساوه را برگزار می کنند. یوسف خانی، رباب نی ریز، ملس ترش، ارجستانی، ملس تبریزی و ملس یزدی بخشی از انواع گوناگون انار ساوه هستند. انار ساوه علاوه بر برطرف سازی نیاز کشور، به خارج از کشور نیز صادر می گردد و شهرت و اعتباری جهانی را برای استان مرکزی کسب کرده است. اگر در فصل سوم سال به استان مرکزی و شهر ساوه سفر کردید، خرید انار را از خاطر نبرید.

انار ساوه

ترخینه

در شهرهای مختلف استان مرکزی بلغور گندم یا جو را درون دوغ ترش می خیسانند، به آن گیاهان خشک شده و معطر اضافه می کنند و پس از قطعه قطعه کردن، آن را در زیر نور آفتاب خشک می کنند. محصول نهایی که به عنوان ترخینه شناخته می شود، به عنوان یک افزودنی در سوپ و آش استفاده شده و مزه ای بی نظیر را پدید می آورد که از خوردن آن سیر نخواهید شد. اگرچه ترخینه بیشتر به عنوان یک افزودنی به سوپ و آش شناخته می شود، اما خود نیز می تواند به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. اگر این مورد از سوغات معروف استان مرکزی را درون آب قرار و آن را گرم کنیم، سوپی آماده می شود که دارای فیبر و پروتئین بالا بوده و بسیار مقوی است.

ترخینه

فرش پر نقش و نگار ساروق

در شمال استان مرکزی و در 50 کیلومتری شهر اراک، شهر ساروق واقع شده که مرکز فرش های زینتی هست؛ فرش هایی که طرح و نقش محلی دارند و علاوه بر جلب رضایت و استقبال مردم عزیز کشور، مورد توجه مردمان سایر کشورها نیز واقع شده اند. این فرش ها بدلیل بافت صحیح و دقیقی که دارند، تمام استانداردها در زمینه فرش را کسب کرده و تحسین همگان را برانگیخته اند. پیشتر، فرش استان مرکزی به سه دسته مشک آباد، محال و ساروق تقسیم شده بود، اما بدلیل موارد یاد شده، این نوع فرش شاخه اصلی فرش های استان مرکزی گشته و سایر فرش ها بصورت زیر شاخه شده اند.

فرش خوش بافت ساروق

گیوه

گیوه که نوعی پاپوش اصیل ایرانی بوده که در فصول گرم سال بسیار خنک و راحت است، در منطقه سنجان تهیه و تولید می شود. این شهر که در دامنه کوهستان قصبه واقع شده، به عنوان مرکز تهیه و تولید گیوه شناخته می شود و در گذشته هایی نه چندان دور، محصولات خود را به سایر شهرها و روستاهای ایران ارسال می نمود. این صنعت که در استان مرکزی دارای قدمت و اصالت بوده، همچنان به حیات خود در شهرهای استان مرکزی مانند سواه، کمیجان، محلات، اراک و بویژه سنجان ادامه می دهد و هنوز نیز مشتریان خاص خود را دارد؛ مشتریانی که بافت پارچه ای و نخی و خنک گیوه را به کفش های امروزی ترجیح می دهند.

اگرچه در سنجان باغات گردو نیز بچشم می خورند، اما عمده درآمد مردم سنجان از راه بافت گیوه تأمین می شود. نکته جالب درباره این پاپوش های دست دوز این است که گیوه ها مختص به جهت خاصی از پا نیستند و میتوان گیوه پای راست را در پای چپ قرار داد. اگر شما نیز در زمره افرادی قرار دارید که به ریشه ها و اصالت های محلی علاقه دارند، گیوه سنجان را خریداری نمایید.

گیوه سنجان

انگورهای درخشان هزاوه

روستای هزاوه که در قسمت کوهستانی استان مرکزی واقع شده، دارای آب و هوایی مناسب بوده که زمینه ساز باغداری و کشت و کار مردمان این خطه است. عمده باغ های این منطقه مربوط به مزارع کشت انگور هستند. ساکنان و بومی های منطقه هزاوه با کشت و برداشت انگور و محصولات مرتبط با آن نظیر شیره و کشمش گذران زندگی می کنند و در اوج برداشت این محصول درخشان، جشنواره نیز برگزار می سازند تا محصولات خود را به گردشگران ارائه دهند. فرآورده های مرتبط با انگور طرفداران خاص خود را دارند، اما اگر شما نیز بدنبال محصولی باکیفیت هستید، انگور هزاوه را برگزینید.

انگور هزاوه
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان مرکزی

ز. نیرومند ، سه شنبه 14 اردیبهشت 1400

با ما در مقاله معروف ترین غذاهای سنتی استان مرکزی همراه شوید تا شما را با خوشمزه ترین غذاهای سنتی استان مرکزی آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :