غارنوردی در ایلام | بازدید از غارهای باستانی ایلام

ایلام به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات زاگرس و در غرب ایران از آب و هوای چهار فصلی برخوردار است و وجود کوه های استوار و سترگ در نیمه شمالی آن و قرار گرفتن دشت های وسیع درنیمه جنوبی ایلام و همچنین وجود غارهای باستانی ایلام در سرتاسر استان سبب شده است که گردشگران زیادی سالیانه در فصل های مختلف از سال راهی این سرزمین شوند که از این بین افرادی که به غارنوردی علاقمند هستند و به ایلام سفر می کنند نیز تعدادشان کم نیست. از جاذبه های گردشگری طبیعی استان ایلام که هر کدام از آنها جذابیت و ویژگی خاص خود را دارند. دارا بودن بیش از 30 غار طبیعی و منحصر به فرد می باشد از دیگر جاذبه های این منطقه که می توان از آن ها بازدید به عمل آورد شامل موزه مردم شناسی، قلعه شیاخ، آتشکده سیاهگل، غار زینه گان، آبشار اما، دریاچه دوقلوی سیاه گاو، رودخانه سمیره، قلعه کنجانچم، تنگ بهرام چوبین و آتشکده موشکان و... نام برد. غارنوردی یکی از ورزش های مفرح و هیجان انگیزی است که اگر با اطلاعات کافی و به همراه داشتن ابزار آلات و وسایل این کار اقدام به انجام آن شود می تواند در روحیه انسان تاثیر شگرفی داشته باشد و استقامت و صبر و بردباری و زیرکی از خصوصیاتی است که نصیب یک فرد غارنورد می شود. در این مطلب ما به معرفی غارهای ایلام می پردازیم که مورد علاقه غارنوردگان سراسر ایران و جهان می باشد و گشت و گذار در این غارها می تواند اسرار درون آن و جاذبه های طبیعی و بی نظیری را به روی چشمان مسافران این غارهای طبیعی و بسیار شگفت انگیز بگشاید. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای غارنوردی در ایلام...

غار نوردی در ایلام

غار زینه گان

این غار طبیعی در دل منطقه ای گرمسیری واقع شده است و نسبتا برای مردم ایران ناشناخته مانده است. منطقه ی گرمسیری صالح آباد که تابستان ها بیش از 50 درجه گرما دارد از توابع شهرستان مهران می باشد که میزبان این غار زیبا و شگفت انگیز از غارهای باستانی ایلام می باشد قابلیت و پتانسل این را دارد که به یک مکان جذاب گردشگری حتی برای طبیعت دوستان خارجی تبدیل گردد.
در گرمای شدید و طاقت فرسای تابستان وقتی که وارد این غار می شوید احساس خواهید کرد که دارد باران می آید و بوی گلها و سبزه های تازه به مشامتان خواهد می خورد. غار بهشت نامی است که به غار زینه گان نهاده اند و علتش را می توان در اختلاف دمای 20 درجه غار دانست که بین بیرون و داخل غار برقرار است. در داخل غار شما می توانید گیاهان و رنگ سنگ ها، سرخس ها و جلبک ها و گلهای متعددی را ببینید که با پیچ و خم غارگویی تابلوی نقاشی زیبایی را به وجود آورده اند و چشمها را مبهوت خود می کنند.
طول این غار بیش از صد متر بر آورد می شود. غار زینه گان از غارهای ایلام یا بهتر است بگوییم از غارهای روباز بوده و دارای قندیل های متعدد و متنوع با دهلیزهای آبگیر و آبچک های طبیعی و پرده های سنگی، مجسمه استالاکتیتی، حوضچه آبی و... می باشد که سبب می شود در گرمای شدید تابستان در محیط داخل غار شما شاهد رویش بهار باشید. غارنوردی در ایلام را با غار زینه گان آغاز کنید.

 غار زینه گان

غار تایه گه در ایلام

تایه گه از زیباترین غارهای ایلام، دارای پهنای 120 متری و کف آن پوشیده شده از شن و سنگ و دارای دهانه ای به اندازه 25 متر می باشد و ارتفاع آن در حدود 33 متر بر آورد می گردد و در میان دره ای زیبا در دو کیلومتری جنوب روستای وری واقع شده است و وجود استالاگمیت و استالاکتیت در سقف و کف این غار زیبایی شگفت انگیزی به آن بخشده است. قدمت غار تایه گه به دوران دوم زمین شناسی باز می گردد و از غارهای باستانی ایلام است. در فصل زمستان سیلاب هایی که به دلیل بارش باران در استخر ورودی غار جمع می شود به داخل غار می رود. در داخل این غار می توان خفاش های زیادی را مشاهده نمود، غاری هرچه در آن جلوتر می روی کم کم کوچک تر و باریک تر می شود.

غار تایه گه در ایلام

غار بره زرد در ایلام

در کوه سیوان و در 45 کیلومتری ایلام به دره شهر و در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا غار بره زرد از غارهای باستانی ایلام قرار گرفته است. این غار جزو بکرترین غارهای ایلام به شمار می رود. در این غار می توان شاهد چاه ها، تالارها و دهلیزهای زیادی بود که می توانید غارنوردی در ایلام را در داخل آن سفر ماجراجویانه ای را آغاز کنید.
یکی دیگر از شگفتی های غار بره زرد ایلام استالاگمیت ها و بلورهای سنگی این غار می باشد که بسیار دیدنی است و علی الخصوص استالاگمیتی که در 350 متری از اعماق این غار قرار گرفته است ارزش دیدن را دارد. برای ورود به این غار باید از یک دهانه تنگ وارد شوید.
با جلو رفتن در غار بره زرد از غارهای ایلام ارتفاع هم بیشتر خواهد شد تالارهایی در غار وجود دارد که دارای ارتفاعی به اندازه 12 متر می باشند. غار بره زرد در زبان محلی با نام غار کنا یا غار کنا تاریکه شناخته می شود. دارای آب و هوایی سرد می باشد. عده ای از پس از غارنوردی در ایلام در داخل غار بره زرد استخوان ها و اسکلت بزکوهی را دیده اند که به احتمال زیاد به دلیل گیر افتادن در داخل غار و سرمای شدید مرده است.
غار بره زرد که بعد از روستای پاکل گراب یا زیفل قرار گرفته است در واقع به عنوان یک غار متروکه شناخته می شود. و یکی از جاذبه های دیدنی و زیبای این منطقه از ایلام به حساب می آید.

 غار بره زرد در ایلام

آشنایی با غار طلسم در ایلام

غار طلسم از غارهای باستانی ایلام که در سال69 توسط امور سیاحتی اداره کل ارشاد استان ایلام شناخته شده است در یک منطقه کوهستانی در بالای کوه مانشت و در ارتفاعات درون دریژ در سمت شرقی دهستان سراب ایوان غار طلسم قرار دارد. غاری از زیباترین غارهای ایلام که دارای طولی به اندازه 300 متر می باشد و جنس این غار آهکی بوده و کف غار طلسم قسمتی خاکی و قسمت دیگری از کف آن سنگی می باشد. و وجود استالاگتیت های زیبا از ویژگی های منحصر به فرد این غار می باشد. همچنین بعد از ورود به غار و طی مسیری 100 متری به یک سه راهی می رسید که عمق یکی از دهلیزهای ان در حدود 20 متر می باشد. در 200 متری غار نیز می توانید بروید که به صورت نیم دایره ای امداد یافته است ولی بعد از ان دیگر کم کم مجرای غار تنگ و تنگ تر خواهد شد و امکان پیشروی وجود ندارد.
در داخل این غار حیوانات درنده زندگی می کنند و این را می توان از لاشه حیواناتی که در داخل غار مرده اند و خورده شده اند فهمید و همچنین وجود خفاش نیز در داخل غار از ویژگی های این گونه غارها در غارنوردی در ایلام به حساب می آید.
تعداد چنین غارهای زیبا و ناشناخته که می تواند در نوع خودش منحصر به فرد و از جاذبه های توریستی منطقه ایلام باشد بسیار زیاد است. غارهایی که بیشترشان به دلیل کوهستانی بودن منطقه و صعب العبور بودن مسیر آن ها هنوز که هنوز است ناشناخته مانده است و مطمئنا کشف و شناسایی غارهای جدید و برنامه ریزی درست برای جذب گردشگر به جهت بازدید از از غارهای ایلام و جاذبه های توریستی منطقه اطراف می تواند از پتانسیل های خوب گردشگری استان ایلام باشد که همت دست اندرکاران و مسئولان صنعت گردشگری و دیگر سازمان ها را می طلبد.

آشنایی با غار طلسم در ایلام
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بازدید وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق از موزه ملی ایران

گلاره یوسف پور ، سه شنبه 24 خرداد 1401

براساس آخرین خبرهای بدست آمده، بازدید وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق از موزه ملی ایران صورت گرفت.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :