معرفی شماری از دیدنی ترین کویرهای ایران

hb شنبه 12 خرداد 1403

بازدید از اقلیم های خشک همچون بیابانها و کویرها مدتی است در صنعت توریسم جا افتاده و علاقمندان زیادی همه ساله در کل دنیا برای گشت و گذار زیر نور سوزان و گرمای طاقت فرسای بیابانهای جهان به اقصی نقاط خشک این کره خاکی سفر می کنند. ایران کشوری است پهناور که تقریبا 25 درصد آن را کویرها و بیابانهای توریستی ایران فرا گرفته اند. کشور ما می تواند با کمی اعطای خدمات به این مناطق، از پتانسیلهای بالایی برای جذب گردشگران و توریستهای خارجی برخوردار شود. با ما در مقاله دیدنی ترین کویرهای ایران همراه باشید تا شما را با تعدادی از زیباترین کویرهای ایران آشنا نماییم. قطعا، آشنایی با بهترین کویرهای ایران برایتان جالب خواهد بود.

کویر متین آباد

کویر متین آباد

گشت و گذار در کویر متین آباد می تواند برای گردشگران استانهای اصفهان و تهران بسیار جذاب و بی مشکل باشد. این مورد از دیدنی ترین کویرهای ایران دارای یک کمپ مجهز کویرگردی بوده که میتوان بر روی تازگی تمامی امکانات و آیتم های خدماتی این کمپ به مدت 48 ساعت حساب ویژه ای باز نمود. این مورد از زیباترین کویرهای ایران با داشتن برنامه های تفریحاتی همچون دوچرخه سواری، رصد آسمان شب کویر، موتور چهار چرخ، شتر سواری و البته بازدید از مزارع پرورش شتر مرغ و دیگر محصولات ارگانیک یک گزینه ایده آل برای سپری کردن تعطیلات کوتاه مدت تقویمی همچون تعطیلات آخر هفته باشد.

در کمپ مجهز کویر متین آباد شما مختار هستید شبی را در یکی از چادرها، کومه های ساخته شده از کاهگل و حتی اتاقهای فوق مدرن بگذرانید و حسابی از گشت و گذار روزانه خود زیر نور آفتاب یکی از بهترین کویرهای ایران لذت ببرید. وجود سیستم های سرمایشی و گرمایشی پیشرفته در کمپ این مورد از زیباترین کویرهای ایران به تمامی مسافران داخلی و خارجی این اجازه را می دهد که بدون نگرانی از تغییر شرایط جوی به این مکان مراجعه کنند. البته، ناگفته نماند که تولید انرژی پاک یا همان انرژی خورشیدی و بازیافت مناسب زباله ها در کنار تپه های ماسه ای می تواند از دیگر جذابیتهای نهفته در این مجموعه توریستی گردشگری باشد.

برای رفتن به کمپ کویر متین آباد ابتدا باید از آزادراه قم - کاشان - اصفهان در فاصله 60 کیلومتری پس از کاشان خارج شوید که در واقع بایستی وارد خروجی ابیانه و بادرود گردید. در همان ابتدای جاده به سمت راست ادامه مسیر دهید و از زیر آزادراه عبور کرده و خود را به بادرود برسانید. حال، باید به چپ متمایل شوید و با توجه به تابلوهای راهنمای مسیر منتهی به کمپ متین آباد که بر سر راه گردشگران نصب شده، مسیرهای خود را انتخاب کنید و با گذر از خالدآباد، دهباد و فمی خود و دیگر همراهان را به روستای متین آباد برسانید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

یکی از نزدیکترین کویرها و بیابان های توریستی ایران به استان تهران و تهرانی های عزیز که خیلی وقت و حوصله شروع یک سفر چند روزه بیابانگردی و کویرگردی را ندارند، همین کویر مرنجاب است که انصافا دارای شاخصه های زیادی از یک کویر سوزان و داغ جهانی هست. این مورد از زیباترین کویرهای ایران در حدفاصل کمی از تهران قرار گرفته و میتوان با فرا رسیدن یک روز تعطیل نیز به این مکان مراجعه نمود. وجود دریاچه نمک، رمل ها و درختچه های بیابانی، چاه های دستی و آب انبارهای ساخته شده در آن در کنار دیگر امکانات رفاهی و خدماتی که در بین مسیر می توانید از آنان بهره ها ببرید، از فاکتورهای حائز اهمیت این مورد از بهترین کویرهای ایران است.

این مورد از دیدنی ترین کویرهای ایران دارای یک کاروانسرای قدیمی ساخته شده به در عصر شاه عباس صفوی بوده و در مسیر بین گرمسار به کاشان و اصفهان واقع شده است. از کاروانسرای مرنجاب میتوان برای یک شب اقامت استفاده کرد و زمانی را برای بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد که در حوالی آران و بیدگل قرار گرفته، اختصاص داد. برای رسیدن به این مورد از زیباترین کویرهای ایران باید ابتدا از فلکه اکسپورت یا همان میدان شهید منتظری وارد خیابان کارگر شد و با عبور از پل راه آهن خود را به آران و بیدگل رساند. از میدان اول عبور کرده و خود را به میدان دوم برسانید و آن را دور بزنید و از خروجی که جنب پمپ بنزین قرار گرفته، به سمت راست حرکت کنید و از آنجا طبق راهنمای تابلوهای مسیریابی به سمت انتهای جاده خاکی و منتهی به کاروانسرای مرنجاب راه خود را در پیش بگیرید.

حال که در مسیر منتهی به این مورد از بهترین کویرهای ایران قرار گرفته اید، می توانید با طی مسافت 25 کیلومتری به سمت دریاچه نمک این کویر بروید و با سپری کردن مسافتی 5 کیلومتری از آن به آب انبار و رمل های ماسه ای که در سمت راست شما قرار خواهند گرفت، دست پیدا نمایید. همین راه را که تا نهایت طی کنید، به کاروانسرای مرنجاب هم دست پیدا خواهید کرد.

کویر لوت

کویر لوت

کلوت در اصل یک پدیده طبیعی بوجود آمده از سالهای سال مقاومت در برابر فرسایش و تندبادهای بیابانی است و به شکل کلوخی برجسته و توپر و در برخی از موارد همچون کلوتهای شهداد از ارتفاعات مختلفی برخوردار هستند. جالب است بدانید به کلوتهای واقع شده در بخشی از کویر لوت به دلیل گستردگی که در طول سالها بدست آورده اند، عنوان ابر شهر کلوخی را نیز اعطا کرده اند و برای بازدید از این عارضه طبیعی تنها کافی است مسیر بین استانهای کرمان و خراسان جنوبی را طی کنید تا از نزدیک با این کلوتهای سر به فلک کشیده کلوخی مواجه شوید.

اگر فرد ناآشنا به زیباترین کویرهای ایران هستید که هیچ، اما اگر از جمله علاقمندان گردش و سفر در محیط های گرم و خشک و بیابانی باشید، به راحتی می توانید با به همراه داشتن تجهیزات مناسب و رعایت قوانین مربوط به گشت و گذار در محیط های این چنینی یک سفر کوچک ماجراجویانه را برای خود و دیگر همراهان بوجود آورید. با دیدن ابر شهر کلوخی به سمت کلوتهای آن حرکت کرده و به خوبی به اطراف و محیط پیرامونی خود نگاه کنید تا متوجه تغییر شرایط محیطی در قسمتهای حاشیه ای و مرکزی این مورد از دیدنی ترین کویرهای ایران شوید.

در بخشهای حاشیه ای این مورد از زیباترین کویرهای ایران شما می توانید با گونه گیاهانی همچون نبکا که شبیه به گلدانهای برعکس شده بوده، مواجه شوید و با وارد شدن به بخش مرکزی این کویر به طور کامل شاهد نیستی و نابودی حتی یک باکتری در بستر آن شوید. در ابتدا که به داشتن امکانات مناسب و رعایت قوانین و مقررات سفرهای اینچنینی اشاره کردیم، به خاطر این است که در حلقه مرکزی این مورد از بهترین کویرهای ایران حتی به اندازه 5 درصد هم شرایط زندگی برای سخت ترین گیاهان و جانوران وجود ندارد و همانطور که گفتیم باکتری ها نیز مجال رشد و تکثیر در این مکان را نمی توانند پیدا نمایند.

البته نماهایی که از منطقه مرکزی این مورد از دیدنی ترین کویرهای ایران میتوان ملاحظه کرد، از جمله موارد عجیب موجود در این منطقه است، چرا که در فصول سرد سال و در شرایطی که شما از فرط گرما در حال عرق ریختن هستید، قله هایی همچون باغ بالا و سیرچ با برف پوشیده شده و در کیلومترها آن طرف تر نیز شرایط سرد و زمستانی در منطقه دایر هست. برای دستیابی به کلوتهای شهداد کویر لوت ابتدا باید از جاده دولتی میان کرمان و ماهان استفاده کنید. بعد از وارد شدن به جاده دولتی و سپری کردن میزان مسافتی در حدود 20 کیلومتر بعد از کرمان به سه راهی خواهید رسید که باید آن را به چپ بروید و آنقدر به راهتان ادامه دهید تا جاده کوهستانی و تونل نسبتا بلندی که در این مسیر واقع شده را رد کرده و سپس به سیرچ و بعد هم به شهداد برسید.

قبل از رسیدن به شهداد، در سمت چپ شما جاده ای به نام نهبندان وجود دارد که باید برای رسیدن به کلوتهای کویر لوت وارد آن شوید و تقریبا 50 کیلومتر را طی کنید تا به یکی از بهترین کویرهای ایران دست پیدا نمایید.

کویر خارتوران

کویر خارتوران

خارتوران نام قسمتی از کویر خشک مرکزی ایران است که از نظر مرزبندی استانی به استان سمنان تعلق می گیرد. این منطقه خشک زیستگاه جانوران باارزشی همچون یوزپلنگ ایرانی و گور ایرانی است و میتوان در آب و هوای گرم و خشک یک رمل نوردی و فراز و فرود هیجان انگیز از تپه های موجود را تجربه نمود. وجود رودهای شوری که در نهایت به کال شور سبزوار ریخته می شوند، در کنار رشد و نمو درختچه های سازگار با شرایط آب و هوایی گرم و خشک حاکم در منطقه سبب گشته تا چشم انداز بسیار زیبایی در منطقه خارتوران بوجود بیاید.

برای رسیدن به منطقه حفاظت شده خارتوران بهتر است از طرف روستایی به نام زمان آباد اقدام کنید. برای رفتن به سوی زمان آباد بایستی در مسیر شاهرود به طرف سبزوار و درست پس از طی کردن 12 کیلومتر بعد از میامی خود را به جاده بیارجمند در شانه راست برسانید. در انتهای جاده بیارجمند میدانی قرار گرفته که باید مسیرهای خروجی دور میدان، جاده خانخودی و کاشمر را برگزینید. با وارد شدن به جاده خانخودی و سپری کردن 110 کیلومتر از آن، به روستایی به نام زمان آباد خواهید رسید.

شوره زار بیابان سیرجان

شوره زار بیابان سیرجان

یکی از امتیازات بصری و غیر قابل کتمان سیرجان شوره زار آن بوده که از طرفی به مناطق کوهستانی بلورد و بافت متصل می شود و از طرفی به مناطق خشک و بی آب و علف بیابانی. البته توجه داشته باشید که این منطقه در حرف بدون آب است و در حقیقت دارای یک دریاچه نمک بوده که در قسمت غربی شهر سیرجان واقع شده است. همیشه در کل تاریخ ایران نمکهای برجای مانده در کف دریاچه نمک سیرجان یکی از طبیعی ترین منابع موجود نمکی در کشور بوده و هست. به دلیل شرایط آب و هوایی عمدتا گرم و خشک در شهر سیرجان و نبود بارشهای متمادی، آبهای موجود در این دریاچه فرصتی برای انبوه شدن را پیدا نمی کنند و به دلیل گرمای موجود منطقه خیلی زود تبخیر شده و نمکهای موجود در خود را در کف دریاچه نمک سیرجان باقی می گذارند.

البته این نمکهای برجای مانده در شب هنگام بازتاب دهنده نور خورشید شب در محیط می شوند و سبب خلق یک پدیده جذاب بصری می گردند. ناگفته نماند که تنها قسمت غربی شهر سیرجان از شرایط خشک و بیابانی برخوردار نبوده و میتوان با کمی گشت و گذار در مناطق مختلفی از این شهر به خوبی متوجه حال و هوای اقلیمی آن شد. برای رسیدن به سیرجان، شوره زار و دریاچه نمک این شهر هم می توانید از قطارهای مسیر بندرعباس استفاده کنید و در ایستگاه سیرجان از قطار پیاده شوید و هم می توانید با خودروی شخصی 40 کیلومتر از مسیر اتصالی شهرهای سیرجان به شیراز را طی نمایید تا قادر به دیدن دریاچه نمک این شهر بشوید.

کویر دهسلم

کویر دهسلم

کویر دهسلم در طرف دیگری از جاده شهداد به نهبندان قرار گرفت یعنی همان جاده ای که در قسمت قبل از کلوتهای شهداد صحبت کردیم. روستای دهسلم یکی از روستاهای خلوت و دنج استان خراسان جنوبی بوده که به دلیل وجود منابع آبی و تعدادی قنات کماکان مثل گذشته از طراوت و شادابی محدودی برخوردار است.این مورد از دیدنی ترین کویرهای ایران در قسمتهای حاشیه ای روستا واقع شده و به جز بناها و خانه های گلی ساخته شده در آن دو قلعه گلی نیز در آن به چشم می خورد که در کنار چشم انداز نخلستان دهسلم می تواند از جذابیتهای بصری این روستا به حساب بیاید.

ناگفته نماند که در روستای دهسلم یک جریان آب شور نیز وجود دارد که بیشتر میتوان علت وجود شرایط بیابان و کویری مناطق حاشیه ای روستا را این مقادیر آب شور بشمار آورد. جالب است بدانید در مسیرهای منتهی به روستای دهسلم از جاده نهبندان شما ناگزیر به عبور از یک مسیر کوهستانی ملقب به مریخی می شوید. برای رفتن به سوی این مورد از زیباترین کویرهای ایران ابتدا باید خود را به استان خراسان جنوبی رسانده و در قسمتهای انتهایی جاده نهبندان وارد مسیر شهداد به طرف کرمان شوید. با وارد شدن به مسیر جدید باید در حدود 85 کیلومتر از نهبندان فاصله بگیرید و بعد از گذشتن از ایست بازرسی مسیر، دوراهی ظاهر شده جلوی خود را به سمت چپ بروید تا با طی کردن فاصله 2 کیلومتری به روستای دهسلم برسید.

کویر خارا

کویر خارا

کویر خارا یکی از بهترین کویرهای ایران هست که نزدیک به شهر ورزنه بوده و البته این شهر نیز تماما با اراضی خشک و بیابانی در حواشی خود روبروست. از تفریحات موجود در کویر خارای استان اصفهان باید به نشستن و استراحت کردن زیر سایه درختچه های تاغی، قدم زدن بر روی ریگهای داغ بیابانی، دیدن انعکاس نور آفتاب در سطح صاف آب تالاب گاو خونی و البته پرندگان موجود در این تالاب اشاره کرد که برای تماشای آنان حتما باید صبح های زود به سمت این مورد از بهترین کویرهای ایران حرکت کرد.

برای رفتن به این مورد از بهترین کویرهای ایران از سمت اصفهان بایستی حتما خود را به جاده شیراز رسانده و در همان ابتدای مسیر جاده ای که منتصب است به جاده بهارستان در سمت چپ خود را انتخاب کرده و سپس با گذر از شهرهای بهارستان و نیک آباد و حتی 50 کیلومتر بعد از آنها به حسن آباد برسید. اگر هم در شهر نائین هستید، وارد جاده نائین به طرف اصفهان شده و با دور شدن 25 کیلومتری از آن، خود را به جاده ورزنه در سمت چپ برسانید. در همان کمربندی با تغییر مسیر جزئی برای خود وارد جاده دستگرد شوید و سپس به سوی حسن آباد حرکت کنید.

همچنین برای دیگر کسانی که از سایر نقاط کشور برای بازدید از این مورد از بهترین کویرهای ایران لحظه شماری می کنند نیز باید بگوییم که از هر نقطه و از هر مسیری باید خود را به حسن آباد رسانده و از جاده فرعی و خاکی که در بخش جنوب شرقی آن واقع شده، به کویر خارا در کنار ساحل تالاب گاو خونی دست پیدا نمایید. ناگفته نماند که برای دستیابی به ساحل تالاب حتما باید از جاده کمربندی شهر ورزنه استفاده کنید.

کویر ریگان

کویر ریگان

شاید بتوان به جرات گفت که یکی از بهترین بیابان های توریستی ایران، بیابان ریگان است که به داشتن رمل ها یا همان تپه های شنی به ارتفاعی حتی تا 75 متر شهرت دارد. بومیان کرمانی از بیابان خشک ریگان هم برای تفریح خود استفاده می کنند و هم برای گرفتن حمام شن که در علم طب دارای خواص های متعددی هست. برای تماشای این مورد از زیباترین کویرهای ایران حتما بایستی به روستای علی آباد پشت ریگ که از توابع شهر بسیار کوچک محمدآباد ریگان بوده، بروید. در تمام طول مسیر منتهی به دشت خشک ریگان می توانید با درختان کهور که درختانی هستند سازگار با شرایط آب و هوایی صحرایی و بیابانی مواجه شوید.

برای رسیدن به این مورد از زیباترین کویرهای ایران ابتدا باید از جاده کرمان به سمت بم استفاده کرده و مسیرتان را همچنان ادامه دهید تا به بروات، ارگ جدید و کمی بعد هم به نرماشیر دست پیدا کنید. در انتهای جاده خروخی از شهر نرماشیر، یک سه راهی وجود دارد که اگر جاده مستقیم به خود را انتخاب کنید، به زاهدان و اگر هم جاده سمت راست خود را برگزینید، به محمدآباد و ایرانشهر می رسید. با رسیدن به شهر محمدآباد، به سمت نواحی شرقی آن حرکت کنید.

با خارج شدن از این شهر در مسیر شرقی تنها با گذر فاصله ای 3 کیلومتری از آن به یک جاده در سمت چپ خواهید رسید که راه به سوی علی آباد پشت ریگی دارد. بدون معطلی وارد جاده شوید و 10 کیلومتر پیش روی کنید تا به روستای علی آباد برسید. حال دیگر در منطقه پشتی این روستا به راحتی میتوان تپه های شنی یا همان رملهای تفریحی این مورد از دیدنی ترین کویرهای ایران را مشاهده کرد.

کویر روستای عروسان

کویر روستای عروسان

کویر عروسان در نزدیکی روستایی همنام خود یعنی روستای عروسان در حوالی روستای مصر ایران قرار گرفته است. روستای عروسان هم از روستای مصر دنج تر و خلوت تر است و هم از رملهای بیشتری برای ایجاد شگفتی در مخاطبان برخوردار هست. داشتن چشمه آب در روستای عروسان سبب رونق گرفتن کشاورزی در این منطقه گشته است. البته، فراموش نکنید که رونق امروزی روستای عروسان نسبت به گذشته کمتر شد، چرا که در قدیم به دلیل نبود جاده آسفالت شده فعلی این روستا پل ارتباطی میان جندق، خلوان و طبس بود و به همین خاطر از رونق کاری و اقتصادی بسیار بیشتری نیز برخوردار شده بود.

لازم به ذکر است در صورت تمایل به ماندن و سپری کردن شبی در کویر عروسان یا کویر مصر می توانید از خانه های مخصوص گردشگری در روستاهای نام برده یا روستاهای نزدیک دیگر که دارای منزلی است برای اقامت گردشگران استفاده نمایید. فراموش نکنید که نزدیک به روستای عروسان مصر 2 روستای دیگر تحت نامهای عروسان گرمه یا همان عروسان گلستان و همچنین عروسان چوپانان قرار گرفته که بهتر است حسابی حواستان به اشتباه نگرفتن آنها با یکدیگر باشد.

برای رفتن به سوی این مورد از دیدنی ترین کویرهای ایران چه از نقاط دامغان، معلمان و جندق و چه از نقاطی همچون نائین، انارک و چوپانان بخواهید راه بیفتید. ابتدا به ساکن بایستی وارد جاده خور و بیابانک شوید. با وارد شدن به جاده مذکور و مسافت میانی بین دو شهر فرخی و خور، به خروجی روستای مصر دست پیدا کنید. البته با اینکه این جاده یک جاده فرعی به حساب می آید، اما از شرایط آسفالتی و همواری برخوردار است و تنها کافی هست 15 کیلومتر از مسیر در حال حرکت خود را طی نمایید تا به جاده روستای عروسان برسید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی شماری از کویرهای دیدنی اطراف تهران

مجید قدیانی ، سه شنبه 7 فروردین 1403

با ما در مقاله معروف ترین مناطق کویری اطراف تهران با ما همراه شوید تا شما را با شماری از دیدنی ترین کویرهای اطراف تهران آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :