مسجد جامع کرمان؛ بنایی که تغییرات فراوانی را متحمل شد

مسجد جامع کرمان که دارای چهار ایوان بوده، در کنار میدان مشتاقیه و بین بازار گنجعلی خان و خیابان شریعتی قرار دارد. قدمت مسجد جامع مظفری کرمان به دوران حکومت امیر مبارزالدین می رسد و هم اکنون کتیبه ای روی سردر این مسجد قرار داده شده که نشان دهنده سال ساختش است. در دوران صفویه و زندیه، این بنا تحت تعمیرات قرار گرفت. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با جذابیت های پلان مسجد جامع کرمان آشنا کنیم.

مسجد جامع کرمان

تاریخچه

محمد مظفر وقتی که با اقوام اوغان و جرمان نبردی سخت می کرد، تصمیم می گیرد که پس از غلبه بر آنها مسجدی را بنا کند. بر این اساس، پس از پیروزی و غلبه به این دو قوم که اقوامی مهاجم بوده و سعی در اشغال کرمان، یزد، اصفهان و فارس داشتند، مسجدی را در محله دروازه زرندیه بنا کرد. هزینه ساخت بنا از برداشت مزارع و باغهای محمود مظفر تامین شده و مولانا عفیف الدین از یزد برای اقامه نماز در مسجد جامع مظفری دعوت شد.

مسجد دارای سه در شمالی، شرقی و غربی بوده که با ارزش ترین قسمتش محراب و سردر شرقی هستند که با کاشیکاری معرق درست شده و پرفسور پوب هم در کتاب معماری ایران، این کاشیکاری را بی نظیر و فاخر نشان داده است. سردر بزرگ مسجد جامع مظفری کرمان شباهت زیادی به مسجد جامع یزد نیز دارد. سردر این مسجد در اثر حمله آقا محمد خان قاجار و شلیک توپ صدمه دید که بعدها مرمت و بازسازی شد. در پشت محراب غربی مسجد، مقبره شاعر معروف اهل بیت، بمانعلی راجی کرمانی قرار دارد که از آثار او می توان به دیوان ارزشمند حمله حیدری اشاره کرد.

تغییرات و الحاقاتی که بعدها صورت گرفتند

از تغییرات و الحاقاتی که بعدها صورت گرفتند، می توان به سردر غربی این مسجد اشاره کرد که متعلق به دوران صفویه هست. مرمت مناره و گلدسته این مسجد در زمان کریمخان صورت گرفته و بنای قسمت غربی مسجد مربوط به دوره مظفریان بوده و در زمان شاه عباس دوم تعمیر شده است. در سالهای اخیر تعمیرات غیر اصولی نیز انجام گرفته که هیچ سنخیتی با پلان مسجد جامع کرمان ندارند؛ مثلا در سال 1366 شمسی، پنجره های فولادی در کنار دربهای چوبی نصب شدند. شما مسافران عزیز و گرامی می توانید از مسجد جامع مظفری کرمان در همه ایام هفته دیدن فرمایید. لازم هست عنوان کنیم که پوشیدن چادر در این بنای مذهبی برای بانوان الزامی است.

آدرس: کرمان، میدان شهدا، نزدیک بازار گنجعلی خان

تغییرات و الحاقاتی که بعدها صورت گرفتند
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مسجد جامع شوشتر آسیبهای سازه ای و منظری فراوانی دیده است

گلاره یوسف پور ، شنبه 9 اردیبهشت 1402

براساس آخرین خبرهای واصله، مسجد جامع شوشتر آسیبهای سازه ای و منظری فراوانی دیده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :