راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ؛ شهری زنده در قاره آفریقا

هنگامی که با جمع خانواده و دوستان دور هم می نشینیم و برای گذراندن تعطیلاتی خاطره انگیز برنامه ریزی می کنیم، هر کسی به دنبال مقصدی برای علایق خود هست و همین موضوع ممکن است بین اعضای جمع اختلاف بیندازد. برای اینکه این مشکل در جمعتان پیش نیاید، کافی است شهری را انتخاب کنید که مملوء از جاذبه های گردشگری مختلف باشد و هر فردی بنابر سلیقه خود به مکان مورد علاقه اش برود. اگر بدنبال چنین شهر و کشوری هستید، ژوهانسبورگ در قاره آفریقا این خواسته شما را به راحتی بر آورده خواهد کرد. با ما در راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ همراه شوید تا شما را با شماری از دیدنی های معروف شهر ژوهانسبورگ آشنا کنیم.

ژوهانسبورگ

کمی درباره شهر ژوهانسبورگ

در مورد ژوهانسبورگ صحبتهای زیادی هست که در ابتدا باید به موقعیت جغرافیایی آن بپردازیم. نام دیگر این شهر یوهانسبورگ بوده که با هر دو نام شناخته می شود. ژوهانسبورگ لقب شهر طلا را از آن خود کرده است. این شهر لقب بزرگترین شهر آفریقای جنوبی را نیز به خود اختصاص داد. از دیگر خصوصیات این شهر پرطرفدار میتوان به فعالیت آن در زمینه اقتصادی و صنعتی اشاره کرد که نتیجه این فعالیتها انتخاب آن به عنوان قلب و پایتخت اقتصادی و صنعتی کشور هست. علاوه بر این خصوصیات میتوان به انتخاب آن به عنوان پایتخت استانی به نام گائوتنگ اشاره نمود که این استان در بین مردم این قاره در اصل ثروتمندترین شناخته شد.

این شهر زیبا در سال 2007 آمارگیری شد و اطلاعاتی دقیق از تعداد جمعیت آن را بدست آوردند که این اعداد و ارقام به این صورت بود: جمعیت ژوهانسبورگ با اطرافش 7151447 نفر و بخش مرکزی ژوهانسبورگ 4434827 نفر.

کمی درباره شهر ژوهانسبورگ

دانستنی های لازم برای سفر به ژوهانسبورگ

برای اینکه سفری مطمئن و لذت بخش به مقصد دلخواهمان داشته باشیم، باید از تمام بخشها و هزینه ها و...آن باخبر شویم. برای سفر به ژوهانسبورگ نیز اطلاعاتی را باید داشته باشید. در مورد زبان رایج و رسمی در بین بومیان این شهر باید گفت که به زبان آفریکانس و انگلیسی و 9 زبان آفریقایی مسلط بوده و صحبت می کنند. همانطور که می دانید، هر شهری در خارج از کشور ایران از لحاظ زمانی با تهران و دیگر شهرها اختلاف دارد و شهر تهران یک ساعت و نیم از ژوهانسبورگ جلوتر هست.

در مورد واحد پول نیز باید گفت که رند هست. اطلاعات بعدی در مورد برق شهری ژوهانسبورگ بوده که این برق نه تنها در این شهر بلکه در کل آفریقای جنوبی 230 ولت 50 هرتز گزارش شده است. دو شاخه و پریز نیز به صورت M, D و N هست. کد تماس این کشور +27 بوده و در صورت بروز حوادث می توانید با آمبولانس با شماره 10177، تماس اضطراری از طریق تلفن همراه با شماره 112 و شماره اضطراری ملی با شماره 10111 تماس بگیرید.

در صورتی که با ماشین های این شهر تصمیم به رانندگی بگیرید، جهت رانندگی سمت چپ هست. برای پرواز به مکانهای دیگر نیز می توانید از طریق فرودگاه بین المللی ژوهانسبورگ و فرودگاه بین المللی اولیور تامبو این خواسته خود را برآورده کنید.

دانستنی های لازم برای سفر به ژوهانسبورگ

شرایط جوی و بهترین زمان سفر به ژوهانسبورگ

برای داشتن سفری لذت بخش و خاطره انگیز بهتر است تا قبل از سفر با آب و هوای این شهر آشنا شویم. شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی آب و هوای نیمه گرمسیری را به خود اختصاص داده است. اگر در فصل تابستان قصد سفر به این مکان شلوغ را داشتید، در روزها آفتابی گرم و در عصرها آسمانی پر صدا با رعد و برق را تجربه خواهید کرد. در شب نیز نسیمی خنک شما را نوازش خواهد کرد که این سه پدیده در کنار یکدیگر بسیار رویایی هست. این شهر در فصل زمستان نیز روزهای آفتابی را پشت سر میگذارد با این تفاوت که شرایط جوی خشکی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. شبهای زمستان نیز بادهای سردی در این منطقه شروع به وزیدن خواهند کرد.

طبق تحقیقاتی که در فصول و روزهای مختلف در طول یک سال بعمل آمد، متوسط دمای هوا در گرمترین روز سال که گرما به اوج خود می رسد، 25 درجه گزارش شده است. در صورتی که همین دما در ماه ژوئن حدود 16 درجه هست. ارتفاع این شهر بالا بوده و همین امر باعث بوجود آمدن دو پدیده در این منطقه شده است؛ اول اینکه شرایط آب و هوایی در این منطقه تقریبا همیشه ملایم و معتدل بوده و دوم اینکه تابش فرابنفش خورشید در فصل تابستان در این منطقه در رنج 14 الی 16 تغییر می کند که این مقدار بسیار زیاد است.

این منطقه پارادوکس زیبایی را در خود جای داد؛ زمستان بیشترین تابش را از سمت خورشید جذب کرده که هوایی دلچسب را در روزهای این منطقه حاکم می کند. شبهای زمستان نیز گاهی هوا به زیر صفر می رسد که گرمای دلچسب روز را از بین می برد. پارادوکس بعدی این منطقه در فصل تابستان رخ می دهد که برخلاف باورها بیشترین بارش باران را در پی خواهد داشت. با این تفاسیر به این نتیجه می رسیم که هم در فصل زمستان و هم فصل تابستان به راحتی میتوان به این منطقه رویایی سفر کرد.

اگر شما ژوهانسبورگ را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کردید، بهتر است تا این سفر را در ماه مارس تا می و از سپتامبر تا نوامبر تجربه کنید. با توجه به خلوتی در این ماهها این امر کاملا منطقی است که انواع قیمتها و مخارج در این منطقه به نسبت قابل توجهی پایین بیایند. نکته دیگر در مورد سفر در این ماهها این بوده که آب و هوا نیز گرم هست. چنانچه در فصل تابستان بهژوهانسبورگ سفر کنید، شاهد خیل عظیمی از گردشگران و بومیان در این شهر خواهید بود که شلوغی آن هر انسانی را کلافه می کند و از نظر خرج و مخارج نیز قیمتها سر به فلک می کشند. با این توصیفات، اگر حوصله شلوغی را ندارید، در ماههای دسامبر تا فوریه سفر خود به این منطقه را کنسل کنید.

شرایط جوی و بهترین زمان سفر به ژوهانسبورگ

غذاهای معروف ژوهانسبورگ

  • غذایی سنتی به نام Boerewors
  • نوعی اسنک به نام Biltong
  • کاری خوش طعم Cape Malay
  • Chakalaka و Pap
  • پودینگی اسفنجی به نام Malva
  • Bunny Chow
  • Melktert دسری محبوب
  • Bobotie
غذاهای معروف ژوهانسبورگ

جاهای دیدنی ژوهانسبورگ

مکانی تاریخی به نام Constitution Hill

یکی از مکانهایی که گوینده بسیار ماهری در بیان تاریخ و حوادث ژوهانسبورگ بوده، مجموعه Constitution Hill هست که در گذشته به عنوان زندان در این منطقه فعالیت داشت. این مکان شاهد حوادث مختلف و گوناگونی در طول گذر زمان بوده و با قدم زدن در آن میتوان حال و هوای خاصی را حس کرد. امروزه در این مکان موزه و نمایشگاه هایی نیز تعبیه کرده اند تا راحت تر و بهتر با گذشته این مکان آشنا شویم. قدم زدن در آن خواسته و ناخواسته ما را به سفر در زمان محکوم می کند؛ زمانی که نلسون ماندلا و مهاتما گاندی در این زندان بودند. در حال حاضر، دادگاه قانون اساسی قاره آفریقای جنوبی در این ساختمان قرار دارد. از افتخارات این زندان در عصر امروز میتوان به لقب آن به عنوان آزادی و دفاع از حقوق همه ملت اشاره کرد.

مکانی تاریخی به نام Constitution Hill

موزه تاریخی آپارتاید

به احتمال زیاد تا به حال نام موزه آپارتاید را شنیده اید و کنجکاو بوده اید که در مورد این موزه بیشتر بدانید. گویندگی این موزه در بیان حوادث آفریقای جنوبی به صورت عکس، روزنامه و فیلم بوده و نگاه کردن به آنها ما را به گذشته های دوری می برد. این مورد از دیدنی های معروف شهر ژوهانسبورگ از تاریخی ترین حوادث تا به امروز سخن می گوید و گشت و گذار در آن به ساعتها زمان نیاز دارد.

موزه تاریخی آپارتاید

Gold Reef City

Gold Reef City یادگاری های باستانی و تاریخی زیادی را در محیط خود جای داده است ولی با این حال فضا و جو آن به گونه ای است که به راحتی می توانید خستگی ناشی از سفر را در آن بزدایید. از جمله یادگاری هایی که در این مورد از دیدنی های معروف شهر ژوهانسبورگ به چشمتان خواهد خورد، میتوان به مغازه، تئاتری از جنس سلطنت، خانه و هتل و...اشاره نمود. در کنار این بناهای بروز و مدرن نیز بناهایی بازسازی شده از گذشته های دور پارادوکس زیبایی را بوجود آورده اند. از بهترین و دیدنی ترین نقاط این پارک نیز میتوان به معدن طلای آن اشاره کرد که غنی ترین معدن طلا در سراسر جهان بوده و قدمت آن به سالهای بسیار دور مربوط می شود.

Gold Reef City

منطقه ای تفریحی به نام Maboneng Perecinct

اگر در سفر به ژوهانسبورگ به دنبال جاهایی هستید که مملوء از تفریح و خوردنی ها و نوشیدنی های خوشمزه باشند، به این منطقه بروید، چرا که تنوع کافه و رستوران و...زیاد است. برای خرید و گشت و گذار در دل انبوهی از غذاها به بازارچه هفتگی که در این منطقه آوازه اش کل شهر را پر کرده، سری بزنید تا چشمانتان مسحور رنگارنگی و تنوع مواد غذایی شود. پس از گشت و گذار و پرسه زنی در این مورد از دیدنی های معروف شهر ژوهانسبورگ، خود را به کافه ها و رستورانهای موجود برسانید که هر کدام به نحوی شما را غرق در زیبایی خود خواهد کرد و تنوع نوشیدنی و غذاهایش را به رخ خواهد کشید.

منطقه ای تفریحی به نام Maboneng Perecinct

موزه ماندلا

این خانه امروزه تغییر کاربری داده و به موزه ای زیبا تبدیل شده است و با نام موزه ماندلا شهرت یافت. قدم زدن در محلی که در گذشته یکی از بزرگان و شخصیتهای معروف در آن زندگی میکرده، می تواند از افتخارات یک سفر باشد که هرگز فراموش نمی شود. اگر در مورد جنبش مبارزه با آپارتاید شنیده باشید، این نکته را باید بدانید که این محل آغاز کننده این جنبش بوده است. گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند، خود را در فضایی مملوء از تلاشهای مردم برای کسب آزادی می بینند. این منطقه در گذشته های دور محلی بوده که در آن کارگران سیاه پوست را جدا می کردند. این منطقه فضایی تاریخی همراه با حس خوبی از افتخار و غرور را در پیش روی چشمان شما قرار خواهد داد.

موزه ماندلا

موزه ای زنده به نام خانه ویکتوریایی

موزه ای که در این قسمت به شرح آن می پردازیم، یک خانه باستانی بوده که بخشهای مختلفی را در دل خود جای داده و هر بخش زیبایی های خاص خود را دارد. با رفتن به این موزه قدیمی فردی را در آن خواهید یافت که به راهنمایی شما خواهد شتافت و در دیدن بخشهای این خانه کمکهای شایانی به شما می کند. در مورد این فرد نیز باید گفت که حدود 51 ساله بوده، ساکن این مورد از دیدنی های معروف شهر ژوهانسبورگ است و لباسهایی از جنس لباسهای ویکتوریا بر تن دارد.

سبک معماری این خانه بقدری زیباست که چشمان هر گردشگری را مسحور خود می کند. این معماری نتیجه تراوشات ذهن فردی به نام هربرت بیکر در ادوار دور هست. از دیگر ویژگی های این خانه قدیمی میتوان به یادگاری هایی در آن اشاره کرد که قدمت آنها به 200 تا 300 سال پیش مربوط می شود و از آن دوران تا به امروز در این مکان نگهداری شده اند. چنانچه از تمامی قسمتهای این موزه باستانی دیدن کردید، خود را به بالکن این خانه برسانید تا کمی به استراحت و تماشای چشم انداز اطراف بپردازید.

موزه ای زنده به نام خانه ویکتوریایی

موزه هنر ژوهانسبورگ

موزه ای دیگر به نام موزه هنر یا Wits در ژوهانسبورگ دیده می شود که با پرسه زنی در آن می توانید به تمام بخشهای قاره آفریقا سفر کنید، چرا که از هر گوشه این قاره یادگاری های زیبایی را در خود جای داده است. قدمت این مورد از دیدنی های معروف شهر ژوهانسبورگ به 6 سال پیش مربوط می شود و از آن زمان تا به امروز توانسته در جذب گردشگر از سراسر جهان روز به روز پیشرفت کند. براساس راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ باید بدانید که نوشیدن یک نوشیدنی گرم یا سرد به دلخواه شما در کافه موجود در این مکان پس از قدم زدن در هزار توی نمایشگاه ها و آثار هنری می تواند از فراموش نشدنی های سفرتان باشد.

موزه هنر ژوهانسبورگ

موزه ملی تاریخ نظامی آفریقای جنوبی

افرادی که به دیدن سلاح های جنگی این کشور در گذشته های علاقمندند و علاقه به آشنایی با نیروهای نظامی آفریقای جنوبی دارند، کافی است تا خود را به این موزه برسانند و از دیدن علاقمندی های خود در آن نهایت لذت را ببرند. براساس راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ باید بدانید که از دیگر دیدنی های این موزه، قسمت داروسازی در دوران جنگ این کشور بوده که در اصل شما در این بخش شاهد انواع درمانهای سنتی این شهر و کشور هستید. با این تفاسیر دیدن این موزه کمک شایانی به فهمیدن نحوه جنگ و زندگی مردم در دوران گذشته خواهد کرد.

موزه ملی تاریخ نظامی آفریقای جنوبی

مجموعه ای فرهنگی به نام تئاتر مارکت

وقت آن رسیده است که پس از پرسه زنی، کمی در مجموعه ای متفاوت سفر خود را رقم بزنیم. برای تجربه این حس متفاوت به مجموعه ای به نام Market Theatre بروید تا تنوع تفریحات موجود در آن شما را شیفته خود کند. از مواردی که شما در این منطقه خواهید دید، میتوان به سالن های تئاتر، رستوران، کتاب فروشی و...اشاره نمود که هر یک جذابیت خاصی را دارند. براساس راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ باید بدانید که گالری عکاسی هم در این منطقه دیده می شود.

مجموعه ای فرهنگی به نام تئاتر مارکت

پارک شیر ژوهانسبورگ

شما در این پارک می توانید علاوه بر عکاسی از چشم اندازها و طبیعت بکر، از حیواناتی نظیر شیر و یوزپلنگ و...نیز عکس برداری کنید. چنانچه رفتن به این پارک برایتان مشکل بوده و علاقه بسیاری به دیدن آن دارید، نگران نباشید، چرا که تورهایی در این شهر برای گردش در این پارک زیبا در نظر گرفته شده است. براساس راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ باید بدانید که این پارک مملوء از حیوانات گوناگون هست. پس در هنگام پرسه زنی در آن به توصیه های ایمنی درج شده بر روی تابلوها بسیار دقت کنید تا به مشکل بر نخورید.

پارک شیر ژوهانسبورگ

گالری هنر

پس از پرسه زنی در دل طبیعت و مکانهای تاریخی وقت آن رسیده که کمی خود را به دستان هنر بسپاریم تا آرامشی بی مانند وجودمان را بگیرد. مکانی که هم اکنون به شرح آن می پردازیم، در اصل یکی از بزرگترین گالری های هنر در کل قاره آفریقا هست. تمامی آثاری که در این گالری به چشم می خورند، همگی هنر دست هنرمندانی است که در اروپا و آفریقا زندگی می کنند. قدمت تعدادی از آثار موجود در این گالری به 4 قرن پیش باز می گردد که از آن زمان تاکنون توانسته اند طرفداران بسیاری را به خود اختصاص دهند.

براساس راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ باید بدانید که این آثار عبارتند از نقاشی، مجسمه و منسوجات و...اگر در این مکان به دنبال تندیس های قدیمی هستید، کافی است تا خود را به فضای باز این مجموعه بزرگ برسانید. قدم زدن در این مکان شما را به سفر در زمان پیکاسو و مونه و...محکوم می کند.

گالری هنر

گهواره نوع بشر

این جاذبه در اصل خود را در لیست مهمترین و باارزش ترین مکانهای انسان شناسی در سراسر جهان جای داده و روز به روز بر تعداد طرفدارانش می افزاید. دریاچه ای که در این مجموعه بزرگ و زیبا دیده می شود، یکی از پر طرفدارترین بخشهای این مکان هست که زیبایی هایش را به رخ دیگر بخشها میکشد. براساس راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ باید بدانید که برای هیجانی کردن سفر، خود را به غاری که در این مجموعه قرار دارد، برسانید. جنس این غار استالاکتیکی بوده و عناصر سازنده این غار پر رمز و راز تالارهایی هست که آمارشان به 6 عدد می رسد.

جمجمه ای که در این مجموعه در کشف شد، یکی از قدیمی ترین کشف های بشر بوده که قدمت آن به دو میلیون سال پیش باز می گردد. این جمجمه در واقع به فردی با اصالت آفریقایی مربوط می شود. با توجه به تحقیقاتی که بر روی این جمجمه انجام گرفت، نتیجه ای با این مضمون بدست آمد که جمجمه متعلق به فردی است که جزو انسانهای منقرض شده هست. به این دسته از آدمیان انسان تباران می گفتند. به هر طریقی که شده، خود را به این مکان باستانی برسانید تا مبهوت قدمت آثار آن شوید.

گهواره نوع بشر

شهری افسانه ای به نام پرتوریا

چشم انداز های رویایی که در فیلم ها و کارتون ها می بینید، در شهری به نام پرتوریا به واقعیت می پیوندد. این شهر زیبا و رویایی در اصل لقب پایتخت اداری کل آفریقای جنوبی را به خود اختصاص داده که علاوه بر این فعالیت، در زمینه جذب توریست نیز بسیار موفق بوده است. با کمی رانندگی در فاصله 55 کیلومتری از شهر ژوهانسبورگ این شهر بی نظیر در مقابل چشمان شما قرار خواهد گرفت. این شهر توانسته به خوبی برترین جاذبه های قاره آفریقا اعم از پارک، باغ گیاه شناسی خارق العاده، بناهای گوناگون، چشم اندازهای بی نظیر از طبیعت و...را در دل خود جای دهد. براساس راهنمای سفر به شهر ژوهانسبورگ باید بدانید که گردشگری در شهری افسانه ای در دل قاره آفریقا می تواند سفرتان به شهر ژوهاسنبورگ را تکمیل کند.

شهری افسانه ای به نام پرتوریا
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

ژوهانسبورگ گردی | سفر به شهری زنده در قاره آفریقا

هانیه میرزازاده ، یکشنبه 9 اردیبهشت 1397

هنگامی که با جمع خانواده و دوستان دور هم می نشینیم و برای گذراندن تعطیلاتی خاطره انگیز برنامه ریزی می کنیم، هر کسی به دنبال مقصدی برای علایق خود می باشد

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :