مجسمه مادر ارمنستان تجسم شخص گونه ای از ارمنستان

هر کشوری برای خود نماد و سنبلی دارد. این سنبل، نمادی معنوی می باشد که هر کشور به آن ایمان و اعتقاد دارد. مادر ارمنستان که به ارمنی مایر هایاستان خوانده می شود، تجسم شخص گونه ای از کشور ارمنستان می باشد. واضح ترین اقتباس از این تجسم و این اعتقاد، تندیس مادر ارمنستان است که در پارک پیروزی، بر فراز شهر ایروان، پایتخت ارمنستان قرار گرفته است. مجسمه مادر به جای تندیس ژوزف استالین (ملقب به مرد پولادین و رهبر و سیاستمدار کمونیست شوروی)، در این پارک قرار گرفته است. مجسمه ژوزف استالین یادمانی از پیروزی در جنگ کبیر میهنی شوروی بود که در 29 نوامبر 1950 ساخته شد. مجسمه ژوزف استالین در سال 1962 میلادی برداشته شد که در پی آن ده ها تن زخمی شدند و یک سرباز هم کشته شد و به جای آن مجسمه مادر ارمنستان با 22 متر ارتفاع در سال 1967 جایگزین شد. مجسمه مادر ارمنستان توسط آراهاروتیونیان طراحی شد و هنرمندی با نام سرگی دمیتروویچ مرکوروف آن را ساخت. این تندیس سنبل کشور ارمنستان است و مهر و عطوفت و شادی و پیروزی ارمنستان را به همراه دارد و تاریخ ملت ارمنستان را یدک می کشد. این مجسمه عظیم از هر نقطه شهر قابل مشاهده می باشد، زیرا در یکی از مرتفع ترین نقاط شهر قرار دارد. این مجسمه عظیم ترین مجسمه در ارمنستان می باشد و مردم این کشور احترام و ارزش زیادی برای این تندیس قائل هستند. مجسمه مادر ارمنستان مجسمه زنی است شمشیر به دست با زرهی در پاهایش که به سرزمین بومی ارمنستان شخصیت می دهد.

مجسمه مادر در ارمنستان
تجهیزات اطراف مجسمه

پارک پیروزی مهد مجسمه مادر ارمنستان

پارک پیروزی یا آختاناک (Akhtanak)، در فضای سبز ارتفاعات norksk قرار دارد و به پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جهنگ جهانی دوم اختصاص دارد. پارک آختاناک یک پارک شهری در ناحیه کاناکر زیتون (یکی از دروازه های ناحیه ای ایروان) می باشد. این پارک بسیار دیدنی یکی از مکان های مورد علاقه مردم ایروان است. پارک پیروزی در اواخر دهه 1930 میلادی شروع به احداث شد و در سال 1950 میلادی رسما افتتاح شد و دارای 33 هزار متر مربع مساحت می باشد. در پارک تعدادی کوچه، یک استخر زیبا، تعدادی کافه و سرگرمی ها و سواری های مختلف وجود دارد. این پارک زیبا منظره وسیعی به سوی مرکز شهر ایروان دارد. این پارک بعد از قرار دادن تندیس استالین در آنجا بیشتر با نام monument خوانده می شد که برای بزرگداشت مشارکت جمهوری ارمنستان شوروی در جنگ جهانی دوم نام آن را به پارک پیروزی تغییر دادند و تا الان نیز با این نام خوانده می شود.

پارک پیروزی

پارک پیروزی در ایروان
پارک آختاناک
پارک پیروزی در ارمنستان
پارک پیروزی مهد مجسمه مادر

توصیف مجسمه مادر ارمنستان

بسیاری از اهالی کشور معتقدند که این مجسمه به یادبود از زن شجاعی با نام سوسه مایریک بنا شده است. سوسه مایریک زن شجاعی بود که به همراه همسرش بدون هیچ ترسی در کنار چریک های کرد و ترک جنگید. مجسمه مادر ارمنستان ارتفاعی معادل 22 متر دارد که در مجموع با ستون ها و پایه هایش به ارتفاع 51 متر می رسد. تندیس مادر ارمنستان از نوعی مس چکشخوار ساخته شده که باعث می شود در مقابل شرایط محیطی مقاوم باشد. ماده به کار رفته در پایه متفاوت از بدنه است و از جنس سنگ بازالت می باشد که بسیار مستحکم است و امکان شکست در آن وجود ندارد. در مقابل تندیس و روی پایه گرانیتی آن آتشی به یاد قربانیان جنگ جهانی دوم روشن است. در گرداگرد این تندیس اشیای نظامی دیده می شود.

مجسمه مادر ارمنستان
مجسمه مادر در کشور ارمنستان
مجسمه مادر کشور ارمنستان

موزه وزارت دفاع در دل مجسمه مادر

در داخل پایه بنای یادبود، موزه نظامی وزارت دفاع وجود دارد. در این موزه آثاری از جنگ جهانی دوم و جنگ قره باغ به نمایش گذارده شده است. وسایلی شامل نقاشی، مدارک و لوازم آن دوره که شمار آن ها به 30 هزار اثر می رسد. اتاق های نمایشی در طبقه اول هستند و مملو هستند از تجهیزاتی که مربوط به قربانیان ارمنی جنگ جهانی دوم می باشد؛ البته بخشی نیز مربوط به متعلقات فرمانده نظامی ایوان باقرامیان در این طبقه وجود دارد و یک نقشه جالب که کمپین تسخیر شهر شوشی را نشان می دهد. این موزه سه شنبه تا یک شنبه هر هفته باز می باشد و پذیرای گردشگران عزیز است. موزه، سه شنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر و شنبه و یک شنبه 10 صبح تا 3 بعد از ظهر امکان بازدید دارد.

سردر موزه وزارت دفاع

تجهیزات موجود در موزه مجسمه مادر

سمبل و مفهوم مجسمه مادر ارمنستان

در مورد سمبل و مفهوم مجسمه مادر روایت بسیاری وجود دارد. برخی آن را نماد یک مادر مبارز می دانند که از فرزندانش به سان یک مادر شجاع دفاع می کند و عده ای معتقدند که وجود شمشیر در دست تندیس مادر نماد برقراری صلح در این کشور می باشد و این که این صلح تا ابد پایدار خواهد بود. مردم ارمنستان مجسمه را نماد استقلال خود می دانند.

مجسمه مادر

مقبره سرباز گمنام در نزدیکی مجسمه مادر ارمنستان

در نزدیکی مجسمه مادر ارمنستان مقبره سرباز گمنام به عنوان قدردانی از کسانی که در نبرد با فاشیسم جان خود را از دست دادند، قرار دارد.

مقبره یادبود سربازان گمنام

مراسم 9 می

هر ساله در تاریخ 9 می مراسم یادبود، با شکوه هر چه تمام تر در کنار تندیس مادر ارمنستان برگزار می شود که برگزاری مراسم دلایل مختلفی دارد، از جمله بزرگداشت پیروزی شوروی سابق در جنگ جهانی دوم بر آلمان، تجلیل از مقبره سربازان گمنام و گرامیداشت یاد و خاطره آن ها. مردم برای یادبود این قربانیان حلقه ای گل روی مقبره یادبود می گذارند و 1 دقیقه سکوت می کنند. در واقع این روز برای مردم ارمنستان سه جشن در یک روز است، زیرا آن ها نه تنها در این روز پیروزی را جشن می گیرند، بلکه روز آزاد سازی شوشی که شهری کوهستانی در قره باغ است و همینطور سالگرد ارتش دفاعی قره باغ را نیز گرامی می دارند. اگر به ایروان سفر کردید، یک پیک نیک هیجان انگیز و لذت بخش را در پارک پیروزی و همینطور دیدار از این مجسمه بی نظیر و با ابهت و همینطور دیدن موزه جالب وزارت دفاع را که روایتگر تاریخ ارمنستان است، از دست ندهید. مطمئنا این روز یک روز خاطره انگیز برای شما خواهد شد. گردش در طبیعت این پارک زیبا، قایقرانی در دریاچه مصنوعی اش و همچنین رفتن به شهر بازی برای کودکان شما و همینطور خود شما لذت بخش خواهد بود.

یادبود نه می

دریاچه مصنوعی پارک
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مجسمه مادر | تندیسی که در قلب پارک پیروزی می درخشد

مهرآسا طاهری ، جمعه 18 مرداد 1398

مجسمه مادر ایروان با ارتفاعی حدود 51 متر یکی از بلندترین مجسمه ها بوده که در هرکجای شهر ایروان بایستید، می توانید به راحتی آن را ببینید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :