آشنایی با دریاچه زریوار مریوان در استان کردستان

استان کردستان یکی از استان های ایران است که از شرق توروس تا شمال غربی زاگرس کشیده شده است. این استان دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بی نظیری است که یکی از جاذبه های آن که می خواهیم امروز در موردش صحبت کنیم، در شهر تاریخی و مهم و استراتژیک مریوان واقع شده است. این جاذبه ی طبیعی و شگفت انگیز دریاچه آب شیرین زریوار می باشد. دریاچه ای که در غرب مریوان و در سه کیلومتری این شهر واقع شده و دارای گونه های جانوری و گیاهی متنوعی می باشد.
دریاچه زریوار مریوان که از نظر اکوسیستم آبی جزو نوادر و پدیده های شگفت انگیز در استان کردستان می باشد، در داخل یه دره ی وسیعی واقع شده است که کوه های پوشیده از درختانی چون زالزالک، بادام و گلابی وحشی و بلوط در سمت شرق و غرب ان قرار گرفته اند که درختان بلوط گونه غالب این بیشه زارها را تشکیل می دهند. دریاچه ی زریوار در کردستان دارای عمقی به اندازه 5.5 متر و طول آن 5 کیلومتر و عرضش 1.6 کیلومتر می باشد. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید.

دریاچه زیبا و دیدنی زریوار

وجه تسمیه دریاچه زریوار مریوان

این دریاچه ی شگفت انگیز آب ان از چشمه هایی که در کناره ها و اطراف و در کف آن وجود دارد، تامین می شود و میزان تقریبی آب تالاب زریوار در حدود 30 میلیون متر مکعب می باشد و در گذشته آن را زیراوبار می خواندند که معنیش به کردی می شود آب کف کنار و زریوار تغییر یافته این نام می باشد که دریاچه را امروزه با نام زریوار می خوانند.

وجه تسمیه دریاچه زریوار

چه زمانی از دریاچه ی زریوار در کردستان بازدید کنیم

بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه در فصل بهار و تابستان می باشد که می توانید در یک آب و هوای خنک و مناظری شگفت انگیز از طبیعت از این دریاچه دیدن کنید.
دریاچه ی زریوار که دارای آب شیرین است و در فصل زمستان تمام نقاط دریاچه یخ های سطحی می پوشاند اما فقط در جاهایی که چشمه ها می جوشند، یخ نمی زند.

چه زمانی از دریاچه زریوار بازدید کنیم

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه زریوار مریوان

از گونه های جانوری می توان به سگ ابی، اردک سر حنایی و سبز، بوتیمار کوچک و بزرگ، خرگوش، انواع گوناگون چنگر، نوعی گربه وحشی، کاکائی ها، کشیم کوچک، خوتکا، حواصیل خاکستری، پرندگانی چون دلیچه، پرندگان شکاری چون سنقز تالابی و از ماهیان بومی دریاچه زریوار می توان به سیاه ماهی معمولی، سیاه ماهی خالدار، ماهی گامبوزیا، عروس ماهی و گونه هایی غیر بومی ماهیان شامل کپور آیینه ای و کپور سرگنده، فیتوفاک، ماهی آمور سفید اشاره کرد.
همچنین دریاچه زریوار دارای انواع گونه های وارداتی ماهیان، یک نوع میگوی غول پیکر و ... اشاره کرد. این دریاچه دارای 31 گونه پرنده مهاجر و بومی می باشد که از این بین 14 گونه اش بومی و بقیه مهاجر می باشند. دریاچه زریوار دارای 17 گونه زئو پلانکتون، یک گونه مارماهی و 5 گونه فیتوپلانکتون نیز می باشد.
از گونه های گیاهی دریاچه ی زریوار می توان به گیاهانی چون انواع گونه های گیاهای خاردار، گیاهان شناوری چون سریوفیلیوم، سراتوفیلیوم گونه های نی، بارهنگ آبی، هزار نی، پیچک، نعناع، جگن، لویی و بزواش، علف هفت بند و نیلوفر آبی اشاره کرد که به طبیعت شگفت انگیز دریاچه ی زریوار زیبایی حیرت انگیزی بخشیده اند.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه زریوار

چگونه به دریاچه زریوار برویم؟

برای رفتن به دریاچه زریوار و دیدن طبیعت بکر و دیدنی این منطقه کافی است خود را به استان کردستان و شهر سنندج رسانده، از انجا به سمت مریوان حرکت کنید، وقتی به مریوان رسیدید کافی است سه کیلومتر دیگر بروید تا به دریاچه آب شیرین زریوار برسید.

دریاچه زیبا و دیدنی زریوار مریوان کردستان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دریاچه زریوار یکی از جاذبه های طبیعی استان کردستان به شمار می رود

گلاره یوسف پور ، جمعه 17 فروردین 1403

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، دریاچه زریوار یکی از جاذبه های طبیعی استان کردستان به شمار می رود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :