شهرستان نمونه گردشگری تفت در استان یزد

شهرستان تفت با وسعت 6048 کیلومتر مربع در 18 کیلومتری جنوب غربی استان یزد قرار دارد. این شهرستان دارای 3 بخش مرکزی، نیر و گاریزات است. مردم تفت بر این باورند که به دو دلیل این شهر تفت نامیده می شود؛ یکی به دلیل وجود تفته کوه در جنوب شرق که به هنگام تابیدن خورشید گرم و سوزان است و دیگر سبد و طبق میوه که در گویش محلی به آن تفت می گویند. مجموعه ی شاه ولی، باغ نمیر، موزه مردم شناسی از اماکن دیدنی تفت می باشد. صنایع دستی این شهرستان، گیوه دوزی، چلنگری (آهنگری سنتی)، سبد بافی، قالی بافی، لحاف دوزی سنتی می باشد. با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای آشنای با جاذبه های گردشگری شهرستان تفت...

شهرستان تفت

مجموعه ی شاه ولی (امام)

این مجموعه شامل: مسجد، بقعه، حسینیه، آب انبار، بازار و مدرسه است که همگی نزدیک به هم قرار گرفته اند. مسجد به دستور خانش بیگم خواهر شاه تهماسب در نهم ق. ساخته شده است. دارای تابستانخانه های با ایوان، گنبد و گرم خانه ای در ضلع غربی، در چوبی ظریف و کنده کاری شده، کتیبه ی کاشی معرق به خط نسخ در اطراف در، یک قطعه چوب منبت کاری و آلت سازی شده به شکل مثلث بوده که در بالای سردر نصب شده و شبکه ی گچ بری ظریف و سنگ مرمر منصوب در محراب نیز از ظرایف هنری این بناست. حسینیه نیز که در حال حاضر صورت میدانی را به خود گرفته که در ضلع جنوبی آن تکیه ی رفیع و کاشی های مسدس فیروزه ای رنگ دیواره ی آن جلب نظ می کند و آیین نخل برداری در روز عاشورا با عظمت هرچه تمام تر در این مکان انجام می شود.

مجموعه ی شاه ولی

گنبد شیخ جنید

گنبد شیخ جنید که آرامگاه ابن ابی طاهر (متوفی:543 ق) است مشتمل بر بنایی سنگی و هشت ضلعی، مرتفع و بسیار محکم است که در روستای توران پشت قرار دارد و از جاذبه های گردشگری شهرستان تفت قلمداد می شود. ارتفاع بنا تقریبا 15 متر است.

گنبد شیخ جنید

باغ صدری (باغ نمیر)

این باغ به دستور صدرالعلما ، دوران زندیه، ساخته شده است که وسعت آن حدود 13 هزار متر مربع و دارای یک تالار بزرگ مزین به طاق نماهای محرابی، راهروهای پهنی که اتاق ها را به تالار مرتبط می کنند، دو اتاق سه دری و یک زیرزمین که زیر تالار قرار دارد، از زیبایی های این باغ، حوضی به وسعت تقریبی 500 متر مربع با 95 فواره بوده که در نوع خود بی نظیر است. دیواره و پاشوره ی اطراف این حوض یک تکه است. این بنا از اماکن دیدنی تفت به شمار می رود.

باغ صدری

قدمگاه امام رضا (ع)

بنای اولیه شامل گنبدخانه ای است به ابعاد 8*8 متر که به استناد کتیبه ی کوفی زیرگنبد و بالای محراب، به سال 512 هجری قمری به فرمان یکی از امرای آل کاکویه در زمان حکومت دیلمان، در آبادی اسلامیه (فراشاه)، بر سر راه باستانی کاروانی فارس به خراسان بنا گردیده است. این محل مشهور و منسوب به قدمگاه امام رضا (ع) و از اماکن دیدنی تفت است.

قدمگاه امام رضا

قلعه ی شواز

مهم ترین قلعه ی کوهستانی در استان یزد که بر فراز صخره ای سنگی به ارتفاع هزار متر بنا شده، قلعه ی رفیع و با عظمت شواز است. مساحت آن پنج هزار متر و دارای در سنگی 1 در 7/1 از نوع سنگ های رسوبی است که از جای خود خارج شده و قسمتی از آن در خاک فرو رفته است. در داخل قلعه چند مغازه در دل سنگ کنده شده است.

قلعه ی شواز

موزه مردم شناسی تفت

این موزه در بقعه شاه خلیل ثانی در مرکز شهر تفت و در کنار مجموعه شاه ولی واقع گردیده است. بنای بقعه با مساحت 400 متر مربع از خشت و گل ساخته شده و شامل رواق جنوبی و شرقی، دو گنبد خانه، حجره هایی در ضلع غربی و دارای گنبد کاشی کاری شده (مزین به نقش "علی") است.

موزه مردم شناسی تفت

جاذبه های گردشگری شهرستان تفت

1- خانه رزاقیان
2- آسیاب آبی گرمسیر
3- موزه مردم شناسی
4- قلعه شواز
5- قلعه دهشیر
6- باغ صدری
7- قلعه رشکوئیه
8- آبشار دره گاهان
9- کوچه باغ های تفت
10- مراسم مذهبی نخل بردازی
11- عقاب کوه

عقاب کوه

جاذبه های طبیعی شهرستان تفت

1- آبشار دره گاهان
2- چشمه تامهر
3- منطقه برفگیر سخوید
4- عقاب کوه
5- برفخانه طرزجان
6- منطقه و قلعه شیرکوه
7- غارنباتی

چشمه تامهر

ستاد اسکان فرهنگیان آموزش و پرورش شهرستان تفت

1- دبستان کوکبیه (خاتم الانبیا)
2- دبیرستان دخترانه مسرتی
3- دبیرستان پسرانه شهید صدوقی
4- دبستان پسرانه امام حسن (ع)
5- دبستان پسرانه امام تفت
6- هنرستان پسرانه فنی اعظم
7- هنرستان دخترانه فاطمه الزهرا (س)
8- راهنمایی پسرانه ملاصدرا
9- دبیرستان شمسایی
10- دبیرستان عمادی
11- دبستان شهید رجایی
12- دبستان دخترانه قدس
13- بنت الهدی
14- کاردانش دهقانی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

کلاردشت به عنوان شهرستان نمونه گردشگری استان مازندران معرفی شد

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 8 آبان 1402

براساس آخرین گزارش های منتشر شده، کلاردشت به عنوان شهرستان نمونه گردشگری استان مازندران معرفی شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :