دربند تهران | دره ای پر از نوستالژی در شمال تهران

دربند، برای تعدادی از ما یادآور کوهنوردی صبحگاه در کودکی با والدین است یا پیاده روی شبانه و تست کردن آلوچه و لواشک در راه رستوران هایی که بوی کباب آن ها هوش از سرمان می برد و یا پر از خاطرات دوران دانشجویی و حتی خاطره اولین صعودمان به قله توچال. در هرحال نمی توان منکر این موضوع شد که برای اهالی تهران عزیز است. البته ناگفته نماند که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هم، بازدید از دربند و یا کوهنوردی از مسیرش را حتما در لیست سفر خود دارند. در ادامه با همگردی همراه باشید برای دانستن اینکه دربند کجاست. در گشت و گذاری مجازی در بین کافه و رستوران های دربند تهران و آشنایی با تفریحات و مسیر کوهنوردی آن.

دربند تهران

کمی بیشتر درباره این محله

تفریحات در منطقه دربند تهران آنقدر متنوع است که هر سلیقه ای را می تواند راضی کند، برای اینکه بدانید دربند کجاست باید گفت از مسیر کوهنوردی که به قله توچال می رسد و آبشارهای بین مسیر تا کافه ها و رستوران های شلوغ، از تله سیژ و سورتمه تا امامزاده ابراهیم. مسیر دسترسی به دربند هم آنقدر آسان است که هیچ بهانه ای برای نرفتن و اینکه ندانید دربند کجاست منطقی نیست. ماشین، مترو و اتوبوس می تواند شما را تا تجریش برساند و بعد از آن ها باید تاکسی های دربند تهران را سوار شوید. بعد از رسیدن به میدان سربند، اولین چیزی که نظر افراد را جلب می کند، مجسمه کوهنورد سه متری آن است که داستانی جالب دارد.

دربند 1

مجسمه مرد کوهنورد

مجسمه مرد کوهنورد، برای بزرگداشت امیر شاه قدمی ساخته شده است، مجسمه ای که بسیاری از ما بارها از کنار آن گذشته ایم، بی آنکه نامش را بدانیم و یا افتخاری که برای ایران و ایرانی آفریده را. حدود 50 سال پیش، هواپیمای گروهی آمریکا در کوه های شمال تهران سقوط می کند و درست زمانی که نیروهای امدادی از جمله چتربازی آلمان ها، در عملیات نجات شکست خورده بودند، استاد چتر کایت و کوهنوردی ارتش، گروهبان امیر شاه قدمی برای نجات این افراد دست به کار می شود. مجروحان نجات پیدا می کنند، شاه ایران امیر شاه قدمی تقدیر کرده و حتی از طرف جان کندی رئیس جمهور آن زمان امریکا، مدال شجاعتی به او تقدیم می شود. مجسمه مرد کوهنورد نیز برای بزرگداشت شجاعت وی ساخته و در ابتدای مسیر دربند تهران نصب می شود.

مجسمه دربند

تله سیژ

اگر اهل پیاده روی نیستید و یا عاشق ارتفاع هستید، تله سیژ دربند می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. هرچند که ساعات کاری خاص خود را دارد و برای سوار شدن باید کمی خوش شانس باشید اما آخر هفته ها روشن است. اگر دربند تهران را برای کوهنوردی انتخاب کرده اید، تله سیژ می تواند میانبری باشد برای طی نکردن مسیر رستوران ها و یا کوهسنگی، تا انرژی خود را بتوانید برای مسیر نگه دارید. تله سیژ دربند حدود چهل سال پیش ساخته شده و حتی مادران و پدران ما نیز از آن خاطره دارند، مسیری رویایی بر فراز کوه ها که مثل هواپیما، شما را از زمین و زمان و شلوغی پایتخت جدا کرده و به دل کوهستان و خنکای لب آب می رساند.

تله سیژ دربند

پیاده روی و کافه و رستوران گردی

برای تفریح و اینکه بدانید دربند کجاست حال خوش پیاده روی و قدم زدن در کنار رودخانه، چشیدن طعم ترش لواشک و آلوچه، استشمام بوی خوش کباب و انتخاب از بین صدها رستوران و کافه مسیر، لذتی است که دربند برای مهمانان خود کنار گذاشته است. البته از دست فروش ها، مرغ عشق هایی که فال می گیرند و الاغ های تزئین شده با مهره ای که بار می برند هم نباید غافل شد. در نهایت، تنها می توان گفت که اگر دربند تهران را برای شکم گردی انتخاب کرده اید، باید حواستان را حسابی جمع کنید، چه دنبال رستوران باشید، چه سفره خانه و چه کافه، بدون توجه به تعارف کارکنان، با در نظر گرفتن فضا و تمیزی محوطه، یکی را برای شب نشینی و صرف غذا انتخاب کنید.

دربند 4

بهترین زمان برای بازدید

دربند تهران در تمام فصول دیدنی است هرچند که در بهار سرسبزی و خنکای هوا هوش از سر همه می برد و در تابستان، بهتین زمان برای تازه کارها است تا به قله توچال صعود کنند و جوانان تا در رستوران ها شب نشینی اما دیدن چهره پاییزی و زمستانی آن هم خالی از لطف نیست. از گذشته های دور، منطقه دربند، منطقه ای ییلاقی به حساب می آمده و انتخاب تهرانی ها برای گذران تعطیلات در بهار و تابستان، این روزها نیز، در فصل گرما طرفدار بیشتری دارد. پاییز اما فصل مورد علاقه عکاس ها و دوستداران عکاسی است، زمانی که دره هفت رنگ می شود و دیدنی تر از هر زمانی. زمستان هم می تواند زمان مناسبی باشد تا در ارتفاع و رستوران و کافه های گرم، بارش برف را تماشا کنید یا در صورتی که کوهنورد حرفه ای باشید، توانایی خود را برای صعود زمستانه محک بزنید. دیگر حتما دوست دارید بدانید که دربند کجاست.

دربند 9

مسیرها، دره ها و محله ها

دربند تهران ، در جوار بستر سنگی رودخانه دربند و به موازات آن قرار گرفته. هرچند که ما تمام منطقه را به نام شناخته شده دربند می شناسیم اما اگر به تابلوها و راهنمایی قدیمی ترها و کوهنوردان توجه کنید، درخواهید یافت که دره های اصلی دربند، دره اوسون، دره کاک، آب شیردره، دره امامزاده ابراهیم (ع)، دره آبشار و دره زون هستند. محله ها و قسمت های قدیمی تر دربند نیز شامل کنار محله، روستای پس قلعه، مرغ محله (مغ محله)، کلاغ پر و سربند هستند. دربند را می توان کوتاهترین مسیر برای رسیدن به قله توچال دانست.

دربند 7

توصیه هایی برای بازدید

اگر نمی دانید دربند کجاست، دقت کنید که مسیر صخره ای است و شیب زیادی دارد، به همین دلیل باید از کفش مناسب استفاده کنید و درصورتی که مشکل جسمانی دارید، به خودتان فشار زیادی وارد نکنید. در زمستان و روزهای برفی و بارانی نیز باید با احتیاط و آمادگی قبلی راهی دربند شد. برای رسیدن به دربند تهران نیز همان طور که گفتیم، در شمال میدان تجریش، از خیابان فناخسرو و در شمال میدان قدس و در ابتدای خیابان دربند، تاکسی های برای رسیدن به مقصد وجود دارد.در صورتی که با خودرو شخصی خود راهی دربند می شوید، باید به خاطر داشته باشید که در روزهای تعطیل، به سختی جای پارک پیدا می شود.در نهایت نیز به شما پیشنهاد می کنیم که از مجموعه کاخ موزه سعدآباد، سورتمه تهران در بوستان گلابدره، باغ ملک و مجموعه باغ شاطر که در نزدیکی دربند تهران قرار دارد، دیدن کنید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

من صدای ابرها و کوه ها را شنیده ام و به دنبال نجوای آنان، پاهایم ناخود آگاه ترین قدم هایشان را برداشته اند، چشمانم زیباترین مناظر را دیده و طبیعت را در آغوش کشیده است. همه را نت به نت، مو به مو، رنگ به رنگ از بر کرده ام و نوشتم تا تو بخوانی و حس کنی، جادو ی آنچه را که من دیده ام، همچو بار اولم، مبهوت، ماتِ زیبایی، اشک در چشم و لبخند بر لب ...

بیشتر بخوانید

تهران گردی| سفری رویایی به بوستان گلابدره، بهشت شمال تهران

مهسا طاهری ، چهارشنبه 3 خرداد 1396

گلابدره یکی از محله های قدیمی با طبیعتی بی نظیر در شهرستان شمیرانات است و یکی از محله های خوش و آب هوای ییلاقی محسوب میشه...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :