ماندالای ماسه ای | هنر تبتی نقاشی های پیچیده بر روی ماسه ها

ماندالا چیست؟ ماندالاها نمادهای معنوی و آئینی در آئین هندوئیسم و بودیسم هستند که جهان را نشان می دهند. این کلمه یک واژه سانسکریت باستانی به معنی "دایره" است و ماندالا تبتی در واقع عمدتا توسط دایره های متحدالمرکز و سایر شکل های هندسی خود قابل تشخیص هستند. یک ماندالا در اصلی ترین فرم آن، یک میدان حاوی یک دایره با چند دایره متحد المرکز یا دایره های کوچک داخل آن است. ماندالای ماسه ای با نمادهای سنتی شامل اشکال هندسی و بسیاری از نمادهای معنوی باستانی تزئین شده است. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای اینکه بدانیم ماندالا چیست؟

ماندالای ماسه 1

ماندالا چیست؟

در بودائیسم تبتی، ماندالاها با شن و ماسه های رنگی ایجاد شده اند، عملی که به عنوان دال تسون کییل کهور شناخته می شود، که به معنای "ماندالای پودرهای رنگی" است. از نظر تاریخی، ماندالا با ماسه های طبیعی و رنگی ساخته نمی شد، بلکه برای ساخت آن گرانول های سنگ های خردشده مورد استفاده قرار می گرفتند. گاهی اوقات این شامل جواهرات گرانبها و نیمه قیمتی هم می شد. بنابراین، برای رنگ آبی از لاپیس لازولی، برای قرمز از یاقوت و به همین ترتیب از سنگ های دیگر استفاده می شد. در دوران های مدرن، برای دست یافتن به همان اثر، سنگ های سفید ساده بر روی زمین چیده شده و با رنگ های مات، رنگ می شوند. ایجاد یک ماندالای ماسه ای با یک مراسم افتتاحیه آغاز می شود که در آن راهبان شعارهای مانترا را می خوانند و فلوت ها، درام ها و سنج ها نواخته می شوند. سپس شروع به کار می کنند. اول به دقت با گچ یا مداد، با کمک خط کش های صاف یا منحنی و پرگار، شکل ماندالا را بر روی یک سطح صاف اندازه گیری و رسم می کنند. هنگامی که طرح زمین کشیده شد، میلیون ها دانه ماسه های رنگی به دقت بر جای خود قرار داده می شوند. گرانول های ماسه با یک قیف فلزی باریک به نام "چاکپور" که برای ایجاد لرزش کافی برای دانه های برای خارج شدن از انتهای قیف با یک میله فلزی دیگر خراشیده می شود، بر روی طرح ماندالا تبتی ریخته می شوند. به طور سنتی، برای یک ماندالا چهار راهب با هم کار می کنند که هر راهب بر روی یک چهارم طرح ماندالا کار می کند. راهبان با صبر بسیار زیادی دانه های ماسه ای را از مرکز به سمت بیرون بر روی طرح می ریزند. ساخت یک ماندالای ماسه ای با توجه به مقدار کار زیاد و طرح های با جزئیات پیچیده آن می تواند چندین هفته زمان ببرد.
با وجود بسیار سخت بودن و زمان بر بودن کار ساخت ماندالاهای ماسه ای، ماندگاری ماندالا تبتی بسیار کوتاه است. مدت بسیار کوتاهی بعد از تکمیل ماندالاها، راهبان عمدا ماندالاها را از بین می برند تا نمادی از این باشد که هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست. این ماسه ها جارو شده و در یک شیشه جمع آوری می شوند و پس از آن در ابریشم پیچیده شده و به یک رودخانه منتقل می شوند که در آن به طبیعت برگردند.

ماندالای ماسه 4
ماندالای ماسه 5
ماندالای ماسه 7
ماندالای ماسه 9
ماندالای ماسه 10
ماندالای ماسه 11
ماندالای ماسه 12
ماندالای ماسه 13
ماندالای ماسه 14
ماندالای ماسه 15
ماندالای ماسه 16
ماندالای ماسه 17
ماندالای ماسه 18
ماندالای ماسه 19
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

هنر نقاشی روی قهوه | قهوه های هنری

نرگس بخشی ، دوشنبه 25 اردیبهشت 1396

باریستایی جوان خودش رو از قید بند کلیشه ها رها کرده و ذوق خودش رو روی فنجون های قهوه لاته پیاده کرده. برای دیدن این آثار هنری با ما باشین.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :