آشنایی با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی شهر ساری

شهر ساری که در ردیف سه شهر پر جمعیت شمال کشور قرار میگیرد، مرکز استان مازندران هست. ساری دارای آب و هوایی مطبوع و معتدل بوده و این آب و هوای مناسب به دلیل وجود کوه و جنگل و دریا هست. همین شرایط سبب گشته تا گردشگران زیادی در طول فصلهای مختلف به این شهر سفر کنند. با ما در مقاله بهترین جاذبه های دیدنی شهر ساری همراه شده تا شما را با شماری از برترین جاذبه های گردشگری شهر ساری آشنا نماییم. قطعا، آشنایی با دیدنی های معروف شهر ساری برایتان جالب خواهد بود.

سفر به شهر ساری

رودخانه تجن

رودخانه تجن دارای چشم اندازهای زیبایی از کوه و جنگل و شالیزار بوده و در این رودخانه میتوان شاهد ماهی آزاد و قزل آلا بود که در آبهای بالا دستی زیست می کنند. در پایین دست رودخانه تجن هم ماهی کپور یافت می شود و برای صید این ماهی های خوشمزه و لذیذ حتما باید پروانه شکار داشت. نام رودخانه تجن به معنی با شتاب تاختن یا تازیدن و جهیدن هست. این مورد از دیدنی های معروف شهر ساری که در سمت شرق ساری و در امتداد کیاسر به ساری جربان دارد، از کوه نیرآباد، چهار دانگه، هزار جریب و دودانگه سرچشمه میگیرد و مسیری را که این رودخانه طی می کند، کاملا کوهستانی است.

رودخانه تجن

دریاچه چورت

دریاچه چورت در لابه لای جنگلی انبوه از درختان سرسبز قرار گرفته و به دلیل رانش زمین و زمین لرزه در سال 1320 تشکیل شد. با رانش زمین چشمه ای که در نزدیکی این دریاچه در زمانهای قبل از تشکیل دریاچه وجود داشت، مسیرش بسته شد و دریاچه چورت بوجود آمد. دریاچه چورت وسعتی بالغ بر 2.5 هکتار دارد و جز بهترین جاذبه های دیدنی شهر ساری بشمار می رود. این دریاچه به جهت اینکه در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد، به دریاچه چورت معروف شد.

بهترین زمان برای بازدید از این دریاچه بی نظیر و تماشایی، فصلهای بهار، تابستان و پاییز بوده و مناظری شگفت انگیز را در این منطقه شاهد خواهید بود. برای رسیدن به دریاچه چورت، باید از یک مسیر جنگلی با طبیعتی بکر و مناظری زیبا و دل انگیز بگذرید. برای این کار، ابتدا باید وارد مسیر ساری به کیاسر شوید و از آنجا تقریبا در حدود 25 کیلومتر را رانندگی کنید تا به تابلوی روستای چورت برسید. بعد از این تابلو، وارد مسیر فرعی شوید و با طی نمودن مسیری در حدود 15 کیلومتر، به روستایی سرسبز و پر از درخت خواهید رسید که روستای چورت نام دارد. پس از این روستا، مسیری خاکی وجود دارد که کافی است ده کیلومتر دیگر آن مسیر را طی کرده تا به دریاچه ای زیبا برسید. در طول این مسیر خاکی درختان گردو، ازگیل، پونه و آویشن را خواهید دید که بویشان سرمستتان خواهد کرد.

دریاچه چورت

پناهگاه دشت ناز

دشت ناز به دلیل تکثیر گوزن زرد خالدار ایرانی بسیار مورد توجه است و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش با این منطقه به خوبی آشنا هستند. منطقه حفاظت شده دشت ناز در شمال شرقی ساری و در 25 کیلومتری این شهر واقع شده و مساحتی بالغ بر 55 هکتار را شامل می شود. از سال 1346 این جنگل جلگه ای به مکانی برای تکثیر گوزن زرد خالدار ایرانی تبدیل شد. در این مورد از برترین جاذبه های گردشگری شهر ساری میتوان گوزن زرد خالدار ایرانی و پرندگانی چون کبوتران وحشی و قرقاول را از نزدیک مشاهده نمود. البته، برای دیدن پرندگان و حیات وحش این منطقه باید از سازمان محیط زیست مجوز بگیرید.

پناهگاه دشت ناز

تالاب سراندون و بالندون

تالاب سراندون و بالندون پذیرای پرندگان زیادی است و دلیلش هم آب شیرین و اقلیم مناسب با پوشش گیاهی و غذایی بی نظیر هست. این تالاب دارای دو بخش است؛ بخش جنوبی تالاب با نام سراندون و بخش شمالی که با نام بالندون شناخته می شود. از آن جهت که مناظر بکر و دست نخورده ای دارد، بسیار دلنشین و سرسبز است و به راحتی میتوان به آن دسترسی داشت، می تواند به عنوان منطقه ای مناسب برای گردشگری معرفی شود.

تالاب سراندون و بالندون که وسعتی در حدود 30 هکتار دارد، در 25 کیلومتری ساری به بابلسر و در نزدیکی روستای سید محله واقع شده و زمستان و پاییز کاملا پر آب و بهار و تابستان به دلیل اینکه مردم محلی از آب این تالاب ها برای مصارف کشاورزی و شالیزارهای خود استفاده می کنند، کم هست. انواع پرندگان مهاجری چون قره غاز، قو، مرغابی پرلا و...را میتوان در این مورد از دیدنی های معروف شهر ساری از نزدیک مشاهده نمود.

تالاب سراندون و بالندون

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه جز سدهایی بشمار می آید که میتوان در دریاچه آن به اسکی و قایقرانی پرداخت و از تاج آن دیدن نمود. سد سلیمان تنگه در ناحیه ای کوهستانی، در جنوب غربی شهر ساری و 45 کیلومتری این شهر زیبا قرار گرفته است. مسیر دسترسی به سد سلیمان تنگه آسفالته بوده و از نظر اقامتی مکان مناسبی است. در اطراف این سد زیبا، تپه هایی سرسبز قرار دارند که منظره ای شگفت انگیز را بوجود آورده اند و می توانند مکان مناسبی برای گرفتن عکس یادگاری باشند.

سد سلیمان تنگه

چشمه های باداب سورت

چشمه های باداب سورت در ارتفاع 1840 متری ساری واقع شده اند. چشمه های باداب سورت در واقع دو چشمه بوده که از نظر بو، رنگ و مزه کاملا با هم متفاوت هستند. یکی از چشمه ها دارای مزه ای ترش و آبی به رنگ نارنجی و چشمه دیگر دارای آبی شور هست که گفته می شود برای بیماری های پوستی و روماتیسم و درمان دردهای مفاصل و کمر درد و پادرد مناسب است. حوضچه های کوچکی که به دلیل سرازیر شدن آبهای این چشمه ها در پایین دست آن در طی هزاران سال بوجود آمده اند و دارای آبهایی به رنگهای زیبای قرمز، زرد و نارنجی بوده، بسیار تماشایی هستند. چشمه های باداب سورت به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

چشمه های باداب سورت

پناهگاه سمسکنده در ساری

پناهگاه سمسکنده ساری در جنوب شرقی ساری و در ده کیلومتری این شهر واقع شده و پوشیده از گونه های گیاهی چون ممرز، توسکا، تمشک، انجیل و لیلکی هست. در این منطقه حفاظت شده میتوان شاهد گونه های جانوری گوناگونی چون قرقاول مرال، گوزن زرد، انواع پرندگان شکاری، سنجاب و سمور جنگلی، گربه جنگلی، کبوتر جنگلی، گرگ، عقاب جنگلی و گراز بود.

پناهگاه سمسکنده در ساری
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی ورزنه

گلاره یوسف پور ، جمعه 4 اسفند 1402

این خبر به جهت آشنایی با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی ورزنه برای شما نگارش شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :