بیست و نهم اسفند، جشنی ملی برای ایرانیان

به بهانه اینکه به یک کشور نفت داده شده است، نباید به هیچ کشور دیگری امتیاز داد چرا که این دور باطل تمامی نخواهد داشت _دکتر محمد مصدق.
 29 اسفند 96، شصت و هفتمین سالروز تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت ایران. بیست و نهم اسفند هزار و سیصد و بیست و نه، بزرگترین نقطه ی عطف تاریخ سیاسی و اقتصادی، نمود استقلال طلبی و عزت خواهی ملت ایران مبارک باد.

بیست و نهم اسفند، جشنی ملی برای ایرانیان

29 اسفند، جشنی ملی 

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا این روز ملی است؟ 29 اسفند روزی ملی است چون این روز، افتخار جدا شدن از انگلیس و امریکا در مقوله ی نفت نصیب ایران شد. نفت این مرز و بوم طی جنگ جهانی اول در اختیار انگلستان قرار گرفت و تلاش های این کشور هم هر روز بیشتر می شد تا این سرمایه ی ملی را در اختیار داشته باشد.
طی سیاست های اشتباه آن دوران امتیازات فراوانی در اختیار استعمارگر پیر قرار داشت، به عنوان مثال،حق امتیاز شرکت انگلیسی براساس نرخ رسمی طلا محاسبه می شد که با نرخ بازار تفاوت بسیار زیادی داشت. تنها یک ششم از امتیاز پرداختی به ایران تعلق می گرفت.  انگلستان از هر نوع مالیات و عوارض گمرکی معاف بود. تخفیف بسیار زیادی برای فروش نفت به نیروی دریایی انگلستان اختصاص یافته بود. برخلاف قوانین بین الملل، بیست درصد از منافع درآمد، بعد از پرداخت مالیات بر درآمد به دولت انگلستان پرداخت می شد. هزینه ای بابت نفت مصرفی شرکت انگلیسی داده نمی شد. محاسبات شرکت انگلیسی هیچ گاه بر ایران افشا نشد و همواره سری بود. نفت ایران به صورت نفت خام به فروش می رسید و عملیات تصفیه در نقاط دیگر جهان انجام می شد و ایران از این بابت پولی دریافت نمی کرد.این شرکت با وانمود کردن اینکه تمام امور مملکتی به نفت وابسته است، در امور سیاسی ایران نیز دخالت می نمود.
با ملی شدن صنعت نفت در ایران، در 29 اسفند، این اختیارات از انگلستان صلب شد و این بود که از زیر استعمار انگلستان بیرون آمدن، جشنی ملی برای این مرز و بوم است... قانون ملی شدن نفت پیشنهادی بود که در هفدهم اسفند سال یک هزار و سیصد بیست و نه به امضای اعضای کمیسیون نفت در مجلس شورای ملی ایران رسید و در بیست و نهم اسفند ماه به تصویب مجلس سنا رسید.

 

بیست و نهم اسفند، جشنی ملی برای ایرانیان 1
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

جشن اسفندگان؛ جشنی برای پاسداشت مقام زن

گلاره یوسف پور ، شنبه 5 اسفند 1402

با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید جشن اسفندگان چیست و با بخش های مختلف آن آشنا شوید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :