معروف ترین سوغاتی های قزوین؛ شهری دیدنی و خاطره ساز

شهر قزوین معدن جاذبه های گردشگری بوده و خوراکی های خوشمزه اش طعم دیگری به گردشگری خواهند داد. علاوه بر اینکه می توانید به عنوان خوراکی از این موارد استفاده کنید، می توانید به عنوان معروف ترین سوغاتی های قزوین نیز برای دوستان و آشنایان هم ببرید. از این خوراکی ها می توان به باقلوای لوزی، باقلوای پیچ، شیرینی پادرازی، نان چرخی، نان نازک، نان نخودی، شیرینی اتابکی اشاره کرد. ناگفته نماند که هر شهری علاوه بر خوراکی ها، صنایع و محصولاتی مخصوص به خود را دارد که چهره ای زیبا و متفاوت را به شهر می بخشند. قبل از اینکه در دل خوراکی و شیرینی های خوشمزه قزوین غرق شویم، سری به سوغات و صنایع دستی قزوین بزنیم. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با تعدادی از سوغات معروف قزوین آشنا کنیم.

جاجیم بافی

در قزوین صنایع دستی بسیاری را می توان شاهد بود که جاجیم بافی یکی از آنهاست. قدمت این هنر به سالهای دور مربوط بوده و از آن زمان تا امروز در فرهنگ مردم قزوین دیده می شود. پشم شیشه یا کاموا لازم است تا بتوان اثری جاودانه را به عنوان یکی از سوغات و صنایع دستی قزوین از خود به یادگار گذاشت.

جاجیم بافی

گلیم بافی

یکی دیگر از سوغات و صنایع دستی قزوین، گلیم بافی نام دارد. دیدن چنین هنرهایی در کنار خوراکی و شیرینی های خوشمزه قزوین می تواند سفری تکرار نشدنی را برایتان رقم بزند. اگر به دیدن گلیم بافی های متنوع علاقمندید، فقط به قزوین بسنده نکنید و به رودبار، ضیاء آباد و ارداق نیز سری بزنید تا زیبایی این هنر چشمتان را مسحور خود کند.

گلیم بافی

گلابتون دوزی

قدم زدن و مشاهده کردن هنرهایی که از دیرباز به یادگار مانده اند، می تواند حس ناب و خاصی را به ما منتقل کند. گلابتون دوزی نیز دقیقا از دسته هنرهایی بوده که مشاهده آن ما را به سفر در زمان محکوم می کند؛ زمانیکه در وسایل خانه و مخصوصا عروس از این هنر برای تزئین استفاده می کردند. این محصول زیبا که متشکل از سیم های نازک بوده را میتوان به عنوان یکی از معروف ترین سوغاتی های قزوین خریداری کرد.

گلابتون دوزی

گیوه دوزی

این هنر را می توان در جاهای دیگری از ایران نیز مشاهده کرد. در ساخت این گیوه های قزوینی از چرم و پلاستیک در کف استفاده می شود. این هنر را می توان در بین مردم تاکستان نیز مشاهده کرد که آنها نیز شهرت خاصی را به این هنر و محصول اهدا کرده اند.

گیوه دوزی

نان چرخی

عناصر خوشمزه سازنده این مورد از سوغات معروف قزوین روغن (جامد)، آرد برنج، پودر قند، تخم مرغ، پودر سفید، پودر پسته، ماست، پودر هل و بکینگ پودر هستند. شاید برایتان جالب باشد که چرا چنین نامی را برای این خوراکی انتخاب کرده اند. دلیل اصلی انتخاب این نام در واقع به مراحل آماده سازی آن مربوط می شود. این نان را در یکی از مراحل باید از چرخ گوشت عبور دهند.

نان چرخی

شیرینی نخودی

این شیرینی از جمله شیرینی هایی هست که نه تنها در قزوین بلکه در شهرهای دیگر نیز طرفداران بسیاری دارد و به احتمال زیاد، هر فردی که در ایران زندگی می کند، آن را چشیده است. در تهیه این مورد از معروف ترین سوغاتی های قزوین از موادی نظیر روغن (جامد)، آرد نخود، آرد سفید، خلال پسته، پودر هل و پودر قند و تخم مرغ (زرده) استفاده می شود. در عید نوروز این شیرینی کوچک و خوشمزه در اکثر خانه ها بچشم می خورد که می تواند همراه خوشمزه ای در کنار چای تازه دم باشد. این مورد از سوغات و صنایع دستی قزوین را برای آشنایان خود نیز تهیه کنید، چرا که در قزوین به بهترین نحو آماده می شود.

شیرینی نخودی

پادرازی

یکی دیگر از سوغات معروف قزوین، پادرازی نام دارد. برای آشنایی با مواد بکار رفته در تهیه این شیرینی می توان گفت که آرد برنج، پودر زنجبیل، شیر، تخم مرغ، روغن قنادی (صاف)، کنجد، زعفران، آرد نخودچی، پودر قند و وانیل عناصر سازنده این خوراکی لذیذ هستند. برای میل کردن عصرانه ای خوش طعم پادرازی بهترین گزینه می تواند باشد.

پادرازی

نان برنجی

برای طرفداران این نوع شیرینی می توان گفت که خوراکی خوشمزه و محبوب شما از موادی چون آرد گندم، آرد برنج، روغن جامد، پودر شکر، هل و تخم مرغ و گلاب تشکیل شده است. این خوراکی خوشمزه هم در استان قزوین و هم در استان کرمانشاه به وفور بچشم می خورد و لقب سوغات این دو شهر را از آن خود کرده است. یکی دیگر از امتیازات این شیرینی، جایگاه آن در لیست آثار معنوی ایران بوده که به زیبایی در لیست نامش می درخشد. طعم و عطر این شیرینی زبانزد عام و خاص هست.

نان برنجی

نازک پسته ای

نام دیگر این خوراکی در قزوین، نان نازک بوده که از دیرباز در این شهر در میان مردم از شهرت خاصی برخوردار هست. موادی که طعم جاودانه این شیرینی را باعث می شوند، عبارتند از: پودر گردو، پودر قند، وانیل، تخم مرغ، زعفران، آرد سفید، روغن جامد، کره (ذوب شده)، ماست، نمک، پودر خمیر ترش، بکینگ پودر، کنجد و پودر پسته. این مورد از سوغات معروف قزوین بقدری خوش طعم بوده که کافی است تا یکبار آن را امتحان کنید تا انگیزه ای برای سفر دوباره به قزوین باشد.

نازک پسته ای

نان بادامی

طعم و عطر این مورد از سوغات معروف قزوین بگونه ای بوده که پس از گشت و گذار می تواند خستگی را از جسم و روح شما بزداید. اگر بدنبال مواد به کار رفته در تهیه این خوراکی خوشمزه هستید، می توان گفت که از هل (پودر)، روغن از نوع جامد، آرد، پودر قند، پودر پسته و پودر بادام تشکیل شده است. خوردن این خوراکی لذیذ را از دست ندهید.

نان بادامی

کیک شربتی

برای آماده کردن این شیرینی محبوب از موادی نظیر آرد، شکر، ماست شیرین، روغن، تخم مرغ، هل و بکینگ پودر استفاده می شود. برای تهیه شربت آن نیز از موادی چون شکر، آب، گلاب، پودر زعفران و هل بهره می برند. عناصر سازنده رویه آن نیز زرده تخم مرغ، زعفران (دم کرده) هستند. عده ای نیز در هنگام آماده سازی رویه از ماست نیز استفاده می کنند. از این کیک خوشمزه برای میان وعده ای لذت بخش همراه با چای می توان استفاده کرد.

کیک شربتی

شیرینی ولیعهدی

نام دیگر این شیرینی اتابکی هست. از گذشته های دور این شیرینی در قزوین طرفداران خود را حفظ کرده و طعم بی نظیرش باعث شده تا روز به روز بر طرفدارانش اضافه شود. در این شیرینی موادی نظیر آرد نول، پودر هل، آرد برنج، پودر قند، روغن (جامد) و تخم مرغ استفاده می شوند. این خوراکی با شیرینی کم و مناسب خود می تواند یکی از بهترین خوراکی ها باشد.

شیرینی ولیعهدی

باقلوای قزوین

اگر به شهر قزوین سفر کردید، انواع باقلواها پیش روی شما قرار خواهند گرفت و هر کدام شما را به نحوی به سمت خود می کشاند. در این خوراکی دلچسب و ماندگار موادی چون آرد، خاک قند، شیر، بادام، پسته، پودر هل، گلاب، زعفران و زرده تخم مرغ بکار برده می شوند. اوج فراوانی این خوراکی در قزوین، نزدیک عید نوروز دیده می شود.

باقلوای قزوین

شیرینی قندی

این نوع شیرینی، نوعی از نان است که با مزاج و سلیقه هر ایرانی سازگار بوده و از علاقمندی های همراه با نوشیدنی های گرم هست. این نان محبوب خوشمزه بودنش را مدیون موادی چون شکر، آرد صرفه، هل، خشخاش، روغن (جامد) و بکینگ پودر است. در سفر به قزوین برای داشتن عصری خوشمزه و خاطره ساز، این خوراکی را در لا به لای دیگر خوراکی های خود جای دهید.

شیرینی قندی

نان چایی

در این سوغاتی محبوب از موادی چون تخم مرغ، کره، خاک قند، آرد، زعفران، جوش شیرین، ماست، هل و کنجد و روغن استفاده می کنند. نکته ای که در مورد نوع کره ای این شیرینی وجود دارد، این است که در اصل به علت وجود کره در آن باید بعد از آماده شدن هرچه زودتر مصرف شود تا طعم خوب و تازگی را در خود حفظ کند. یکی از مشخصه های شناخت قزوین همین نوع خوراکی بوده و یکبار امتحان آن را از دست ندهید.

نان چایی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معروف ترین جاهای دیدنی بدروم؛ شهری دیدنی در ترکیه

مهیار قاسمی ، شنبه 18 مرداد 1399

در این مقاله خواندنی می خواهیم شما را با تعدادی از معروف ترین جاهای دیدنی بدروم آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :