جنگل حرا | درختانی معجزه گر در جزیره قشم

جزیره قشم در میان آب های نیلگون خلیج همیشه فارس، پر از زیبایی و مناطق دیدنی و شگفت انگیز است اما جنگل حرا قشم، سحر آور ترین بخش این جزیره ایرانی است. رشد گیاه در آب های شور خلیج فارس از ان دست اتفاق هایی است که بیشتر به معجزه می ماند و اتفاقت فیلم های تخیلی تا واقعیت، اما باید به این جنگل سفر کنید تا متوجه شوید رویا نمی بینید و با درختانی مواجه هستید که هر روز زیر آب می روند و سپس بیرون می آیند. آن هم در آبی شور. پس با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفر به جنگل حرا در قشم...

معجزه طبيعت

راز درختان جنگل حرا قشم چیست؟

درختان جنگل حرا در قشم در حقیقت یک سیستم آب شیرین کن طبیعی هستند. این درختان همچون یک کارخانه طبیعی، آب شور دریا را جذب کرده، تصویه نموده و نمک آن را دفع می کنند اما این تمام ماجرا نیست و معجزه درختان حرا بیش از این است. ریشه این درختان هنگام پایین رفتن آب اکسیژن مورد نیاز خود را جذب می کنند و هنگام بالا آمدن آب، از اکسیژن ذخیره شده استفاده می نمایند و در تمام روزهای سال سبز و شاداب اند. درختان شگفت انگیز حرا برای تولید مثل نیز روشی منحصر به فرد دارند. دانه های این درخت در حالی که به درخت مادر چسبیده اند جوانه می زنند و بعد از مدتی از مادر خود جدا می شوند و همراه امواج آب پی زندگی خود می روند تا به بستری نرم برسند و در آن جا سکونت کنند و به حیات خود ادامه دهند. جالب است بدانید از چهار هزار میلیارد هکتار جنگل های جهان، تنها پانزده میلیون هکتار متعلق به جنگل های زیبای حرا و درختان ایستاده در آب است و از این میزان بیست و دو هکتارش متعلق به ایران است و از این رو جزیره قشم با جنگل سرسبز حرا در تمام جهان منطقه ای شناخته شده است.

درختاني كه آب شيرين مي سازند

جنگل حرا در قشم

جنگل سحرانگیز حرا دارای هشت منطقه حفاظت شده است که نایبند بوشهر و کناره های غربی و شرقی جزیره قشم، بهترین مکان برای دیدن شان است. برای یهتر دیدن این منطقه باید به فاصله شصت کیلومتری جزیره قشم بروید و در شمال غربی قشم، نگاهی به  مناطق باتلاقی و تالابیآن بی اندازید. البته فراموش نکنید که این سفر، یک سفر آبی است و باید با قایق های بومی های جزیره قشم وارد این تالاب ها شوید و از دیدن درختان غرق شده در آب های خلیج فارس مبهوت شوید.

ريشه هايي كه اكسيژن ذخيره مي كنند

مشخصات جنگل حرا قشم

جنگل های حرا در استان هرمزگان مساحتی بالغ بر 7500 هکتار را در بر می گیرند که سهم جزیره قشم از این زیبایی، 2400 هکتار است. مسیری که از بندر لافت آغاز می شود و در عرضی بین 50 تا 500 متر به روستای طبل می رسد. زیباترین بخش جنگل حرا در این نوار 150 کیلومتری جایی است بین بند لافت، گازی گورین و روستای کوران. دوربین های خود را آماده کنید تا عکس های بی نظیری شکار کنید. در میان این مسیر قایق رو به جزایری مانند زمرد، مروارید و نگین هم می رسید. درختان آب شور جنگل حرا در آبی به عمق یک تا یک و نیم متر قرار دارند و در هنگام جزر و پایین رفتن آب، کاملا بیرون می آیند و به نظر می رسد در جزیره ای خشک درختان زیادی روئیده اند اما وقتی مد رخ می دهد و آب بالا می آید تنها شاخه های بالایی این درختان شگفت انگیز از آب های خلیج فارس بیرون می آید و به نظر می رسد گیاهانی بر روی آب شناورند. این تصویر یکی از شگفتی های شگفت انگیر جزیره قشم است. منظره ای که جز با دیدنش نمی توان توصیفش کرد.

پرنده نگري

پرنده نگری در جنگل حرا قشم

در سفر به جنگل حرای جزیره قشم، علاوه بر قایق سواری و عکاسی می توانید به پرنده نگری بپردازید. پرنده نگری که عمری تقریبا چهل ساله دارد امروزه به عنوان یک تفریح در سراسر جهان رواج دارد و عاشقان پرندگان با یک دوربین چشمی و دفترچه راهنمای شناخت پرندگان، ساعت ها در سکوت سکر آور طبیعت می نشینند و به دیدن پرندگان می پردازند. با وجود پرندگان بسیار جنگل حرا به خصوص در فصول سرد سال که به این منطقه مهاجرت می کنند، جنگل زیبای حرا منطقه مناسبی برای پرنده نگری است. پرندگانی چون مرغابی، مرغ ماهی خوار، لک لک، حواصیل و پلیکان. البته علاوه بر پرندگانی که روی شاخه های بیرون مانده درختان جنگل شگفت انگیز حرا، بدون هراس از جانوران شکارچی چهار پا زندگی می کنند دوزیستان فراوانی نیز مانند کلینگ، شیلو، خرچنگ، مار دریایی و انواع قورباغه در این محیط به حیات خود ادامه می دهند. این مجموعه عظیم زیستی در تاریخ 25 شهریور 1261 تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که جنگل حیرت انگیز حرا در سال 1351 با تصویب در کنوانسیون رامسر، جهت حفاظت به سازمان جهانی محیط زیست (U.N.E.P) سپرده شد و مسئولیت مراقبت از این اکوسیستم جذاب و دیدنی به سازمان محیط زیست منطقه ای شرق (U.N.D.P) تعلق گرفت. اما جنگل حرا آن قدر از لحاظ زیستی مهم و جالب بود که این جنگل های انبوه جزیره قشم توسط یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست شناخته شد و در تاریخ 17 ژانویه سال 1977 به فهرست جهانی این سازمان پیوست.
ایران سرزمین چهار فصل، مملو از زیبایی های طبیعی است که جزیره قشم، خشکی میان آب های نیلگون خلیج فارس یکی از ان ها است. جنگل حرا با درختان عجیب و زیبایش همچون نگینی در میان تمام این زیبایی ها می درخشد. با سفر به این منطقه رویایی، خاطره ای باور نکردنی برای خود خواهید ساخت.

ذخيره زيستي جهان

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

جاذبه های جنگل های حرا در جزیره قشم

فاطمه کریمی ، دوشنبه 3 تیر 1398

قشم بزرگترین جزیره ایران و جزیره ای بوده که جاذبه ای خاص به نام جنگل های حرا را در خود جای داده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :