لحظه تحویل سال و شوری بی پایان در کاشانه های ایران زمین

زمستان طاقت فرسا رو به پایان است. چه شبهای پر خاطره ای را پشت سر گذاشتیم؛ خندیدیم و اشک ریختیم؛ حسرت خوردیم و آه کشیدیم. چه شبها از سرمای بیرون خانه به خود لرزیدیم و از پشت پنجره به بارش برف خیره شدیم. انگار همه مخلوقات عالم خواب بودند و در این میان درختان لباس سفید بر تن می کردند. ننه سرمای پیر خسته و رنجور شده است و حالا، چمدان و وسایل خود را جمع می کند تا ما را ترک گفته و یک سال به کلبه تنهایی خود پناه ببرد. بهار، جوان و زیبا در راه است تا جای ننه سرمای پیر را بگیرد و شکوفه و زیبایی را به طبیعت ببخشد. بهار زیبایی های بسیاری دارد که از این میان، به مردن سال کهنه و لحظه دقیق سال تحویل اشاره می کنیم که هیچ لحظه ای زیباتر از آن نیست. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا شما را با مراسم لحظه تحویل سال آشنا کنیم.

لحظه تحویل سال جدید

آمدن شکوهمند بهار

بهار و نوروز فصل عاشقان است؛ فصلی که پرستوها به لانه باز می گردند و طبیعت شور رفته را باز می یابد. بهار، فرصت تجدید دیدار و دلجویی از کسانی است که فراموش شده اند. می دانید دست خودمان نیست. آنقدر مشغول و دلبسته کار و زندگی شده ایم که گاه با اینکه عزیزانمان کنارمان هستند و نفس می کشند، گویی آنها را نمی بینیم. بهار فرصت زدودن پرده های غفلت از روی چشمان و دیدن زیبایی هایی بوده که فراموش شده اند. مراسم لحظه تحویل سال در فرهنگ ایران و ایرانی جایگاه والایی دارد.

همه دور هم کنار سفره هفت سین که با شور و عشقی بی پایان آن را چیده اند، می نشینند و دست به دعا بلند می کنند. کودکان چه شادمانه به ماهی درون تنگ زل می زنند و منتظر عیدی هستند. با شوری بی حد و حساب تخم مرغ رنگ می کنند و سفره می آرایند. لباسهای جدید بر تن می کنند و لبخند بر لب دارند. پدربزرگ و مادربزرگ قرآن می خوانند و برای تک تک اعضای خانواده از خداوند متعال طلب سالی پر خیر و برکت و به دور از غم و غصه می کنند. ماهی سرخ درون تنگ شیشه ای به خود تکانی می دهد و سال جدید آغاز می شود.

همه به هم تبریک می گویند و به رسم سنت، به روی هم بوسه ای از مهر می زنند. اسکناس تازه و تانخورده از لای کتاب بیرون آورده می شود و چشمان معصوم کودکان از شادی برق می زند. چه لحظات زیبایی و چه مهر جاودانه ای در ایران! شیرینی و آجیل می خورند و در کنار هم و سفره هفت سین سالی جدید را آغاز می کنند به امید اینکه غم ها کمتر و شادی ها بیشتر شوند. در این بین، در لحظه دقیق سال تحویل یادی هم از کسانی می کنند که در بین ما نیستند و آسمانی شده اند. بهار و لحظه تحویل سال جدید، فرصت دوباره با هم ماندن است. این فرصت را از دست ندهیم چون، شاید سال آینده در کنار هم نباشیم.

"عیدتان مبارک"

آمدن شکوهمند بهار
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

لحظه تحویل سال کجا باشم؟ | بهترین اماکن دیدنی برای جا گذاشتن سال کهنه

شایسته عسگریان ، سه شنبه 17 اسفند 1395

بسیاری از ما دوست داریم که لحظه تحویل سال را در اماکن دیدنی و تاریخی ایران بگذرانیم. در این مطلب اماکن دیدنی خاص برای انجام چنین کاری را به شما معرفی می کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :