معرفی شماری از معروف ترین دیدنی های قاهره

قاهره یکی از شهرهای بزرگ جهان است. این شهر به طرز دیوانه کننده ای زیبا بوده و از زیورآلات تاریخی که نیمه ای از آنها تخریب شده اند، پر شده است. قاهره شهری شده که مسافران به همان اندازه ای که عاشقش هستند، از آن متنفرند. سر و صدای تندش، آلودگی و ترافیک پریشان کننده اش یورشی به سوی احساسات شما هستند. اما اگر فراتر از شلوغی دنیای مدرن نگاه کنید، شما تاریخی را پیدا می کنید که قرنهای گذشته را در بر می گیرد. با ما در مقاله بهترین جاهای دیدنی قاهره همراه باشید تا شما را با شماری از برترین جاذبه های گردشگری قاهره آشنا نماییم. قطعا، آشنایی با معروف ترین دیدنی های قاهره برایتان جذاب خواهد بود.

اهرام جیزه

اهرام جیزه

درست در مرز این شهر این چهار آرامگاه تدفین افراد سلسله برای قرنها باعث شگفتی مسافرین شده و همچنان به عنوان یکی از برجسته ترین نقاط کشور است. با وجود گرما، گرد و خاک و تراکم توریست شما نباید سفر به اهرام جیزه را از دست بدهید. هرم خئوپس (Cheops) بزرگترین هرم از نمونه بناهای تاریخی مجموعه اهرام جیزه بوده که داخل آن با گذرگاه های باریک قابل اکتشاف است. البته چیز زیادی به جز یک اتاق آرامگاه ساده با یک مقبره خالی برای دیدن ندارد. درست پشت هرم بزرگ، موزه قایق خورشیدی قرار گرفته که یکی از قایق های خورشیدی تشریفاتی قدیمی را نمایش می دهد.

این قایق زیر خاکی در آن ناحیه کشف شده و به سختی با تعمیرات به شکوه قدیم خود بازگشته است. علاوه بر جنوب، در فلات هرم خفرع (Chephren) و هرم کوچکتر منکورع (Mycerinus) قرار دارد. هرم خفره دارای یک ناحیه تونل داخلی است که از آن میتوان وارد هرم شد. نگهبان این معابد مجسمه ابوالهول با بدن شیر و سر فرعون است. اهرام فلات در حاشیه مرز حومه جیزه قرار دارند یعنی تقریبا در 13 کیلومتری جنوب غربی شهر مرکزی.

موزه مصری

موزه مصری

مجموعه کاملی از آثار باستانی در موزه مصری قاهره دیده می شود که آن را به یکی از بزرگترین موزه های جهان تبدیل نمود. برای دیدن تمام اشیای درون این مورد از بهترین جاهای دیدنی قاهره به یک زمان مادام العمر نیاز دارید. موزه در سال 1857 توسط مصرشناس فرانسوی آگوست ماریته (August Mariette) پیدا شد و به مکان فعلی خود در مرکز شهر قاهره در سال 1897 نقل مکان کرد. به این مجموعه برچسب ضعیف بودن خورده و به علت محدودیت فضا به خوبی چیده نشده است. اگر زمان فشرده ای دارید، مستقیما برای دیدن گالری توت عنخ آمون (Tutankhamun) بروید.

گنجینه های نمایشی این مورد از معروف ترین دیدنی های قاهره همگی در مقبره توت عنخ آمون یافت می شوند که پسر قانونی و جانشین آخناتون (Amenophis) چهارم بود و در 18 سالگی مرد. این مقبره در سال 1922 توسط هاوارد کارتر (Howard Carter) در دره پادشاهان کشف شد و شامل بزرگترین و گران ترین مجموعه از متاع های دست نخورده آرامگاه بود. اشیای برجسته آن شامل ماسک مرگ توت عنخ آمون و تابوت سنگ آهکی که با نام تابوت دان (sarcophagi) معروف بود، تخت شیری فرعون (اتاق 35) و مجموعه کمد لباس شگفت انگیز آن (اتاق 9) می شود. بعد از آنها، شگفتی دیگری را در مجموعه جواهرات مصری از دست ندهید.

در آنجا از نور الماسها شگفت زده می شوید و هرگز دوباره در طی عمرتان چنین چیزی نخواهید دید. با تماشای مجموعه مومیایی های سلطنتی در این مورد از برترین جاذبه های گردشگری قاهره ماجراجویی را تمام کنید در اتاق 56 و 46 هم می توانید به حتشپسوت (Hatshepsut)، توتمس دوم (Tuthmosis)، رامسس دوم (Ramses) و ستی یکم (Seti) شخصا سلام دهید. موزه مصری درست در سمت راست میدان تحریر قرار گرفته و راحت ترین راه برای رسیدن به آنجا سوار شدن بر مترو قاهره به سمت ایستگاه سادات در میدان تحریر است. سپس خروجی ها را به سمت موزه دنبال کنید.

مسجد جامع الازهر

مسجد جامع الازهر

مسجد الازهر یکی از زیباترین ساختمانهای دوران فاطمیان قاهره و یکی از معروف ترین دیدنی های قاهره است و یکی از مساجد قدیمی باقیمانده در شهر که در سال 972 بعد از میلاد تکمیل شد. این مسجد همچنین یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان هم است. خلیفه العزیز در سال 988 پس از میلاد مسیح آن را به عنوان دانشگاه در نظر گرفت و امروزه دانشگاه الازهر هنوز هم مرکز اصلی الهیات دنیای اسلام است. ورودی اصلی دروازه سلمانی ها در سمت شمال غربی ساختمان و در کنار نمای خارجی نئو عربی که توسط عباس دوم ساخته شده، هست. کفش خود را در ورودی در بیاورید و به حیاط مرکزی این مورد از برترین جاذبه های گردشگری قاهره بروید.

در سمت راست شما مدرسه الطبرسیا قرار دارد. داخل آن یک محراب است که تاریخش به سال 1309 باز می گردد. از حیاط مرکزی شما می توانید بهترین منظره از 5 مناره مسجد را ببینید. در میان حیاط سالن نماز اصلی قرار دارد که دارای مساحت سه هزار متر مربع است. این مورد از بهترین جاهای دیدنی قاهره در قلب منطقه اسلامی قاهره قرار دارد و با تاکسی به راحتی در دسترس است.

قاهره قدیمی

قاهره قدیمی

این ناحیه از گروهی از کلیساهای کوچک با مسیرهای باریک پیچ دار کشیده شده و دیوارهای بابلیان قدیم پر شده و مکانی است که امپراطور رمی تاژان (Trajan) برای اولین بار دژی را در امتداد رود نیل بنا کرد. قسمتی از برج های رمی هنوز در سراسر خیابان اصلی فرمانروایی می کنند. موزه قبطی در اینجا شامل ثروتی از اطلاعات دوره مسیحیان اولیه مصری می شود و محل یکی از مجموعه های خوب هنر قبطی در مصر به شمار می رود. کلیسای معلق (Hanging Church) قرن نهمی هم نمونه زیبایی از معماری قبطی است. این مورد از برترین جاذبه های گردشگری قاهره که در قرن 4 پیدا شده، در اصل بر روی دروازه برج رمی ساخته شده بود و در قرن نهم به صورت قابل ملاحظه ای بازسازی شد.

هر چند برای بسیاری از مسافرین مسیحی نقطه برجسته واقعی برای بازدید در این منطقه، کلیسای سنت سرجیوس (St. Sergius) و باکوس (Bacchus) است، جایی که افسانه های محلی را درباره مریم مقدس، کودکش عیسی و پناه خانوادگی در زمان کشتار بچه های مذکر پادشاه هیرود (Herod) می گویند. بعد از یک ربع، به کنیسه بن اذرا (Ben Ezra Synagogue) می روید که گفته می شود در نزدیکی مکانی که موسی نوزاد در نیزارها پیدا شده، ساخته شده است. تنها بعد از یک ربع هم شما می توانید از مسجد عمر بن عاص (Amr Ibn al-As) دیدن کنید که اولین مسجد ساخته شده در مصر و یکی از معروف ترین دیدنی های قاهره است.

بازار خان الخلیلی

بازار خان الخلیلی

بازار خان الخلیلی مجموعه پر پیچ و خمی از کوچه های تاریک و باریک است که به عنوان یک محله خرید در سال 1400 بعد از میلاد مسیح تاسیس شد. خیابانهای اصلی خیلی وقت پیش کاملا جای خود را به محل خرید و فروش توریستی داده اند اما حرکت اصلی شما را به محیط کوچه های تاریک منحرف می کند که البته فروشگاه های کوچک و کارگاه های متمرکز بهترین مکان برای جمع آوری محصولات سنتی در مصر هستند. در اینجا شما همه چیز را پیدا می کنید، از عتیقه جات و لامپهای پر زرق و برق فلزی گرفته تا پارچه های محلی بافته شده. برای خریداران، راه اصلی بازار خیابان المسکی (Al-Muski) است و کارگاه های طلا و نقره بیشتر در شمال تقاطع این خیابان و خیابان المیز زی دین الله (Al-Muizz Li-Din Allah) جمع شده اند در حالی که بخش بازار ادویه در جنوب قرار دارد.

این مورد از بهترین جاهای دیدنی قاهره در قسمت شرقی خود توسط توده نئو گوتیک مسجد سیدنا الحسین (Sayyidna el-Husein Mosque) احاطه شده که به احترام نوه حضرت محمد در سال 1792 ساخته شد. ورودی به منطقه خان الخلیلی هم در میان راه مسجد الازهر قرار دارد.

مسجد سلطان حسن

مسجد سلطان حسن

مسجد سلطان حسن چشم اندازی از هنرمندی عربی با فراوانی جزئیات قندیل های استالاکتیت و سیمایی پیچیده از نقش و نگار عربی را به تصویر میکشد. این مورد از معروف ترین دیدنی های قاهره در سالهای 1356 تا 1363 برای سلطان حسن النصیر ساخته شد. ظاهرش با مناطق وسیعی از سنگ یادآور یک معبد مصری باستانی هست. راهروی اصلی بزرگ در گوشه شمالی تقریبا 26 متر ارتفاع دارد و مناره هایش در گوشه جنوبی با ارتفاع 81.5 متر بلندترین مناره ها هستند.

راهروی اصلی این مورد از برترین جاذبه های گردشگری قاهره به یک دهلیز گنبدی هدایت می شود و کمی دورتر هم یک پیچ اتاقی کوچک و دالان به یک محوطه باز مزین شده هدایت شده که در مرکز آن یک چشمه برای وضو قرار دارد. از اینجا یک درب آهنی به آرامگاه سلطان هدایت می شود، جایی که سه گوشه گنبد استالاکتیتی اصلی هنوز سالم ماندند. در مرکز اتاق تابوت ساده سلطان قرار دارد. مستقیما متوجه می شوید که مسجد سلطان حسن در مسجد الرفیعی قرار داشته که در سال 1912 ساخته شد تا محل مقبره خدیو اسماعیل شود، محمدرضا پهلوی هم در اینجا دفن شد.

باب زوئیلا

باب زوئیلا

در میان همه دروازه های منطقه اسلامی قاهره باب زوئیلا از همه جذاب تر است. شما می توانید برای دیدن برخی مناظر شگفت انگیز پشت بامی در سراسر منطقه اسلامی قاهره به بالای اثر قرون وسطی بروید. دروازه خود دارای دو مناره بوده و آخرین دروازه جنوبی هم هنوز پابرجاست. درست در همسایگی آن سنگ کاری سفید و قرمز مسجد شیخ الموید و چند قدم دورتر غرفه های چادری شگفت انگیز خیابانی (Tentmakers) قرار دارند، غرفه هایی که محصولات درخشان مصری را عمده به فروش می گذارند.

خیابان المعز لدین الله

خیابان المعز لدین الله

قسمت شمالی خیابان معز الدین الله با ساختمانهای خوب مملوک حاشیه دار شده و به سختی به شکل شکوه سابقشان تعمیر شده اند. مدرسه صالح عیوب که در سال 1247 ساخته شده، نمایش سادگی بی دغدغه معماری اسلامی است. در حالی که در میان جاده مدرسه، مدرسه مجلل قرآن مورد ستایش است که به راستی به عنوان یکی از مهمترین پیروزی های معماری دوران مملوک شناخته شد. این مسجد در سال 1293 توسط پسر کلوان (Qalaun)، محمد النصیر کامل گشت و در لبه ها دارای بسته های درونی با کاشی کاری های پیچیده است. از دیگر زیبایی هایش میتوان به مرمر خوب، موزائیک های مرواریدی و پنجره هایی با شیشه های رنگی اشاره کرد. مدرسه قرآن هنگامی که اولین بار باز شد، در نقش یک بیمارستان هم عمل کرد.

مسجد ابن طولون

مسجد ابن طولون

دومین مسجد قدیمی که هم چنان در قاهره ایستاده، مسجد ابن طولون است که بین سالهای 876 تا 879 بعد از میلاد مسیح ساخته شده و براساس خانه کعبه در عربستان صعودی مدل سازی شد. این مورد از بهترین جاهای دیدنی قاهره در زمانی که ساخته میشد، بزگترین مسجد موجود بود. ستونهای محوطه اصلی به شدت از متلاشی شدن کارهای نقش برجسته پیچیده جلوگیری می کنند. سالن نماز اصلی هنوز هم از تزئین قدیمی گچ و چوبهای حکاکی شده نگهداری می کند و در محراب موجود در سالن باقیمانده های طراحی موزائیک های اصلی با رنگ طلایی موجود است.

در سمت شمالی این مورد از معروف ترین دیدنی های قاهره مناره های 40 متری با یک قوس خوب نعل اسبی حول ورودی و یک پله مارپیچی که حول محور داخلی می چرخد، وجود دارد. این کار همچنین بر روی مناره های مسجد بزرگ سامرا در رود دجله مدل سازی شده است. اگر از 173 پله به سوی سکوی بالایی بالا بروید، چشم انداز بسیار خوبی را می بینید.

پارک الازهر

پارک الازهر

پارک الازهر ریه های سبز منطقه قدیمی بوده و بر روی آنچه اساسا تخریب زباله های قرون وسطی بود، ساخته شد. این مورد از برترین جاذبه های گردشگری قاهره در سال 2005 باز گشت. در داخل باغ های مجلل آراسته شده مکانی دوست داشتنی برای پیاده روی بعدازظهر هستند به خصوص منظره سراسر شهر قدیمی که در غروب خورشید از اینجا مجلل به نظر می رسد. همچنین یک جفت رستوران خوب در محل وجود دارد، بنابراین مکان عالی است تا به پاهایتان بعد از یک روز طولانی گشت و گذار استراحت دهید.

اگر در آخر هفته به آنجا بروید، این مورد از بهترین جاهای دیدنی قاهره پر از خانواده های محلی است که از سر و صدای رفت و آمد موجود که در قاهره پیچیده، فرار می کنند. پارک الازهر خیلی راحت می تواند با گرفتن یک تاکسی مورد بازدید قرار گیرد. اما اگر شما از قبل در ناحیه اسلامی قاهره هستید و هوا خیلی گرم نیست، می توانید به سمت شرق بپیچید و از باب زوئیلا به خیابان درب الاحمر (Darb al-Ahmar) بروید و تا ورودی پایینی پارک پیاده روی کنید.

جزیره رودا

جزیره رودا

این مورد از بهترین جاهای دیدنی قاهره محل کاخ مونستلی (Monastirli Palace) است. در داخل باغ های کاخ و درست در نوک جنوبی جزیره، نیلومتر قاهره قرار دارد که برای اندازه گیری جذر و مد رود نیل و پیش بینی ارتفاع سیل سالانه مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف نیلومترهایی که در بالای مصر می بینید، این یک سازه نوتر است که در سال 861 بعد از میلاد مسیح ساخته شد. در خارج از کاخ، خیابان های جزیره رودا برای گردش سرگرم کننده هستند و هنوز هم خرابه هایی از معماری عمارتهای مربوط به قرن 20 ام را دارند. در پایانه شمالی، جزیره از کاخ بسیار مجلل مانیال (Manyal) نگهداری می کند که در زمان محمد علی از سال 1805 تا 1818 ساخته شد.

مسجد الحکیم

مسجد الحکیم

خلیفه الحکیم یکی از فرمانروایان جذاب مصر است. این رهبر فاطمیان برای قوانین وحشتناکش در سراسر زمین مشهور شد که شامل قتل های مکرر کارکنان سلطنتی او بود. گشتهای خیابانی شبانه اش در شهر با لباس ناشناس بر روی یک خر می گشتند تا مطمئن شوند که شهروندان زیر سلطه او هستند. مسجد او در سال 1013 بعد از میلاد مسیح خاتمه یافت و طی قرنها به عنوان مدرسه، قلعه جنگی و بیمارستان روانی مورد استفاده قرار گرفت. سپس در سال 1980 کاملا بازسازی شد.

مناره ها در اینجا جالب ترین عناصر معماری هستند. آنها در اصل گرد بودند و روکش مربعی در حال حاضرشان و قسمت بالایی گنبدی به بازسازی بعد از زلزله سال 1303 قاهره باز می گردد. این مورد از بهترین جاهای دیدنی قاهره در بین دو دروازه مهم و قدیمی شهر نشسته و باب الفتوح (دروازه فتوحات) در سمت غربی مسجد و باب النصر (دروازه پیروزی) در سمت شرق قرار گرفت. از نظر ساختاری شبیه به دروازه های شهر رمی باستانی هستند و هر دو در سال 1087 ساخته شده اند.

مرکز شهر قاهره

مرکز شهر قاهره

اگر می خواهید احساسی از اواخر قرن 1 قاهره را دریافت کنید یعنی زمانی که لقب این شهر "پاریس خاورمیانه" بود، در مرکز شهر قاهره قدم بزنید. سپس نگاه شما هدایت می شود به سوی ساختمانهای سیاه شده با اگزوز ماشین ها که به جای آنکه دود حاصله در سطح خیابان بماند، بر روی ساختمانها نشسته است. داخل منطقه با ساختمانهای مجلل متصل به هم و مربوط به عصر طلایی اروپا پر شده که اکنون زوال یافته اند. این ساختمانها در زمانی که اولین بار ساخته شده بودند، بسیار دلفریب به نظر می رسیدند.

بعضی از باقیمانده های خوب آنها در میدان طلعت حرب (Talaat Harb) قرار دارند. در گوشه غربی مرکز شهر و در خیابان الجمهوری (Al-Gumhuriya) کاخ عابدین (Abdin Palace) قرن 19 امی قرار دارد که یکبار خانه آخرین امیر مصر بود. امروزه آپارتمانهای سابق خصوصی پادشاه به عنوان یک موزه باز هستند و شامل مجموعه ای عجیب و غریب از تصاویر، پرده های پر نقش و نگار و هدایا می شود. مرکز شهر قاهره به راحتی با پای پیاده در دسترس است.

سقاره

سقاره

گورستان وسیع سقاره خانه اهرام دیگری است و یک سفر روزانه به اطراف اینجا تنها به عنوان پاداشی از سفر به اهرام جیزه هست. قله هرم محبوب ترین قسمت دیدنی سقاره است و تمام منطقه با مقبره های نقاشی شده مجلل پر شده که به خوبی ارزش چند ساعت اکتشاف را دارند. تنها در انتهای جاده هرم سرخ دهشور (Dahshur) و هرم بنت (Bent) قرار دارند که اگر یک روز کامل اضافه دارید، باید آنها را به برنامه سفرتان اضافه کنید.

تانیس

تانیس

بقایای شهر باستانی تانیس، پایتخت پادشاهی تانیته (Tanite) بیست و یکمین و بیست و دومین سلسله در شمال شرقی منطقه دلتای نیل قرار گرفته که هنوز هم تا حدودی زیر گودال تپه ها دفن شده است. محوطه معبد با تنها قطعه هایی پخش شده در داخل و چپ کاخ کاملا خراب شد اما گورستان سلطنتی با قبرهای خالی در محوطه معبد برای بازدید جذاب است. گودال الفیوم روز فوق العاده ای را در بیرون از قاهره و در طی دو ساعت رانندگی از شهر با تنوع زیادی از زیبایی های طبیعت و چندین مکان تاریخی بسیار عالی رقم می زند.

دریاچه قارون با نمایش انواع پرندگانی مانند فلامینگو هم بهترین مکان برای دوستداران دنیای وحش است. در حالی که دهکده هنرمندانه تونس و ویرانه های مجاور مدینه مادی (Medinet Madi) تنها گزینه هایی برای فعالیتهای فرهنگی بیشتر هستند. اگر برای یک روز راننده ای را استخدام کرده باشید، می توانید همچنین قدرت تمام اهرام الفیوم را در طی یک سفر یک روزه ببینید.

هلیوپلیس (Heliopolis) باستانی و المطریه (El-Matariya)

هلیوپلیس (Heliopolis) باستانی و المطریه (El-Matariya)

هلیوپلیس باستانی یکی از شهرهای قدیمی مصری از پادشاهی پیشتاز قدیمی و مرکز معنوی تمام کشور است. اینجا مکانی واقعا عالی برای مشتاق ترین آماتورهای باستان شناسی هست از آنجایی که تنها بقایای کمی از قسمت چپ شهر و قسمتی از مقبره رع- هرختی (Re-Harakhty) که یکبار در اینجا ایستاده بود، وجود دارد. اکثر سنگها طی قرنها برای ساخت قاهره بازسازی شدند و تمام چیزی که از معبد باقی مانده، تنها یک ستون هرمی شکل سنگی است که از گرانیت سرخ (Aswan) ساخته شده و بیست متر ارتفاع دارد. در بیابان حدود پنج کیلومتری شرق این هرم گورستان هلیوپلیس قرار دارد که قدمت آن به میانه و پادشاهی جدید باز می گردد.

یکی از خصیصه های قابل توجه مقبره های پادشاهی میانه تعداد زیاد اسلحه هایی بود که در متاع های قبرها پیدا میشد. در نزدیکی هلیوپلیس کلیسای مطریه با درختی که ویریجین (Virgin) نامیده می شود، قرار دارد. این درخت انجیر مصری در سال 1672 کاشته شد و جایگزین یک درخت قدیمی در جایی است که براساس افسانه های محلی، مریم مقدس و کودکش عیسی مسیح در طی عزیمتشان در مصر استراحت کردند. باغ کوچکی که درخت در آن قرار دارد، از یک چشمه آب می خورد که گفته می شود توسط عیسی مسیح برای حیات درخت فراخوانی شده و آب چشمه سودمند، خوب و تازه است.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی شماری از معروف ترین جاهای دیدنی اراک

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 29 بهمن 1402

این خبر به جهت معرفی شماری از معروف ترین جاهای دیدنی اراک برای شما نوشته شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :