جزیره هرمز قشم | سفر به سرزمین رنگارنگ ایران

جزیره هرمز قشم، جزیره ی زیبایی با رنگ های سفید، قرمز و زرد که در 8 کیلومتری شهر بندر عباس قرار دارد. این جزیره از جزایر استان هرمزگان به شمار می رود که مساحتی بالغ بر 42 کیلومتر مربع داشته و بهشت زمین شناسان و موزه زمین شناسی لقبی است که به دلیل وجود سنگ ها و کانی های متنوع و بی نظیر به آن داده اند. دیدنیهای جزیره هرمز کم نیست اما همچنان نیاز به همت بالای مسئولان دارد تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. در سفر به جزیره هرمز سکوت حکم فرماست، سکوتی که امروزه در زندگی شهری به جرات می توان گفت که اصلا وجود ندارد. این جزیره روستایی به نام هرمز دارد که تنها سکونت گاه آن می باشد. جزیره هرمز دارای هفت هزار نفر جمعیت می باشد که متاسفانه وضعیت بد اقتصادی سبب شده است که بیشترشان از این منطقه مهاجرت کنند. جزیره هزمز که به شکل بیضی می باشد در مجاورت با تنگه هرمز قرار گرفته و به عنوان کلید خلیج فارس شناخته می شود. در جزیره هرمز بلندترین مکان 210 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفر به جزیره هرمز...

جزیره هرمز

سفری شگفت انگیز به جزیره هرمز

جزیره هرمز قشم از ساحل های ماسه ای تشکیل شده است که دوستداران ورزش های ساحلی و آبی را مجذوب خود خواهد کرد، همچنین این جزیره از ساحل های صخره ای نیز برخوردار می باشد که نشان از استقامت و ستبری این منطقه دارد. در فصل زمستان آب و هوایی بهاری بر دیدنیهای جزیره هرمز حکم فرما می باشد که آرامش و نشاط و طراوتی به یاد ماندنی را تقدیم همه ی گردشگران و بازدید کنندگان از جزیره می کند.
این جزیره فاقد پوشش گیاهی است و دلیلش بارش کم باران و شور بودن خاک جزیره می باشد، مرکز جزیره هرمز شهر هرمز می باشد و آب آشامیدنی جزیره هرمز از طریق بندرعباس تهیه می شود. در اطراف جزیره ی هرمز جلگه های هموار و پست قرار دارد و در وسط این جزیره کوه های نمکی و آتشفشانی موجود است که معدن نمک سفید و خاک سرخ این جزیره معروف می باشد و ارزش اقتصادی بالایی برای اهالی منطقه دارد.

سفری به جزیره هرمز

اقتصاد مردم جزیره هرمز

مردم جزیره هرمز قشم درامدشان را از طریق استخراج خاک سرخ جزیره به دست می آورند. جزیره هرمز از تپه های نمکی و طبقات رسوبی آتشفشانی تشکیل شده است. اکثر مناطق جزیره پوشیده از نمک های خوراکی می باشد. همچنین سنگ لاشه و نمک آبی و نمک خوراکی از معادن این جزیره است که مردم با استخراج و بهره برداری ان روزگار می گذرانند.
کوه هایی در جزیره هرمز وجود دارد که خاک آن کوه ها خوراکی می باشد و در زبان محلی به نام گِلَک شناخته می شود و به عنوان ادویه از خاک ان که به رنگ سرخ می باشد در تهیه غذاهایشان استفاده می کنند. همچنین در تهیه ترشی، سس و مربا و طبخ ماهی و نان از خاک این جزیره استفاده می کنند.
از کاربرد های دیگر خاک کوه گِلَک این است که در رنگ سازی و ساخت سرامیک از ان استفاده می شود. این کوه در قسمت جنوبی جزیره هرمز قرار گرفته است.

اقتصاد مردم جزیره هرمز

تاریخچه جزیره هرمز

جزیره هرمز قشم شاهد رویدادهای سیاسی و تاریخی زیادی بوده است. مغولان این جزیره را در سال 700 هجری با خاک یکسان کردند مردمش را به وضع بسیار وحشیانه ای کشتند. این جزیره در زمان مغولات تجارت پر زرق و برقی را پشت سر گذاشته است. جزیره هرمز در زمان گذشته به نام بندر گمبرون که تلفظ پرتغالی می باشد شناخته می شد. دریانورد پرتغالی به نام آلسفونسود آلبوکرک وقتی که در سال 909 این منطقه را به طور اتفاقی شناسایی کرد به دربار پادشاه کشورشان مانوئل رفت و طرح حمله به جزیره هرمز و منطقه خلیج فارس را برنامه ریزی کرد. پرتغالی های در سال 912 به خلیج فارس حمله کردند و سرانجام این منطقه را اشغال نمودند و در سال 913 در این جزیره قلعه ای بنا نمودند که به قلعه ی پرتغالی ها معروف شد. با سفر به جزیره هرمز به دنیایی از رمز و رموز طبیعت می رود که هیچ وقت قابل تکرار نیست.
در سال 1031 شاه عباس توانست این جزیره را از دست پرتغالی ها آزاد کند. امروزه می توان توپ ها و خرابه ها ی بناها و قلعه ی پرتغالی ها را در شمال جزیره مشاهده نمود.
مردم جزیره هرمز در مبارزات انقلاب اسلامی فعالیت مستمری داشته اند و در این راه 36 شهید به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده اند.

تاریخچه جزیره هرمز

دیدنی های جزیره هرمز

جزیره هرمز دارای بیش از 15 اثر تاریخی و باستانی می باشد که می تواند این منطقه را به یک منطقه ی گردشگر پذیر تبدیل کنند، از جمله این آثار می توان به قصر بی بی گل، قلعه پرتغالی ها، دره سکوت، دره رنگین کمان، برج تیرانداز، اسب رستم، برج گلک، قصر صورت، موزه دکتر نادعلیان، دشت های آهوان، مکتب خانه ها و کوه هایی با 70 طیف رنگ متنوع و دیگر آثار فرهنگی و مذهبی می باشد.
این جزیره در روزگار قدیم راه ارتباطی تجار اروپایی و شرقی و آفریقایی بود. برای رفتن به جزیره هرمز می توان با شناورهای مسافری از بندر شهیدحقانی خود را به این جزیره رساند.
آهوهای زیادی را می توان در دشت بی نظیر و زیبای هرمز از نزدیک شاهد بود. پوشش حرا در جنگل های مانگرو که بر پهنه ی گلی قرار گرفته است و محل زندگی گونه های مختلفی از پرنده آبزی و کنار آبزی می باشد. جزیره ی هرمز در فصل تابستان گرمای شدیدی دارد اما همان طور که گفتیم زمستانش هوای معتدل و بهاری را شاهد خواهید بود.
اگر بعد از گشت وگذار در دیدنیهای جزیره هرمز، تنها رستوران جزیره یک رستوران ساندویچی می باشد که در آن وجود دارد ولی به جز آن نیز دست پخت مردم محلی نیز بسیار خوشمزه است که سفارش ما به شما این است که حتما غذای محلی را امتحان کنید.
بیش از 12 نوع نان مختلف توسط زنان جزیره هرمز در خانه ها تهیه می شود که در طبخ این نان ها سوراخ و روغن کاربرد زیادی دارد، که از انواع این نان ها نان تموشی، نان کروسی، نان کپوک، نان خمیر، نان بالاتاوه و نان دستی و... می باشد که بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.
قدم زدن در ساحل جزیره علی الخصوص در صبح، حال و هوای عجیبی را به انسان منتقل می کند. دیدن غروب خورشیدی راکه کل جزیره را با دم نفسش گرم می کند نیز می تواند حس غریبی را در انسان زنده کند.
اگر در پرتگاه غروب که از دیگر دیدنیهای جزیره هرمز می باشد ایستاده باشید، دلتنگی غریبی را از اعماق وجود احساس خواهید کرد که آرام آرام به دیدگان جاری خواهد شد و لحظاتی عارفانه و عاشقانه را سپری خواهید کرد. همچنین آرامشی را که در دره ی سکوت به واسطه ی انرژی مثبتی که از طریق سنگ نمکی که در این دره وجود دارد، می گیرید به شما نوید یک زندگی پر صلابت را می دهد و امید و خواستن را در شما زنده خواهد کرد.

دیدنی های جزیره هرمز
جزیره هزار رنگ هرمز
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

طارم | سفر به سرزمین رنگارنگ ایران

هانیه گل محمدی ، سه شنبه 10 مرداد 1396

بخش طارم سفلی در شمال غربی استان قزوین قرار دارد و از شمال به روز قزل اوزن و سد سپیدرود، از غرب به زنجان...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :