سفر به شهر بندر انزلی؛ شهر باران و نیلوفر و ملوان

نام بندر که کنار شهری می نشیند، خیال آدمی را می برد به جایی پر از کشتی و کاپیتان و جاشوهایی که به زنجیرهای لب ساحل تکیه داده و پیپ می کشند. بوی نم در هوا پیچیده و مرغان دریایی دسته دسته به این سو و آن سو می روند. در بندر انزلی شاید بابرهای ساحلی را نتوان دید اما در بعضی گذرها هنوز هم عده ای روی صندلی های چوبی نشسته اند و همراه چای، مشغول تاس ریختن و نرد باختن هستند. وقتی از کنارشان رد میشوی، صدای دریا را از تک تک کلماتشان می شنوی. بندر انزلی شهر تالاب است و نیلوفرهای زیبایی که روی آب تاب می خورند و در هر مغازه ای که سرک بکشی، عکسی از تیم فوتبال ملوان در کنار سیروس قایقران را خواهی دید. با ما در مقاله راهنمای سفر به شهر بندر انزلی همراه شوید تا شما را با تعدادی از معروف ترین دیدنی های بندر انزلی آشنا کنیم.

سفر به شهر بندر انزلی

تاریخچه بندر انزلی

بندر انزلی بعد از رشت، پر جمعیت ترین شهر استان گیلان است و قدمتی کهن دارد و تاریخی پر بار. این بندر واقع در جنوب دریای خزر بواسطه مبادلات تجاری و حضور گمرک خیلی زود در دنیا شناخته شد و تبادل فرهنگهای مختلف به اعتلای این شهر کمک شایانی کرد. این مردم گیلکی زبان از ازل نام شهرشان به همین نام بوده و تنها در دوره ای 50 ساله به بندر پهلوی تغییر نام یافت. اهالی بندر انزلی را انزلی چی می نامند و انزلی چی بودن برایشان یکی از مهمترین دلایل زندگی است.

پیدایش جزیره و مرداب در این منطقه به بیش از 15000 سال پیش باز می گردد و این شهر کهن با شهرهای هوء در ویتنام، قازان در تاتارستان و بندر اوکتائو در قزاقستان پیوند خواهر خواندگی دارد. البته، انزلی و غازیان دو محله جداگانه در شهر بندر انزلی بوده که اکنون بواسطه رشد و گسترش شهر، با هم دیگر تنها یک پل فاصله دارند. براساس راهنمای سفر به شهر بندر انزلی باید بدانید که با ارتفاع منفی 26 متر از سطح دریا همسایه رشت، صومعه سرا و رضوان شهر بوده و با داشتن امکاناتی مدرن در حاشیه دریای خزر، پنجمین مرز فعال کشور از لحاظ ترانزیت کالاست.

تاریخچه بندر انزلی

زیبایی های بندر انزلی

اسکله شهر انزلی در سال 1306 از روسیه به ایران محول گشت و اولین کشتی که از اروپا به بندر انزلی آورده شده، توسط آلمانی ها انجام شد. بندر انزلی بواسطه تبادل کالا با غرب لقب اولین را با خود به یدک می کشد. ملنند اولین استودیو فیلمسازی، اولین نشریه ورزشی، اولین کارخانه لیموناد سازی، اولین کارخانه سوسیس، اولین بلدیه یا همان شهرداری و اولین ساختمان شیر و خورشید یا هلال احمر و بسیاری دیگر. بندر انزلی همواره در سالیان دور به عنوان دروازه ایران به اروپا مشهور و معروف بوده و در حال حاضر، ساحلهای ماسه ای، تالابها و دیدنی های بیشمار این شهر در کنار فضای سرسبز و جنگلهای اطراف عامل حضور گردشگران داخلی و خارجی بسیاری در تمامی فصول سال هستند.

زیبایی های بندر انزلی

یکی از معروف ترین دیدنی های بندر انزلی، تالاب انزلی است. این تالاب با جزایر بسیار زیبایی که در میان خود جا داده، یکی از مهمترین محل های تخم ریزی آبزیان است و منطقه ای هست امن برای پرندگان مهاجر و بومی. این تالاب بزرگ زیستگاه 50 گونه ماهی و 100 نوع پرنده بوده و در کنار گونه های متنوع گیاهی، محلی منحصر بفرد و عالی را جهت زیستن این موجودات فراهم آورده است. تالاب انزلی که محلی برای قایق سواری و لذت بردن از این اکوسیستم حفاظت شده بوده، پیوند خواهر خواندگی با تالاب کوشیرو واقع در پارک ملی موشیرو شیتسوگن دارد.

تالاب انزلی

در میان این تالاب، منطقه ای وجود دارد به نام سرخانکل که منطقه حفاظت شده محسوب می شود. منطقه زیبای حفاظت شده سرخانکل محل مهاجرت پرندگان بسیاری چون چنگر، انواع مرغابی ها، یلوه، طاووسک، قو، کاکایی و غاز بوده و نی، لاله تالابی، آزولا و سه کوله خیز تمام این منطقه را پوشانده است. نیلوفرهای آبی هم محلی هست برای تخم گذاری پرستوها و شروع زندگی جوجه های این پرنده زیبا. بعد از این زیبایی طبیعی و خارج از دست بشر میتوان به سراغ قسمتی رفت که به دست انسانها زیبا شده و کنار دریای خزر جای گرفته است. بلوار ساحلی بندر انزلی یا همان بلوار قدس با قدمت بالا در کنار نوار ساحلی خزر و با معماری اروپایی طوری ساخته شده که منظره اسکله و آمد و شد کشتی ها دیده شود.

بلوار ساحلی بندر انزلی

روز و شب این منظره دیدنی های خاص خود را دارد، چه رویت طلوع خورشید از میان اسکله های بارگیری چه مشاهده غروب آن در آب متلاطم خزر میان هیاهوی مرغان دریایی. براساس راهنمای سفر به شهر بندر انزلی باید بدانید که مجسمه های شیر، پلکان خوش ساخت، فواره ها و آلاچیق های میان درختان مرکبات هم از دیگر زیبایی های این پارک قدیمی است. در ابتدای ورودی پارک نیز بنای کوچکی وجود دارد همانند حافظیه شیراز که روزگاری محل برگزاری کنسرتهای محلی و کوچک بوده و با نام حافظیه انزلی معروف است. این مکان در حال حاضر گاهی پذیرای نمایشگاهی کوچک از آثار صنایع دستی یا نقاشی است.

حافظیه انزلی

برج ساعت که در سال 1194 هجری شمسی به دستور خسرو خان گرجی، حاکم قجری زمان ناصر الدین شاه ساخته شد، پشت بازار سپه قرار دارد و همچنان بطور دقیق زمان را نشان می دهد. موج شکن شهر نیز محلی است زیبا برای گرفتن عکس یادگاری و از آنجا میتوان کشتی تفریحی میرزا کوچک خان را هم دید. این کشتی که ساخت سال 1971 میلادی در ژاپن بوده، در 5 طبقه بر پهنای دریاچه خزر می خرامد و امکاناتی برابر با هتلی 4 ستاره دارد و با 27 کابین، 250 مسافر را در خود جای می دهد. طول 74 متری این کشتی با عرض 12 متر پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. این کشتی 20 متر نیز ارتفاع دارد.

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان

در کنار همه این زیبایی ها، باید به تیم ملوان بندر انزلی هم اشاره کرد که نماد تعصب و غیرت انزلی چی ها است و آن را با هیچ چیزی عوض نخواهند کرد. قوی سپید خزری لقب ملوان بندر انزلی بوده که همانند خونی در رگ و پی مردمان این شهر جریان دارد.

تیم ملوان بندر انزلی

خوراکی های بندر انزلی

کشاورزان منطقه محصولات خود را مستقیم به بازارهای یک روزه می آورند و شما اگر خوش شانس باشید، می توانید میان رنگهای طبیعت قدم بزنید و از دیدن میوه های گوناگون لذت ببرید و از بوی زیتون مست شوید یا حس زیبای غذا دادن به مرغان هوایی و عبور این پرندگان زیبا از کنار دستان شما منظره ای فراموش نشدنی است. از طعم غذاهای گیلکی هم آنقدر گفته اند و شنیده اید که بیان مجددش بی حاصل است و تنها ایجاد گرسنگی می نماید، غذاهایی مثل کال کباب، ترشه شامی، خورشت فسنجان، ترشه کباب، باقالی قاتق و سیر قلیه در کنار پیش غذاهایی چون باقالا، بورانی بادمجان، اشپل، گردو، زیتون و سیر ترشی.

خوراکی های بندر انزلی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به بندر انزلی | سفر به شهر باران

علی جغتایی ، پنج شنبه 11 تیر 1394

در ادامه با بندر انزلی اولین و بزرگترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر و یکی از مهمترین شهرهای گردش پذیر ایران آشنا میشیم

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :