باغ ایرانی | باغی قدیمی با کلی حال و هوای تاریخی

hb جمعه 3 فروردین 1397

در گذشته ای نه چندان دور تهران به عنوان یک پایتخت ایرانی مملو بود از باغ ها و کاخ ها و همچنین فضاهای سرسبز گسترده که متاسفانه در حال حاضر تنها بخشی از این باغ ها و فضاهای سرسبز و چشم نواز علارقم تمام تلاش هایی که در این مدت برای این استان شده است، باقی مانده است که یکی از  برجسته ترین آن ها در تهران، باغ ایرانی تهران بشمار می رود؛ آلودگی تهران در کنار تمام دغدغه های روزمرگی زندگی کردن در این شهر شلوغ و پرهیاهو اغلب سبب می شود تا مردم تهران در اولین فرصتی که بدست می آورند از آن خارج شده و به سمت نواحی شمالی کشور حرکت کنند تا هم از هوای بهتری برای تنفس خود استفاده کنند و هم کمی از شلوغی شهر فاصله بگیرند و البته کمی هم در بوستان باغ ایرانی گشت و گذار کنند!

باغ ایرانی

لمس آرامش

بی تردید بیرون زدن از تهران، پایتخت تمام آلودگی های زندگی انسانی برای آن دسته از کسانی که به دنبال اکسیژن بیشتر و محیطی دنج و آرام برای گذراندن دقایقی از زندگی خود هستند، بهترین راه حل ممکنه است اما اگر قصد شما سفر و کمی گشت و گذار در سایر استان های ایران باشد، بی انصافی است اگر در ابتدا کل تهران و جاذبه های تاریخی و گردشگری آن را رها کرده تنها به فکر خارج شدن از آن باشید! یکی از این جاذبه های گردشگری که اتفاقا در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است؛ باغ ایرانی تهران می باشد که هم محیطی دنج و آرام برخوردار است و هم از پوشش گیاهی سرسبز و با طراوت؛ پس اگر هنوز برای سفر خود برنامه ریزی نکرده اید و باغ ایرانی تهران را هم از نزدیک مشاهده ننموده اید؛ در ادامه این مطلب با همگردی همراه شوید تا قدری بیشتر شما را با باغ ایرانی تهران که همچون بهشتی است در پایتخت آشنا نماییم.

 باغ ایرانی 2

باغ ایرانی

این مجموعه که در منطقه 3 تهران و در ده ونک واقع شده است یکی از جاذبه های تاریخی و در عین حال دوست داشتنی و باقی مانده از تهران قدیم است که حتی با دیدن بناها و ساختمان هایی که تا به امروز نیز بارها و بارها مرمت و بازسازی شده اند هم می توان از قدمت و گواه تاریخی آن با خبر شد! در چند سال گذشته تغییرات کوچک و بزرگ بسیاری در باغ ایرانی تهران حادث شده است که شاید یکی از بهترین ها و قابل توجه ترین آن ها بهینه سازی کردن محیط این باغ برای تردد هرچه راحت تر معلولین جسمی و حرکتی در بستر آن باشد که البته امیدواریم تمام شهر تهران و حتی دیگر شهرها و استان های کشور نیز برای استفاده این هموطنان عزیزمان به این شکل و شمایل مطلوب، بهینه سازی شوند.باغ ایرانی همچون سایر باغ های ایران که شناسنامه های تاریخی این مملکت به حساب می آیند از 3 شاخصه اصلی و مهم برخوردار می باشد که عبارتند از:
بنا شدن آن در مسیر عبور آب
کشیدن حصاری از دیوارهای بلند و قطور پیرامون فضای داخلی آن
و همچنین در نظر گرفتن استخر آبی وسیع درست در نقطه مرکزی کل عمارت 
جالب است بدانید تمام طرح ها و نوع معماری های به کار رفته در باغ های ایرانی نشان از اهمیت دادن به ارزش های محیط زیستی و همچنین همخوانی تاریخی و فرهنگی اِلمان های استفاده شده در بناهای ایجاد شده در دل آنان می باشند. 

باغ ایرانی 3

معماری و زیبایی های باغ ایرانی

باغ ایرانی تهران از یک معماری جالب و جذاب مربعی شکل در ساخت خود الهام گرفته است که به راحتی می توان زوایای متعدد 90 درجه ای را در گوشه گوشه آن مشاهده کرد! موسس این باغ چشم نواز و آرامش بخش که در محدوده شمالی تهران قرار گرفته است شخصی است به نام مهندس علی محمد مختاری که مدت ها پیش در یک مساحت 3.5 هکتاری اقدام به ایجاد باغی با نام خود نموده و در حال حاضر نیز یک تابلوی معرفی برای وی در محوطه اصلی بوستان باغ ایرانی برای ایشان در نظر گرفته شده است تا علاقه مندان به او بتوانند با مطالعه این تابلو قدری بیشتر با مهندس مختاری آشنا شوند.دوستان عزیز توجه داشته باشید بوستان باغ ایرانی که در حال حاضر آن را بوستان باغ ایرانی تهران نیز خطاب می کنند دارای دو وردی اصلی در ضلع غربی و شرقی خود و همچنین دو ورودی فرعی دیگر در ضلع جنوبی و جنوب غربی خود می باشد که البته تمامی این راه های ورودی و خروجی از سردرب های بسیار باشکوه و قدمتی برخوردار می باشند. معمولا در این بوستان باغ ایرانی تهران به تناسب فصل، گل و گیاهان زیادی در آن پرورش و نگهداری می شوند که با توجه به چند ساله گذشته فصل بهار تعلق گرفته است به لاله های رنگارنگ ایرانی که با کمی اغماض می توان گفت حال و هوای کشور گل (هلند) را به مخاطبان و حاضران در محوطه انتقال می نماید. 

باغ گل ایران

امکانات و زیبایی ها

در بوستان باغ ایرانی شما مجاز به انجام هر نوع فعالیت فرهنگی و ورزشی هستید به شرط آنکه برای کسی مزاحمتی ایجاد نکنید! ضمن اینکه در این بوستان یک کتابخانه عمومی نیز در بنا شده است که بانوان و آقایان می توانند از سالن های مطالعاتی جداگانه آن ها استفاده نمایند. فراموش نکنید نوستالوژی بودن ساختمان ها و وجود گل و گیاه های رنگی و همچنین درختانی استوار و تنومند در کنار محیط تمیز بوستان باغ ایرانی سبب می شود تا ثبت خاطرات خوشی را بتوانید برای خود و دیگر همراهان و عزیزانتان داشته باشید پس از عکاسی و فیلم برداری در این بوستان به هیچ وجه غافل نشوید!این بوستان معمولا به دلیل وجود آلاچیق ها و امکانات رفاهی و خدماتی مناسب همچون زمین بازی مخصوص کودکان و زمینی برای ورزش آن هم با کلی وسایل ورزشی که از سوی شهرداری برای این مجموعه در نظر گرفته شده است، آماده پذیرایی و میزبانی از شما عزیزان می باشد که به تمامی این موارد باید رستوران - فست فود ساختمان مرکزی را نیز اضافه نماییم و در کل این طور عنوان کنیم که باغ از جمله مکان های شلوغ و پر جمعیت روزهای پایانی هفته می باشد. پس اگر خیلی به شلوغی و ازدحام علاقه مند نیستید سعی کنید در روزهای میانی هفته به این جاذبه فرهنگی و تاریخی پایتخت حتما سری بزنید.

زمین بازی

آشنایی با محله ده ونک

ده ونک نام یکی از قدیمی ترین محله های پایتخت ایران، تهران است که در زمان حکومت قاجار در این سرزمین تحت تملک خاندان میرزا حسن خان مستوفی الممالک بوده است و حتی آرامگاه میرزا نیز در نقطه که اکنون دانشگاه الزهرا (باغ مستوفی) در آن تاسیس شده است، قرار گرفته است. ده ونک روزی روزگاری از جمله محلات باصفا با کلی درخت و نجوای پرندگان مختلف بود که متاسفانه از آن همه نشان زندگی سالم دیگر چیزی باقی نمانده است و اکنون تنها همین بوستان باغ ایرانی که در آن وجود دارد بیانگر گذشته و تازه کردن حال و هوا تهران قدیم با بوی کاهگل باران خورده و بناهایی از آن زمان می باشد؛ده ونک اکنون از جنوب به بزرگراه همت و شهر ولفجر، از شرق به ونک، از شمال به بزرگراه نیایش و از غرب نیز به بزرگراه چمران و شهرک غرب و همچنین سعادت آباد منتهی می شود و هنگامی که از کوچه صابری آن عبور کرده و به خیابان بوستان باغ ایرانی برسیم، بطور ناگهانی ورق خوردن تاریخ در تهران را حس می کنیم.

بوستان محمد مختاری

کلام آخر

بوستان  که از آن به عنوان یک بوستان یاد می شود دارای 2.5 هکتار فضای سبز و گل کاری شده می باشد که قطعا این حجم از طبیعت محوری سبب ایجاد شرایط هوایی تمیز در محوطه داخلی آن می گردد. در این باغ انواع و اقسام درخت ها و گیاه ها و گل ها وجود دارند و همچنین خدمات بهداشتی و رفاهی مطلوبی نیز در سراسر آن برای بازدید کنندگان گرامی در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید بوستان باغ ایرانی به آدرس خیابان شیخ بهایی شمالی، بیست متری پیروزان، کوچه شهید صابری با باع موزه هنرهای ایرانی و همچنین باغ مینیاتور ایران متفاوت می باشد و نباید آن ها را با یکدیگر اشتباه بگیرید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

عمارت باغ شاپوری | باغی ایرانی با طرحی عجیب غیر ایرانی

مسلم علیمحمدی ، سه شنبه 30 خرداد 1396

باغ شاپوری در شیراز و در خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی قرار دارد. این باغ یکی از باغ هایی که به سبک باغ سازی در اوایل دوره پهلوی در شیراز ساخته شده است

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :