خوشگذرانی در استان البرز

استان البرز به عنوان سی و یکمین استان ایران پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در تاریخ 7/4/89 و با مرکزیت شهر کرج به طور رسمی شکل گرفت. البرز با مساحتی بالغ بر 5833 کیلومتر مربع، از شمال با استان مازندران، از غرب با استان قزوین، از جنوب غربی با استان مرکزی و از شرق و جنوب شرق با استان تهران هم جوار است. جمعیت استان در حدود دو میلیون و هفتصد هزار نفر می باشد که کرج، ساوجبلاغ، نظر آباد و طالقان از شهرستان های استان البرز می باشند. در ادامه با ما در مجله همگردی همراه باشید برای بازدید از جاذبه های استان البرز...

نقشه استان البرز

جایگاه صنعتی البرز

استقرار 13 درصد از توان صنعتی کشور و حضور صنایع بزرگ و مطرح کشور، هم چنین وجود شهرک های صنعتی بزرگی نظیر بهارستان، سیمین دشت، اشتهارد، سپهر، هشتگرد، نظر آباد و ... در استان البرز، مبین توانای بالای البرز در عرصه صنعتی ایران می باشد.

جایگاه تحقیقاتی البرز

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، معاونت آب و خاک وزارت کشاورزی، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور، موسسه واکسن و سرم سازی رازی، پژوهشگاه مواد و و انرژی، موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر، پژوهشکده رویان و وجود دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی متعدد در سطح استان نشانگر پتانسیل های برتر تحقیقاتی البرز می باشند.

جایگاه کشاورزی استان صنعتی البرز

البرز به لحاظ دارا بودن ظرفیت های کشاورزی، یکی از قطب های مهم در این عرصه محسوب می شود. به طوری که در حال حاضر 80 درصد از تولیدات سبزی و صیفی و 60 درصد از تولید میوه کشور در این استان تهیه و تولید گردیده که سهم بالای استان البرز را در زمینه تولیدات کشاورزی خاطرنشان می کند.

صنایع دستی استان البرز

صنایع دستی البرز دررشته های گلیم بافی، منبت کاری، مصنوعات چرمی، سفال گری، پیکر تراشی، سوزن دوزی، ساخت سازهای سنتی، آهنگری هنری، شیشه حرارت مستقیم، سنگ تراشی و سرامیک در سطح ممتاز فعالیت دارد. امروزه می توان گفت که مرکز آموزش صنایع دستی در کرج از طریق تربیت نیروهای متخصص نقش ارزنده ای در اشتغال جوانان با ذوق و هنرمند دارد.

آشنایی با استان البرز

برخی نقاط برجسته استان البرز از نظر گردشگری

منطقه جاده چالوس

این جاده در سلسله جبال البرز مرکزی واقع شده و قطر رشته کوه های البرز را می پیماید و و به عنوان ده جاده زیبای جهان شناخته شده است. وجود رودخانه کرج به موازات جاده چالوس، سد کرج و روستاهای مختلف در دامنه البرز بر قابلیت های گردشگری این جاده افزوده است. وجود غارهای طبیعی کم نظیری هم چون غار یخ مراد، غار میدانک و سپهسالار، آبشارهای خور، کلها، هفت خوان، آدران، هفت چشمه، ورزان، ابنیه و اماکن تاریخی و گورستان های باستانی و کهن همگی مبین جایگاه ویژه منطقه چالوس از لحاظ گردشگری و از جاذبه های استان البرز محسوب می شود.

منطقه جاده چالوس

طالقان

منطقه طالقان یکی از شهرستان های استان البرز، متشکل از 80 روستا مختلف و دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی می باشد. ناحیه طالقان زیستگاه گونه های مختلف گیاهی و جانوری است و دارای نقاط نقاط گردشگری بدیع و منحصر به فردی در استان البرز می باشد. طالقان قدمتی به بلندای تاریخ ایران را داراست، به طوری که دارای ابنیه و قلعه های تاریخی بسیاری است و این سرزمین مهد پرورش مشاهیری بنام در دل تاریخ ایران بوده است. وجود آبشارهای رفیع، غارها و دخمه های باستانی و جاذبه های طبیعی بسیار در طالقان بر اهمیت و ویژگی های گردشگری این منطقه می افزاید و از جاذبه های استان البرز قلمداد می شود.

طالقان

اشتهارد

اشتهارد در 63 کیلومتری جنوب شهر کرج واقع شده است. بومیان اشتهاردی که به گویش تاتی تکلم می کنند، نام شهرشان را اشترده تلفظ می کنند. این منطقه از لحاظ تاریخی تاریخی و جاذبه های گردشگری جایگاه ویژگی را دارا می باشد به طوری که از اماکن تاریخی آن هم چون سه گنبدان، حسینیه تاریخی صیادیه (سیادیه) و حمام قدیمی آن، امام زادگان ام کبری و ام صغری، امام زاده سلیمان و بز قلعه دارای اهمیت خاص در استان البرز هستند.

اشتهارد

نظر آباد

نظر آباد یکی دیگر از شهرستان های استان البرز و یا به گفته ای سرزمین خشت کهن در 80 کیلومتری کرج واقع شده است. محوطه باستانی ازبکی که تاریخ و تمدن 9 هزار ساله ایران را در دل خود دارد، در طی سال 1348 توسط باستان شناسان ایرانی کشف و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. نظر آباد هم چنین دارای آثار و جاذبه های گردشگری بسیاری مانند روستای عشایری گلدره، مدرسه علمیه نجم آباد متعلق به دوره قاجاریه و بقاع متبرکه مختلفی است.

 نظر آباد

طبیعت استان البرز

تمرکز نقاط گردشگری برجسته کشور در منطقه، تنوع زیستی گیاهی و حیوانی منحصر به فرد، برخورداری از اکو سیستم کوهستانی بی نظیر البرز سرافراز، پدید آمدن اکوسیستم بیابانی در جنوب استان متاثر از رودشور اشتهارد، وجود آبشارهای کم نظیر، رودخانه ها، دشت های وسیع، درختان کهنسال، غارهای اعجاب انگیز (آهکی و نمکی) و... همه و همه از جاذبه های استان البرز است که طبیعت ویژه ای را در این استان به تصویر می کشد.

و اما کرج؛ ایران کوچک

کرج یکی دیگر از شهرستان های استان البرز می باشد.قدیمی ترین ماخذی که نام کرج در آن به میان آمده کتاب معروف نزهته القلوب تالیف شده در سال 740 هجری قمری توسط حمدالله بن ابی بکر بن محمد بن نصر مستوفی می باشد. در این کتاب اشاره شده ده کرج، ولایتی از توابع طالقان بوده است، اما امروزه شهر کرج به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که داشته است، هم اکنون به عنوان پنجمین کلان شهر بزرگ ایران و مرکز استان البرز می باشد.
طبق اسناد و منابع تاریخی و آثاری هم چون تپه های باستانی آق تپه و مرد آباد در حاشیه شهر و بقایای ابنیه و قلعه هایی نظیر شاه دژ، قلعه دختر، قلعه کلاک، قلعه سنگی کسیل و دیگر آثار باستانی همگی گویای مسکونی بودن این سرزمین در دوران پیش از اسلام است. شهر کرج به دلیل هم جواری با سلسله جبال البرز و جریان های هوای خنک و مرطوب که از سمت جنوب غرب وارد منطقه می شود، از دیر باز دارای آب و هوای مناسب می باشد، به همین جهت پناهگاه مطمئنی برای اقوام و گروه های مختلف بوده که با مهاجرت به این منطقه در طی ادوار زمانی مختلف، تبدیل به شهر اقوام و نژادهای گوناگون از گوشه و کنار ایران زمین شده است، از این رو به شهر کرج ایران کوچک نیز می گویند. کرج با در اختیار داشتن منطقه کوهستانی البرز (جاده چالوس) و منطقه بیابانی اشتهارد، دارای دو اکوسیستم مختلف که از جاذبه های استان البرز است، در فاصله زمانی کمتر از دو ساعت می باشد، به گونه ای که می توان در یک روز دو فصل زمستان و تابستان را هم زمان تجربه کرد که این ویژگی طبیعی را به ندرت در ایران و حتی جهان می توان یافت.
گویش مردمان اصیل کرج به زمان مادها باز می گردد، ریشه این گویش از زبان تاتی است که در قسمت آذربایجان ایران و برخی از نواحی جمهوری آذربایجان بدان تکلم می شود. برخی نیز بر این عقیده هستند که گویش کرجی برگرفته از گویش زبان فارسی دری است، اما داشتن ریشه تاتی قوی تر است که هنوز در برخی از نقاط اشتهارد و جاده چالوس با این گویش شیرین و اصیل تکلم می کنند. (برگرفته از کتاب کرج نامه، نگارش دکتر پرویز نیلوفری، چاپ 1344)

کرج

برخی از چهره های استان البرز

1- ابوبکر کرجی (ریاضی دان و پدر آب شناسی در ایران)
2- درویش عبدالمجید طالقانی (ابداع کننده خط نستعلیق)
3- آیت اله ملامحمد صالح برغانی (موسس مدرسه علمیه قزوین و صاحب 300 عنوان کتاب و رساله)
4- طاهره قره العین برغانی (از زنان مجتهده و شاعره)
5- درویش خان طالقانی (استاد موسیقی اواخر قاجار)
6- دکتر ابراهیم حشمت (از هم رزم های میرزا کوچک خان)
7- آیت اله سید ابوالحسن رفیعی طالقانی (استاد حکمت و فلسفه امام خمینی)
8- آیت اله طالقانی
9- جلال آل احمد
10- دکتر حسن هنرمندی (شاعر و مترجم معاصر)
11- برادران امیدوار (اولین جهانگردان ایرانی)

دیدنی های کرج

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهنمای گردشگری مناطق دیدنی استان البرز

هانیه گل محمدی ، چهارشنبه 19 تیر 1398

شهر صنعتی البرز به عنوان نخستین شهر صنعتی ایران به منظور تجمیع صنایع در خارج از محدوده 140 کیلومتری تهران....

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :