سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان؛ استانی دیدنی و تاریخی

استان اصفهان مبدا یکی از نخستین تمدنهای بشری بوده و جایگاه ویژه ای را در فرهنگ، هنر و تمدن این سرزمین دارد. صدها کیلومتر جاده در استان، آدمی را به سوی سرمایه های ملی، هنری و طبیعی رهنمون ساخته و هزاران فرصت تفریحی، سرگرمی و مطالعاتی را فراهم می نمایند. از دیدگاه جغرافیایی هم، این استان بسان سرزمینی چهار فصل با ویژگی های منحصر بفرد بوده و دارای چهار نوع آب و هوای کوهستانی، کوهپایه ای، بیابانی و نیمه بیابانی است. با ما در راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان همراه باشید تا شما را با شماری از شهرهای دیدنی استان اصفهان آشنا کنیم.

راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان

محور گردشگری شهرستانهای استان اصفهان

  1. محور گردشگری شمال استان اصفهان: این محور شامل شهرستانهای کاشان، نطنز، آران و بیدگل بوده و دیدنی هایش هم شامل تپه های سیلک، باغ فین، خانه های قاجاری، شهرهای زیبای نیاسر و قمصر در کاشان، طبیعت استثنایی مرنجاب در آران و بیدگل، چشم اندازهای زیبای طبیعی و روستاهای بی نظیر نطنز هستند.
  2. محور گردشگری شرق استان اصفهان: شامل شهرستانهای نائین و اردستان هست.
  3. محور گردشگری جنوب استان اصفهان: شامل شهرستان های سمیرم و شهرضاهست.
  4. محور گردشگری شمال غرب و غرب استان اصفهان: شامل شهرستانهای گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، لنجان بوده، بخش کوهستانی و کوهپایه ای استان را در بر میگیرد و دارای جاذبه های طبیعی بی نظیر و جاودانه های تاریخی در خور توجهی از روزگاران پیشین است.
محور گردشگری شهرستانهای استان اصفهان

شهرهای زیبای استان اصفهان

شهرستان کوهپایه

شهرستان کوهپایه در 70 کیلومتری شرق اصفهان و ما بین جاده اصفهان نائین قرار دارد. براساس راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان باید بدانید که دارای آب و هوای معتدل و خشک بوده و قدیمی ترین آثار موجود در کوهپایه شامل چند قلعه هست که از دوره ساسانی به یادگار مانده اند. از جاذبه های طبیعی این شهرستان میتوان به مناطق کوهستانی زفره، فشارک و سنگ زبر تودشک اشاره داشت. صنایع و سوغاتی های کوهپایه عبارتند از فرش دست بافت معروف به طرح لچک و ترنج با رنگرزی سنتی که همانند فرش نائین شهرت جهانی دارد، عبابافی با پشم شتر و گوسفند و محصولات بومی مثل انار، عناب، پسته، زعفران، بادام، گردو و فرآوردهای لبنی چون شیر، کشک، ماست و قره قوروت.

شهرستان کوهپایه

شهرستان مبارکه

مبارکه یکی از شهرهای دیدنی استان اصفهان بوده که در فاصله 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده و از شمال به شهرستان فلاورجان، از شمال غربی و غرب به زرین شهر، از مشرق به شهرضا و اصفهان و از جنوب به دهاقان و شهرستان بروجن محدود می شود. این شهرستان تحت تاثیر آب و هوای کوهستان غرب و بیابانهای داخلی، دارای آب و هوای نیمه بیابانی هست. با این وجود، عبور رودخانه زاینده رود از شمال این شهرستان موجب اعتدال نسبی آن می شود.

این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان شامل دو بخش مرکزی مبارکه و گرگن جنوبی و 5 شهرستان هست. آنچه که موجب اهمیت این شهرستان است، وجود تعداد زیادی از کارخانه های مهم استان اصفهان و حتی کشور بوده که مهمترین آنها عبارتند از کارخانه جات DMT، مجتمع فولاد آلیاژی، سیمان سپاهان، کارخانه های قند نقش جهان، فرآوردهای نسوز، مجتمع صنعتی هفتم تیر، پلی اکریل و فولاد مبارکه. در شهرستان مبارکه بیش از 500 اثر تاریخی و فرهنگی هم شناسایی شده که مهمترین آنها قلعه نهچیر، غار و قلعه حسن آباد، زندان ظل السلطان، مسجد جامع طالخونچه، کبوترخانه ها، امامزاده ها و بقاع متبرکه است.

پارک ساحلی سرارود، پارک شهدای زینلی، باشگاه قایقرانی شهرداری، پارک لاله هم مهمترین جاذبه های طبیعی این شهرستان به شمار می روند. مهمترین صنعت دستی مبارکه شامل فرش بافی، کرباس بافی، سفال، کاشی و مینای نقاشی بوده که بسیار معروف هستند.

شهرستان مبارکه

شهرستان شهرضا

شهرستان شهرضا یکی از شهرهای دیدنی استان اصفهان با مساحت 2983/749 کیلومتر مربع و با ارتفاع 1825 متر از سطح دریا هست و در دشت نسبتا همواری قرار دارد. براساس راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان باید بدانید که بیش از یک سوم محدوده این شهرستان کوهستانی و دارای آب و هوایی در ناحیه شرق گرم و خشک و در جنوب و جنوب غربی کوهستانی هست. این شهر در 80 کیلومتری جنوب اصفهان واقع گردیده و از شمال غرب به مبارکه، از جنوب شرق به استان فارس، از شرق به شهرستان اصفهان و از غرب به دهاقان محدود می شود.

از جاذبه های طبیعی این منطقه میتوان به وجود چشمه سارهای موقت و دائمی و درخت گردوی 500 ساله اسفرجان اشاره نمود. مهمترین جاذبه های تاریخی، معماری و مذهبی آن هم عبارتند از بقعه شاه سید علی اکبر، امامزاده شاه رضا، بقعه بی بی سیده خاتون، مسجد جامع بابوکان، قدمگاه خواجه خضر، بازار شهرضا و کاروانسرای شاه رضا، سنگاب شهرضا، کاروانسرای مهیار و...مهمترین صنایع دستی شهرضا نیز شامل قالی، سرامیک و سفال مرغوب، گیوه دوزی، نمدمالی و تنورسازی، سنگ تراشی، قفل سازی، نعل بندی، مسگری، زری بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، رودوزی های سنتی و رنگرزی هست.

شهرستان شهرضا

شهرستان دهاقان

شهرستان دهاقان از شهرهای دیدنی استان اصفهان بوده و در 100 کیلومتری شهر اصفهان و در 20 کیلومتری غرب شهرستان شهرضا واقع شد. این منطقه از نظر وضع طبیعی به دو ناحیه تقسیم شده است: منطقه شمال و شمال شرق که ناحیه ای است نیمه خشک و منطقه جنوب و مغرب که ناحیه ای هست کوهستانی با تپه و کوههای مرتفع. دره گلهای وارونه دره هرندی، دامنه جنوبی ارتفاعات قلاری، دشت لاله های آستانه، چشمه های فراوان از جمله چشمه علی هم سبب گردیده تا طبیعت این شهرستان مورد اقبال گردشگران باشد.

از جاذبه های تاریخی این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان میتوان مسجد جامع دهاقان، مقبره بابا شاه حسین، پل دهاقان، سد تاریخی همگین و...را نام برد. براساس راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان باید بدانید که صنایع دستی این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان شامل قالی بافی، گلیم بافی و جاجیم بافی، منبت کاری، گیوه دوزی، تخت کشی، چلنگری و سفیدآب پزی است.

شهرستان دهاقان

شهرستان سمیرم

شهرستان سمیرم جنوبی ترین شهرستان استان اصفهان بوده که در فاصله 160 کیلومتری مرکز استان قرار دارد. براساس راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان باید بدانید که این شهرستان از طرف شمال به شهرضا و دهاقان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به استان فارس و از جانب غرب به استان چهارمحال و بختیاری مربوط می شود. ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2600 متر هست. یکی از بزرگترین قطبهای کشاورزی و دامداری استان بوده و صادرات سیب درختی آن شهرت جهانی دارد. مهمترین جاذبه های طبیعی و تاریخی سمیرم شامل آبشار سمیرم، آبشار بی بی سیدان، چشمه ناز ونک هستند. صنایع دستی شهرستان سمیرم نمد مالی و نمد بافی، چوقابافی، چلنگری، گلیم و گلیم بافی بوده که بیشتر به وسیله عشایر کوچ نشین تهیه می شود.

شهرستان سمیرم

شهرستان نائین

شهرستان نائین در 53 درجه و 45 دقیقه و 30 ثانیه طول جغرافیایی و 32 درجه و 52 دقیقه عرض جغرافیایی و در فاصله 145 کیلومتری شرق مرکز استان قرار دارد. این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان از شمال به شهرستان اردستان و کاشان از توابع اصفهان، از غرب به استان اصفهان، از جنوب و شرق به استان یزد محدود می شود. دیدنی های این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان شامل مسجد جامع نائین، نارین قلعه، بازار نائین، مصلای نائین و خانه پیرنیا هستند. از صنایع دستی رایج و معتبر نائین علاوه بر قالی های ابریشمی آن که شهرت بین المللی دارند، عبابافی بوده که با استفاده از کرک و پشم شتر و گوسفند در رنگهای زرد، مشکی و خرمائی صورت می گیرد.

شهرستان نائین

شهرستان خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک یکی از شهرستانهای استان اصفهان در 58 درجه 26 دقیقه 15 ثانیه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و 32 درجه 56 ثانیه عرض شمالی از خط استوا هست. این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان از شرق و جنوب به استان یزد، از شمال به استان سمنان و از غرب به بخش انارک شهرستان نائین محدود می شود. شهرستان خور و بیابانک چون در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده، آب و هوایی گرم و خشک بیابانی دارد. جاذبه های دیدنی این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان شامل طبیعت خشک منطقه، آسمان پر ستاره کویر، کویر خور با اشکال لانه زنبوری، ریگزارهای مزرعه مصر و دره ها و کتلهای وحشت زا در شمال خور هستند.

شهرستان خور و بیابانک

شهرستان تیران و کرون

تیران و کرون از شهرهای استان اصفهان با مساحت 1620 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر بوده و در 50 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفت. این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان از شمال و شرق به نجف آباد، از جنوب به لنجان و استان چهارمحال و بختیاری و از غرب به چادگان و فریدن محدود می شود. براساس راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان باید بدانید که جاذبه های طبیعی این شهرستان عبارتند از سرچشمه و حاشیه رود مرغاب، چشمه شاهی، دشت لاله های واژگون، پیست اسکی دالانکوه، سد خمیران.

براساس راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان باید بدانید که سایر دیدنی های این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان عبارتند از امامزاده عبدالله، امامزاده احمد بن محمد بن حنیفه بن علی بن ابی طالب (ع)، امامزاده عدنان بن موسی بن جعفر (ع)، امامزاده بی بی فاطمه از نوادگان موسی بن جعفر (ع)، امامزاده شاه حسین از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع)، امامزاده احمدرضا از نوادگان حضرت امام جواد (ع)، قلعه تاریخی قمیشلو، قلعه جاجا، حمام قدیمی خان، قلعه روستای میرآباد، برج معروف محمدیه. مهمترین صنایع دستی این شهرستان هم قالی بافی، ماشته بافی، سفال، سرامیک، چلنگری، گلیم بافی و چرم هستند.

شهرستان تیران و کرون

شهرستان خوانسار

نام شهرستان خوانسار از دو بخش خوان و سار تشکیل شده که خوان به معنی چشمه و سار پسوند کثرت و فراوانی است و حکایت از سرزمینی با چشمه سارهای فراوان دارد. این شهرستان از شمال به گلپایگان، از شرق به تیران و کرون و نجف آباد، از جنوب و غرب به فریدن محدود بوده و در دره ای خوش آب و هوا و خرم واقع گردیده است. پیشینه تاریخی خوانسار به ایران باستان باز می گردد. مساحت این شهر هم بالغ بر 900 کیلومتر مربع است.

جاذبه های گردشگری این شهرستان شامل گلستان کوه، پارک سرچشمه، بقعه امامزادگان حلیمه و نرگس، بقعه پیر سرچشمه (شیخ اباعدنان)، بقعه بابا ترک، مسجد جامع خوانسار، مدرسه مریم بیگم صفوی، بقعه پیر شهریار، آتشکده میر و معبد هیکل هست. صنایع دستی این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان هم عبارتند از قالی بافی، پشم زنی، کوزه گری، قلم زنی، منبت کاری، مروار بافی، معرق چوب، رودوزی های سنتی، گیوه دوزی و رنگرزی سنتی.

شهرستان خوانسار

شهرستان اردستان

شهرستان اردستان یکی از شهرهای دیدنی استان اصفهان بوده که در مسیر راه کاشان نائین یزد قرار گرفت. مساحت آن 14260 کیلومتر مربع بوده و بطور کلی آب و هوای اردستان گرم و خشک است. جاذبه های گردشگری این مورد از شهرهای دیدنی استان اصفهان شامل آتشکده مهر اردشیر، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع امام حسن، امامزاده سید اسماعیل، امامزاده ابراهیم، مدرسه حاج حسن نورالدین، مدرسه علمیه ترشیزی و قنات مون هستند. قالی بافی، جاجیم، گلیم بافی، شال بافی، کلاه و گیوه، سفال گری، سنگ تراشی، خراطی، نقاشی روی سفال، چلنگری هم از صنایع دستی این شهرستان بشمار می روند.

شهرستان اردستان

شهرستان کاشان

شهرستان کاشان در شمال غربی استان اصفهان جای داشته و مجاورت این شهرستان با کویر داخلی ایران باعث گشته تا آب و هوای گرم و خشک در آن حکمفرما باشد. این شهر با تاریخی چند هزار ساله، یکی از نخستین مراکز تمدن بشری بوده است. جاذبه های دیدنی این شهرستان عبارتند از تپه های سیلک، کوشک، باغ فین، مسجد آقا بزرگ و مسجد جامع کاشان، خانه عامری ها، خانه طباطبایی، خانه عباسیان و خانه آل یاسین، بازار بزرگ کاشان و تیمچه امین الدوله، چشمه سلیمانیه، روستای تاریخی پنداس.

انار فین و راوند مشهور بوده، در قمصر و نیاسر هم گل محمدی پرورش می یابد و گلاب و عرقیات گیاهی آن شهرت دارد. شعربافی، زری بافی، مخمل بافی، چادر شب بافی، رنگرزی سنتی، گلیم بافی، گره چینی، مسگری، گیوه بافی، کاشی سازی و انواع قالی پشمی، کرکی و ابریشمی آن شهرت جهانی داشته و صنایع کارخانه ای آن شامل ریسندگی و بافندگی، فرش ماشینی، بلورسازی هستند.

شهرستان کاشان

شهرستان فریدون شهر

این شهرستان غربی ترین شهرستان استان اصفهان بوده و با ارتفاعی در حدود 2560 متر از سطح دریا، بام ایران لقب گرفته است. در فاصله 175 کیلومتری از اصفهان واقع گردیده و دارای آب و هوایی کوهستانی است. در دل رشته کوه های زاگرس قرار داشته و ما بین استانهای لرستان و چهارمحال بختیاری است. در این شهرستان چهار قوم بختیاری، گرچی، ترک، فارس و ارامنه با محبت و مسالمت در کنار همدیگر زندگی می کنند. مهمترین صنعت دستی این شهرستان فرش، گلیم، رودوزی سنتی، جاجیم و چوقا بوده و گیاهان دارویی آن شامل کرفس، چای کوهی، کتیرا، بابونه، شیرین بیان، گل خطمی، گل همیشخ بهار، ریواس، قدومه، شنگ، گزانگبین، موسیر، بومادران، رازیانه، باباآدم، گل گندم، پونه، پنیرک، زبان گنجشک، کنگر و کاسنی هستند.

شهرستان فریدون شهر

شهرستان فریدن

شهرستان فریدن حدود 2107/23 کیلومتر مربع وسعت دارد و از شمال به شهرستان خوانسار، از جنوب به دیگر شهرستانهای استان اصفهان فریدونشهر، از شرق به شهرستانهای تیران و کرون و چادگان و از غرب به شهرستان الیگودرز محدود می شود. مرکز این شهرستان داران بوده و دارای آب و هوایی کوهستانی با تابستانهای معتدل و زمستانهای سرد و طولانی است. فاصله فریدن تا اصفهان 135 کیلومتر است. جاذبه های دیدنی آن هم شامل دشتهای حاصلخیز و بیشه های متعدد، آبشارهای متعدد و زیبا، دامنه کوهها و فراز و نشیب تپه ها، امامزاده های روستای افوس و بقعه شیخ ابوسلیمان دارانی هست.

شهرستان فریدن

شهرستان آران و بیدگل

آران و بیدگل از قدیمی ترین مراکز سکونت آدمی بوده و پیشینه این منطقه از روزگار ایران باستان نیز فراتر می رود. به عبارت دیگر، این ناحیه حتی پیش از مهاجرت اقوام آریایی محل سکونت جوامع انسانی بوده است. این شهرستان با مساحتی برابر 6051/3 کیلومتر مربع، جمعیتی بالغ بر 90 هزار نفر دارد. براساس راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان باید بدانید که آب و هوای این منطقه کویری و گرم و خشک است و حداکثر درجه حرارتش در تابستان به 38 درجه سانتیگراد می رسد. دیدنی های این شهرستان شامل مسجد جامع قاضی، کاروانسرای مرنجاب، مسجد جامع نوش آباد، رختشویخانه خواجه، حمام حاج محمد، خانه عمارت، خانه بنی طبا هست.

شهرستان آران و بیدگل

شهرستان نطنز

شهرستان نطنز از شمال و شمال باختر به کاشان، از خاور و جنوب خاوری به اردستان و از باختر و جنوب به برخوار و میمه محدود است. فاصله آن تا مرکز استان 138 کیلومتر و وسعت آن 3397 کیلومتر مربع بوده و بلندترین قله کرکس در آن واقع شده است. این شهرستان دارای دو نوع آب و هوا هست. مهمترین جاذبه های دیدنی این شهرستان شامل روستای ابیانه، پارک سرچشمه سرابان، مسجد جمعه، قلعه کوهاب، گنبد باز، مجموعه شربتخانه، مسجد جامع نطنز، آبشار طامه، خانقاه شیخ عبدالصمد نطنزی هست. صنایع دستی آن هم شامل قالی و قالیچه، سبد، زیلو، جاجیم، خراطی، البسه محلی و بخصوص سرامیک سازی است.

شهرستان نطنز

شهرستان چادگان

شهرستان چادگان از شهرستان های استان اصفهان در فاصله 115 کیلومتری جنوب غرب اصفهان واقع گردیده و با مساحت تقریبی 1200 کیلومتر مربع، از سمت شمال و شرق با تیران و کرون، از طرف شمال غرب با فریدن، از مغرب با فریدون شهر و از جنوب با چهارمحال و بختیاری همجوار هست. از آنجایی که شهر چادگان بر روی تپه های کم ارتفاع بنا گردیده، سیمای خاصی در شکل گیری شهر ارائه می دهد. این شهرستان از دو بخش مرکزی و چنارود، دو شهرستان چادگان و رزوه و بیش از 60 روستا دارای سکنه ثابت تشکیل شده است. اقوام ساکن در این شهرستان به ترتیب اکثریت عبارتند از ترک ها، لرهای بختیاری و فارس که همگی مسلمان و شیعه اثنی عشری هستند.

از مهمترین مراکز تاریخی فرهنگی و تفریحی منطقه هم میتوان به مسجد جامع چادگان، عمارت دکتر صالحی، آرامگاه کاوه آهنگر، پل تاریخی روستای اورگان و دهکده گردشگری زاینده رود اشاره نمود.

شهرستان چادگان

شهرستان گلپایگان

شهرستان گلپایگان با مساحتی حدود 1945 کیلومترمربع در غرب استان اصفهان واقع گردیده است. این شهرستان از شمال به خمین، از جنوب به خوانسار، از شرق به میمه اصفهان و از مغرب به الیگودرز محدود است. سراسر منطقه غرب را کوهستان پوشانده که معروف ترین آنها قلعه جمال است. این شهرستان دارای زمستانهای نسبتا سرد و تابستانهای گرم و خشک هست. دیدنی های آن شامل مسجد جامع گلپایگان، پل غلزی، ارگ گوگد، امامزاده هفده تن، مسجد جامع سرآور، بازار چهار سوق گلپایگان، غار باباجابر، امامزاده سیدالسادات، سنگ نگاره های تیمره گلپایگان است.

شهرستان گلپایگان

شهرستان نجف آباد

زمان احداث نجف آباد از شهرستان های استان اصفهان به دوران سلطنت شاه عباس صفوی باز می گردد و مورخین شیخ بهایی را بانی این شهر می دانند. شهرستان نجف آباد در 27 کیلومتری مغرب اصفهان قرار گرفته که از شمال و شرق به برخوار و میمه، از مشرق به شهرستان اصفهان و خمینی شهر و برخوار و میمه، از جنوب به شهرستان فلاورجان و لنجان و از غرب به شهرستانهای تیران و کرون، فریدن، خوانسار و گلپایگان محدود می شود. آب و هوای آن نیمه بیابانی هست. از دیدنی های این شهر میتوان به چشمه آبکم، خانه تاریخی تدین، آسیاب کپه ماسه، خانه تاریخی لطفی نجف آباد، باغ گلها نجف آباد، پارک فیروزه اشاره داشت.

شهرستان نجف آباد

شهرستان خمینی شهر

بافت تاریخی شهرستان خمینی شهر به زمان ساسانیان می رسد. این شهرستان در مرکز استان اصفهان واقع گردیده و از سوی شمال به شهرستان برخوار و میمه، از جنوب به شهرستان فلاورجان، از شرق به شهرستان اصفهان و از غرب به شهرستان نجف آباد محدود می شود. فاصله آن تا اصفهان 8 کیلومتر و دارای آب و هوای معتدل و خشک هست. از آنجا که خمینی شهر از سه ده به نامهای خوزان، فروشان و ورنوسفادران بوجود آمده، به آن (سه ده) می گفتند. جاهای دیدنی این شهرستان شامل کبوتر خانه ولاشان، پارک جنگلی خمینی شهر، خانه تاریخی سرتیپ امینی سدهی، خانه تاریخی مجیر، امامزاده سید محمد می شود.

شهرستان خمینی شهر

شهرستان فلاورجان

شهرستان فلاورجان با مساحتی در حدود 310 کیلومتر مربع در 9 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان خمینی شهر، از جنوب به شهرستان مبارکه، از باختر به شهرستانهای نجف آباد و لنجان و از خاور به شهرستان اصفهان محدود می شود. مهمترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان عبارتند از امامزاده شمس الدین فلاورجان، پل فلاورجان، مقبره شوشاندخت پیر بکران.

شهرستان فلاورجان

شهرستان لنجان

شهرستان لنجان با مساحت 1093 کیلومتر مربع یکی از آبادترین، زیباترین و حاصلخیزترین شهرستانهای استان اصفهان است. منطقه لنجان در فاصله 35 کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار گرفته و دارای آب و هوایی متغیر است. امروزه، منطقه لنجان یکی از قطب های بزرگ صنعتی کشور بوده و کارخانجات بزرگ ذوب آهن و صنایع دفاع را در خود جای داده است. مهمترین محصولات کشاورزی این منطقه برنج بوده و به دلیل مرغوبیت در کشور ما مشهور است.

شهرستان لنجان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستای تاریخی برزک یکی از روستاهای دیدنی استان اصفهان به شمار می رود

گلاره یوسف پور ، جمعه 21 مهر 1402

براساس خبرهای بدست رسیده، روستای تاریخی برزک یکی از روستاهای دیدنی استان اصفهان به شمار می رود.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
  • 4 نظر
    • 4 فروردین 1402

    چشمه لادر؛ خانه های تاریخی مجیر و زهتاب؛ برج های کبوتر دستگرد و جوی آباد؛ عصارخانه ورنوسفادران و... از دیگر جاذبه های تاریخی خمینی شهر زیبا هستند. در ضمن اون عکسی که از خمینی شهر گذاشتید متعلق به شهر دیگری هست.

    • 22 اسفند 1397

    باسلام وخسته نباشید وتشکر از زحمات شما جهت بالابردن آگاهی مردم عزیزمان از فرهنگهاورسومات نقاط مختلف کشور. خدمت سروران عزیز باید اعلام کنم در خصوص شهرستان خمینی شهر کلمه سده که قبلا به این نام یاد میشده است ، اشتباه به عرض شما رسانده اند . کلمه سده به معنی آتشکده می باشد که به این منطقه به جهت وجود آتشکده در منطقه آتشگاه ابلاغ میشده است که اشتباها کلمه سده را بر گرفته از سه محل خوزان وپریمهوشان(فروشان) و ورنسفادران نام برده می شود.