فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز و پیشرفت در عرصه هوانوردی

اگر تاکنون گذرتان به نواحی شمال غرب کشور و استان آدربایجان شرقی خورده باشد و با سفری هوایی خود را به تبریز رسانده باشید، احتمالا با نام فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز آشنایی دارید، چرا که این فرودگاه معروف شهر تبریز به عنوان بزرگ ترین فرودگاه ناحیه شمال غرب کشور شناخته شده و از همین رو برای بسیاری از مسافران نامی آشنا است و در ضمن امکانات فرودگاه بین المللی شهید مدنی نیز از هر لحاظ کامل می باشد. در باب تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید مدنی همین بس که در مرز ایران به آسیای میانه و همجواری با پایگاه دوم شکاری قرار گرفته و از همین رو است که به چنین شهرت و جایگاهی دست یافته است. در واقع در ناحیه شمال غرب کشور به واسطه این که جز نواحی مرزی ایران به حساب می آیند، دسترسی به فرودگاه بین المللی شهید مدنی کاملا لازم و ضروری بوده است.

 فرودگاه بین المللی شهید مدنی

تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید مدنی دیدنی

اما اگر بخواهیم قدری در باب تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید مدنی بگوییم در ابتدا باید به تاریخ ساخت آن بپردازیم. نکته ای که وجود دارد این است که این فرودگاه در ابتدا به عنوان دفتری بود در ساختمانی مشهور به بی سیم که بی سیم هوایی شهر تبریز نام گرفته و از آنجا فعالیت خود را آن هم در سال 1326 و در انتهای خیابان ارتش فعلی شروع کرد. اما این همه ماجرا نبود. چرا که بعد از 3 سال یعنی در سال 1329 این بی سیم به یک ایستگاه هوایی مبدل شد و ارتقا یافت. از همانجا بود که از باند پروازی خاکی استفاده شد. در واقع می توان این گونه گفت که حدود 67 سال پیش فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با هدف این که خدمات هوایی، پروازهای برنامه ای و غیر برنامه ای، آموزشی و نظامی را برای مسافران، متقاضیان و سایر ارگان های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ایکائو ارائه دهد، تاسیس شد و شروع به کار کرده است. اما این همه تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید مدنی نبود چرا که در سال 1335 دستگاه های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی نصب شده و به قدری تجهیز شد که به فرودگاه تبریز مبدل شد و تغییر نام یافت. دو سال بعد یعنی در سال 1337 مسئولان وقت به فکر ارتقا این فرودگاه افتاده و اقدام به تاسیس ساختمان 3 طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه کردند که پس از یک سال یعنی در سال 1338 توانستند از فرودگاه بهره برداری کنند. حال نوبت به تجهیز امکانات فرودگاه بین المللی شهید مدنی بود و برای این منظور باید دستگاه های مخابراتی و یک دستگاه سانترال تلفن 25 شماره ای داخلی نصب و راه اندازی شد. همچنین برای ارتباط با شهر یک رشته تلفن خریداری و نصب شده و اداره فرودگاه که قبلا در شهر قرار داشت، به داخل فرودگاه منتقل شد. اولین پروازهایی که در این فرودگاه انجام شدند، تعدادشان 2 پرواز در طول هفته بود و با هواپیمای DC3 بین تبریز و تهران در رفت و آمد بودند. این سرویس هوایی را شرکت هواپیمایی ملی ایران به راه انداخت.

تاریخچه فرودگاه بین المللی شهید مدنی دیدنی

چگونگی تبدیل فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به فرودگاه بین المللی

اگر بخواهیم در مورد چگونگی تبدیل این فرودگاه به فرودگاه بین المللی صحبت کنیم، در ابتدا باید به پروازی اشاره کرد که در سال 1356 انجام شده و حجاج را از تبریز به سرزمین وحی رساند اما بین المللی شدن این فرودگاه و تصویب آن توسط هیئت دولت به سال 1370 بر می گردد که فرودگاه شهید مدنی تبریز نام بین المللی را با خود یدک کشید و 8 سال بعد یعنی در سال 1378 این فرودگاه تا حدی پیشرفته شد که به یکی از فرودگاه های درجه یک کشور مبدل شد. این گونه بود که فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز پس از آن زمان نقش یکی از چهار فرودگاه آسمان باز ایران خدمات هوایی ایران را ایفا کرده و پروازهای داخلی و خارجی از این فرودگاه انجام می شود. اما در باب تعداد پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه باید گفت که در حال حاضر و در هر هفته حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی به مبدا یا مقصد این فرودگاه انجام شده و یک فرودگاه اقماری نیز دارد که فرودگاه سهند نام گرفته و از امکانات فرودگاه بین المللی شهید مدنی می باشد. علاوه بر آن وضعیت این فرودگاه در کشور از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری وضعیت خوب و مناسبی است.

چگونگی تبدیل فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به فرودگاه بین المللی

پایانه ها و امکانات رفاهی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

حال نوبتی هم که باشد نوبت می رسد به امکانات رفاهی فرودگاه تبریز که با داشتن پایانه برای پروازهای داخلی، خارجی و حجاج امکاناتی به شرح زیر ارائه می دهد: این فرودگاه در محوطه داخلی خود غرفه های مختلفی از فروشگاه های معتبر دارد که در آن ها کالا هایی نظیر مواد غذایی، سوغاتی های شهر تبریز و صنایع دستی به مسافران عرضه می گردد. علاوه بر آن در پایانه حجاج نیز غرفه هایی تعبیه شده اند که محصولات عرضه شده توسط آن ها، لباس و پارچه و محصولات فرهنگی حج و زیارت است. از نظر خدمات بانکی ارائه شده نیز باید گفت که علاوه بر اینکه شعبه هایی از بانک های ملی و ملت در سالن اصلی فرودگاه دارای شعبه هستند، در سالن اصلی فرودگاه نیز برای رفاه حال مسافران و کارهای بانکی ایشان دستگاه های خودپرداز بانک های ملی، تجارت، ملت، مهر اقتصاد، موسسه مالی و اعتباری مهر و بانک انصار که تعدادشان کم هم نیست، تعبیه شده اند. از نظر امکانات مربوط به خورد و خوراک نیز این فرودگاه در سالن اصلی پایانه خود دارای رستوران، غذاخوری و کافی شاپ است که هر کدام از آن ها خوردنی هایی از قبیل صبحانه، انواع فست فود و نوشیدنی ها و انواع متنوع دیگر را برای مسافران خود مهیا می کنند. برای استفاده از آبمیوه نیز می توانید به غرفه ای که در سالن ترانزیت داخلی و سالن پایانه حجاج تعبیه شده است، سری بزنید. به طور کلی اگر بخواهیم امکانات دیگر پایانه های فرودگاه تبریز را خلاصه کنیم باید خدماتی مثل اتاق های سیگار، بخش اشیای گمشده، بسته بندی بار، اتاق مادر و کودک، تسهیلات گمرک، سالن VIP، فوریت های پزشکی و خدمات ویژه افراد توانخواه را بیان کرد.

پایانه ها و امکانات رفاهی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

موقعیت جغرافیایی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

چیزی که در مورد موقعیت فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز می توان گفت این است که در غرب آن جاده 14، در جنوب آن بلوار بابایی و در شمال و شرق آن نیز پایگاه دوم شکاری قرار گرفته است. ضمنا از نظر مساحت نیز این فرودگاه که در یک زمین در شمال غرب کلان شهر تبریز واقع شده است، دارای مساحتی به بزرگی 420 هکتار است.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

دسترسی به فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

حال برویم به سراغ راه هایدسترسی به فرودگاه بین المللی شهید مدنی که هم از طریق خودرو شخصی، هم از طریق اتوبوس و هم از طریق تاکسی امکان پذیر است. به طوریکه اگر بخواهید با خودروی شخصی خود به این فرودگاه بروید، می توانید آن را در پارکینگ اختصاصی شبانه روزی این فرودگاه پارک کرده و در صورت استفاده از تاکسی نیز می توانید به دفتر و محل استقرار در خروجی پایانه داخلی مراجعه کرده و تاکسی و سرویس مورد نظر خود را دریافت نمایید. لازم به ذکر است تاکسی رانی فرودگاه وابسته به سازمان تاکسی رانی شهرداری تبریز است. اگر هم می خواهید از حمل و نقل عمومی و اتوبوس برای تردد از فرودگاه به شهر تبریز و بالعکس استفاده کنید، نیز باید گفت که اتوبوس های شهری در هر زمان در حال رفت آمد بین داخل فرودگاه و بازار تبریز هستند. پس از این نظر نیز مشکلی نخواهید داشت. با این تفاسیر به نظر می رسد که برای دسترسی و رفت و آمد با مشکلی مواجه نخواهید شد.

دسترسی به فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

مشخصات فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

آنچه که در باب مشخصات فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز می توان گفت بدین شرح است: اولا نوع فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز دو منظوره بوده و کد یا تاکد ایکائو آن به ترتیب TBZ و OITT است. همچنین قطب های اصلی خط هوایی هواپیمایی آتا، هواپیمایی ایران ایرتور هستند که به ترتیب قطب اول و قطب دوم می باشند. از نظر ارتفاعی که فرودگاه از سطح دریا دارد، نیز باید گفت که این ارتفاع 1359 متر می باشد.

مشخصات فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

شماره های تماس و آدرس های پستی و الکترونیکی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

برای راحتی حال شما مسافران عزیز نیز شماره های تماس و آدرس های پستی و الکترونیکی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به شرح زیر برایتان آورده شده است: اطلاعات پرواز: 4 - 35234701 - 041 و 199، شماره فاکس: 35260414 - 041، دفتر مدیرکل: 35260400 - 041، مرکز تلفن: 35260405 - 041، رئیس اداره حراست: 35234710 - 041، روابط عمومی: 32606136 - 041 و شماره سامانه پیام کوتاه: 30000199. آدرس پستی فرودگاه تبریز - فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، کد پستی 5189613131 با پست الکترونیکی: tabriz.info@airport.ir می باشد.

شماره های تماس و آدرس های پستی و الکترونیکی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

شرکت های هواپیمایی و مقصدهای پروازی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

برای آشنایی بیشتر، شرکت های هواپیمایی و مقصدهای پروازی فرودگاه تبریز نیز برایتان آورده شده که در ابتدا شرکت های هواپیمایی ذکر شده است و مقابل هر کدام از آن ها مقصدهای پروازی آورده شده است. همچنین در این مطلب قصد داشتیم تا با معرفی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز شما را ضمن آشنایی با آن در استفاده بهینه از خدمات این فرودگاه آن ها یاری کرده تا بهترین سفر ممکن را در کنار خانواده تجربه کرده و تا سالیان سال به یاد داشته باشید. امید است با نگارش این مطلب نقشی در آگاهی رسانی به شما ایفا کرده و موجبات شادی و رضایت شما عزیزان و خوانندگان همیشه همراه همگردی را فراهم آورده باشیم.

هواپیمایی آتا: فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی آتاترک، فرودگاه بین المللی کیش، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین المللی مهرآباد
اطلس گلوبال :فرودگاه آدانا
هواپیمایی کاسپین: فرودگاه خلیج فارس، فرودگاه بین المللی مهرآباد
فلای دبی: فرودگاه بین المللی دبی
ایران ایر: فرودگاه بین المللی اهواز، فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی بندرعباس، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز، فرودگاه بین المللی نجف، فرودگاه بین المللی مهرآباد
هواپیمایی ایران ایرتور: فرودگاه بین المللی مهرآباد
هواپیمایی آسمان: فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز، فرودگاه بین المللی مهرآباد
کیش ایر: فرودگاه خلیج فارس
هواپیمایی ماهان: فرودگاه بین المللی بندرعباس، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه کرمان، فرودگاه بین المللی نجف
هواپیمایی معراج: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، فرودگاه بین المللی مهرآباد
هواپیمایی قشم: فرودگاه بین المللی بغداد، فرودگاه بین المللی نجف
هواپیمایی سعودی: فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز
تیلویند ایرلاینز: فصلی: فرودگاه آدانا
انور ایر: فصلی: فرودگاه آدانا
پگاسوس: فصلی: فرودگاه آدانا
ترکیش ایرلاینز: فرودگاه بین المللی آتاترک، فرودگاه عدنان مندرس
هواپیمایی زاگرس: فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

شرکت های هواپیمایی و مقصدهای پروازی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تاریخچه فرودگاه بین المللی آبادان، پیشرفت در عرصه هواپیمایی

کیانا صدیقی ، جمعه 9 آذر 1397

در گذشته به دلیل اهمیت بسیار آبادان و پالایشگاه موجود در آن، در این شهر فرودگاه بین المللی ساخته شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :