خوشگذرانی در چالوس | سفر به چالوس و گردش در جاهای دیدنی چالوس

شمال کشور به واسطه ی طبیعت بسیار بکر و زیبا و البته سرسبزش همیشه طرفداران بسیار زیادی در اقصی نقاط کشور داشته است . بطوریکه بسیاری از هموطنان تعطیلات خود را در این ناحیه سپری می کنند. در واقع هر کس با هر سلیقه و گرایشی از طبیعت و البته ساحل این ناحیه لذت می برد . همین امر نیز باعث شده است تا این ناحیه از کشورمان در هر فصلی از سال مورد توجه تمام مردم داخلی و گردشگران خارجی قرار گیرد. در این میان شهر هایی وجود دارند که استقبال از آن ها کمی بیش تر از شهر های مجاور خود است یکی از این شهر ها شهرستان چالوس برای سفر به چالوس در جاهای دیدنی چالوس بوده که حقیقتا یکی از زیباترین، معروفترین و مهم ترین مناطق شمالی کشور  به حساب می آید . علتش را هم می شود علاوه بر وجود طبیعت زیبا در این شهرستان و اطراف آن ،  در جاده های مشهور و جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی اش نیز یافت. همین امر نیز باعث شده است تا تیم همگردی به فکر بیوفتد تا مطلبی را در باب جاذبه های کردشگری چالوس خدمت شما عزیزان ارائه دهد . باشد که با این جاذبه ها بیش از پیش آشنا شوید. پس اگر می خواهید با هم سفری کوتاه و  البته از نوع مجازی اش به چالوس و خوشگذرانی در چالوس داشته باشیم ،  تا پایان با ما و همگردی همراه باشید. 

جاده چالوس

  موقعیت چالوس

حال اگر بخواهیم کمی در مورد موقعیت شهر چالوس در سفر به چالوس که از شهرهای مهم و تاریخی استان مازندران به حساب می آید ، سخن بگوییم باید به واقع شدن این شهر در جلگه میانی سواحل دریای خزر  اشاره کرد. این شهر که در گذشته جزئی از رویان و از توابع  آن بوده است ، در نزدیکی شهرستان ساحلی نوشهر واقع شده و جمعیتی در حدود 2/4 درصد  را به خود اختصاص داده است.

خوشگذرانی در چالوس

تاریخچه چالوس 

طبق رسم همیشگی بهتر است قدری در باب تاریخچه شهر چالوس برای سفر به چالوس و خوشگذرانی در چالوس نیز سخن بگوییم . این شهرستان که مورخان اسلامی نام شالوس و چالس بر آن نهاده بودند و این گونه آن را می شناختند البته این نام ، نامی بود که مورخان اسلامی بر نهاده و در زمانی بوده است که دو شهر کوچک  که کبیره و کچه نام داشتند نیز در اطراف این شهرستان قرار کرفته بودند. اما این آبادی  به زعم بعضی از علمای جغرافیانویس جور دیگری خوانده شده بطوریکه آن را  از توابع طبرستان  و آبادی های این منطقه می خواندند.می رسیم به دوره تسلط خلفای عرب بر این سرزمین و زمانی که  خلیفه معتصم شخصی به نام  محمد بن اویس را برای حکومت این منطقه یعنی چالوس گماشت. پس از آن حاکمیت چالوس به دست شخصی به نام احمد افتاد که در واقع پسر حاکم رویان (قسمتی از طبرستان)  بوده و  محمدبن اویس نام داشت. تا اینکه دوره ی آبادانی بتا حمل ی مغول ها  به پایان رسید و پس از حمله امیر تیمور  چیزی جز روستایی کوچک از شهرستان چالوس و جاهای دیدنی چالوس بر جا نماند. این وضعیت یعنی افول شهرستان چالوس تا قرن های متمادی نیز بطول انجامید. اما این پایان قصه ی چالوس نبود . سال ها گذشت و چالوس نیز با روی کار آمدن پادشاهان ایرانی و گاهی غیر ایرانی روز به روز پیشرفت کرد. تا این که در دهه اول قرن 14 شمسی حکومت به دست رضا شاه افتاد و او که خود اهل استان مازندران بود به پیشرفت این شهرستان کمک شایانی کرد. بطوریکه با پشتیبانی دولت او و در سال 1310 شمسی چالوس دیگر به شهری سازمان یافته  مبدل شده بود . همانطور که می دانید گسترش و پیشرفت این شهر به همانجا ختم نشد و با توجه به پتانسل آن به یکی از قطب های گردشگری ایران با امکانات فراوان جهانگردی و البته زیبایی هایش مبدل گردیده است. اگر بخواهیم به تقسیم بندی و بخش های این شهرستان  نیز اشاره کنیم باید گفت که از دو بخش مرکزی و کلاردشت تشکیل شده است. همانطور که می دانید برای سفر به چالوس و خوشگذرانی در چالوس و جاهای دیدنی چالوس سه شهر چالوس و کلاردشت و نمک آبرود امروزه به  قطب های گردشگری ایران مبدل شده و این قطب ها و رونق حاصل از آن ها بدون شک پس از این که بزرگراه 120 کیلومتری جدید تهران - شمال شروع به کار کند بیش از پیش خواهد شد ،  چرا که موقعیت استراتژیک این شهرستان ها با راه اندازی بزرگراه پیش از پیش پیشرفت خواهد کرد. اما در مورد تاریخچه کلاردشت و اتفاقاتی که برای این منطقه ی توریستی افتاده است  نیز باید گفت که در این منطقه در زمان هایی بسیار دور یعنی حتی  پیش از تاریخ و  نیز در دوره اسلامی استقرارهای طولانی صورت گرفته و از همین رو و البته بواسطه ی گسترش فرهنگ اهمیت آن روز افزون شده است. ضمنا این را نیز باید اشاره کرد که همانند شهرهای غرب استان مازندران شهر چالوس و دیگر جاهای دیدنی چالوس نیز در  تولید  و پرورش گل و گیاه دارای اسم و رسم است .

سفر به چالوس

مراکز تفریحی و گردشگری  شهر چالوس

برای سفر به چالوس و جاهای دیدنی چالوس دیگر وقت آن رسیده تا برویم به سراغ مساله ی اصلی ای که به دنبالش بودیم و آن هم چیزی نیست جز  مراکز تفریحی و گردشگری و خوشگذرانی در چالوس شهر چالوس که در واقع هدف اصلی این پست بوده است.  این مراکز به شرح زیر هستند: 

آشنایی با آبشار اکاپل

در سفر به چالوس بدون شک یکی از اماکن تفریحی و البته طبیعی برای خوشگذرانی در چالوس که طرفداران خود را دارد آبشار است. خوشبختانه کشور ما از این نظر کاملا مغنی بوده و دارای آبشار های بسیاری در نقاط مختلف است. یکی از این آبشار های زیبا و معروف که در منطقه ی چالوس و در جاهای دیدنی چالوس واقع شده است ،  آبشار اکاپل نام دارد. البته اگر بخواهیم در مورد موقعیت واقعی و اصلی آن بگوییم باید گفت که این آبشار  در جنگل کوهستانی سردی چال کلاردشت  قرار گرفته است. بنابراین در سفر به چالوس این موقعیت بسیار عالی که  ییلاقات کلاردشت را در نزدیکی خود دارد بدون شک زیبایی های بسیاری را به همراه می آورد. یکی از این زیبایی ها دریاچه ولشت است که در دل این منطقه واقع شده است. با این تفاسیر چنین منطقه ای با این توانایی و داشتن چنین زیبایی ها و چشم انداز هایی قابلیت این را  دارد که به یک تفرجگاه بی بدیل در کشور مبدل شود. باشد که زیر ساخت های لازم برای تحقق این امر مهیا شود. 

آشنایی با  آبشار سواسره

شاید کمتر کسانی از شما نام آبشار سواسره را از جاهای دیدنی چالوس و خوشگذرانی در چالوس تا کنون شنیده باشید. اما اگر بدنبال جایی می گردید که همچون بیشه ای دارای چشم اندازهای بکر و زیبا باشد  ،  پسشنهاد می شود حتما از این آبشار دیدن کنید. برای عزیمت به این آبشار که ارتفاع آن در حدود د 100 متر است،  باید به  منطقه ای مشرف به توابع بلده بروید. از خصوصیات منحصر بفرد این آبشار می توان به پخشاب خاص آن و آب زیادش اشاره کرد. 

آشنایی با آبشار هریجان

در سفر به چالوس یکی دیگر از آبشار های زیبای این منطقه که  از زیباترین آبشارهای رشته کوه البرز از جاهای دیدنی چالوس نیز هست  ،  آبشار هریجان نام دارد ، در جاده تهران ـ چالوس واقع شده است. بنابراین دسترسی به آن تقریبا آسان است. فقط کافی است خود را تا  نزدیکی گردنه هزارچم این جاده برسانید و در کنار یک روستا این آبشار 9 متری را نظاره گر باشید. از ویژگی های خاص و منحصربفرد این آبشار می توان به تبدیل آن به چند آبشار پس از گذر از پایین دست اشاره کرد. ضمنا فضای این آبشار از نمونه جاهای دیدنی چالوس بسیار مرتفع بوده و دارای چشم انداز کوهستانی برای خوشگذرانی در چالوس و  ای و جنگلی است. به علاوه پخشاب این آبشار نیز بسیار خاص است. 

 آبشار هریجان

آشنایی با پارک جنگلی چالوس

احتمالا بسیاری از شما این پارک جنگلی را برای خوشگذرانی در چالوس به خوبی می شناسید . چرا که در گذر از  جاده چالوس ـ تهران چشمتان به پارک جنگلی چالوس (فین)  که در 7 کیلومتری  این جاده  زیبا قرار گرفت است ،  افتاده است . علاوه بر آن بخاطر توجهی که به تجهیز این پارک شده است نیز بسیاری از شما از امکانات این پارک از جمله  میز، نیمکت وجایگاه بازی بچه ها استفاده کرده و ساعاتی را در این پارک به تفریح و استراحت پرداخته اید. تجهیز این پارک به اردوگاهی دارای کلبه و کومه برای استراحت و اقامت خود باعث شده است تا از این پارک جنگلی استقبال خوبی به عمل بیاید. امید است دیگر پارک های جنگلی استان نیز که دارای چنین پتانسیلی هستند این گونه تجهیز شوند. 

آشنایی با پارک جنگلی نمک آبرود

در سفر به چالوس بدون شک یکی از طرفداران سرسخت شمال کشور علاقه مندان به طبیعت هستند. کسانی که در هر جایی به دنبال سرسبزی و نشاط حاصل از آن می گردند. پیشنهاد وسوسه انگیزی که می شود به این گونه افراد کرد این است که پس از عزیمت به شهرستان چالوس حتما سری هم به پارک جنگلی نمک آبرود بزنند چرا که طبیعت این جنگل با فضای مملو از درختان خودرو و انبوهرا شاید در کمتر جایی از دنیا پیدا کنند. در واقع این پارک از جاهای دیدنی چالوس و برای خوشگذرانی در چالوس عنوان یکی از پارک های جنگلی زیبای جهان را با خود یدک کشیده و این نام و نشان حاکی از آن است که این پارک علاوه بر طبیعت فوق العاده بکر و زیبا و البته وحشی اش توانسته است سیستم های اکولوژیکی را نیز به خوبی حفظ نماید. پارک جنگلی نمک آبرود که مساحتی به بزرگی 200 هکتار را داراست ، دارای گونه های گیاهی بسیاری است که یکی از قدیمی ترین آن ها که قدمتش را بیش از 700 سال تخمین زده اند، شمشاد است. پس بازدید از این پارک طبیعی را در سفر به شمال کشور از دست ندهید.

 آشنایی با تله کابین نمک آبرود

در سفر به چالوس اما در هر زمان و مکانی هستند کسانی که به دنبال نشانی از زندگی مدرن می گردند. این افراد حتی در دل جنگل نیز دلشان می خواد هیجان و تجربه ای مدرن داشته باشند. البته که سلیقه و علاقه این افراد کاملا قابل احترام بوده و اصلا به همین منظور هم تله کابین  شکل گرفته است. .تله کابین نمک آبرود یک نمونه از این قبیل بوده که در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود  ساخته شده است. ساختار این تله کابین به این صورت است که با وجود آن می توان به قله کوه مدوبن صعود کرد. به ویژه اگر در فصول گرم سال به این منطقه از کشور یعنی چالوس و توابع آن سفر کرده باشید، احتمالا مانند مناطق دیگر کشور کمی از وجود گرما گله مند هستید. با این شرایط اگر جایی وجود داشته باشد که دمای آن حدود 10 درجه سانتیگراد کمتر باشد بدون شک و بدون اندکی درنگ به آن پناه خواهید برد. قله کوه مدوبن که مقصد تله کابین نمک آبرود است در واقع همان پناهگاه شماست . پناهگاهی مجهز بریا خوشگذرانی در چالوس که از شما پذیرایی نیز به عمل خواهد آورد. با این تفاسیر می توان به این تله کابین عنوان یکی از بخشهای مهم توریستی نمک آبرود را نیز نسبت داد.حال اگر بخواهیم جزییات بیشتری را برای این تله کابین شرح دهیم ابتدا باید به تعداد افرادی که در هر روز جابجا می کند بپردازیم. البته بدون شک این تعداد ثابت نبوده و با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه و همچنین ایام تعطیل سال کاملا متغیر است . اما بطور کلی می توان گفت که این رقم بین 700 الی 1000 نفر در روز  در ایام غیر تعطیل  و ین 2500 الی 3500 نفر در روز در ایام تعطیل در تغییر است. در مورد سرعت حرکت تله کابین نیز باید گفت که این تله کابین مسیر 2100 متری را طی مدت زمان کمتر از 12 دقیقه طی کرده و با این حساب سرعتی در حدود 3 متر بر ثانیه دارد. از نظر ارتفاع دکل تله کابین نیز تله کابین نمک آبرود دارای بین 4 الی 49 متر  ارتفاع می باشد.ضمنا ظرفیت هر کابین این تله کابین 4 نفر بوده و با داشتن42 کابین در مجموع داری 168 نفر ظرفیت است.

آشنایی با چالوس در استان مازندران

آشنایی با دریاچه سد دریوک

در سفر به چالوس اگر در شما کشور و منطقه ی چالوس و برای خوشگذرانی در چالوس به دنبال مکانی هستید که در آن بتوانید کانون های تفرجگاهی، زیستگاهی و پژوهشی را ایجاد کنید پیشنهاد ما دریاچه سد دریوک است. علت چنین پیشنهادی نیز وجود راه های دسترسی، محوطه های اتراق، چشم اندازه های طبیعی، مرغزارهای وسیع، پرندگان گوناگون و استفاده های طبی از دریاچه ها می باشد. در واقع این دریاچه نه تنها از نظر انسان ها بلکه از نظر حیوانات و پرندگان بومی و وحشی نیز بسیار حائز اهمیت است  ،  چرا که به نوعی مامن و زیست گاه آن ها به حساب می آید. علت این امر نیز بدون شک وجود آب شیرین این دریاچه و البته مراتع و مرغزار های اطراف آن است. البته این دریاچه حتی در فصول سرد نیز از غاز و مرغابی که پرندگانی مهاجر هستند ،  میزبانی می کند. از نظر اندازه و عمق نیز باید گفتی این دریاچه دارای وسعتی در حدود یک هکتار و   عمقی در حدود 5 متر می باشد. برای دسترسی به این جاذبه و تفریح و تفرج در آن باید به روبروی دره ولی آباد هزارچم و در دامنه کوه دال کمر مراجعه کرده تا از این همه اقلیم و مناظر زیبایی که فضای طبیعی و دلنشین این دریاچه  برایتان به ارمغان آورده  ، بهره ببرید. 

چالوس در استان مازندران

آشنایی با دریاچه ولشت

شاید در ابتدا نتوانید به راحتی دریاچه ولشت را در نمونه جاهای دیدنی چالوس و برای خوشگذرانی در چالوس ببینید  ،  چرا که این دریاچه در بین دره ای عمیق و  یک گودال بزرگ محاط به تپه های کم ارتفاع کلمه واقع شده است و از همین رو در ابتدا به سادگی نمی توان آن را دید. اما پس از رسیدن به نزدیکی آن شاهد پرندگان مهاجر، ماهی و سایر آبزیان  خواهید بود که به این دریاچه برای ادامه حیات روی آورده اند. دلیل این امر نیز می تواند این باشد که آب این دریاچه که  حدود 3 میلیون متر مکعب حجم دارد  ،  شیرین است.  از نظر بزرگی و عمق  نیز این دریاچه دارای حدود 15 هکتار وسعت و  بطور متوسط متوسط 20 متر عمق  دارد. برای دسترسی به این دریاچه و سفر به چالوس لازم است خود را به منطقه کوهستانی ای نزدیک به  تخت سلیمان علم کوه رسانده و به جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است برای این که  خود را به این دریاچه برسانید  ،  باید از طرف مرزن آباد و سمت غربی جاده چالوس مسیر خود را تعیین کنید. 

آشنایی با مرداب کندوچال

شاید بتوان گفت یکی از مرداب هایی که توانسته است از گزند آسیب و خشک شدن  جان سالم به در ببرد  ، مرداب کندوچال است.  دلیل این امر نیز می تواندقرار گرفتن در ارتفاع 730 متری دریا باشد. به همین دلیل این مرداب همچنان دارای وسعتی در حدود یک هکتار  و عمقی در حدود 4 تا 5 متر است. در مورد تامین کننده و منشا این مرداب نیز باید گفت که منشا آن چشمه های اطراف بوده که آبی شیرینی دارد.  خصوصیت منحصربفرد دیگر این مرداب این است که در میان جنگل قرار گرفته و  گیاهان مردابی و پرندگان برای جستجوی مامن وحوش به دنبال آبشخور دور آن جمع می شوند. علاوه بر آن سطح آب آن را نیز نی فرا گرفته است. اگر می خواهید به این مرداب برای خوشگذرانی در چالوس  سری بزنید باید آن را در میان جنگل انبوه فی ین چالوس  جستجو کنید. 

مرداب کندوچال

آشنایی با کاخ اجابت

شاید اگر تا بحال گذرتان به منطقه ی کلاردشت و روستایی بنام  اجابت که در آن اطراف وجود دارد رسیده باشد ،  به خوبی می دانید که کاخی در این منطقه وجود دارد. این کاخ که موسوم به کاخ اجابت است مربوط به دوره پهلوی  بوده و از باب معماری که به سبک اروپایی بوده و  توام با تزئینات و گچبری های زیبایی است ، بسیار شهر شده  است. اما در مورد فضای بیرونی کاخ که هم اکنون دارای کاربری  استراحت گاه است ،  می توان این گونه گفت که مملو از رختان سرو سرسبز بوده و داشتن چنین کاربری نیز بعید نیست. در ضمن داخل کاخ نیز با وجود لوسترهایی نفیس و گران قیمتی که آن را آراسته اند ، بسیار چشم نواز است. 

آشنایی با کاخ چای خوران

شاید در ابتدا و با شنیدن نام کاخ چای خوران به یاد جنگل ناهار خوران در جنوب شهر گرگان بیوفتید و شاید هم اصلا گمان کنید این دو مکان ارتباطی با هم دارند. در واقع وجه تسمیه ی نام  این کاخ که قدمت آن به زمان  پهلوی اول یعنی سلطنت رضا شاه بر می گردد  ،  این گونه است که برای  استراحت موقت و کوتاه مدت  استفاده می شده است. از نظر مساحت نیز این کاخ دارای مساحت تقریبی 4000 متر مربع  است که در آن یک طبقه و زیر زمین  ساخته شده است. در باب این بنا و داخل آن باید گفت که دارای دو بخش اصلی و خدماتی می باشد . راهروی میانی نیز برای ارتباط این دو بخش تعبیه شده است. ضمنا این بنا دارای دو ورودی اصلی در ضلع غربی و شرقی می باشد. در توضیح هر کدام از این دو بخش باید گفت که بخش اصلی آن که تزئینات زیبای گچبری آن بسیار چشم نواز است ،  دارای بالکن ستوندار شمالی و دو تالار مربع شکل در جنوب و یک تالار مستطیل شکل در جهت شمالی و جنوبی  می باشد.  همچنین بخش خدماتی نیز  از دو اتاق و آبدارخانه و دو ایوان تشکیل شده است که این دو ایوان  در دو سمت شرقی و غربی این بخش واقع شده اند. اما از نظر مصالحی که در این کاخ زیبا بکار رفته است می توان به  سنگ و آجر  اشاره کرد. این امر خود باعث شده است تا این کاخ نسبت به سایر نمونه های مشابه هود ساده تر به نظر بیاید. البته چای خوردن آنچنان هم به تشریفات و تجملات خاصی نیاز ندارد. نکته ی دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که این کاخ نیز مانند بسیاری از بناهای عصر پهلوی از معماری اروپایی تاثیر گرفته است که این را می توان در  شیوه خاص نرده چینی بام  و البته تراس ساختمان کاخ  به خوبی دید. البته بواسطه ی موقعیت این کاخ که در شمال کشور واقع شده است  ،  سقف آن را  به صورت شیروانی در آورده اند.  اگر بخواهید از این اثر تاریخی دیدن کنید  ،  می توانید خود را به  منطقه ای موسوم به محوطه کاخ که در جنوب میدان معلم چالوس قرار دارد برسانید. ضمنا این اثر با شماره 1045 ثبت تاریخی شده و  اداره میراث فرهنگی چالوس  نیز هم اکنون در آن مستقر است. 

کاخ چای خوران

آشنایی با دبستان پروین اعتصامی

در سفر به چالوس در گذر از خیابان امام در  شهر چالوس  و پس از رسیدن به ضلع شمالی آن دبستانی در جاهای دیدنی چالوس را نظاره گر خواهیم بود که به  دبستان پروین اعتصامی  موسوم است . این بنا از جاهای دیدنی چالوس دارای یک طبقه و زیرزمین بوده که اگر از  ورودی جنوبی آن وارد شوید شاهد سردر تزئینی آن خواهید بود. اما اگر بخواهیم قدری در باب تاریخچه ی این بنا بگوییم باید به زمان های دور که این بنا بعنوان یک رستوران مورد بهره بردازی قرار می گرفت اشاره کنیم . رستورانی که به  کارخانه حریربافی  که در سال 1312 خورشیدی تاسیس شده بود ،  تعلق داشت. اما پس از گذشت زمانی در حدود 8 سال یعنی در سال  1320 همزمان با تبعید رضا شاه و اشغال کشور در جنگ جهانی دوم این بنا به مرکز فرماندهی نیروهای ارتش شوروی سابق  تغییر کاربری داده و به مدت 4 سال و تا سال  1324 در خدمت این ارگان بود. اما طولی نکشید که متفقین که کشور را به اشغال خود در آورده بودند ،  در سال 1325 از کشور خارج شده و این بنا به دبیرستانی  به نام دبیرستان شاپور مبدل شد. البته این نام و کاربری نیز مدت زیادی بطول نیانجامید تا اینکه از دبیرستان به دبستان تغییر کاربری داده و نام آن نیز از شاپور به  پروین اعتصامی تغییر پیدا کرد تا حیات آموزشی خود را تحت این عنوان ادامه دهد. 

آشنایی با بقعه متبرکه سید محمد

در سفر به چالوس و جاهای دیدنی چالوس شاید برخی از شما در حال گذشتن از کمربندی چالوس به تنکابن بنایی دیدنی را مشاهده کرده باشید . این بنا که به بقعه متبرکه سید محمد  موسم است در ضلع جنوبی کمربندی که در واقع  روستایی به نام زوات  است ،  قرار دارد. چیزی که در مورد این بنا می توان گفت این است که اولا دارای گنبدی از نوع دوپوش بوده و خود بنا نیز دارای 8 ضلع بوده که گنبدی روی آن سوار شده است . 

بقعه متبرکه سید محمد چالوس

آشنایی با کاروانسرای سنگی پای قله کندوان

علاقه مندان به بازدید از ابنیه تاریخی و معماری در هر کجای ایران حتی در شما کشور نیز می توانند بناهای مورد علاقه خود را بیابند. یکی از این بنا ها که کاروانسرایی است به نام  کاروانسرای سنگی پای قله کندوان در منطقه ی شمال کشور و در فاصله 200 متری شمال تونل کندوان قرار دارد. اما در باب معماری این بنا باید گفت که با این که تنها 5 گنبد کاروانسرا  که در  بخش شرقی قرار دارند  ،  از گزند آسیب حفظ شده است . این گنبد های زیبا دارای نورگیر هایی هستند که در بالایشان قرار دارد. نوع این گنبد ها  کلنبه ای بوده و همگی بر روی 4 طاق ایستاده اند.  در مورد مشخصات خود بنا نیز باید گفت که به شکل یک  چهارضلعی ساخته شده که  ابعاد  آن 9 در 22 متر  بوده و امتدادش نیز شمالی ـ جنوبی است. ضمنا  کاروانسرای سنگی پای قله کندوان دارای 2 ردیف طولی حجرات گنبددار است. از نظر نوع معماری نیز این کاروانسرا در زمره  کاروانسراهای کوهستانی قرار می گیرد. 

جاهای دیدنی چالوس

آشنایی با صنایع دستی چالوس

در سفر به چالوس و برای خوشگذرانی در چالوس حال برویم به سراغ صنایع دستی چالوس که بدون شک برای بسیاری از  افراد بسیار جذاب خواهد بود. اولین و مهم ترین هنر سنتی شهرستان چالوس که لازم است به آن اشاره ای داشته باشیم فرش کلاردشت خواهد بود. فرشی که در انواع مختلف و طرح های گوناگون از جمله جنگلی و شکارگاه، شکری، مزرقان، شاه عباسی، گل سینی بافته شده و از  نظر رنگی به قدری زیبا است که حتی صادرات آن به کشورهای اتریش ، فرانسه، ایتالیا، کانادا، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس مرسوم است. دلیل وجود و زیبایی این رنگ ها که در واقع شهرت این فرش وامدار وجود رنگ های با کیفیت آن است نیز به دلیل مواد گیاهی ای است که در رنگرزی آن مورد استفاده قرار می گیرد. البته  علاوه بر  این رنگ ها از رنگ های شیمیایی نیز در آن استفاده می شود. نکته ی دیگری که احتمالا اگر اطلاعاتی راجع به فرش داشته باشید حتما دریافته اید  ،  این است که طرح های فرش کلاردشت بسیار شبیه به طرح های فرش کردستان و فارس و کرمانشاه می باشند. علت این امر را باید در مهاجرت اقوام لر و کرد کوههای زاگرس به منطقه ی شمال که در سال های بسیار دور صورت کرفته است جستجو کرد. البته که  فرش و قالی مهم  ترین صنایع دستی چالوس هستند  اما تنها صنایع دستی چالوس را تشکیل نمی دهند  ،  چرا که علاوه بر آن ها هنر های دیگری نظیر  نمدمالی، حصیربافی، جاجیم بافی، بافت جوراب و دستکش و کوزه گری در این منطقه وجود دارد. 

صنایع دستی چالوس

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

خوشگذرانی در اتریش | سفر به جاهای دیدنی اتریش

علی حیدرنژاد ، دوشنبه 14 اسفند 1396

اتریش، یکی از محبوب ترین مکان های اروپایی است که سالانه توریست ها را با مکان هایی برای بازدید در تابستان و زمستان جذب می کند

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :