راهنمای سفر به بندر انزلی گیلان؛ شهری دیدنی و زیبا

hb جمعه 24 فروردین 1403

بندر انزلی دارای اولین و بزرگترین ایستگاه آبی ایران به نام کاسپین بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین قطبهای گردشگری کشور از آن یاد می شود. مردم انزلی به زبان گیلکی صحبت می کنند و مهمان نواز هستند. بندر انزلی منطقه آزاد از قسمت شرقی به خشکبیجار، از قسمت شمالی به دریای خزر، از قسمت غربی به محدوده رضوانشهر و از قسمت جنوبی به تالاب بین المللی انزلی ختم می شود. انزلی در متون احساسی و شاعرانه به شهر باران تشبیه شده و همه ساله با استقبال قابل توجهی از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه می شود. با ما در مقاله راهنمای سفر به بندر انزلی گیلان همراه باشید تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های دیدنی بندر انزلی آشنا کنیم.

سفر به بندر انزلی گیلان

نام انزلی از کجا آمده است؟

در خصوص نام این منطقه حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. برخی اعتقاد دارند نام انزلی از زمانی بر روی این شهر گذاشته شد که پیروزمندان عرب زبان در حال گذر از آن بودند و چون به این نقطه رسیدند، دستور فرود آمدن لشکریان را صادر نمودند که آن کلمه ای است به نام انزل به معنای فرود آمدن و نشستن. عده دیگری نیز باور دارند که نام انزلی یک ریشه روسی داشته و از کلمه ای با معنی مشابه بمان گرفته شده است. گروه دیگری نیز معتقدند که نام انزلی از کلمات آنزالیا و انزلیوس در زبان یونانی که معنای برکه و مرداب را دارند، گرفته شد.

فارغ از همه اینها، یک روایت مضحک نیز وجود دارد که اگر بخواهیم نقش آن را در انتخاب نام انزلی برای این منقطه موثر بدانیم، باید قبول کنیم که 2 برادر به نامهای غازان خان و انزل خان موسس این شهر بودند و در مسیر رقابتی خود ناخواسته سبب تشکیل این شهر و قرار گرفتن نامی متشکل از هر دو اسم خود بر روی آن شده اند. نام انزلی چه بر روی شهر و چه بر روی بندر آن از ابتدا تاکنون پابرجا مانده و در هیچ برهه ای از زمان این نام دچار تغییر و تحول نشده است. البته، ناگفته نماند که این منطقه تنها در زمان حکومت پهلوی و از سال 1303 تا 1357 به اسم بندر پهلوی خطاب میشد.

نام انزلی از کجا آمده است؟

تاریخچه بندر انزلی

بندر انزلی در ابتدا از سوی نیروهای دولت انگلستان در زمان صفویه مورد توجه قرار گرفت و آنان خیلی زود متوجه شدند که می توانند از این بندر به عنوان یک شاهراه تجاری برای تجارت ابریشم گلستان به روسیه استفاده کنند. با روی آوردن انگلیسی ها به بندر انزلی رفته رفته خود کشور روسیه و همچنین ایران متوجه اهمیت های ذاتی این منطقه تجاری شدند و فهمیدند که در کنار برجستگی های تجاری میتوان از آن به خاطر داشتن یک موقعیت جغرافیایی ایده آل و همچنین امنیت بالای کاروانهای تجاری در این منطقه استفاده های بیشتری کرد.

خیلی زمان لازم نبود تا به تدریج بر اهمیت ها و ارزشهای بندر انزلی افزوده شود و کار به جایی برسد که آن را دروازه ای به سوی اروپا نامگذاری کنند. تاریخچه بندر انزلی جز ایجاد افتخار و حس غرور برای این مرز و بوم چیزی ندارد و این بندر در نهایت در زمان حکومت قاجارها که حمل و نقل کشتی های بازرگانی و نفتی در آن رونق گرفته بود، تبدیل شد به یکی از اصلی ترین بنادر و بنگاه های تجاری ایران. در آخر نیز با وام گیری از تاسیسات و تجهیزات دریایی و بندری شوروی و اقدامات قابل قبول دولتمردان وقت ایران، به یک بندر مجهز برای تجارت دریایی کشور بدل گشت.

تاریخچه بندر انزلی

جاذبه های گردشگری بندر انزلی

تالاب انزلی

تالاب انزلی محلی است مناسب برای کوچ پرندگان مهاجر و بومی و همچنین تخمگذاری آنان. این تالاب در زمستان و بهار به دلیل افزایش میزان بارش از مساحتی 120 کیلومتری برخوردار بوده و در تابستان و پاییز به دلیل کم شدن بارش و نزولات آسمانی وسعت آن به 80 کیلومتر می رسد. این تالاب از یک منطقه حفاظتی شده در دل خود نیز بهره مند شده که آن منطقه محافظتی سرخانکل است که با تعداد نادری از جانوران دریایی و صد گونه از پرندگان مختلف آماده میزبانی از شما مسافران و گردشگران عزیز است.

تالاب انزلی

حافظیه انزلی

حافظیه انزلی جنب ساختمان شهرداری و در بلوار ساحلی انزلی واقع شده است. این سازه قدیمی که در سال 1311 توسط گروهی از مهندسان آلمانی ساخته شده، درست همانند بنای اصلی حافظیه تنها با کمی اختلاف رنگ ایجاد گشته و در گذشته محل برگزاری و اجرای گروههای موسیقی مختلف بوده است. امروزه هم از آن برای برپایی نمایشگاه های مختلف صنایع دستی و نقاشی استفاده می شود.

حافظیه انزلی

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار ساحلی بندر انزلی اولین بوستان و پارک ساخته شده به سبک و سیاق اروپایی ها در ایران است که با برخورداری از چشم اندازهای زیبا از جمله ورودی تالاب انزلی و تاسیسات بندری این منطقه یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی بحساب می آید. بلوار ساحلی انزلی به دلیل قدمت بالای خود و همکاری های پیوسته با دیگر شهرهای متمدن اروپایی از امتیازات ویژه ای همچون معماری اروپایی بهره مند شد. در این بلوار میتوان به نظاره پرواز پرندگان تالاب انزلی، برخورد امواج سهمگین به موج شکن، رفت و آمد کشتی های باری از بندر، تحرک قایق های موتوری و تندرو، مجسمه های چشم نواز، آبنماهای متعدد، آلاچیق های رنگی، درختان همیشه پربار و سبز رنگ و کلی گل و گیاه دیگر نشست.

بلوار ساحلی بندر انزلی

پل غازیان

پل غازیان از جمله پلهای متحرک و ابتدایی در ایران بود که دستور ساخت و بهره برداری از آن در 80 سال پیش صادر شد. طبق آنچه از اسناد و مدارک مرتبط با این پل بدست ما آمده، ساخت این پل متحرک در سال 1314 شروع شده و با گذشت 18 ماه نیز یعنی تقریبا در اواسط سال 1316 مراحل ساخت آن به پایان رسیده است. این پل از سال 1317 مورد استفاده محدود قرار گرفته و در سال 1318 نیز با انجام یک مراسم افتتاحیه رسمی، در ابعاد گسترده از آن استفاده بعمل آورده شد.

تا قبل از احداث پل غازیان میان این منطقه و منطقه انزلی، از قایق های مختلفی برای رفت و آمد استفاده میشد که با ایجاد این پل و در نظر گرفتن قسمت متحرکی بر روی آن برای تردد کشتی ها و لنج های بزرگتر، این مسئله به خوبی برطرف شد. پل غازیان از پهنای 10 متری، ارتفاع 86 متری و همچنین درازای 210 متری برخوردار است. این پل در بین سالهای 1320 و 1333 مورد باسازی و مرمت قرار گفت و تا سال 1384 نیز در حال فعالیت بود که بنا به دلایل سازه ای و ایجاد ضعفهای غیر قابل تقویت در بخشهایی از آن، استفاده از آن منع و ساخت پل جدید این منطقه به نام پل ولایت بجای آن در دستور کار قرار گرفت.

پل غازیان

مناره انزلی

یکی دیگر از بناهای قدیمی و جاهای دیدنی بندر انزلی، مناره انزلی بوده که مدت زمان زیادی هست ساعت و زمان به خصوصی را نشان نمی دهد و عقربه های آن به سبب قدمتی که دارند، آنقدر پیر شده اند که توانی برای حرکت نداشته باشند. این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی بندر انزلی در سال 1194 هجری خورشیدی و به دستور حاکم برگزیده ناصرالدین شاه برای انزلی یعنی خسرو خان گرجی ساخته شده و در حال حاضر نیز در قسمت پشتی بازار سپه و میدان انزلی قرار گرفته است. ارتفاع این برج در حدود 28 متر هست.

مناره انزلی

کلیسای مریم مقدس انزلی

یکی از جاذبه های قابل احترام برای تمام مسیحی های ساکن در بندر انزلی، کلیسای مریم مقدس است که در میدان شهرداری، مقابل ساختمان سابق دادگستری واقع شد. این کلیسا سومین کلیسای موجود در انزلی است که در سال 1874 میلادی و به همت یکی از ارامنه های شهر به نام آواک ملک الله وردیان و همچنین با هزینه شخصی وی ساخته شد. این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی بندر انزلی از بیرون به شکل یک مستطیل بوده و سقف آن بر روی 4 ستون و قسمت گنبدی و ناقوسخانه آن نیز با 6 ستون استوار شده است.

کلیسای مریم مقدس انزلی

کاخ موزه بندر انزلی

کاخ موزه بندر انزلی از گذشته تاکنون با نام موزه نظامی به همگان معرفی شده است. اما، بی تعارف باید بگوییم که تنها بخش کوچکی از تجهیزات و سلاح های نظامی در آن دیده می شود و بیشتر ظروف و اشیای قیمتی و باارزش خود کاخ است که در سراسر مساحت آن خودنمایی می کند. در سال 1308 مراحل ساخت آن آغاز شد و در سال 1314 نیز به پایان رسید. کاخ موزه بندر انزلی در مساحت 1500 متری خود با چشم اندازهایی به سوی دریای خروشان خزر و باغ های سرسبز کناری همراه است و قطعا بازدید از چنین مکانی خالی از لطف نخواهد بود.

کاخ موزه بندر انزلی

دهکده ساحلی بندر انزلی

دهکده ساحلی بندر انزلی در منطقه غازیان آن و در بین محله های شالیور و بی بی حوریه قرار گرفته است. این دهکده که در سال 1348 توسط مرحوم فرهنگی ساخته شده، در حال حاضر در میان تمامی دهکده های توریستی و اقامتی مختلف بزرگترین آنان محسوب می شود. براساس راهنمای سفر به بندر انزلی گیلان باید بدانید که دهکده ساحلی بندر انزلی امکانات مختلفی همچون زمینهای بازی و ورزشی، سالنهای غذاخوری مجلل، فروشگاه برند و کلی مکانهای اقامتی و توریستی دیگر هم دارد.

دهکده ساحلی بندر انزلی

موج شکن انزلی

موج شکن انزلی نیز از قدمت نسبتا بالایی برخوردار است. ساخت این موج شکن ها بر می گردد به سال 1274 هجری شمسی و پایان مراحل ساخت آنان نیز مرتبط است با سال 1293 خورشیدی. در ابتدا، از این موج شکن ها برای رفع بلا و عدم صدمه رساندن به قایق ها و کشتی های در حال تردد استفاده میشد، اما امروزه این مکان بیشتر تبدیل شده است به یک جای توریستی و گردشگری که در اکثر مواقع عده ای در حال گرفتن عکس با پس زمینه دریا یا بلوار ساحلی انزلی دیده می شوند. این موج شکن ها بر روی تیرهای چوبی که در کف دریا واقع هستند، ساخته شده اند و در تمامی این سالها بارها و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند.

موج شکن انزلی

کشتی میرزا کوچک خان

کشتی میرزا کوچک خان ساخته دست ژاپنی ها در سال 1971 میلادی است که در واقع بیشتر برای انجام سفرهای بین استانی و کوتاه همراه با کلی امکانات تفریحی و رفاهی برای مسافران طراحی شد. براساس راهنمای سفر به بندر انزلی گیلان باید بدانید که کشتی میرزا کوچک خان با 74 متر طول، 20 متر ارتفاع؛ 12 متر عرض و با داشتن 5 طبقه و 27 اتاقک کوچک و بزرگ که در حدود 250 مسافر را میتوان در آن جای داد، تنها ناوگان مسافرتی و تفریحی فعال در بخش سواحل شمالی کشور است که میتوان با اطمینان از سلامت آن یک شب به یاد ماندنی را بر روی آبهای دریای خزر تجربه نمود و یک شام شاهانه با نوایی از موسیقی اصیل و پاپ ایرانی را بر روی عرشه آن میل کرد.

کشتی میرزا کوچک خان

پیست کارتینگ فرمولا

پیست کارتینگ فرمولا در کیلومتر 5 جاده زیباکنار قرار گرفته و توسط یک مجموعه حرفه ای و با تجربه که ساخت پیست کارتینگ آزادی را برعهده داشته، ساخته شده است. براساس راهنمای سفر به بندر انزلی گیلان باید بدانید که پیست فرمولا از شاخصه خاصی جز برخورداری از پیچ و خم های متعدد و همچنین استفاده از ماشین های کوچک حتی برای کودکان و نونهالان بهره مند نیست و تنها میتوان گفت مکان مناسبی است برای تجربه سرعتهای بالا بدون کمترین درصد خطر.

پیست کارتینگ فرمولا

کلبه وحشت انزلی

اشتباه نکنید مقصود ما از این جاذبه یک کلبه وحشت در یک شهربازی بزرگ و مدرن نیست بلکه به معنای درست کلمه یک مکان وحشتناک است که حتی خود افراد محلی نیز از نزدیک شدن به آن جدا خودداری می کنند. توجه داشته باشید که این کلبه با اینکه یکی از جاذبه های خاص بندر انزلی بحساب می آید اما ممنوع الورود بشمار می رود و نیروهای پلیس محلی از راه دور به شدت مواظب این هستند که مبادا مسافر و گردشگری ناخواسته وارد این محوطه و چه بسا کلبه شود.

براساس راهنمای سفر به بندر انزلی گیلان باید بدانید که کلبه وحشت در قسمت غربی روستای هفت دغنان و در داخل یک جنگل فوق العاده زیبا اما ترسناک در تاریکی شب قرار گرفته است. طبق آنچه مردم این منطقه به آن اظهار داشته اند، همیشه از این جنگل سر و صداهای زیاد و مبهمی به گوش می رسد و با وارد شدن به آن بی تردید به تنگی نفس و افزایش فشار بر روی قفسه سینه خود پی خواهید برد. در قسمتی از این جنگل مشکوک، کلبه ای خرابه قرار گرفته که بسیاری معتقدند هر کس تنها یک شب تا سپیده دم را در آن تحمل کند، ارواح او را از مال دنیا بی نیاز می کنند.

لازم است بدانید آخرین بار در سال 1365، 4 جوان کنجکاو قصد اثبات دروغین بودن این افسانه را داشتند که متاسفانه به سرانجام خوبی دچار نشدند. دو نفر از آنان در همان ابتدای شب تصمیم به ترک کلبه گرفته و دو نفر دیگر اصرار به ماندن می کنند که بدبختانه یکی از آنان با طلوع خورشید به مرز جنون و دیوانگی رسیده و دیگری هم بر اثر سکته قلبی مرد. در واقع، به سبب همین اتفاق بود که نیرو انتظامی این مورد از بهترین جاذبه های دیدنی بندر انزلی را مهر و موم کرده و مانع از ورود افراد به داخل آن محوطه می شود.

کلبه وحشت انزلی

رستوران ها و کافی شاپ های انزلی

رستوران ها و کافی شاپ های انزلی

مراکز خرید و مجتمع های تجاری انزلی

مراکز خرید و مجتمع های تجاری انزلی

هتل ها و اماکن اقامتی انزلی

هتل ها و اماکن اقامتی انزلی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر به شهر بندر لنگه؛ شهری زیبا در کناره خلیج فارس

مجید قدیانی ، جمعه 3 فروردین 1403

با ما در راهنمای سفر به شهر بندر لنگه همراه باشید تا شما را با دیدنی های معروف بندر لنگه آشنا کنیم.

نظرت چیه
3 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 10 بهمن 1398

    انزلی عشق است

    • 1 بهمن 1398

    سلام اگر پولت از پارو بالا بره خیلی خوبه

    • 14 فروردین 1397

    زیبا بود، استفاده کردیم ممنون!