برنامه سفر نوروزی به چابهار؛ سفر به بهشت سرزمین ایران

چابهار یکی از شهرهای دیدنی کشور ما هست. اگر تلفظ این شهر را با چهار بهار نیز شنیدید تعجب نکنید، چرا که هر چهار فصل در این بندر یا شهر مانند فصل بهار است. همسایه این بندر آبهای گرم اقیانوس هند بوده که باعث شهرت آن شده اند. با ما در برنامه سفر نوروزی به چابهار همراه شوید تا قدری شما را با جاهای دیدنی چابهار آشنا کنیم. قطعا، همراهی با راهنمای سفر نوروزی به چابهار برایتان جالب خواهد بود.

چابهار

تاریخچه بندر چابهار

موقعیت بندر چابهار در قسمت شمال دریای عمان و در بخش جنوب کشور ایران به ثبت رسیده است. اکثر مبادلات ایران با کشورهای دیگر از طریق این بندر انجام می شود که علت آن نیز بخاطر آبهای آزادی است که چابهار را در آغوش گرفته اند. در سال 1352، طرحی تحت عنوان احداث بندر چابهار روی میز سران قرار گرفت که به دلایلی از جمله کمبود بودجه تکمیل آن کمی به طول انجامید. این بندر از محبوبیت خاصی در زمینه حمل و نقل دریایی در بین دیگر بنادر برخوردار است. این محبوبیت نیز از آبهای عمیق خلیج نشأت میگیرد که پهلوگیری کشتی های بزرگ را سهولت بخشید.

تاریخچه بندر چابهار

شرایط جوی

این بندر میزبان بادهایی است که از سمت اقیانوس می وزد. از همین جهت پارادوکسی زیبا در دمای آن در فصل زمستان و تابستان ایجاد می کند که باعث احساس سرمای بیشتر نسبت به دیگر بنادر در تابستان و گرمای بیشتر نسبت به دیگر بنادر در زمستان می شود. این شرایط جوی جالب و پر طرفدار در واقع از بادهایی سرچشمه می گیرد که در تابستان از سمت قطب جنوب به سمت کشور پاکستان و هند و در زمستان بصورت عکس این قضیه می وزد. گردش در دل طبیعت خوش آب و هوای این بندر، شرایط جوی هند را برای ما تداعی خواهد کرد.

براساس برنامه سفر نوروزی به چابهار ناگفته نماند که در هر فصلی که گردش در این منطقه را انتخاب کنیم، شرایط جوی بقدری بهاری و معتدل بوده که برگشتن به شهر خود و دل کندن از بندر چابهار را برایمان سخت خواهد کرد.

شرایط جوی چابهار

راههای دسترسی به چابهار

برای رفتن به چابهار، راههای زیادی پیش روی شما قرار دارند که می توانید با توجه به بودجه و علاقه خود یکی از آنها را برگزینید؛ مسیر هوایی برای شروع چابهارگردی از تهران بصورت مستقیم حدود یک ساعت و پنجاه دقیقه و بصورت غیر مستقیم حدود 3 ساعت و نیم زمان لازم دارد. لازم به ذکر است که پروازهای مستقیم از تهران به سمت چابهار تنها دو روز در هفته انجام می شوند و باقی روزها می توانید از طریق پروازهای غیر مستقیم خود را به این بندر برسانید.

درصورتیکه به حمل و نقل زمینی علاقمندید، براساس راهنمای سفر نوروزی به چابهار می توانید با وسیله شخصی خود پس از عبور از شهرهایی نظیر زاهدان، کرمان و بندرعباس خود را به این شهر برسانید. چنانچه به سفر با قطار علاقه دارید، براساس راهنمای سفر نوروزی به چابهار باید این نکته را در نظر بگیرید که با قطار تنها تا کرمان یا بندرعباس میتوان رفت و از آنجا به بعد را باید به کمک وسایل نقلیه عمومی یا شخصی تا چابهار رفت.

راههای دسترسی به چابهار

جاهای دیدنی چابهار

تالاب لیپار

موقعیت تالاب لیپار در واقع در نزدیکی روستایی به نام رمین و در قسمت شرقی چابهار و جاده ساحلی چابهار گواتر بچشم می خورد. در اصل، شما گردش در تالابی که میزبان دره ای از جنس صخره بوده را تجربه خواهید کرد که طبیعت روبروی آن را کوهها تشکیل می دهند. این منطقه از مناطقی است که بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری به راحتی می توانند به زیستن در آن بپردازند. از گونه های گیاهی آن میتوان به گز و چش اشاره کرد و در مورد گونه های جانوری نیز میتوان فلامینگو و عقاب دشتی و جیرفتی را مثال زد.

براساس برنامه سفر نوروزی به چابهار باید بدانید که رنگ این تالاب صورتی است که همین رنگ بخشی از شهرت و آوازه آن را تشکیل می دهد. تالاب لیپار یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار بشمار می رود و تم اطراف آن را درختهای استوار و سبز رنگ و پرنشاط می سازند.

تالاب لیپار

کوههای مریخی

کوه های مریخی به کوههای مینیاتوری نیز معروف هستند. زیبایی این کوهها به حدی است که تنها با یکبار نگاه کردن به آن، شیفته و مسحور خواهید شد. شکل خارق العاده این کوهها در این بندر روح خسته هر انسانی را به وجد می آورد و به گذراندن چندین ساعت در دل خود تحریک می کند. براساس برنامه سفر نوروزی به چابهار ناگفته نماند که جنس این کوههای فوق العاده، رسوبی هست. شکل جالب و حیرت آور این کوهها توسط فرسایش و باد و باران به این صورت درآمد. با قدم زدن در این منطقه، در واقع حس قدم زدن در سیاره مریخ به شما دست خواهد داد.

کوههای مریخی

قلعه تیس

روستای تیس در بخش شمال غربی بندر چابهار بچشم می خورد و میزبان این یادگاری پرتغالی ها هست. سبک معماری بکار رفته در این عمارت مانند سبک معماری کاروانسرای شاه عباسی است. نمای این بنا را گچ و آجر تشکیل داده که مصالح آن نیز هست. مناره ای که در قلعه تیس بچشم می خورد، کاربردش در گذشته های دور به عنوان برج دیدبانی بود. ارتفاع این مناره 5/6 متر هست. با قدم زدن در این قلعه و اطراف آن و نگاه کردن به شیوه ساخت و تزئینات تیس، به زمان شاه سلیمان صفوی سفر خواهیم کرد.

قلعه تیس

گورستان چابهار

هر منطقه ای در هر شهری تعدادی افسانه را از آن خود کرده که جز عقاید بومیان آن منطقه نیز شده اند. بومیان چابهار نیز بر این عقیده اند که در گذشته، جن ها در گورستان چابهار در رفت و آمد بوده اند. ساختار ایستاده تعدادی از قبور به ترس شما دامن خواهد زد. ساکنان این منطقه برای این گورستان نام جنانی کچ را در نظر گرفته اند که شما با بردن این نام در میان مردم آنجا، به راحتی نشانی این گورستان را دریافت خواهید کرد.

گورستان چابهار

غارهای بان مسیتی

این غارها نیز در همان روستای تیس که قدمتش به 2000 سال می رسد، دیده می شود. برای درک بهتر موقعیت این غارها میتوان گفت که در بخش شمال غربی بندر چابهار و در پایین کوهی به نام شهباز بند قرار گرفته اند. در واقع، بان مسیتی متشکل از دو غار ساخته بشر و یک غار طبیعی است. هر یک از این غارها زیبایی خاص خودش را دارد. نامی که برای این مجموعه غارها انتخاب کرده، در واقع معنی خاصی را دارد که در آن بان به معنی مرد صالح و مسیتی به معنی معبدی برای مرد صالح است.

اگر برنامه سفر نوروزی به چابهار را به غار میانی بکشید، قطعا به مقبره ای از جنس گچ برخورد خواهید کرد. شکل هندسی این مقبره مکعبی بوده و حدود یک متر از سطح زمین فاصله دارد. این غار در گذشته های دور محلی امن برای نگهداری اسناد و مدارک معتبر و کتاب مقدس بوده است. دیدن این غارهای پر قدمت و زیبا در بندر چابهار می تواند حال و هوایی دیگر را به گردشگران هدیه کند.

غارهای بان مسیتی

رستوران های چابهار

بام چابهار

برای رسیدن به بام چابهار، باید از مجتمع تجاری صدف کمی به سمت بالاتر رفته تا در روبروی مجتمع تجاری پردیس شاهد این رستوران باشیم. این رستوران مخصوص غذاهای دریایی بوده که صید همان دریایی هست که چشم انداز رستوران را تشکیل داده است. انواع طعم ناب و خاص میگو و ماهی را به راحتی میتوان در این رستوران چشید و سفری خوشمزه را تجربه کرد.

بام چابهار

رستوران مکران

از امتیازهای ویژه و خاص رستوران مکران که در جاهای دیگر نمیتوان به آن دست پیدا کرد، میتوان به کیفیت و طعم خوب غذاها و چشم انداز خیره کننده ای که هر انسانی را جذب خود می کند، اشاره کرد. آرامشی بی کران را در این مکان در کنار میل کردن غذای مورد علاقه با بهترین طعم و نحوه پخت تجربه کنید تا روحتان جانی دوباره را از آن خود کند.

رستوران مکران

رستوران براسان

یکی دیگر از رستورانها براساس راهنمای سفر نوروزی به چابهار، براسان (به معنی برادران) هست. پیشنهاد سرآشپز و بومیان در این رستوران غذایی به نام کرایی سیاه و سفید بوده که از شهرت خاصی در این منطقه برخوردار است. در مورد این غذا میتوان گفت که در اصل یکی از غذاهای محلی چابهار بوده و طرفداران زیادی دارد. در این غذا هم میتوان از گوشت و هم میتوان از مرغ استفاده کرد.

رستوران براسان

هتل های چابهار

هتل لاله چابهار که در انتهای بلوار امام خمینی بچشم می خورد، قیمتی بالا داشته که با توجه به کیفیت و امکانات اتاق هایش، این قیمت بالاتر خواهد رفت. هتل لیپار چابهار نیز در 5 کیلومتری این شهر واقع شده و هتلی راحت و امن هست. هتل فردوس چابهار واقع در خیابان تجارت نیز یکی از مشهورترین هتل های منطقه به شمار می رود.

هتل های چابهار
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهنمای سفر نوروزی به بافق؛ بهشت گربه سانان ایران

هانیه گل محمدی ، سه شنبه 7 فروردین 1403

با ما در راهنمای سفر نوروزی به بافق همراه باشید تا شما را با تعدادی از دیدنی های معروف بافق آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :