با 10تا از قدیمی ترین مکان های جهان آشنا شویم!!

دنیای پیرامون ما پر است از مکان هایی که آشنایی با آن ها می تواند انسان را به ریشه و اصل خود متصل کند و باعث شود که مروری بر تاریخ زندگی پیشینیان خود داشته باشد. پیشینیانی که در عصر باستان با سختی زیادی روزگار را سپری کرده اند. قدیمی ترین مکان های جهان و یادگار گذشتگان ما است که امروز می خواهیم در مجله همگردی شما را با ده تا از قدیمی ترین آثار باستانی جهان آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید برای معرفی قدیمی ترین جای دنیا...

قدیمی ترین مکان های جهان

1) آشنایی با غار پوتوک، اسلوانی

این غار محل سکونت اجداد ما در دورانی حدود 36000 سال پیش بوده و یکی از قدیمی ترین جای دنیا است . این غار و دیگر غارهایی که در قلب اروپا واقع شده اند و طولشان به حدود 7010 متر می رسد انسان های کرومگنون را از نزدیک دیده اند، انسان هایی که اولین گونه انسانی بودند که شباهت زیادی به انسان های مدرن امروزی از نظر آناتومی داشتند. آن ها در غار پوتوک و غاره ای مشابه به برگزاری انواع مراسمات سنتی و آئین ها خود می پرداخته اند.

    آشنایی با غار پوتوک ، اسلوانی

2) آشنایی با ارگ اربیل در کشور عراق

ارگ اربیل عراق، قدیمی ترین آثار باستانی جهان را در خود جای داده است که در اقلیم کردستان امروزی در شهر اربیل قرار دارد و محل سکونت کردنشینان عراقی می باشد، در سال 2014 میلادی به عنوان آثار ملی و جهانی در فهرست بناهای حفاظت شده یونسکو ثبت گردیده است. قدمت ارگ اربیل در عراق به هزاره پنجم پیش از میلاد باز می گردد که از قدیمی ترین جای دنیا است. اولین نشانه های سکونت در این ارگ تاریخی به قبل از قرن پنجم میلادی باز می گردد. این ارگ با نام ماهوریست یا قلعه هاولر تل نیز شناخته می شود. بنایی که امروزه به عنوان ارگ اربیل دیده می شود در واقع توسط دولت کردستان بازسازی شده است و قبل از این این منطقه به صورت تلی از خاک و مخروبه بوده است .

آشنایی با ارگ اربیل در کشور عراق

3) شهر سوخته در سیستان و بلوچستان ایران

شهر سوخته که نشان از تمدن بالای این منطقه دارد، قدیمی ترین آثار باستانی جهان را در آن کشف شده، در واقع تپه ای است که بین رود هیرمند و دریاچه هامون قرار گرفته است و در حدود 152 هکتارمی باشد. اولین خط کش جهان که قدمتی بالغ بر پنج هزار سال دارد در این منطقه کشف شده است. خط کشی که دقت آن در حد نیم میلیمتر و به طول ده سانتی متر می باشد. این نشان دهنده نبوغ و هوش بالای مردمان این سرزمین در روزگاران گذشته بوده است.
شهر سوخته قدیمی ترین جای دنیا است که به سه بخش مسکونی، گورستان و صنعتی تقسیم می شده است که در بخش صنعتی مردم به کارهای روزمره می پرداختند و معابد و خانه ها و دیگر بناهای مسکونی و.. در بخش مسکونی این شهر وجود داشته است.
چیزی در حدود 1400 سال زندگی در این شهر جریان داشته است. شغل اکثریت آن ها کشاورزی و صنعتگری بوده است. در 3200 سال پیش از میلاد این شهر تاسیس شده است و جمعیت شهر سوخته چیزی در حدود 55000 نفر بوده است. این شهر در طول ادوار گذشته دوبار به آتش کشیده شده است و نام شهر سوخته تقریبا 150 سال است که بر این شهر نهاده شده است. و در روزگار خود در واقع قلب فعالیت های صنعتی و هنری در روزگار خود بوده است.

 شهر سوخته در سیستان و بلوچستان ایران

4) آشنایی با اریحا در کشور فلسطین اشغالی

اریحا از قدیمی ترین مکان های جهان در کرانه باختری رود اردن به حساب می آید. در انجیل روایت است که حضرت عیسی (ع) در کوه وسوسه که نزدیکی اریحا وجود دارد توسط شیطان وسوسه شد. امروزه ویرانه های برجای مانده از دیوارهای اریحا به عنوان بزرگترین جاذبه گردشگری این منطقه از فلسطین اشغالی به حساب می آید. منطقه ای که قدمت آن به 11000 سال پیش باز می گردد و جزو کهن ترین مناطق مسکونی دنیا به حساب می آید.

آشنایی با اریحا در کشور فلسطین اشغالی

5) آشنایی با شهر حلب در کشور سوریه

حلب که در واقع دومین شهر بزرگ و پرجمعیت کشور سوریه به حساب می آید متاسفانه امروزه به دلیل جنگ داخلی بین نیروهای شورشی مخالف دولت مقتدر بشار اسد و وجود داعش تقریبا نابود شده است و بسیاری از بناها و آثار تاریخی آن به کلی از بین رفته اند. در زمان های دور حلب جزو گذرگاه های مهم بین غرب و شرق به حساب می آمده است. شهر حلب در شمال سوریه واقع شده است و قدمتی به در ازای 8000 سال دارد. یونانیان در گذشته حلب را با نام برویا می شناختند و در زمان های دور نام آن خلپه بود. در زمان های گذشته در این شهر اقوامی مانند آشوریها، یونانی ها، حیثون، مصری ها و رومی ها ساکن بوده اند.

شهر حلب

6) آشنایی با معابد باستانی جکانیتا در مالت

غول های سنگی در روزگاری که زندگی می کردند آثاری از خود برجای گذاشته اند که یکی از ان ها معابد باستانی جکانیتا می باشد، البته این یک افسانه است و حقیقت ندارد زیرا که اطلاع دقیقی در مورد این که چه کسانی این معابد را که قدمتی 3600 ساله دارد و در مالت و جزیره گزو قرارگرفته اند در دست نیست. بر طبق  افسانه های قدیمی این معابد را به الهه مادر زمین نسبت داده اند.

 آشنایی با معابد باستانی جکانیتا در مالت

7) آشنایی با شبه جزیره بوروپ در کشور استرالیا

کهن ترین سنگ نگاره های جهان را می توان در شبیه جزیره بوروپ که نام دیگر موروجوگا می باشد مشاهده کرد. قدمت بعضی از این سنگ نگاره ها که تعداد ان ها به بیش از یک میلیون می رسد حدود 40000 سال پیش می باشد. امروزه این سنگ نگاره ها که در شمال غربی استرالیا قرار دارند در حال نابودی و تخریب هستند.

   آشنایی با شبه جزیره بوروپ در کشور استرالیا

8) آشنایی با تپه گوبکلی در کشور ترکیه

تپه ی گوبگلی که در ان مجسمه های انسان نیز یافت شده است. در واقع معبدی بزرگ و قدیمی در استان شانلی اورفه ترکیه به حساب می آید که قدمت آن به حدود یازده هزار سال پیش از میلاد باز می گردد و جزو مکان های قدیمی است که انسان در آن سکونت داشته است. نگاره هایی که از این تپه کشف شده است در واقع تصویری از داستان آدم و حوا را که در بهشت ساکن بودند به ذهن انسان تداعی می کند و وجود حکاکی هایی از گیاهان مرموز و و عجیب و غریب و حیوانات گوناگون با ستارگانی که می درخشند بیش از بیش انسان را به یاد آفرینش آدم و حوا می اندازد به زمانی که ادم در بهشت ساکن بود. گفته می شود که در این منطقه روزگاری تجمعات مذهبی و مراسمات مذهبی انجام می شده است.

   آشنایی با تپه گوبکلی در کشور ترکیه

9) آشنایی با غارهای لاسکو در کشور فرانسه

غارهای لاسکو که در جنوب غربی کشور فرانسه قرار دارند، یکی دیگر از مکان های قدیمی و کهن می باشد که روزگاری در ان انسان هایی زندگی می کرده اند، این واقعیت را می توان از روی عکس هایی که تعداد آن ها به بیش از 2000 تصویر می رسد.
امروزه درب های این غار بر روی علاقمندان بسته است و کسی نمی تواند از داخل آن دیدن کند. و برای دیدن این غار باید به دیدن کپی ساخته شده از غار لاسکو بسنده کنید. تصاویری که قدمتشان به 17000 سال پیش بر می گردد و بر روی دیوار های غار به شکل زیبایی ترسیم شده اند پی برد در این تصاویر می توان تصاویر انواع پرندگان، انسان های شکارچی، تصاویر گاوها و اسب ها و حتی گربه سانان را به خوبی مشاهده کرد و به گونه ای هنرمندانه تصاویر بر روی دیوارهای این غارها نقش بسته اند که گویی به همین تازی نقاشی شده اند. غارهای لاسکو در سال 1940 میلادی کشف شده اند.

آشنایی با غار های لاسکو در کشور فرانسه

10) آشنایی با غار ال کاستیو در کشور اسپانیا

نسخه ی باستانی از استنسیل را می توان در روی دیوارهای غار ال کاستیو که در اسپانیا و در منطقه کانتابریا واقع شده اند، دید نقاشی های قدیمی که در واقع جای دست انسان است و به نظر می آید که با دهان برروی آن رنگ پاشیده شده است را می توان در این غار به نظاره نشست که قدمت بیشتر آن نقاشی ها به حدود 40000 سال پیش باز می گردد. که نشان دهنده سکونت انسان و از قدیمی ترین مکان های جهان در این نواحی در روزگاران گذشته بوده است .

آشنایی با غار ال کاستیو در کشور اسپانیا
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شماری از قدیمی ترین نقشه های جهان آشنا شویم

مسلم علیمحمدی ، شنبه 20 فروردین 1401

با ما در مقاله قدیمی ترین نقشه های جهان همراه باشید تا شما را با تعدادی از مشهورترین نقشه های دنیا آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 15 فروردین 1397

    جهت اطلاع، تحقیقی در رابطه با هرسین در استان کرمانشاه داشته باشید