جشن نوروز در کشورهای مختلف | آیین های نوروزی قرقیزستان و آلبانی

خیلی از کشورهای دیگر به جز ایران، نوروز را گرامی می دارند. این کشورها به واسطه فرهنگ غنی و قدیمی خود جشن نوروز را برگزار می کنند. با نزدیک شدن به نوروز بد نیست که با این کشورها آشنا شویم و کمی از آن ها بدانیم. با مجله همگردی همراه باشید تا با این کشورها آشنا شوید. در این مطلب نوروز در قرقیزستان و نوروز در آلبانی را بازگو می کنیم.

نوروز

نوروز در قرقیزستان

بزرگداشت نوروز در قرقیزستان تنها یک روز بوده است و آن هم یک روز بعد از آخرین روز اسفند! جشن نوروز در این کشور را دولت، بزرگان و ریش سفیدها برگزار می کنند. اقوام مختلف قرقیز، تاجیک و ازبک در مکان های مختلف نوروز را جشن می گیرند. مردم در این روز لباس های سنتی و نو می پوشند، غذاهای خاص (سومولوک) می خورند، نمایش می بینند و روز را به جشن و پایکوبی می گذرانند. آداب و رسوم نوروزی در این کشور برخلاف زبان این کشور که درحال نابودی است، به خوبی حفظ شده و هر سال برگزار می شود.

نوروز در قرقیزستان

نوروز در آلبانی

نوروز در آلبانی جشنی بزرگ، ملی و باشکوه هست. در روز اول فروردین، مردم آلبانی در باغ تکیه بکتاشی ها در تیرانا جمع می شوند و با هم و با حضور دراویش، شعر سلطان نوروز را می خوانند و به نوروز خوش آمد می گویند. بعد از خوندن سرود هم اشعاری از شعرای مختلف خوانده و سخرانی برگزار می شود. بعد از اتمام مراسم در باغ تکیه، زمانی که مردم می خواهند از تکیه بیرون بیایند، به همه راحت الحلقوم می دهند. این در حالی است که خیلی از مردم آلبانی نوروز را در شهرهای دیگر و در خانه های خود، خیابان ها و پارک ها جشن می گیرند! جالب است بدانید که نوروز در این کشور بعد از فروپاشی نظام کمونیستی انور خوجه و آزادی مذهب در این کشور بعنوان بزرگترین جشن ملی برگزار می شود.

نوروز در آلبانی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

نوروز در کشورهای مختلف جهان | آیین های نوروزی ترکیه و ترکمنستان

افسانه هادی پور ، دوشنبه 5 فروردین 1398

در این مطلب نوروز در ترکیه و نوروز در ترکمنستان را بازگو می کنیم که خواندنی و زیباست.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :