نوروز در کشورهای مختلف جهان | آیین های نوروزی ترکیه و ترکمنستان

خیلی از کشورهای دیگر به جز ایران، نوروز را گرامی می دارند. این کشورها به واسطه فرهنگ غنی و قدیمی خود جشن نوروز را برگزار می کنند. با نزدیک شدن به نوروز بد نیست که با این کشورها آشنا شویم و کمی از آن ها بدانیم. با مجله همگردی همراه باشید تا با این کشورها آشنا شوید. در این مطلب نوروز در ترکیه و نوروز در ترکمنستان را بازگو می کنیم.

نوروز 98

نوروز در ترکیه

از قدیم در ترکیه، که در امپراتوری عثمانی قرار داشته، جشن نوروز برگزار می شده است. پادشاهان و درباریان شربت نوروزی می خوردند و همه مردم به جشن و پایکوبی می پرداختند. مردم ترکیه نوروز را در کنار شب قدر مقدس می دانند. نوروز در این کشور کاملا رسمی بوده و در سال های اخیر در همه جا، حتی مدارس آیین های نوروزی برگزار می شوند. در جنوب شرقی ترکیه، شهرهای دیاربکر، شانلی اورفا، ماراش و مرسین، جشن های بزرگ و آیین های نوروزی بسیار زیادی برگزار می شوند که معروفترین این آیین ها، نواختن سورنا و دهل و سخنرانی کنار بوته های آتش در میدان های بزرگ و اصلی شهرها و روستاهاست، همچنین پخت شیرینی های خانگی و غذاهای خاص نوروزی هم از مراسم بزرگداشت همین روز است. چندین سال بود که نوروز در ترکیه به دست فراموشی سپرده شده بود، طوریکه تنها بخشی از مردم ترکیه این عید را جشن می گرفتند، ولی از سال 2005 میلادی با رونق مجدد نوروز در سیستم آموزشی این کشور، دوباره نوروز در این کشور رواج پیدا کرد و به یکی از اصلی ترین و پر سر و صداترین جشن های این کشور تبدیل شد.

عید در ترکیه

نوروز در ترکمنستان

از ایام قدیم تا به امروز، در ترکمنستان نوروز نماد زندگی دوباره، برکت، ثروت، سعادت و رفاه بوده است. در سراسر ترکمنستان، مردم نوروز را جشن می گیرند و 21 و 22 مارس که همان اول و دوم فروردین بوده، اوج برگزاری جشن های نوروز در ترکمنستان هست. آن ها غذاهای خاصی (نوروزکجه، نوروز بامه و سمنی و...) را در نوروز می خورند، مسابقات و بازی های زیادی (اسب دوانی، کشتی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی) را برگزار می کنند و کل روزهای عید را به شادی سپری می کنند. نوروز در این کشور تقریبا به فراموشی سپرده شده، اما پس از استقلال این کشور، این سنت دیرین احیا شد و امروزه به عنوان یکی از اعیاد ملی شناخته می شود.

ترکمنستان

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

نوروز در کشورهای مختلف | آیین های نوروزی ازبکستان و چین

افسانه هادی پور ، دوشنبه 27 اسفند 1397

در این مطلب نوروز در چین و نوروز در ازبکستان را بازگو می کنیم و از آن لذت می بریم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :