بازار تهران کجاست | خریدی متنوع در بازار بزرگ تهران

از زمانی که آقا محمدخان تهران را به عنوان پایتخت ایران برگزید، بیش از 218 سال می گذرد. از آن زمان به بعد، تنها عمارت شمس العماره و چند کاخ سلطنتی باقی مانده که از مهمترین آثار تاریخی آن دوران یعنی قرن نوزدهم، تنها می توان به بازار بزرگ تهران اشاره کرد که یادگار دوران قاجار هست و مردم شهر تهران و همچنین مسافران، روزانه برای تامین مایحتاج ضروری خود به آدرس بازار بزرگ تهران مراجعه کرده و در کنار خرید، از زیبایی های معماری آن نیز لذت خواهند برد. در این مقاله از مجله گردشگری همگردی، قصد داریم علاوه بر معرفی کلی بازار تهران و قسمت های داخلی آن، شما را از ساعات کار بازار بزرگ تهران نیز مطلع کنیم که اگر روزی قصد گشت و گذار در این بازار تاریخی را داشتید، گیج و سردرگم نشوید.

بازار بزرگ تهران

تاریخچه بازار تهران

بازار بزرگ تهران در منطقه 12 شهرداری و در حد فاصل خیابان مولوی و 17 شهریور واقع شده است. این بازار با اینکه بازاری قدیمی و سرپوشیده بوده، اما همچنان با توجه به اینکه بازارهای مدرن و پاساژهای شیک به وجود آمده اند، باز هم در بین مردم ارج و حرمت خاصی دارد و به عنوان قلب اقتصادی کشور به حساب می آید. از بخش های موجود در آدرس بازار بزرگ تهران می توان به بازار کفاش ها، بازار زرگرها، بازار نجارها، بازار بین الحرمین، بازار مسجد جامع، بازار عباس آباد و بازار زید اشاره کرد که هر روز از ساعت 6:30 تا 18 پذیرای مردمی بوده که برای خرید به این بازار کهن و قدیمی می آیند. این بازار در تاریخ 2 آبان سال 1356 و با شماره ثبت 1540 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. ناصرالدین شاه اولین فرد بعد از آقا محمدخان قاجار بود که تحول عمده ای را در بازار بزرگ تهران به وجود آورد. وی با کمک یک شهرساز فرانسوی توانست به تهیه نقشه دارالخلافه ناصری بپردازد و به جرات می توان گفت که بازار تهران بیشتر از همه مدیون ناصرالدین شاه قاجار است که توانست به آن رونق ببخشد. او به مانند اپراخانه های فرنگ، دستور ساخت عمارتی بزرگ را داد تا در نزدیکیش مراسم تعزیه و دیگر مراسم های رسمی برگزار شوند. بازار همواره و در طول ادوار گذشته به عنوار بزرگترین بازار کشور به حساب می آمده و در اتفاقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر بسزایی داشته است. حرکت های سیاسی بزرگ از دل این بازار شکل گرفته و تاریخی پرفراز و نشیب در بطن آن نهفته است. لازم دانستیم بدانید زمانیکه رضا شاه پهلوی به نوسازی شهرها پرداخت، رفته رفته تجار و افراد از بازار روی گردان شده و به محلات نوساز و شیک تر نقل مکان کردند و کمی از محبوبیت بازار تهران کاسته شد. انواع کارگاه های تولیدی، عمده فروشی ها، خرده فروشی ها و انبارهای کالا را می توان در این بازار شلوغ و پر جنب و جوش از نزدیک مشاهده کرد و هر یک از کارخانه های تولید کننده بزرگ در این بازار که شاهراه اقتصادی بوده، برای خود به جهت ارتباط مستقیم با خرده و عمده فروشی ها نمایندگی دارند.

تاریخچه بازار تهران

خرید مطلوب از بازار تهران

از مهمترین خریدهایی که می توانید در آدرس بازار بزرگ تهران انجام دهید، می توان به کشمش و انگور شهریار اشاره کرد که مرغوب ترینشان در این قسمت شهر عرضه می شوند. در راسته چهار سوق بازار می توانید انواع سبزی های خشک و تازه و سوهان را با کیفیت عالی تهیه نمایید. همچنین، اگر قصد خرید البسه کرده اید، می توانید به راسته جعفری در بازار رفته که بسیار شلوغ و پر ازدحام هست. شال، کلاه، روسری و دستکش را می توانید از راسته جعفری با قیمتی مناسب و کیفیت عالی تهیه نمایید و برای خرید طلا و جواهرات کافی است به راسته زرگرها نگاهی بیندازید. همچنین لوازم خانگی خود را می توانید از قسمت حاج الدوله تهیه کنید که قیمتی باور نکردنی نسبت به خارج از بازار دارد.

خرید مطلوب از بازار تهران

معماری بازار

معماری بازار بی نظیر و در نوع خود پیچیده هست و راهروهای پیچ در پیچ با هواکش های سنتی و طاق های ضربی از چشم اندازهای زیبا و دیدنی بازار به حساب می آیند. قسمتی از بازار دارای سقف بوده تا از مردم و کاسب ها در مقابل گرما و باران محافظت کند و البته در طول ادوار گذشته تغییرات اساسی در این بازار صورت گرفته اند. حمام ها، زورخانه ها، قهوه خانه ها و همچنین حسینیه های بازار نیز معماری خاصی دارند و به مرور زمان که بازار گسترش یافت، راسته هایی تازه ساخته شدند که در هر کدام از این راسته ها کالایی خاص عرضه شد. در واقع، هریک از این بخش ها حکم یک بازارچه و بازار را دارند و برای خودشان صاحب تکیه عزاداری، مسجد و حمام شدند. خلاصه کلام اینکه همه راسته ها و بازارچه های بازار تهران که به مرور زمان به وجود آمده اند، روی هم تشکیل بازاری بزرگ را داده که قلب تپنده اقتصاد ایران بوده و مساحتی در حدود 105 هکتار را شامل می شود. طاق ها و گنبدهای آجری که در بازار وجود دارند، سقف های گچ کاری شده و پوشش های ضربی و یزدی در نوع خود دیدنی و جالب توجه به شمار می آیند و هر گردشگر علاقمندی را به حیرت وا می دارند.

معماری بازار تهران

مشخصات کلی بازار

دسترسی به بازار تهران بسیار ساده است. از بیشتر پایانه های بزرگ شهری مانند آزادی و صادقیه خط تاکسی برای بازار تهران وجود داشته و حتی می توانید به وسیله خط یک مترو تجریش-کهریزک، ایستگاه خیام و 15 خرداد ساده و ارزان خود را به قلب تپنده اقتصاد ایران یعنی بازار تهران برسانید.

آدرس بازار بزرگ تهران: تهران، خیابان 15 خرداد

ساعات کار بازار بزرگ تهران: شنبه تا چهارشنبه 9 تا 17 و پنجشنبه 9 تا 14 (جمعه ها داخل بازار بسته بوده و تنها بخش های خارجی مشغول به کار هستند.)

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

بازار بزرگ تهران | شهری پر پیچ و خم در میان پایتخت

مجید قدیانی ، یکشنبه 6 اسفند 1396

قلب اقتصاد ایران در شهری کوچک، درست وسط پایتخت می تپد. بازار بزرگ تهران با پس کوچه ها و دالان ها و گذرهای تو در تو، خود اثری است دیدنی و تاریخی.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 6 فروردین 1397

    سلام دوست خوبم ممنون از نظر شما سپاس

    • 26 اسفند 1396

    ای کاش بازار تهران یا برای عمده خریداران بود و یا برای تکفروشی بود 20 درصد جمیتی که به بازار میاند عمده خریدار نیستند طرف برای خرید 1عدد روسری پا شده امده بازار والکی شلوغ میکنند بازار را و مزاحمت هم برای عمده خریداران میشود تازه اینجایش جالبه که 3 تا هم با خودش همراه می اورد که رنگش را انتخاب نمایند کاش قسمت عمده با خورده جدا بودند و راحت میشد خرید نمود