روستای داماش گیلان؛ طبیعتی بی نظیر با مردمانی میهمان نواز

روستای داماش یکی از روستاهای دیدنی و سرسبز گیلان بوده که در توابع بخش عمارلو، در فاصله 48 کیلومتری جنوب شرقی رودبار و 130 کیلومتری رشت واقع شده است. دهکده داماش گیلان در منطقه ای عالی قرار گرفته و در دل خود آب گوارا و گل بسیار زیبا و نایاب سوسن چلچلراغ را دارد. روستای داماش گیلان بخاطر قرار گرفتن در ارتفاعات رشته کوه البرز دارای طبیعتی بکر و آب و هوای عالی بوده و فاقد اراضی هموار برای محصلات کشاورزی است. بنابراین، بیشتر اهالی این روستا از طریق باغداری و دامداری هزینه زندگی خود را تامین می کنند. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید که روستای داماش کجاست و با دیدنی هایش بیش از پیش آشنا شوید.

روستای داماش

دیدنی های داماش

گل سوسن چلچراغ

پژوهشگری به نام لدربوری برای اولین بار موفق شد تا گل سوسن را کشف کند. این گل سال 1354 در ایران توسط اداره کل محیط زیست استان گیلان بعنوان اثر ملی نادر معرفی و به علت کمیاب بودن در فهرست میراث طبیعی ثبت شد. دور زمینهایی که در آنها گل سوسن چلچراغ می روید را حصار کشی کردند تا فقط کسانی که دارای مجوز رسمی هستند بتوانند از این گل بهره برداری کنند. گل سوسن چلچراغ یکی از گونه های تیره سوسن بوده که دارای 10 الی 15 سانتیمتر ارتفاع است. سوسن چلچراغ فقط در دو ناحیه در جهان وجود دارد و به همین علت بسیار کمیاب است. این گل فقط در لنکران جمهوری آذربایجان و دهکده داماش گیلان می روید.

گل سوسن چلچراغ

آداب و رسوم

کسانی که در این روستا زندگی می کنند، همانند افراد دیگری که در استان گیلان بوده، دارای اعتقادات و باورهای مشترک هستند. اهالی روستای داماش ایام نوروز، عید فطر، عید غدیر و عید قربان را جشن می گیرند و ایام محرم و شهادت ائمه را به عزاداری می پردازند. مردم از لباس محلی استفاده می کنند و این لباسها را بیشتر در مراسم های عروسی و جشنواره گل سوسن چلچراغ بر تن دارند. این روستا مانند سایر روستاهای دیگر دارای صنایع دستی بوده و بخش بزرگی از صنایع دستی آن، جوراب و گلیم است. بازی هایی مانند خرپشتک، رقص چوب، کشتی گیله مردی، تیش بازی، چرخ و فلک، هلولک، گلفا و دور بچرخان در این روستا رواج دارند.

آداب و رسوم روستای داماش

غذاهای محلی

این روستا مانند مناطق دیگر دارای غذاهای محلی است. از جمله این غذاها می توان به قیمه پلو، سیاه قاتق یا فسنجان، کباب شیشلیک، کباب کوبیده، کباب چنچه و کباب برگ اشاره کرد.

غذاهای محلی داماش گیلان

امکانات رفاهی

روستای داماش گیلان یک روستای گردشگری بحساب می آید و افراد زیادی برای دیدن مناظر طبیعی به این روستا مسافرت می کنند. به همین خاطر، اهالی روستا خانه و اتاقهایی را برای اقامت مسافران آماده کرده اند که با نرخهای متفاوت اجاره داده می شوند. در این روستا بخاطر دامداری می توانید شیر، ماست و کره محلی تهیه کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. براساس مقاله روستای داماش کجاست، باید بدانید که چشمه آبی که در مرکز بافت روستا قرار گرفته، توسط کارخانه آب معدنی داماش به محل کارخانه پمپاژ می شود و از بقیه آبی که می ماند، اهالی روستا و گردشگران می توانند به صورت رایگان استفاده کنند.

امکانات رفاهی روستای داماش
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با  روستای داماش و سوسن چلچراغ در استان گیلان

مسلم علیمحمدی ، شنبه 31 شهریور 1397

در واقع داماش روستایی با صفا و دیدنی در بخش عمارلو رودبار و در 48 کیلومتری جنوب شرقی این شهر و 130 کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :