جاده ابریشم در کجا قرار دارد، سوالی مهم و تاریخی برای جهان

جاده ابریشم، عظیم ترین مسیر سفر در طول قرن ها است. با طولی به اندازه 8000 کیلومتر در طول قاره ها، صحراها، کوه ها و زمین های چمن زار امتداد داشته و تاجران شرقی و غربی را به هم متصل کرده است. این جاده، مدت ها مسافران را فریفته خود کرده است. از جهانگردان حرفه ای مانند مارکوپلو گرفته تا نویسندگان امروزی مانند کالین توبرون. قرن ها کاروان هایی با بیش از 1000 شتر از طریق آسیای میانه انواع کالاها از طلا گرفته تا باروت را از این جاده عبور می دهند. اما امروزه سفر در جاده ابریشم حتی برای سرسخت ترین مسافران هم کار مشکلی است. اغلب باید فواصل بسیار وسیع بیابان ها، کوه ها و دریاها را پشت سر بگذارند. اگر طی کردن این فواصل عظیم به نظر مشکل نیست، باید بدانید که تقریبا تمام کشورهای آسیای مرکزی نیاز به ویزا دارند. بنابراین عبور از مرزهای بسیار به این معنی است که شما با خط قرمزهای بسیاری مواجه می شوید. برنامه ریزی برای این سفر، یک حرکت کلیدی است مخصوصا اگر قصد دارید در طول چند ماه از چندین مرز بگذرید. بر اساس آنچه که در سفر اخیر در مورد جاده ابریشم آموختم، تعدادی راهنما و اطلاعات مفید در اختیار شما قرار می دهم. امید است این اطلاعات به شما کمک کند تا برنامه ریزی شگفت انگیزی داشته باشید. با این حال من تنها دو ماه در آسیای مرکزی ماندم و اولین سفر من به آن منطقه بود. پس ادعا نمی کنم که در این زمینه متخصص هستم. این یک راهنمای گام به گام و با جزئیات نیست، بلکه یک مرور کلی برای کسانی است که دوست دارند در این منطقه سفر کنند. موفق باشید! این مقاله درباره سفر به جاده ابریشم، زمان مناسب سفر به جاده ابریشم و اقامتگاه مناسب در سفر به جاده ابریشم است و اینکه جاده ابریشم در کجا قرار دارد.

جاده ابریشم

راهنمای سفر به جاده ی ابریشم

مسیر

اگر بدانید که جاده ابریشم یک بزرگراه نیست بلکه یک شبکه از جاده های مختلف است، شگفت زده خواهید شد. مسلما بزرگراه های آسفالت شده جایگزین مسیرهای وسیعی که در صحراها قرار داشته، شده اند و به جای کاروان ها از کامیون های عظیم الجثه استفاده می کنند. ممکن است افسانه های دنیای قدیم در دنیای امروزه از بین رفته باشند اما در این عصر، که مرزهای دست نخورده بسیار نادر هستند ،سفر در جاده ابریشم این شانس را به شما می دهد که نگاهی کوتاه به مناطق نسبتا ناشناخته بیندازید. این مسیر از جیان چین آغاز می شود و در شمال غرب از طریق استان شینجیانگ ادامه پیدا می کند و در نهایت از پاکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ایران و سوریه می گذرد. بعضی از شاخه های آن به هند و رم هم گسترش یافته اند. گزینه های متعددی برای عبور از جاده ابریشم وجود دارد که از لحاظ طول و توقفگاه ها متفاوت هستند. من تصمیم گرفتم که از قرقیزستان به ترکیه سفر کنم. دو ماه طول کشید تا شش کشور را بگردم. اولین توقف من در بیشکک قرقیزستان بود. بعد از سمت غرب به قزاقستان رفتم و بیشتر زمانم را در ذخایر طبیعی آکسوزباقی گذراندم. سپس به ازبکستان رفتم , دو هفته آنجا بودم و از سه شهر اصلی بخارا، سمرقند و خیوا دیدن کردم. از سمت جنوب غربی از ترکمنستان عبور کردم. در کنار دهانه های گازی "دروازا" اردو زدیم و از پایتخت مدرن عشق آباد شگفت زده شدیم. از آنجا از سمت جنوب به ایران رفتم و سه هفته را آنجا گذراندم و از شهرهای مشهد، تهران، اصفهان و تبریز بازدید کردم. ترکیه شرقی مقصد نهایی من بود و از کاپادوکیا به سمت خانه پرواز داشتم. این متن درباره سفر به جاده ابریشم، زمان مناسب سفر به جاده ابریشم و اقامتگاه مناسب در سفر به جاده ابریشم است و اینکه جاده ابریشم در کجا قرار دارد.

سفر جاده ابریشم

نکات برجسته جاده ابریشم

استفاده از کلمه "حماسی" برای توصیف این سفر، کم لطفی است زیرا این جاده از میان چشم اندازهای بسیار جذاب و فرهنگ ها و تمدن های بسیاری عبور می کند. انتخاب بهترین قسمت ها کار سختی است اما این ها برخی از بخش های مورد علاقه من در سفر هستند: جشن روز استقلال قرقیزستان در بیشکک با مسابقه های اسب سواری و برگزاری کارناوال. مشاهده سوختن دهانه های گازی دروازا در وسط بیابان کاراکم. تحت تاثیر قرار گرفتن توسط شهر عجیب عشق اباد ترکمنستان. گنبد های کاشی کاری شده فیروزه ای و مدرسه های باستانی بخارا، سمرقند و خیوا در ازبکستان. این سه مکان شگفت انگیز ترین معماری هایی که تا به حال در سفر دیده بودم را داشتند. مکان های برجسته در آنجا خیابان شاهی زندا در سمرقند و ارک کنیا در خیوا بود. بازدید از بازار حیوانات در روز یکشنبه در تاراز قرقیزستان. جایی که صدها گاو و گوسفند در حال فروش بودند. ملاقات با مردم خونگرم ایرانی. همچنین راهنمای ما برای شام ما را به خانه اش دعوت کرد، شامی دلپذیر در کنار خانواده اش در تهران. این مقاله درباره سفر به جاده ابریشم، زمان مناسب سفر به جاده ابریشم و اقامتگاه مناسب در سفر به جاده ابریشم است و اینکه جاده ابریشم در کجا قرار دارد.

تهران

چطور به آنجا بروید: مستقل یا با تور؟

برای گذر از این مسیر پرچالش، من تصمیم گرفتم از راه خشکی با تور Oasis Overland که یک تور بریتانیایی متخصص در سفرهای زمینی است، سفر کنم. من تصمیم گرفتم با یک تور زمینی سفر کنم نه تنها به این دلیل که از لحاظ عبور از مرزها و سفر به هر کشوری آسان تر بود. بلکه همچنین به دلیل اینکه من می خواستم مناطق دور افتاده کشور های منطقه را تجربه کنم. اردو زدن در زمین های کشاورزی، بیابان ها و کوه ها فرصتی به من داد تا زندگی روستایی را تجربه کنم و با فرهنگ مردم این مناطق آشنا شوم. چیزهایی که اگر به صورت مستقل و با قطار یا اتوبوس از شهری به شهر دیگر می رفتم نمی توانستم تجربه کنم. در آسیای مرکزی، شرکت های زیادی برای سفرهای زمینی سازماندهی نشده اند. تورهای گردشی که در این مسیر وجود دارند این ها هستند : Oasis Overland, Dragoman و Odyssey Overland من از Oasis Overland استفاده کردم زیرا دوستانم آن را به من توصیه کرده بودند و همچنین این تور، طولانی ترین سفر را با مقرون به صرفه ترین قیمت ها ارائه می داد. به نظر می رسد که آن ها خوشنام ترین و باتجربه ترین تور در سفرهای زمینی هستند. Oasis Overland مسیرهای مختلفی را در آسیای مرکزی برای سفر دارد که شامل کوتاه ترین مسیر عشق آباد به بیشکک (20 روز) تا طولانی ترین مسیر لندن تا پکن (17هفته) می باشد. من به سفر بیشکک تا استانبول رفتم که 78 روز طول کشید. توجه داشته باشید که در بعضی کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم هستند، تنها به مسافرانی اجازه ورود می دهند که با تور سفر کرده باشند. به طور مثال ترکمنستان این گونه است. راهنمای ترکمن ما در طول سفرمان به ترکمنستان با ما بود. در ایران، تنها بعضی از ملیت ها ملزم به داشتن راهنما هستند (انگلیسی، آمریکایی و کانادایی). اجازه ندهید این کار شما را بترساند. گر دوست ندارید به گروه های تور ملحق شوید، یک تور تک نفره انتخاب کنید و تحقیق کنید تا بهترین راهنمای شهر را پیدا کنید. ترکمنستان و ایران کشورهای مورد علاقه من در این سفر بودند. ما در راه مردم زیادی را دیدیم که به صورت مستقل سفر می کردند و بیشتر گردشگران جوان و ماجراجو بودند و در خوابگاه ها اقامت می کردند و یا گردشگرانی که تمام مسیر را با کامیون خود از اروپا رانندگی کرده بودند. من واقعا از تعداد زیاد ون های مسافرتی که از آلمان و فرانسه و سوئیس آمده بودند، متعجب شدم. استفاده از وسیله نقلیه در مرزها می تواند بسیار پرهزینه و دارای فرآیندی پیچیده باشد. اما به نظر نمی رسید که این موضوع برای آن ها اهمیتی داشته باشد. اگر بخواهید به طور مستقل سفر کنید، دشوار است اما قطعا امکان پذیر می باشد. این مقاله درباره زمان مناسب سفر به جاده ابریشم و اقامتگاه مناسب در سفر به جاده ابریشم است و اینکه جاده ابریشم در کجا قرار دارد.

مستقل یا با تور؟

چالش ها و امنیت

جاده ابریشم در میان منطقه ای از جهان قرار دارد که مدام در حال جنگ و صلح هستند. بنابراین ممکن است این منطقه در زمان مشخصی ناپایدار و ناامن باشد. پس قبل از اقدام برای سفر مدام به اخبار خارجی توجه کنید تا از آخرین خبرهای آن منطقه مطلع باشید. به طور کلی درطول سفرم، بر خلاف بسیاری از خبرها مبنی بر ناامنی در ایران بیشترین احساس امنیت را داشتم. قبل از شروع سفر، ما همه چیز را چک کردیم و همه جا در امنیت بود اما در طول مسیر، شورش و اعتراضات ناگهانی بخش کرد نشین ترکیه باعث ناامنی منطقه شد. خوشبختانه Oasis Overland با مرکز امور خارجه گفت و گو کرد و تصمیم گرفت که مسیرمان را تغییر دهیم. جاده ابریشم مسیر های مختلفی دارد. پس همیشه باید در مسیری حرکت کنید که از خطر ها و مشکلات احتمالی دور باشید. هیچ واکسن خاصی برای سفر در امتداد جاده ابریشم الزامی نیست اما قبل از مسافرت با پزشک خود مشورت کنید. یک کیت کمک های اولیه مناسب با داروهای اولیه برای سردرد، اسهال، مشکلات معده و عفونت ها به همراه داشته باشید. همیشه آماده و با تجهیزات باشید چون ممکن است در مسیرخود نتوانید داروخانه پیدا کنید. این مقاله درباره زمان مناسب سفر به جاده ابریشم است و اینکه جاده ابریشم در کجا قرار دارد.

چالش ها و امنیت

ویزا: خط قرمز آسیای مرکزی

از زمان اتحاد جماهیر شوروی، آسیای مرکزی در پشت میله های آهن قرار گرفته و در میان لایه های بوروکراسی و خط قرمزها پنهان شده است. تقریبا همه کشورها در این منطقه برای ورود نیاز به ویزا دارند و این می تواند یک روند خسته کننده و پرهزینه باشد. قوانین همیشه در حال تغییر ویزا در کشورهای آسیای مرکزی حتی گردشگران با تجربه را هم می ترساند. به طور کلی توصیه می شود حداقل دو ماه قبل از سفر خود برای ویزا درخواست دهید که البته این موضوع به تعداد کشورهایی که قصد سفر به آن ها را دارید، بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که درخواست های ویزا، هزینه زیادی برای گردشگران در آسیای مرکزی دارد. بنابراین صرفه جویی کنید! همچنین اگر شما زمان کافی برای درخواست ویزا در خانه نداشتید، نگران نباشید. می توانید این کار را در مسیر هم انجام دهید. در واقع درخواست ویزا در مسیر آسان تر و سریع تر است. با این حال شما باید یک برنامه سفر انعطاف پذیر و زمان کافی داشته باشید تا بتوانید در پایتخت هر کشور برای گرفتن ویزای خود منتظر بمانید. من برای صرفه جویی در زمان، از خدمات Visa Machine استفاده کردم تا در کار های اداری و قانونی به من کمک کند. آن ها برای کمک به دریافت هر ویزا از شما هزینه ای می گیرند، اما با توجه به اینکه کمک آن ها باعث شد در زمان بسیار صرفه جویی شود. استفاده از خدماتشان کاملا به صرفه و ارزنده بود.

ویزا

چه زمانی بروید

باتوجه به اینکه بیشتر این جاده از بیابان و کوه می گذرد پس هر زمانی می توان سفر کرد به جز زمانی که آب و هوا بسیار گرم یا سرد باشد. تابستان های سوزان و زمستان های مرگبار. پاییز و بهار بهترین زمان برای بازدید است زیرا آب و هوای ملایمی دارد و شرایط آسان تر است. اکثر تورها فقط در این زمان ها سفر جاده ابریشم را انجام می دهند. اگرچه برخی از آن ها(مانند Dragoman)به طور منظم از مارس تا دسامبر این کار را انجام می دهد.از اکتبر تا مارس برخی از معبر های کوهستانی مانند Torugart Pass ممکن است بسته باشند. ماه رمضان یکی از ماه های مذهبی است که در کشورهای آسیای مرکزی به روزه داری می پردازند. پس قبل از بازدید از آن آگاه باشید.

چه زمانی بروید

اقامت : اردوگاه، مهمانخانه یا هتل؟

به طور کلی آسیای مرکزی برای مسافران با بودجه محدود مناسب است زیرا ارزان است و تعداد زیادی خوابگاه و رستوران برای انتخاب وجود دارد. هتل های مقرون به صرفه معمولا 20 تا 40 دلار در هر شب برای یک اتاق دو نفره می گیرند اما هتل های لوکس می توانند شبی 200 تا 300 دلار باشند. ازبکستان نسبت به سایر کشورهای منطقه دارای زیرساخت گردشگری پیشرفته تری می باشد و شما می توانید به راحتی مهمانخانه های ارزان و باکیفیتی که شبی 15 دلار می گیرند و در مکان مناسبی هم قرار دارند، پیدا کنید. توجه داشته باشید که برخی هتل ها در ایران اجازه نمی دهند که زوج های ازدواج نکرده یا زوج هایی با ملیت های مختلف در یک اتاق باشند. گردشگری در بطن جامعه در قرقیزستان نسبتا محبوب و در دسترس است. این بهترین راه برای اقامت در کنار محلی ها، آشنایی با فرهنگ آن ها همچنین داشتن یک سفر ارزان است. شما می توانید در خانه یک خانواده بومی اقامت کنید، با یک راهنمای محلی با دوچرخه به گردش بروید و با عشایر اسب سواری کنید. انجمن گردشگری قرقیزسستان یک منبع عالی است که می توانید مستقیما با دفاتر آن در هر منطقه تماس بگیرید. اردوگاه ها در طول جاده ابریشم رایج نیستند. در طول سفر ما معمولا با شاخ و برگ ها در مزرعه، بیابان ها و حتی تاکستان ها اردو زدیم. در تمام سفرمان تنها در سه اردوگاه اقامت کردیم و تنها یکی از آن ها قابل توصیه است، کمپ روسلان در قزاقستان قسمت حفاظت از منابع طبیعی آکسو ژاباگلی. اگر قصد دارید به طور مستقل سفر کنید قبل از اینکه یک چادر مسافرتی با خود ببرید دوباره خوب فکر کنید، مگر اینکه قصد داشته باشید در کل مسیر در بوته ها اردو بزنید. کوچ سرفینگ، بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه اقامتگاه و همچنین دیدار با مردم محلی است. در انجمن های عمومی، یک نفر گفت که در ایران به راحتی می توانید برای خود میزبان پیدا کنید. او یک درخواست فرستاده بود و بسیاری از مردم در سراسر کشور از او دعوت کرده بودند. برای زوج هایی که ازدواج نکرده اند یا از ملیت های مختلفی هستند، اقامت در هتل ممکن است امکان پذیر نباشد. پس استفاده از کوچ سرفینگ یک گزینه بسیار عالی برای آن ها خواهد بود. Couchsurfing به این صورت است که سایت هایی وجود دارند که هرکس این امکان برایش وجود دارد که توریست ها را برای چند روز در خانه خود مهمان کند عضو آن می شود و افراد با هم آشنا می شوند و هنگامی که به یک کشور دیگر می روند به خانه آن فرد می روند و دیگر نیازی به دادن پول هتل نیست و این گونه افراد در سفرهایشان محل اقامت رایگان دارند.

کوچ سرفینگ

پول

وضعیت تهیه پول نقد به اندازه ای که انتظار داشتم آسان نبود. شما می توانید از ویزا کارت خود در بیشتر بانک ها و دستگاه های خودپرداز استفاده کنید اما در آسیای مرکزی مکان های کمی هستند که مستر کارت را بپذیرند. بهترین کشور برای دریافت پول نقد قرقیزستان است. جایی که می توانید هم پول کشور قرقیزستان را و هم دلار امریکا را دریافت کنید. در قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان بازار سیاه هایی وجود دارد که با نرخ های رقابتی به مبادله ارز می پردازند. توجه داشته باشید که در ایران، کارت های اعتباری یا دبیت کارت در بانک ها یا دستگاه های خودپرداز پذیرفته نمی شوند. شما باید پول نقد به همراه داشته باشید تا در کشور پولتان را تبدیل کنید. من عادت دارم پول را در مقصد برداشت کنم اما این بار مقدار قابل توجهی پول نقد برای مبادله با خود به همراه داشتم.

پول

برخی نکات اضافه

بسیاری از کشورها در مسیر جاده ابریشم، تنها برای زمان های خاصی ویزا برای ورود به کشور می دهند. پس بهتر است در سفر خود بازدید از این کشورها را در ابتدا سفر خود انجام دهید. اگر از اروپا سفر می کنید، بی شک مکان خوبی برای پرواز است. می توانید از شرکت هواپیمایی Pegasus بلیط بگیرید، بلیط هایی ارزان به قیمت 200 یورو برای هر مسیر. سایت هایی مانند Skyscanner می توانند به شما برای جستجوی پرواز از هر منطقه جغرافیایی کمک کنند. بسیاری از کشورهای جاده ابریشم، مسلمان هستند پس لباس های مناسب بپوشید. در ایران زن ها باید در مکان های عمومی روسری سر کنند. در مورد آداب رسوم مردم منطقه مطالعه داشته باشید. به عنوان مثال در بسیاری از کشورهای جاده ابریشم انتظار می رود قبل از ورود به خانه، کفش های خود را دربیاورید.

آداب و رسوم و فرهنگ

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

امسال بیش از 60 اثر تاریخی مازندران برای ثبت در دستور کار قرار دارد

گلاره یوسف پور ، شنبه 30 اردیبهشت 1402

براساس آخرین اخبار منتشر شده، امسال بیش از 60 اثر تاریخی مازندران برای ثبت در دستور کار قرار دارد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :