استان چهارمحال و بختیاری | سرزمین آب و آفتاب

استان چهارمحال و بختیاری تنها 16411 کیلومترمربع وسعت دارد و در جنوب غربی کشور و در مرکز رشته کوه های زاگرس واقع شد. این استان از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان، از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است. مرکز این استان، شهرکرد در ارتفاع 2066 متری از سطح دریا قرار دارد که مرتفع ترین شهر در بین مراکز استانی بوده و به همین سبب، به بام ایران شهرت یافت. این منطقه دارای یک درصد از کل وسعت ایران بوده و با وجود مساحت کم، ده درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد. در حال حاضر، استان چهارمحال و بختیاری با جمعیتی نزدیک به 900 هزار نفر، دارای 9 شهرستان، 25 بخش، 50 دهستان و 820 روستا است. به علت ماهیت کوهستانی مرتفع و قرار گرفتن در مسیر بادهای مرطوب سیستم مدیترانه ای و تخلیه بار این سامانه ها، استان دارای بارش نسبتا مناسبی هست. غالبا در مناطق مرتفع بارش به صورت برف بوده و ارتفاعات پوشیده از برف یکی از ویژگی های اقلیمی و جاذبه های زمستانی این استان است. مهمترین رشته کوه این منطقه زردکوه بختیاری بوده که سخاوتمندانه رودخانه های بزرگ کارون و زاینده رود را به کشور هدیه می کند. در کنار جاذبه های متعدد تاریخی و فرهنگی نظیر ابنیه تاریخی، محوطه و آثار باستانی فرهنگ عشایری، بزرگان و فرهنگ و هنر استان، دامنه های زاگرس نیز گنجینه ای از طبیعت فراروی ما گذاشته و مناظری بدیع و زیبا چهارمحال و بختیاری را به بهشت طبیعت دوستان و گردشگران بدل کرد. اینک، استان چهارمحال و بختیاری پنجره ای به سوی تو می گشاید تا در تقارن طبیعت، تاریخ فرهنگ و هنر، گوشه ای از میراث ملی این سرزمین کهن را به دستان پر مهرت بسپارد. در ادامه مطلب راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری همراه ما باشید برای آشنایی با جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری.

استان چهارمحال و بختیاری

لیست موزه های فعال استان چهارمحال و بختیاری

موزه باستان شناسی شهرکرد: شهرکرد، خیابان ولیعصر شمالی
مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه امیر مفخم بختیاری: روستای دزک، خیابان میراث، قلعه امیر مفخم
مجموعه تاریخی فرهنگی جونقان: جونقان، جنب شهرداری، قلعه سردار اسعد بختیاری
گنجینه آموزش و پرورش: بلوار فارابی، خیابان مولوی شرقی
موزه حیات وحش: جاده شهرکرد اصفهان، جنب پلیس راه فرخ شهر
گنجینه شهدا: شهرکرد، ابتدای جاده دانشگاه آزاد اسلامی
موزه مردم شناسی کیان: شهر کیان، انتهای خیابان سجاد شرقی
موزه مردم شناسی بهرامی: بروجن، خیابان کاشانی
موزه بلدیه: بروجن، پل مصلی

لیست موزه های فعال استان چهارمحال و بختیاری

توصیه های سفر برای سفر به جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری

-همواره با یاد و نام خدا سفر کنید.
- براساس راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری، از سالم بودن وسایل نقلیه خود اطمینان حاصل نمایید.
-خود و سرنشینان را در استفاده از کمربند ایمنی عادت داده و کودکان را به استفاده از کمربند ایمنی هنگام رانندگی آموزش دهید.
-از وضعیت مسیر حرکت مطلع شوید.
-در سفر با آرامش رانندگی کنید و بدانید که یاد خدا آرامش دل هاست.
-از سرعت بیش از حد و سبقت غیرمجاز جدا خودداری کنید.
-به هنگام سفر به علائم و تابلوهای کنار جاده توجه نمایید. قبل از پارک نمودن خودرو محل پارک را شناسایی نمائید تا موقع برگشت در پیدا کردن آن با مشکل مواجه نشوید.
-در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط کامل از چراغ راهنما و آئینه استفاده نمائید.
-در هنگام رانندگی با سرنشین اتومبیل یا تلفن همراه صحبت نکنید و از خوردن و آشامیدن بپرهیزید.
-جاده همیشه تسلیم راننده با احتیاط است. با سرعت غیرمجاز رانندگی نکنید. با ماموران راهنمایی رانندگی همکاری نمائید.
-هنگام خستگی و خواب آلودگی از رانندگی کردن پرهیز نموده و با توقف و استراحت کوتاه در مسیر از مواهب طبیعی لذت ببرید.
-سرعت زیاد نشانه برتری و قدرت نیست، استقبال از مرگ است.
-در هنگام مسافرت حتماَ کارت خودرو، بیمه نامه و گواهی نامه را به همراه داشته باشید. با رعایت قوانین و مقررات، امنیت را زینت بخش جاده کنیم.
-پلیس را از خود بدانید و به توصیه هایش عمل کنید.
-اگر به مشکلی برخوردید به پلیس 110 اطلاع دهید.
-در هنگام مسافرت از بازگو نمودن اسرار زندگی خود، اخبار و اطلاعات به افراد ناشناس به شدت پرهیز کنید.
-وجوه نقد خود را در معرض دید افراد ناشناس قرار ندهید.
-در هنگام سفر حتما مدارک شناسایی و دفترچه بیمه درمانی خود و خانواده را به همراه داشته باشید. در صورت مشاهده تخلفات راهنمایی و رانندگی رانندگان وسایل نقلیه، پلیس را مطلع نموده یا با شماره 110 تماس بگیرید.
-هنگام حضور در مکان های پر ازدحام تفریحی، زیارتی، بازارها بیشتر مراقب فرزندان خردسال، اشیا و وسایل خود باشید.
-از پارک نمودن خودرو در جاهایی که باعث سد معبر می شود، جدا بپرهیزید.
-هنگام سفر با وسایل نقلیه عمومی مراقب کیف و وسایل همراه خود باشید.
-از شرایط آب و هوایی مطلع شوید و تجهیزات مناسب را همراه داشته باشید. از مصرف داروهای خواب آور در هنگام رانندگی اکیدا خودداری نمائید.
-قبل از سفر از سالم بودن قسمت های مختلف وسایل نقلیه خود اطمینان حاصل نمایید.
-همراه داشتن تجهیزات ایمنی شامل کپسول آتش نشانی، جعبه ابزار، چراغ قوه، چراغ چشمک زن، جعبه کمک های اولیه
-براساس راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری باید بدانید که از برپایی چادر به صورت انفرادی و اماکن خلوت خودداری شود.
-به هنگام توقف در بین راه رسیدن به جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری از وسیله نقلیه خود با فاصله طولانی دور نشوید.
-مراقب افرادی که خود را به عنوان مآمور معرفی و سعی در کنترل شما در بین جاده ها و شهرها دارند، باشید.
-از کرایه منزل به افراد ناشناس که به صورت موقتی در ایام نوروز منازل خود را اجاره موقتی می دهند، خودداری نمائید.
-در مکان های شلوغ و پر رفت و آمد از گذاشتن مدارک مهم در داخل کیف خودداری کنید.
-از آویزان نمودن کیف خود به پشت صندلی در رستوران ها خودداری نمائید.

توصیه های سفر برای سفر به شهرهای چهارمحال و بختیاری

آشنایی با شهرهای چهارمحال و بختیاری

شهرستان شهرکرد

مساحت حدود 2006 کیلومتر مربع، تقسیمات سیاسی بوده و مشتمل بر 3 بخش، 8 شهر و 4 دهستان هست. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی و جاهای دیدنی شهرستان شهرکرد عبارتند از: امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون، موزه باستان شناسی، مجموعه فرهنگی تاریخی چالشتر، پارک و موزه فرخ شهر، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، چشمه زنه هفشجان، چشمه مایک سورشجان، پارک استخر شهرکرد، قلعه نصیرخان بختیاری سورک، امامزاده عبدلله سورک، امامزاده محمد اکبر. از صنایع دستی رایج در این شهر می توان به قالی بافی، کلاه مالی، گیوه دوزی، نمد مالی، زین سازی و نیز تولید مواد غذایی محلی نظیر کشک، دوغ و دیگر محصولات جانب و نیز تهیه و عرضه گیاهان دارویی اشاره کرد. شهر شهرکرد از قدیمی ترین خاستگاه های سکونت انسان در استان هت. براساس یافته های باستان شناسی، سابقه تاریخی این ناحیه به هزاره های هشتم و نهم پیش از میلاد مسیح باز می گردد. در زمینه وجه تسمیه شهرکرد، نقل قول های متفاوتی وجود دارند. برخی شیوه معیشتی دامپروری ساکنان این منطقه را اساس دانسته و این ناحیه را قلمرو چوپانان و گله داران برشمرده اند. برخی دیگر هم نوع خاص لباس چوپانان این منطقه یعنی کپنک را که امروزه هم استفاده می شود و در گویش محلی به آن کردینه می گویند را اساس می دانند.

شهرستان شهرکرد

شهرستان بروجن

شهرستان بروجن مشتمل بر 3 بخش و شامل 6 شهر و 5 دهستان هست. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی شهرستان عبارتند از منطقه نمونه گردشگری سیاسرد، خانه های قدیمی همچون خانه حفیظی ها ، امامزاده حمزه علی (ع)، تالاب چغاخور، چشمه گلوگرد، چشمه امام قیس، قلعه ضرغام السلطنه بختیاری، مسجد جامع نقنه، هفت چشمه بلداجی، کلیسای معموره، امامزاده سرپیر، چشمه آب سفید، تالاب گندمان، پارک بزیال بلداجی

شهرستان بروجن

شهرستان اردل

تقسیمات سیاسی شهرستان اردل مشتمل بر 2 بخش، 4 شهر و 4 دهستان است. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی شهرستان عبارتند از دریاچه سد کارون 4، روستای سرخون و پارک جنگلی شیاسی، کاوند درویشان، عزیز آباد، چشمه مولا آلیکوه، سرداب رستم آباد، منطقه حفاظت شده جنگلی هلن (میان کوه)، امامزادگان حلیمه خاتون سرپیر، قلعه ابوالقاسم خان بختیاری اردل، پارک جنگلی گندم کار، منطقه هلوسعد، طبیعت دشت قراب، پارک دزپارت، کاروانسرای شلیل، صخره نوردی در پناه آب.

شهرستان اردل

شهرستان بن

شهرستان بن مشتمل بر 2 بخش، 2 شهر و 4 دهستان هست. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی و جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری در این بخش عبارتند از: امامزاده شیخ شبان، قلعه محمد حسن خان بختیاری، گرداب بن، امامزاده بارده، امامزاده بابا پیراحمد، حاشیه سد و رودخانه زاینده رود، منطقه نمونه گردشگری شیدا.

شهرستان بن

شهرستان فارسان

شهرستان فارسان مشتمل بر 3 بخش و 6 شهر و 5 دهستان بوده و برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی شهرستان عبارتند از گردشگاه پیرغار، کاروانسرای تنگ، امامزاده سید میراحمد و امامزاده حیدر بن مالک باباحیدر، امامزاده سید سعید آب مراد، امامزاده سید محمد فارسان، غار سراب بابا حیدر، غار و چشمه سید عیسی، چشمه قلعه فارسان.

شهرستان فارسان

شهرستان کیار

این شهرستان مشتمل بر 2 بخش، 4 شهر و 5 دهستان هست. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی و جاهای دیدنی شهرستان براساس راهنمای سفر به چهارمحال و بختیاری عبارتند از قلعه نجف قلی خان صمصام السلطنه بختیاری، قلعه دستنا، منطقه حفاظت شده سبز کوه، کاخ قلعه امیر مفخم بختیاری، تالاب سولقان، پل دوپلان و خراجی و حاشیه رودخانه کارون، قایقرانی در آب های خروشان و پرش از ارتفاع در پناه آب (بانجی جامپینگ).

شهرستان کیار

شهرستان سامان

شهرستان سامان مشتمل بر 2 بخش، 1شهر، و 4 دهستان است. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی و جاهای دیدنی این بخش از چهارمحال و بختیاری عبارتند از پل زمانخان، قایقرانی در آب های خروشان، پل هوره، آرامگاه دهقان سامانی، مسجد جامع سامان، بافت تاریخی روستای یاسه چای، باغات بادام و گردو

شهرستان سامان

شهرستان لردگان

شهرستان لردگان مشتمل بر 5 بخش، 4 شهر و 11 دهستان است. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی شهرستان عبارتند از آبشار آتشگاه، پارک جنگلی پروز، چشمه سندگان، جنگل های بلوط منطقه میلاس، امامزاده شهسوار، بنای چارطاقی، امامزاده عباس علی، پارک جنگلی چارطاق، حاشیه سد کارون، چشمه خانی، بقایای کاروانسرای قلعه مدرسه

شهرستان لردگان

شهرستان کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ مشتمل بر 3 بخش، 2 شهر و 7 دهستان هست. برخی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی شهرستان عبارتند از آبشار شیخ علیخان، یخچال های دائمی زردکوه بختیاری، چشمه دیمه، آبشار تونل اول کوهرنگ، دشت لاله های واژگون، حاشیه رودخانه زاینده رود، حاشیه رود بازفت، چشمه مورز، چشمه خورده ها (روستای سیف آباد)، پل خدا آفرین، نقوش برجسته الگی و شیرین او، امامزاده، امامزاده شاه عبدالعظیم، قلعه دهناش.

شهرستان کوهرنگ

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آبشار پیرغار یکی از زیباترین مکانهای طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 11 آذر 1400

براساس اخبار بدست رسیده، آبشار پیرغار یکی از زیباترین مکانهای طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 23 اسفند 1398

    اصلا هم چهارمحال خوب نیست واسه سفر، بشینید خونه هاتون عید رو، کجا میخوایید بیایید استان ما رو آلوده کنید