غذاهای سنتی ایران و گشت و گذار غذایی در استان های ایران

hb سه شنبه 30 مرداد 1397

اکثریت مردم به محض اینکه وارد شهر یا استانی می شوند، خود را برای خرید سوغاتی برای آشنایان خود آماده می کنند، اما تا به حال شده به فکر خوردن غذاهای آن شهر یا استان باشید؟ چیزی که برای ما از بچگی جا افتاده است رفتن به بازار و خرید کردن است اما به نظر من خوش به حال کسانی که پا در هر جایی که می گذارند اولین کاری که می کنند، رفتن به رستوران ها و خوردن غذاهای سنتی ایران و آن منطقه است. البته ناگفته نماند که به بازار رفتن و خرید کردن هم لذت خود را دارد اما امروزه آنقدر پیشرفت کرده ایم که تمامی سوغات و صنایع دستی های استان های مختلف را در همان شهر یا استان خود و در بازار های موجود، می توان به راحتی یافت در حالی که این غذاهای محلی ایران هستند که در جایی نمی توان پیدا کرد و از خوردنشان لذت برد! ناگفته نماند که از آثار تاریخی برخی استان هم نمی توان گذشت و دیدن نکرد از جمله آثار تاریخی اصفهان، ولی باز هم با جرعت می توان گفت که هر شهر یا روستا فقط می تواند غذاهای محلی خود را با بهترین کیفیت طبخ و در اختیار مردم قرار دهد. با این پست همگردی همراه باشید تا بهترین غذاهای محلی ایران و استان های ایران را بیشتر بشناسید.

گشت و گذاری بر محوریت غذا در کل شهرهای ایران ایران گردی

غذاهای سنتی ایران : استان البرز

استان البرز معروف به ایران کوچک است زیرا از تمامی نقاط کشور در این استان زندگی می کنند و از سراسر ایران می توان با اطمینان گفت که در این استان حضور دارند. یکی از ویژگی های این استان نزدیک بودن به چالوس است، جاده چالوس که جز جاذبه های برتر این استان است. همچنین روستای برغان که توریست های زیادی را سالانه به آنجا می کشاند و می توان در کنار رودخانه زیبای آن لذت یک فضای آرام و دل نشین را تجربه کرد. سد کرج هم که یکی از بزرگ ترین سد های ایران محسوب می شود در این استان وجود دارد که امروزه متاسفانه با کاهش عمق آن باعث افسوس و نگرانی هایمان شده است. از خوراکی ها و غذاهای سنتی کرج، نمیتوان چیزی گفت، که در این شهر همه ی غذاها پیدا می شوند اما سوغات های کرج می توان از آلو برغانی، بستنی همراه با هل و خوراکی های خوشمزه دیگری را نام برد که هر کدام از این ها طرفداران خاص خود را دارند. همچنین به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، استان البرز از امکانات شهری و پیشرفته ای برخوردار است. لازم به ذکر است استان البرز به دلیل وجود مردمانی مختلف با ریشه هایی گوناگون از فهرست غذاهای متنوع و متعددی برخوردار است.

گشت و گذار غذایی در ایران آلو برغانی البرز

غذاهای سنتی ایران : استان آذربایجان غربی

آیا تا کنون به استان آذربایجان غربی رفته اید؟ پیشنهاد می کنم حداقل یکبار به این استان بروید و از غذاهای سنتی این استان و چلو کباب هایی که به صورت خاص و منحصر به فرد است میل نمایید. در کنار کباب هایی که در این استان تهیه می شود، می توانید از حلواهای این استان به عنوان سوغات تهیه کنید.

حلواهای ارومیه

غذاهای سنتی ایران : استان گلستان

شیرینی های سنتی از جمله حلواهای استان گلستان بسیار پر فروش است. گرگان قسمتی از شمال است که از رطوبت زیادی برخوردار نیست و آب و هوای نسبتا بهتری دارد. یکی از اوقات فراغت مردم گرگان رفتن به جنگل های سرسبز و با خوردن ماهی در کنار خانواده است. بندر ترکمن از لباس های محلی زیبایی برخوردار است و همچنین جزیره آشوراده که می توانید با قایق رفت آمد کنید.

حلوای اماج

غذاهای سنتی ایران : استان اردبیل

استان اردبیل یکی از استان هایی است که بسیار زیبا و جذاب است. از غذاهای محلی این استان از جمله آش دوغ، سرشیر، عسل، خامه می باشد که بسیار پر طرفداراست. یکی ازجذاب ترین و بهترین آب گرم های کشور در سرعین اردبیل می باشد که سالانه مسافران زیادی را به آنجا می کشاند.

اردبیل

غذاهای سنتی ایران : استان آذربایجان شرقی

مگر می شود به تبریز بروی و از چلو کبابی حاج علی واقع در بازار کلاهدوز بگذری، به گونه ای غذاهای سنتی را برایتان آماده می کند که می توانید انگشتان دستتان را هم بخورید. چیدن غذا، طبخ غذا، انواع دسرها و نوشیدنی هایی که برایتان آماده می کند به طوری چشم نواز است که تا حالا نشده کسی به تبریز سفر کنه و از چلو کبابی حاج علی غذا نگرفته باشد. همچنین از شیرینی های خوشمزه و خوش نام تبریز از جمله باقلوا که بسیار پر طرفدار است را میتوانید از قنادی تشریفات که بسیار شیک و مدرن است خریداری کنید و از خوردن آن لذت ببرید. البته ناگفته نماند که ار غذاهای محلی محبوب استان آذربایجان شرقی، کوفته تبریزی است. از هرچه که بشود گذشت از کوفته های تبریزی به هیچ وجه نمی توان گذشت. کوفته هایی که وقت در تبریز به این شکل و با این نام و آوازه می توان یافت.

کوفته تبریزی

غذاهای سنتی ایران : استان ایلام

به جرعت می توان گفت که ایلام یکی از شهر هایی است که لبنیات سنتی زیادی دارد. اگرچه استان ایلام کوچک است نسبت به کلان شهرها اما غذاهای سنتی زیاد و خوشمزه ای را تولید می کند. ایلام یکی از شهرهای سرد و کوهستانی محسوب می شود و به همین خاطر شیرینی هایی با طبع گرم زیادی دارد.

شیرینی های ایلام

غذاهای سنتی ایران : استان بوشهر

در استان بوشهر رستوران های زیادی با غذاهای محلی محبوب وجود دارد که انواع ماهی ها را به روش های مختلف می پزند و بسیار هم خوش خوراک است. در شهر قوام یکی از غذاهای سنتی سرو می شود به نام بشقاب کباب که در واقع شبیه به همان جوجه کباب است را به بهترین روش طبخ می کننن و در اختیار مشتری قرار می دهند. خرماهای معرو خیلی سنتی از نخل ها چیده می شوند و بدون اضافه کردن هیچ مواد افزودنی و خیلی سالم می توانید میل کنید و لذت ببرید. این گونه خرماها که به این شکل طبیعی هستند را می توان همراه با کنجد مصرف کرد و به جرعت می توان گفت نیرو و انرژی زیادی را هم به ما می دهد.

غذاهای بوشهر

غذاهای سنتی ایران : استان تهران

پایتخت بیشتر یک شهری برای کار کردن است تا یک شهر توریستی، به همین دلیل است شاید تمام غذاهای سنتی استان های دیگر را پوشش نداده باشد اما جاهای تفریحی زیادی از جمله فرحزاد و لواسان دارد که با غذا های سنتی خود شامل دیزی و کباب های مخصوص، دل مسافران را آب می کند. اولین پیتزایی تهران که به پیتزا داوود معرف است می توان اشاره کرد که روزانه مشتریان زیادی را از تمام نقاط شهر به آن جا می کشاند. امروزه بهترین مرکز خریدها با بهترین اجناس شیک و مدرن را در پاساژهای تهران می توان یافت. از مکان های زیارتی می توان حرم شاه عبدالعظیم را نام برد که علاوه بر این که زائران زیادی را به آنجا می کشاند، بازار بزرگی دارد که واقعا می توان گفت چیزی کم ندارد و هرچیز که برای سوغات بخواهید در این بازار بزگ یافت می شود.

تهران

غذاهای سنتی ایران : استان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی یک استانی است با بسیاری از خشکبارهای متنوع و خوشمزه، امروزه بسیاری از خشکبارهای کشور چه در تولید و چه در صادرات در بیرجند تولید می شود از جمله عناب، آلو، سنجد، زعفران، زرشک، توت. جالب است بدانید که خراسان جنوبی در میان کویرهای سوزان و دشت های چشم نواز واقع شده است.

سوغات بیرجند

غذاهای سنتی ایران : استان خراسان رضوی

خراسان رضوی استانی است که هر چه از آن بگویم کم گفتم و اول از همه شهری است که حرم امام رضا، امام هشتم ما شیعیان در این استان است و سالانه میلیون ها زائر از سراسر جهان به مشهد برای زیارت می آیند. مشهد بسیارزیاد، بازار های بزرگ و جاهای گردشگری نیز دارد که کوه سنگی یکی از این جاذبه هاست که مردم زیادی برای اوقات فراغت خود به آن جا می روند. همچنین رستوران های زیادی برای ارائه غذاهای سنتی وجود دارد که از پدیده شاندیز می توان به عنوان معروف ترین آن نام برد که با توجه به کیفیت عالی و قیمت مناسب آن، مسافران زیادی را به آن جا می کشاند. مشهد گلاب های معروفی دارد و در کنار آن زعفران های عالی و با کیفیتی هم دارد که تقریبا می توان گفت هر مسافری که به آن جا می رود، مقداری از زعفران مشهد برای مصرف شخصی خود خریداری می نماید زیرا همچین کیفیتی از زعفران در هر استانی وجود ندارد.

سوغات مشهد

غذاهای سنتی ایران : استان خراسان شمالی

اکثریت مردم بجنورد را با شکر پنیر و نقل هایش می شناسند، زیرا مردم هنرمند این استان انواع نقل ها را می توانند تولید کنند، آن ها آنقدر تنوع ایجاد کرده اند در تولید نقل، که واقعا دوست دارید از همه آن ها خریداری کنید و مزه آن را بچشید. خلاصه که اگر به این استان سفر کردید حتما چند مدل از آن را خریداری کنید، مطمئن باشید که باز هم به استان خراسان شمالی می آیید و از این شیرینی های خوشمزه خریداری می کنید. البته ناگفته نماند غذاهای سنتی این استان نیز همانند دیگر شیرینی های این استان مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران عزیز قرار می گیرد.

سوغات بجنورد

غذاهای سنتی ایران : استان خوزستان

خوزستان، استان مظلومی در کشور ماست، چه در زمان جنگ که این استان مورد تجاوز دشمن قرار گرفت و چه در زمان حال که این روزها با هوای کثیف و غبا رآلود، مردم این استان به سختی زندگی خود را می گذرانند. اهواز را همه با غذاهای سنتی تند و به خصوص سمبوسه و فلافل هایش می شناسند، غذاهایی که نظیرش در کم تر جایی پیدا می شود. البه ناگفته نماند که غذا های دریایی متنوع و لذیذ هم کم نیست در این استان اما فلافل و سمبوسه از غذاهای سنتی محبوب و قدیمی این استان به شمار می آید.

خوزستان

غذاهای سنتی ایران : غذاهای محلی ایران : استان چهارمحال بختیاری

یکی از استان هایی که منبع درآمد مردم آن جا از فروش بادام، عسل و گردو می باشد. درنزدیکی شهرستان سامان و کوهرنگ بیشتر مردم با تهیه و تولید همین خوراکی ها و فروش آن به مسافران زندگی خود را می گذرانند که البته می توان گفت یکی از بهترین محصولات خودشان را در اختیار مسافران خود قرار می دهند. چهارمحال بختیاری بیشتر ییلاق مردمان این شهر به حساب می آید.

سوغات چهارمحل و بختیاری

غذاهای محلی ایران : استان زنجان

زنجان شهری است که چاقو های آن بسیار معروف است، اینقدری معروف است که از ساسر ایران به آنجا می آیند و از چاقوهای آنجا خریداری می کنند. چاقوهایی که همانندش را هیچ جا پیدا نخواهید کرد و از نمونه های خارجی هم با کیفیت تر هستند. کاروانسرای سنگی که یک جاذبه ی توریستی است، امروزه بسیاری از مرم را به آن جا می کشاند و در کنار آن دیزی هایی نیز وجد دارد که من مطمئن هستم هرکس به آن جا می رود حتما از آن دیزی سنتی میل می کند. این شهر بسیار خنک است و حتی در روزهای گرم تابستان خبری از گرما نیست و نسیم خنکی در آن جا می وزد تا احساس گرما در در زنجان به کسی دست ندهد.

غذاهای محلی ایران : استان سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان باتوجه به نزدیک بودن به مرز و همسایگی کشورهای اطراف، اندکی با خلق و خوی کشورهای همسایه اشنا هستند و چه بسا بعضی از مردم آنجا گرایش بیشتری به کشورهای همسایه داشته باشند. با این وجود می توان گفت احتمال این وجود دارد که غذاهای سنتی آن ها هم مقداری رنگ و بوی کشورهای همسایه را داشته باشد و خوردن آن ها برای ما می تواند جالب باشد. چابهار و زابل و زاهدان شیرینی های هندی و پاکستانی متنوعی را امثال گلابجمون دارد. همچنین کالاهایی در این استان وجود دارد که امکان وجود آن ها در همه ی شهرها نیست. مردمان محلی آنجا غذاهای محلی محبوب متنوعی از جمله کباب گنجشک دارند که واقعا خوشمزه و لذیذ می باشد.

سوغات سیستان و بلوچستان

غذاهای محلی ایران : استان سمنان

سمنان شهری است میان رده ای با عبور و مرور فراوان که به اندازه حق خود به این شهر توجه نشده است ولی با این حال یکی از بزرگ ترین باغ های گردو در جهان در این شهر واقع شده است. سالانه بسیاری از این باغ ها برای صادرات گردودرآمدزایی می کنند. در این شهر خشکبارهای زیادی یافت می شود و بسیاری از مردم زندگی خود را با فروش این خشکبار تامین می کنند.

سمنان

غذاهای محلی ایران : استان کردستان

سنندج واقع در کردستان مردمی بسیار مهمان نوازی دارد که محال است شما به سنندج بروید و مردمان آن جا شما را به خانه هایشان دعوت نکنند و از غذاهای محلیشان به شما ندهند. سعی کنید حتما از ماهی های کباب شده ی اطراف مریوان هم نگذرید و امتحانش کنید. نان های خرمایی و نان برنجی های این شهر هم بی نظیر است و از آن می توانید برای سوغات خریداری کنید.

استان کردستان

غذاهای محلی ایران : استان کرمانشاه

اگر به کرمانشاه رفتید و خورتش خلال، از غذاهای محلی محبوب، نخوردید، واقعا ضرر کردید. این خورش ترش است و از خلال بادام در آن تشکیل شده است و با زرشک تزئین شده است. یک نوع باقلوا در کرمانشاه وجود دارد که یک جرایی معجون است، که شامل عسل، خامه و باقلوا است. دنده کباب و جوجه های محلی را هم نیز از دست ندهید. طاق بستان هم یکی از آثار تاریخی این استان می باشد.

کرمانشاه

غذاهای محلی ایران : استان فارس

شیراز شهر فرهنگ و هنر می باشد. این جمله را شاید زیاد شنیده باشید اما واقعا درک اش نکرده باشید. حال می توانید یکبار بروید و با چشمان خودتان از نزدیک این شهر زیبا و پر آوتزه را ببینید. ارگ کریم خان یکی از جاذبه های بی نظیر این استان می باشد که بسیار تاریخی و جذاب می باشد. حافظ شیرازی که همه ی ما ایرانی ها در زندگی مان چندین بار با کتاب اش نیت کرده ایم و فال گرفته ایم و از خواندن شعرهایش لذت بردیم. از خوردنی های این شهر می توان به فالوده شیرازی اشاره کرد ک بسیار خوشمزه است. از غذاهای محبوب محلی، کباب های شیراز است که هم خیلی معروف و پر طرفدار است و ارزش حداقل یکبار خوردن را نیز دارد. سفره خانه های سنتی و دیدنی شیراز که با گوش دادن یک موزیک ملایم، خستگی از تن آدم در می اید. واقعا به جرعت می توان گفت شیراز شهر پر از آرامش و تفریح کردن و همچنین خورن خوراکی های متنوع اش است.

فالوده شیرازی

غذاهای محلی ایران : استان قم

شهر بسیار مذهبی است که زائران بسیاری سالانه به این شهر برای زیارت حضرت معصومه (س) و همچنین مسجد جمکران می آیند. سوهان های قم خیلی پرطرفدار و مشهور است و از غذاهای سنتی قم است که هیچ جا امثالش را نمی توان یافت و حتی در شهر های دیگر هم اگر سوهان بپذند بازهم به گرد پای سوهان قم نخواهد رسید.

قم

غذاهای محلی ایران : استان گیلان

غذاهای محلی موجود در گیلان بسیار زیادند. اما از غذاهای محلی محبوب این استان می توان به میزاقاسمی، فسنجان، کباب دوش، کباب ترش و کباب چنجه اشاره کرد که بسیارخوشمزه هستند. کلوچه های لاهیجان که از سوغات های پر فروش استان هستند. البته نا گفته نماند زیتون های گیلان آنقدر طرفدار دارد که در استان های مختلف هم یافت می شود، چای لاهیجان نام و آوازه ای در جهان دارد، همچنین اگر جلوی شکمتان را نمی توانید بگیرید و رژیم دارید پیشنهاد می کنم به گیلان نروید تا با دیدن این غذاها، مسافت کوفتتان نشود.

میرزاقاسمی

غذاهای محلی ایران : استان قزوین

غذاهای محلی استان قزوین بسیار سنتی و درعین سادگی که دارند خیلی خوشمزه هستند. قیمه نثار غذای شیرین معروف قزوین است که بعید می دانم کسی به قزوین بیاید و این شیرین پلوی خوشمزه را نخورده باشد. باقلوای قزوین واقعا درجه یک و بی نظیر است که هرجایی نمی تواند با کیفیت عالی این شیرینی را تولید کند. جالب است بدانید که در قزوین نان های بزرگ و زرد محلی بسیار طرفدار دارد و خوش خوراک است.

قیمه نثار

بهترین غذاهای محلی ایران : استان لرستان

استان لرستان را مردم با غذاهای محلی محبوبش، آش های ماست و کشکینه، می شناسند و بسیار زبان زد است. البته در کنار آش های خود در تولید لبنیات هم کم و بیش فعال هستند اما شهرت آن ها بیشتر در آش هایشان است. آش کشکینه یک آش ترش است که تهیه شده است از دوغ ترش که سالانه مقدار زیادی از آن را به روش خشک نگهداری می کنند برای تهیه آش و همچنین بلغور گندم. در کنار آش هایی که دارد، غذاهای محلی محبوب زیادی هم از جمله کوبیده بروجرد، برگ، دنده کباب، خورش آلبالو و دمپختک لری را می توان نام برد. یکی دیگر از غذاهای خاص و مخصوص مردم خرم آباد، آب گوشت بزباش است که واقعا نمی شود از خوردنش گذشت.

آش لرستان

بهترین غذاهای محلی ایران : استان مازندران

ماهی سفید و قزل آلای مازندران از غذاهای سنتی مازندران است. اگر گیرتان بیاید واقعا خوش شانس هستید، زیرا خوردن این ماهی ها در جنگل های مازندران و همراه با خانواده لذت خاصی دارد. یکی از غذاهای محلی محبوب، خاص و ویژه دارند که هیچ جا به جز مازندران گیرتان نمی آید، این غذای مازنی مرغ ترش است که به دو روش یافت می شود، روش اول غذایی شبیه به فسنجان است، روش دوم یک مرغ شکم پر است که داخل آن را از مخلفاتی از جمله گردوی غوطه ور شده، سبزی و نارنج پر کرده اند. مازندرانی ها عاشق نارنج هستند و از آن در هر چیزی استفاده می کنند که بیشتر با ماست استفاده می کنند. انواع مختلفی از ماست ها را تولید می کنند که اغلب در رستوران ها نمی توانید پیدا کنید و باید خیلی ماهر باشید و زرنگ تا از مردمان محلی آن جا بتوانید این ماست ها را تهیه کنید. همچنین در شعبه های اصلی اکبر جوجه در مسیر مازندران اگر بروید، می توانید یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی مازندران، مرغ بریان با رب انار های محلی که کمتر جایی یافت می شود، را نوش جان کنید و سپس چای را هم بعد از آن میل کنید تا یک حس نشاط و طراوتی بهتان دست دهد.

مازندران

بهترین غذاهای محلی ایران : استان کرمان

مردمان استان کرمان بسیار گوشت خوار هستند و کباب های لذیذ و خوشمزه از غذاهای سنتی آن هاست. چندین رستوران معروف در نزدیکی کرمان است که کباب چنجه، کوبیده و جزقو را با بهترین کیفیت طبخ می کند. همچنین می توانید از فالوده کرمانی هم به عنوان یک میان وعده استفاده نمایید و لذت ببرید. ساندویچی های معروفی دارد که همبرگرهای مخصوص آن را فقط در همان کرمان می توانید پیدا کنید. در آخر هم بد نیست بدانید بزقورمه یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی محبوب کرمان است.

بزقورمه

بهترین غذاهای محلی ایران : استان مرکزی

اراک معروف ترین شهر صنعتی ایران است. البته در کنار فعالیت های صنعتی، فعالیت های دامداری و کشاورز ی هم نیز انجام می دهد. مغازه های بسیاری که در شهر وجود دارند که لبنیات های زیادی که تولید می کنند را به فروش می رسانند، دوغ مشک طبیعی همراه با گاز یکی از پرفروش ترین لبنیات های این استان محسوب می شود. از غذاهای سنتی محبوب شهر آب گوشت بزباش است. این آبگوشت غذایی است که به وفور می توان در رستوران های اراک یافت.

آبگوشت بزباش

بهترین غذاهای محلی ایران : استان هرمزگان

هرمزگان را اغلب با غذاهای دریایی آن می شناسند و تنوع زیدی هم در غذاهای دیده می شود. مردم بندرعباس، علاقه ی زیادی به استفاده از ادویه در غذاهایشان دارند و این موضوع باعث شده است که ادویه های زیاد و مختلفی در این استان تولید شود. شما می توانید ماهی های خلیج فارس را همراه با ادویه های متنوعی که دارد را میکس کنید و یک طعم جدید و به یاد موندنی را تجربه کنید. امروزه اکثر رستوران های خلیج فارس غذاهای محلی محبوب مردمان این استان را به وفور سرو می کنند. انواع ماهی ها را با ادویه های مخصوص سرو می کند و شما می توانید یک طعمی جدید را از خوردن ماهی تجربه کنید. ترکیب فوق الاده آب لیمو با ماهی های جنوب و ادویه های مخصوص اش، طعمی به یاد ماندنی را برایتان به جا خواهد گذاشت.

هرمزگان

بهترین غذاهای محلی ایران : استان اصفهان

در واقع این که می گویند اصفهان نصف جهان است دروغ نیست، تقریبا انقدر جاذبه های گردشگری دارد که واقعا وقت نمی شود که در چند روز تمامی آن ها دیدن کرد. سی و سه پل یکی از جاذبه هایی است که واقعا حیف است که اصفهان بروید و از آن دیدن نکنید. یکی از غذاهای محلی محبوب اصفهان که بسیار معروف و پر طرفدار است، بریونی است که به جرات می توان گفت کسی نیست که این غذا را امتحان نکرده باشد.

اصفهان

بهترین غذاهای محلی ایران : استان کهکیلویه و بویراحمد

استان کهکیلویه و بویراحمد استانی پر از دام و محصولات دامی می باشد که اکثر مردم با فروش همین محصولات زندگی خود را می گذرانند. شهری که مردمانش بسیار مهربان هستند و نیروی زیادی هم دارند به دلیل محصولات دامی که طبیعی هستند.

بهترین غذاهای محلی ایران : استان یزد:

مردم یزد بسیار مهمان نواز و خوش رو هستند، امکان ندارد به خانه هایشان می روید از شیرینی های محلی و دست سازشان از شما پذیرایی نکنند. از خوراک ها و غذاهای سنتی این استان، کیک یزدی، باقلوا، حاجی بادوم و سوهان یزدی بسیار پرطرفدار هستند و بیشتر مسافران از این شیرینی ها برای سوغات استفاده می کنند. قتاب یکی دیگر از این شیرینی هایی است که مردم بسیار از آن استفاده می کنند، فقط باید مقداری جلوی خودمان را بگیریم که زیاد این شیرینی را نخوریم زیرا مصرف زیاد آن برای سلامتی مضر است. همچنین امروزه در اکثر شهرها می توانید شیرینی های یزد را پیدا کنید زیرا به دلیل طرفدارهای زیادی که دارد تقریبا همه جا تولید می شوند.

یزد

بهترین غذاهای محلی ایران : استان همدان

یکی از شگفتی های همدان، غذاهای کبابی است که به کباب روسی معروف است که ترکیبی از کباب چنجه است با گوشت گوسفندی میکس شده است. البته ناگفته نماند شیرینی های متنوع و محلی زیادی هم از جمله کماچ، شیرمال، برساق، سوجوق دارد که می توان صبحانه با چای میل کرد. همدان شهری با مردمی هنرمند که در لالجین، هنرهای سفالگری خود را برای علاقه مندان به نمایش می گذارند.

همدان

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفرنامه خوشمزه: خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران در هر استان

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 3 اردیبهشت 1403

با ما در مقاله خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران همراه شده تا شما را با شماری از مشهورترین غذاهای سنتی ایران آشنا نماییم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :