نوروز در کشورهای سرتاسر جهان | آیین نوروزی قزاقستان و تایلند

خیلی از کشورهای دیگر به جز ایران، نوروز را گرامی می دارند. این کشورها به واسطه فرهنگ غنی و قدیمی خود جشن نوروز را برگزار می کنند. با نزدیک شدن به نوروز بد نیست که با این کشورها آشنا شویم و کمی از آن ها بدانیم. با مجله همگردی همراه باشید تا با این کشورها آشنا شوید. در این مطلب نوروز در قزاقستان و نوروز در تایلند را بازگو می کنیم.

نوروز 98

نوروز در قزاقستان

آب و هوای قزاقستان در نوروز بسیار معتدل و زیباست. مردم این کشور باور دارند که ستاره های آسمان به نقطه ابتدایی خود می رسند و همه جا نو و زمین شاد می شود. اگر شب سال نو باران و برف ببارد، قزاق ها آن را به فال نیک می گیرند و به استقبال سال پر اقبالی می روند. جشن نوروز قزاق ها پر از آداب و رسوم قشنگ و شاد است. به عنوان مثال، شب تحویل سال تا شب قریز دو شمع بالای خانه روشن کرده و خانه تکانی می کنند؛ چون آن ها معتقدند که تمیز بودن خانه در سال نو باعث می شود که افراد خانه دچار بیماری و بدبختی شوند. دختران قزاق با آخرین گوشت باقیمانده از گوشت اسب سوقیم غذای اویقی آشار با آویز می پزند و به فامیل و همسایه می دهند و آینه، شانه و عطر عیدی می گیرند. به این سنت سلت اتکیتر می گویند. جوانان اسب های سرکش را زین می کنند، در گردنشان عروسک و زنگوله می اندازند و شب قریز آن ها را رها می کنند تا مردم را از خواب بیدار کنند. آش گوژو می پزند و با خوردن آن با زمستان خداحافظی می کنند. در نوروز مسابقات قول توزاق برگزار می شود، اگر برنده زن باشد، سال خوشی رقم می خورد و اگر مرد باشد، سالی نامساعد! مشاعره های زیادی برگزار می شود. جشن می گیرند، می زنند و می رقصند.

نوروز در قزاقستان 1
نوروز در قزاقستان 2

نوروز در تایلند

سانگ ران همان جشن نوروز ماست. نوروز در تایلند از 13 آوریل (25 فروردین) شروع شده و جشنواره سه روزه آب برگزار می شود. سانگ ران برای تایلندی ها فرصتی است برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده، ادای احترام به بزرگترها و ریختن آب معطر روی دستان کوچکترها. نوروز در تایلند از منظر مردم، پاکسازی بهاری است. مذهبی های تایلند بر این باورند که باید هر چیزی که کهنه و بی استفاده است، دور انداخته شود تا بدشانسی از صاحبش دور گردد. یکی از معروف ترین و مفرح ترین قسمت های فستیوال سانگ ران، پاشیدن آب به روی یکدیگرست که مردم بر این باورند که با این کار، بدشانسی رو از هم دور می کنند و سعادت و خوشبختی را به هم هدیه می دهند.

نوروز در تایلند 1

نوروز در تایلند 2
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

نوروز در کشورهای مختلف جهان | آیین های نوروزی ترکیه و ترکمنستان

افسانه هادی پور ، دوشنبه 5 فروردین 1398

در این مطلب نوروز در ترکیه و نوروز در ترکمنستان را بازگو می کنیم که خواندنی و زیباست.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :