با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم آشنا شویم

جزیره قشم یکی از جزایر خلیج فارس است که در دهه های اخیر به عنوان یکی از مکانهای توریستی مورد استقبال گردشگران قرار گرفت. اگر به جزیره قشم سفر کردید، خوب است که علاوه بر گشت و گذار در جزیره و تماشای جاذبه های دیدنی آن، سری به رستوران و غذاخوری های محلی بزنید و طعم خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم را بچشید. با ما در مقاله بهترین غذاهای محلی قشم همراه شوید تا شما را با تعدادی از غذاهای سنتی معروف قشم آشنا کنیم.

ماهی برشته

برای درست کردن این مورد از بهترین غذاهای محلی قشم، از ماهی های بزرگی مانند سنگسر و سرخو استفاده می کنند. ابتدا، شکم ماهی را خالی کرده و درون آن را با ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل سبز و ادویه پر می کنند. سپس، ماهی را بر روی ورقه های فلزی که بر روی آتش قرار داده اند، کباب می کنند. معمولا این کار بر روی ذغال انجام می شود، اما میتوان بر روی شعله گاز نیز ماهی را کباب کرد. پس از کباب کردن، ماهی را در یک ظرف دربسته قرار داده و چند قطره آب بر روی آن می ریزند. با انجام این کار، بخار ماهی داغ باعث چسبیدن روغن به زیر پوست ماهی شده و هنگام مصرف پوست ماهی به راحتی از گوشت جدا خواهد شد.

ماهی برشته

کلمبا

کلمبا (Kolomba) یا حلیم ماهی نام غذای دیگریست که در تهیه آن از گوشت ماهی می شود. برای تهیه این مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم ابتدا، گندم پرک شده را به همراه آب می جوشانند تا قوام بیاید و نرم شود. ماهی را با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه می جوشانند تا بتوانند استخوان های ماهی را جدا کنند. سپس، گوشت ماهی را با گشنیز و شوید خرد شده مخلوط کرده و در جونون تفت می دهند و مواد را به گندم نرم شده اضافه می کنند.

کلمبا

زیبون

برای تهیه این وعده ابتدا، سیب زمینی ها را بصورت خلالی درشت شکل داده و با نمک و زردچوبه در روغن سرخ می کنند. در مرحله بعد، ماهی را با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه در روغن سرخ می کنند. سپس، پیاز خرد شده را با گوجه فرنگی رنده شده تفت می دهند. مقدار کمی روغن را در یک قابلمه ریخته، ته قابلمه را با نان محلی توموشی می پوشانند و مواد سرخ شده را در قابلمه می ریزند. سپس، برنج از قبل پخته شده را بر روی مواد می ریزند و بر روی اجاق قرار می دهند تا دم بکشد.

زیبون

موفلک

برای تهیه این مورد از غذاهای سنتی معروف قشم ابتدا، گندم یا جوی پرک شده را در دیگی ریخته و آن را بر روی اجاق قرار می دهند تا برشته و قهوه ای رنگ شود. سپس، آن را مانند برنج در آب خیس می دهند. در ظرفی دیگر ماهی را با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه می جوشانند تا بتوانند استخوان های ماهی را جدا کنند. گوشت ماهی را در پیاز سرخ کرده و دوباره به آبی که ماهی را در آن جوشانده بودند، اضافه می کنند و می گذارند تا به جوش آید. سپس، گندم های خیس شده را به آن اضافه می کنند و می گذارند تا آبش کاملا بخار شود و دم بکشد.

موفلک

هواری

هواری یکی از بهترین غذاهای محلی قشم بوده و با ماهی و برنج تهیه می شود. برای درست کردن این غذا ابتدا، پیاز را کمی تفت داده و گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را به آن اضافه می کنند تا سرخ شوند. سپس، ماهی را نیز به مواد اضافه کرده و فلفل، ادویه و زردچوبه را نیز به آن می افزایند. بعد از سرخ شدن ماهی، مقداری آب به مواد اضافه می شود. بعد از جوش آمدن آب، برنج خیس خورده را به ظرف اضافه کرده و شعله را کم می کنند تا آرام آرام دم بکشد.

هواری

هواری چکو میگ

هواری چکو میگ یا پلوی بچه میگو با لارو خشک شده بچه میگو تهیه می شود. این نوع میگوها در فصل تخم ریزی در جنگل حرا صید شده و در آب دریا جوشانده و خشک می شوند. برای این وعده ابتدا، برنج را خیس کرده و عدس را نیز آب پز می کنند. میگوی خشک شده را خیسانده و پوست آن را جدا می کنند. سپس، به همراه پیاز خرد شده سرخ کرده و مقداری زردچوبه و آب را به آن اضافه می کنند. عدس آبپز شده را به همراه 2 استکان آب داغ به غذا اضافه کرده و پس از جوش آمدن، برنج را نیز به آن اضافه می کنند. سپس، می گذارند تا آبش بخار شده و دم بکشد.

هواری چکو میگ

عنکاس

عنکاس یا ماهی مرکب را پس از تمیز کردن بصورت تکه های مربعی شکل در می آورند. تکه های ماهی را به همراه آب و خرما در ظرفی ریخته و به مدت 20 تا 30 دقیقه می پزند. در ظرفی دیگر پیاز را خرد کرده و تفت می دهند. سپس، ماهی را به آن اضافه کرده و مقداری نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه را نیز به آن اضافه می کنند و اجازه می دهند تا با حرارت کم پخته شود و جا بیفتد.

عنکاس

برنج دیشو

این مورد از خوشمزه ترین غذاهای محلی قشم از برنج و شیره خرما تهیه می شود. برای تهیه ابتدا، مقداری شیره خرما را با آب رقیق کرده و بر روی اجاق قرار می دهند تا به جوش آید. سپس، برنج از قبل خیس داده شده را در شیره خرمای در حال جوش ریخته و می گذارند تا آب آن کاملا بخار شود و دم بکشد. این پلو را به همراه ماهی سرخ شده یا برشته شده سرو می کنند.

برنج دیشو

پودینی کوسه

پودینی کوسه یکی از غذاهای سنتی معروف قشم است که با کوسه ماهی یا سفره ماهی تهیه می شود. برای درست کردن این غذا، گوشت کوسه را پخته و به صورت ریش ریش شده در می آورند. در ظرفی دیگر پیاز را تفت داده و گشنیز و شوید را به آن اضافه می کنند و به همراه مقداری رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی می پزند. سپس، گوشت ریش ریش شده را به آن اضافه کرده و با نمک و ادویه با هم مخلوط می کنند.

پودینی کوسه

نان محلی توموشی

آرد و آب را با هم ترکیب کرده و با دست ورز می دهند تا به صورت خمیری شکل در آید. سپس، ته ماهیتابه را مقداری چرب کرده و خمیر را به صورت دایره ای با قطر کم در آن پهن می کنند. با یک قاشق مقداری مهیاوه یا سوراغ روی خمیر می ریزند و اجازه می دهند تا خمیر بپزد. سپس، آن را از ماهیتابه خارج کرده و به آن روغن زده و سرو می کنند.

نان محلی توموشی
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی قزوین آشنا شویم

ز. نیرومند ، دوشنبه 3 اردیبهشت 1403

با ما در مقاله محبوب ترین غذاهای سنتی قزوین همراه باشید تا شما را با تعدادی از برترین غذاهای سنتی قزوین آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :