شهرستان خوسف | دیار گل های دل انگیز نرگس

شهرستان خوسف در 36 کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است. این شهر در 38َ و 53̊ طول شرقی و 46َ و 32̊ عرض شمالی و ارتفاع 1290 متری از سطح دریا قرار دارد. شهرستان خوسف از شمال به شهرستان سرایان و بیرجند، از جنوب به نهبندان و استان کرمان، از غرب به طبس و سرایان و از شرق به سربیشه و نهبندان متصل است. خوسف دارای اقلیم مناطق بیابانی با ویژگی های خاص آن است اما جاذبه های گردشگری خوسف کم نیست. طبق اسناد تاریخی از جمله سنگ نگاره کال جنگال، خوسف از سابقه تاریخی بالایی برخوردار است و تاریخ آن به دوره اشکانی بر می گردد. خوسف زادگان هنرمندان، خردمندان و شعرایی به نام همچون ابن حسام خوسفی از شاعران برجسته قرن نهم هجری است. از وی کتاب هایی چون دیوان ابن حسام خوسفی در مدح ائمه اطهار و خاوران نامه با موضوع دلاوری های حضرت علی (ع) و دلائل النبوی در دلالت حضرت رسول اکرم (ص) به جای مانده است. آرامگاه این شاعر شهیر و بزرگ در شهر خوسف می باشد. پس با ما در مجله همگردی همراه باشید برای سفر به مکان های دیدنی خوسف...

شهرستان خوسف

بافت های تاریخی شهرستان خوسف

شهرستان خوسف دارای بافت های تاریخی ارزشمندی از جمله روستای گل، روستای ماژان، روستای خور و هم چنین بافت تاریخی شهر خوسف می باشد. بافت تاریخی شهر خوسف با مساحتی تقریبی 20 هکتار، یکی از ارزشمندترین بافت های تاریخی استان است که در دوره صد ساله حیات خود، کمتر دستخوش تغییر قرار گرفته است. در این بافت آثار متعددی چون مساجد تاریخی، مدرسه ها، قلعه، آب انبارها و منازل قدیمی وجود دارد.
روستاهای هدف گردشگری خور با بادگیرها، خانه های گلی با پوشش گنبدی در دل بافت آن، مانند نگینی در منطقه می درخشد. تراکم بالای خانه ها و معابر و کوچه های پر پیچ و خم از شاخصه های عمده این روستا می باشد.
روستای زیبای آرک در منطقه کوستانی بابناهای تاریخی، آسیاب ها، مزارع و باغ های سرسبز با آب و هوایی بسیار مطبوع، مکانی بسیار زیبا و فرح بخش برای گذراندن یک روز می باشد.
جاذبه های گردشگری خوسف کم نیست. این شهر دارای پتانسیل های بسیاری در حوزه های مختلف گردشگری و صنایع دستی می باشد. مجتمع گردشگری و آب درمانی آبگر لوت، روستاهای زیبای عیلکی و تقاب و نیزار و کویر خور از جمله مکان های دیدنی خوسف می باشد.

بافت شهرستان خوسف

مزارع گل نرگس

مزارع گل نرگس یکی دیگر از جاذبه های گردشگری خوسف محسوب می شود که در فصل زمستان رویش گل های آن آغاز می شود که دارای عطر و بویی مطبوع و منحصر به فرد می باشد. بسیاری از گردشگران برای دیدن این جاذبه طبیعی که در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است، به خوسف سفر می کنند.

مزارع گل نرگس شهرستان خوسف

اماکن مذهبی

اماکن مذهبی نظیر مزار شاه سلیمان علی و مزار سلطان ابوالقاسم نصرآباد نیز در زمره گردشگری مذهبی این شهرستان به شمار می آیند.
دق اکبر آباد با جاذبه های بسیار زیبای کویری اش که فاصله ای کم با مرکز شهرستان و مرکز استان دارد، می تواند محیطی دنج و آرام بخش باشد. این کویر در کنار خانه های بومگردی که فرهنگ و سنت مردم خونگرم استان را معرفی می کنند، می تواند برای گردشگران و دوست داران طبیعت، خاطره به یاد ماندنی رقم بزند.
مراسم بیل زنی مردم خوسف، مراسم جشن گندم روستای آرک، مراسم پخت آش بزباش و مراسم جشن بازی های بومی محلی ماژان از جمله آداب و رسوم دیرین این کهن بوم است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

اماکن مذهبی خوسف

صنایع دستی خوسف

حوله بافی، سفال گری، گلیم بافی، جاجیم بافی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله مهم ترین صنایع دستی شهرستان خوسف می باشد.

صنایع دستی خوسف

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مراتع گل نرگس شهرستان کازرون ثبت ملی شد

گلاره یوسف پور ، دوشنبه 25 بهمن 1400

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مراتع گل نرگس شهرستان کازرون ثبت ملی شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :