مکان های ناشناخته برلین | برلین تاریخ ساز و شگفت انگیز

سیاران فحی می گوید: تاریخ آلمان (آلمان در همسایگی ایتالیا، جمهوری چک، کرواسی، اسلوونی، اتریش است.) کاملاً منحصر به فرد است. من فکر نمی کنم که هیچ کشور دیگری در اروپا با این سطح خرابی و جنگ تا به امروز در دیگر کشورهای اروپایی بتوانید پیدا کنید .فحی ایرلندی، عکاس مجموعه برلین( از مکان های فراموش شده برلین )رها شده است، وبسایتی محبوب است که به دلیل محبوبیتش، کتاب کوتاهش را نیز با همین نام به چاپ رسانده است. فحی بسیار علاقه مند به کاوش در ساختمان های قدیمی پایتخت آلمان است و به دنبال یافتن خاطراتی است که در پشت دیوارهای فروریخته مکان های ناشناخته برلین، وجود دارد.

مجموعه برلین رها شده

تبدیل شدن به مسافر زمان

فحی به سی ان ان درباره مسافرت هایش می گوید:" من همیشه عکاسی کرده ام. چون به عنوان روزنامه نگار کار می کنم. حدس می زنم که این کنجکاوی ذاتی است. اما به صورت حرفه دوره شروع کار من از سال 2009 میلادی آغاز شد. زمانی که متوجه شدم موزه Spreepark مورد بی توجهی زیادی قرار گرفته است. موزهای که فاصله زیادی با شهر ندارند و درست در مرکز آن قرار گرفته است". Spreepark مکانی پررفت و آمد و همواره مورد توجه بوده است. اولین بار به عنوان نمایشگاهی سرگرم کننده در شرق برلین در سال 1969 میلادی به افتخار تولد 20 سالگی جمهوری دموکراتیک آلمان یا همان GDR با عنوان رسمی آلمان شرقی افتتاح شد. درنهایت در سال 2002 میلادی بسته شد و امروز یکی از مکان های فراموش شده به حساب می آید. بزرگترین کابوس بود، زمانی که مجسمه های دایناسورهای این پارک از بین رفتند و روی زمین افتادند و یا چرخ و فلکی با همه عظمتش شکست و به این منظره تأسف بار پارک اضافه شد. تمامی جذابیت های این پارک، همزمان با بسته شدنش فراموش شدند. فحی اضافه می کند:"دوست دختر من در آن زمان، در آلمان شرقی زندگی می کرد و به من گفته بود که این نمایشگاه را زمانی که بچه بوده، دیده است. بعد از آن و با بسته شدنش دیگر هیچکس مجاز به رفتن به این مکان نبوده و کسی هم جرأت این کار را نداشته است." فحی بسیار هیجان زده شده بود و نمی توانست هیجان دانستن اینکه چه چیز پشت درهای بسته Spreepark است را کنترل کند. او گفت:" مدتی با خودم کلنجار رفتم ولی درنهایت جرأت پیدا کردم و عزمم را جزم کردم که به آنجا بروم. من به تنهایی رفتم. نمی توانستم اجازه دهم هرکسی با من بیاید. این تجربه بسیار سحرآمیز و جذاب بود. بقدری که وقتی به خانه برگشتم، مجبور بودم درباره آن بنویسم"بعد از Spreepark، فحی به کاوش مکان های فراموش شده دیگر در شهرهای بزرگ آلمان پرداخت. او می گوید:" همه این دستاوردها، اتفاقی است. یافتن هر مکانی منجر به رسیدن به مکانی دیگر می شود. من فقط درحال جستجو هستم و از این کار دست نمی کشم. زمانی که من تصمیم گرفتم همه آنچه که بدست آوردم را در سایت متروکه قرار دهم، این واژه با بازدید از سایت بطور کلی برداشته شد."

برلین دیدنی و تاثیر گذار

گذشته

عکسهای فحی از برلین بسیار فریبنده و جذاب است. او با استفاده از لنز دوربینش توانسته هر آنچه که در برلین است را شکار می کند، و به راهروهای کناری یک ستاد نظامی و یا به گوشه خورده شده از یک مجله مربوط به سال 1920 میلادی زندگی ببخشد. اما آنچه که باعث موفقیت فحی شده است، تعهد او به ثبت داستان های پشت هر عکس است. او می گوید:" می توان با گرفتن یک عکس، به راحتی این عکس را بر روی سایت آپلود کرد و مستقیم به سمت یک مکان دیگر و ثبت عکسی دیگر رفت ولی برای من مهمترین قضیه داستان هایی است که هرکس روایت می کند."بسیاری از مکان هایی که فحی از آنها بازدید می کند درحدود 30 سال است که فراموش شده اند. فحی اعتقاد دارد که اکثر این مکان ها چیزی در حدود 90 درصد از زمان سقوط دیوار برلین فراموش شده اند. این بدان معناست که برای گرفتن بیشتر اطلاعات، می توان به صورت آنلاین و یا از بایگانی روزنامه ها استفاده کرد. او میگوید:" اطلاعات بسیار زیادی در مقالات روزنامه ها می توانید بیاید.

برلین فراموش شده

اکتشافات شهری

بازدید از فضاهای فراموش شده به فحی این اجازه را می دهد که پازل های تاریخ گذشته را درکنار هم قرار دهد. اما در این میان بازدید از مکان های فراموش شده برلین آسان به نظر نمی رسد. حتی ممکن است خطرناک بوده و به نوعی جرم محسوب شود. بنابراین با وجود این خطر زیبا انجام این کار به توریست ها پیشنهاد نمی شود. فحی در وبسایت خود درمورد چگونگی دور زدن محافظان راهنما توضیحاتی را بیان می کند. اما او به این نکته نیز اشاره می کند که دسترسی به هر منطقه در طول زمان، تغییر می کند و از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. او می گوید:" شرایط هر مکان متفاوت است. مثلاً اگر یک پناهگاه قدیمی یا چنین مکانی باشد برای وارد شدن به آن دور مکان های فراموش شده برلین را با دقت چک می کنم و به دنبال یافتن پنجرهای شکسته یا پنجره و دری باز و یا هر راهی که بتوان به درون ساختمان رفت، می گردم" فحی همچنین اضافه می کند که زمان هایی نیز بوده که برای ثبت عکس ها، در آن مکان گیر افتاده و یا حتی گم شده است."به یاد می آورم زمانی را که به یکی از این ساختمان ها به سختی وارد شدم. مانند همیشه دور ساختمان را بررسی کردم و در بالای شکاف در، پنجرهای نیمه باز را یافتم. از نرده ها بالا رفتم و توانستم خودم را به بالای در برسانم. سعی کردم از این پنجره نیمه باز رد بشوم ولی واقعاً راه تنگی بود. به سختی از پنجره گذشتم و داخل ساختمان پرت شدم. ولی بعد از آن بزرگترین نگرانی من این بود که چطور از ساختمان خارج شوم؟"

برلین دیدنی

دهه انقلاب

در نوشته های فحی، وی می گوید که دستکم 90 ساختمان فراموش شده در برلین وجود دارد که او می داند که هنوز آن ها را ندیده است. اما چرا تعدادشان انقدر زیاد است؟ فحی می گوید:" آلمان به مکان های فراموش شده برلین، بسیار بی توجه است. او با ساختمان هایش همچون بسته چیپس برخورد می کند. در زمانی که چیپسی هست و یا ساختمانی وجود دارد، به آن توجه می شود ولی بعد از تموم شدن، پاکتش دور انداخته و برای همیشه فراموش میشود." آلمان دارای تاریخی سیاسی است که با تغییراتی اساسی شناخته می شود. در طول قرن بیستم، ساختمان ها به صورت یکپارچه ساخته می شدند و بعد از مدت زمانی، فراموش. درواقع این چرخه دائماً با سر کار آمدن هر حکومتی ادامه داشت. پس از سقوط دیوار برلین، بسیاری از کسب و کارهای قدیمی از بین رفتند و به دنبال آن خیلی از ساختمان ها نیز خالی از سکنه شد. فحی گفت:" بسیاری از کسب و کارها، مجدداً احیا شدند. اما آلمان هنوز به این قضیه توجه نکرده است و هنوز هم ساختمان های زیادی فراموش شده اند"با این حال زمان تغییر می کند."برلین همواره به شهری بدون پول شهرت داشته است. حال که همه این ساختمان ها خراب شده است، پول بسیار بیشتر است و سرمایه گذاری بیشتری انجام می شود. این شکاف های ایجاد شده در تاریخ آلمان به آرامی پر می شوند. بدین معنا که مکان های ناشناخته برلین دوباره بازسازی می شوند" حتی Spreepark ممکن است جایی برای زندگی باشد.

دهه انقلاب شده

تاریخ تروماتیک

درحالی که بسیاری از آثار آلمان شرقی سابق در برلین پراکنده و حتی از بین رفته اند، بسیاری از ساختمان های آن زمان هنوز هم سرپا هستند."این شهر در زمان جنگ بسیار مسطح بود. بدین معنا که تقریباً چیزی از آن باقی نمانده بود."سرنوشت مکان های ناشناخته برلین مربوط به دوره آلمان نازی که در برلین باقی مانده است، متفاوت است. بعضی از مخالفان آلمان نازی، این ساختمان ها را خود خراب می کنند تا شرایط برای ساخت ساختمان های جدید مهیا شود. این درحالی است که برخی می گویند مکان های ناشناخته برلین برای نسل بعدی، باید حفظ شوند. فحی می گوید:" من شخصاً عقیده دارم که ساختمان های مربوط به دوران نازی باید بعنوان ذخایر تاریخی باقی بماند. چرا که آلمان با از بین بردن این ساختمان ها، تنها می تواند وانمود کند که اتفاقی نیافتاده است. این درحالی است که تاریخ را نمی توان حذف کرد" . بسیاری از ساختمان های این دوره از بین رفته اند، از جمله سالن کنسول سابق آلمان،Heilstatten Hoshenlychen، که فحی آن را در شهری در شمال برلین بازدید کرد. شکنجه های وحشتناکی در این اردوگاه کار دائمی انجام می شد. در اولین بازدید خود از مکان های ناشناخته برلین، فحی چیز زیادی از داستانش نمی دانست. او می گوید:" هیچ پلاک یا نشان های وجود ندارد. هیچ چیزی در بیرون از ساختمان وجود ندارد که بتواند اتفاق های وحشتناک درون این ساختمان را توضیح دهد"."من تا زمانی که راجع به این عکس ها ننوشته بودم، چیزی درباره آن ها نمی دانستم. بعد از کاوش درباره داستان های پشت هر عکس، به این نتیجه رسیدم که این موضوعات باید گفته شده و بخوبی حفظ شوند"

تاریخ تروماتیک

گسترش افق فکری

اکتشافات شهری برلین توسط فحلی، موضوع کتاب جدیدی است که به تازگی توسط ناشران برلین منشر شده است. فحلی می گوید:" در ابتدا کمی نگران بودم. چراکه هربار که به مکانی می روید و عکس می گیرید، ممکن است این عکس ها شواهدی از جنایات رخ داده باشند که با ثبت شدن مالکیت شخصی آن از بین می رود".اما زمانی که ناشران موافقت کردند که از هرگونه حقوق قانونی این عکس ها، مراقبت کنند فحی در رأس آنها بود. او بسیار خوشحال است که این کتاب برای اولین بار توسط سخنرانان آلمانی مورد توجه واقع شد و باعث محبوبیت بیشتر وی گردید. بنظر می رسد، تفکر فحی پا را از آلمان فراتر گذاشته و در شهرهای دور از آلمان نیز شناخته شده است. او گفت:" هنوز مناطق بسیار زیادی در همینجا هست که نیاز به توجه دارد. به نظر من هنوز برای خارج شدن از برلین و رفتن به کشورهای دیگر زود است. به همین خاطر قصد دارم بر روی مکان های باقیمانده در برلین و اطراف آن تمرکز کنم. چرا که هنوز هم مناطقی هست که درباره آن ننوشته ام."

گسترش افق فکری

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی مکان های شگفت انگیز ماقبل تاریخ

ثنا احمدی ، چهارشنبه 6 تیر 1397

در سراسر جهان، مکان های شگفت انگیزی از ما قبل تاریخ به یادگار مانده است که شناخت و بازدید از آن ها خالی از لطف نمی باشد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :