سفری تکرار نشدنی به جاذبه های گردشگری دیواندره!!

شهر دیواندره مرکز شهرستان دیواندره در فاصله 92 کیلومتری شمال سنندج و در مسیر جاده سنندج به سقز قرار گرفته است و گسترش آن به صورت طولی و در امتداد جاده است. قسمت وسیعی از این شهرستان را دشت مرتفع اوباتو فرا گرفته، ارتفاع این دشت از سطح دریا 2200 متر است. جاذبه های گردشگری دیواندره از زیباترین های استان کردستان هستند. پس با در مجله همگردی همراه باشید برای بازدید از اماکن دیدنی دیواندره.

شهرستان دیداندره

غار باستانی کرفتو

این غار در 71 کیلومتری شمال شهرستان دیواندره قرار گرفته است. غار کرفتو جزو زیباترین و با اهمیت ترین غارهای طبیعی و دست ساز ایران محسوب می شود که در ادوار مختلف مورد استفاده و سکونت انسان بوده و طی این دوره ها جهت سکونت تغییر حالت داده و فضاهای به صورت معماری و صخره ای در 4 طبقه و در دل کوه حفر شده است، به دلیل وجود کتیبه ای یونانی بر سر درب یکی از اتاق های طبقه سوم از آن به عنوان معبد هراکلس (هرکول) نام می برند. ستون فقرات غار 750 متر طول دارد و درون غار فضاها و راهروها و دالان های متعددی را به وجود آورده اند که در میان غارهای دستکن انسان از معماری کاملی برخوردار است. این غار از مهم ترین جاذبه های گردشگری دیواندره و مهم ترین جاذبه ی تاریخی قابل بازدید استان کردستان می باشد که موقعیت کم نظیر آن در مجاورت سایر سایت های تاریخی مانند قلعه باستانی زیویه و مجموعه تاریخی تخت سلیمان موجب شده است که این اثر از اماکن دیدنی دیواندره و مورد توجه و بازدید گردشگران قرار گیرد. در این مجموعه تسهیلاتی مانند پارکینگ، سکوهای استراحت، سرویس بهداشتی، پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و سایت اطلاع رسانی گردشگران وجود دارد.

غار باستانی کرفتو

کوهستان چل چمه

این کوه ازجاذبه های گردشگری دیواندره در فاصله 64 کیلومتری غرب این شهرستان قرار گرفته است. روستای بست محل تجمع کوهنوردان در دامنه این کوه قرار گرفته است. قله ی بلند این کوه شاه نشین نام داشت و ارتفاع آن 3173 متر می باشد. در مسیر صعود به این کوهستان چندین آبشار زیبا به همراه چشمه های بی شمار و رودخانه های کوچک وجود دارد که مناظر بسیار بدیعی را به وجود آورده و از اماکن دیدنی دیواندره محسوب می شوند. رودخانه ی قزل اوزن از این کوه سرچشمه می گیرد. این کوهستان محل رشد گیهان دارویی و غذایی و قارچ های خوراکی می باشد و هر ساله تعداد زیادی از گروه های کوهنوردی به این کوه صعود می نمایند.

کوهستان چل چمه

منطقه ی شکار ممنوع زرینه اوباتو

این منطقه به مساحت 24000 هکتار در 16 کیلومتری شمال شهرستان دیواندره زیستگاه مناسبی جهت گونه پرنده ی حمایت شده و رو به انقراض میش مرغ می باشد.

منطقه ی شکار ممنوع زرینه اوباتو

شهر زرینه

شهر تازه تاسیس زرینهکه به نگین برفی ایران مشهور شده است در 120 کیلومتری شمال سنندج با ارتفاع 2143 متر از سطح دریا به عنوان مرتفع ترین شهر ایران نام گذاری شده است، از ویژگی های این شهر وجود آب معدنی شفابخش در 1 کیلومتری شمال غربی شهر که دارای خواص درمانی می باشد.

شهر زرینه

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفری تکرار نشدنی به جاذبه های گردشگری بافق

هانیه گل محمدی ، چهارشنبه 29 فروردین 1397

نخلستان های پهناور و زیبا و صنایع دستی ساخته شده از بخش های مختلف درخت نخل، هم چون قالی، پادری، حصیر، بادبزن، کلاه، انواع گل و ظروف ساخته شده ...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :