روستای لزور تهران؛ زیبایی بکر در جوار پایتخت

روستای لزور تهران که جمعیتی در حدود 2 هزار نفر دارد، یکی از روستاهای فیروزکوه بشمار می رود. این روستا دارای مناظری زیبا و طبیعتی بکر بوده و آب و هوای ملایمش در تابستان سبب گشته است تا افراد زیادی در فصل گرما به این منطقه سفر کنند و حتی مدتی هم اقامت داشته باشند. به همین دلیل، در ماههای گرم سال میزان جمعیت این روستا رو به افزایش می نهد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا شما را با تاریخچه روستای لزور و همچنین آدرس روستای لزور آشنا کنیم.

روستای لزور تهران

دسترسی به روستا

براساس تاریخچه روستای لزور باید بدانید که امروزه جمعیت مقیم روستا در حدود 900 نفر هست. این را از زبان مردم محلی می توان شنید و علتش این است که بیکاری سبب شده تا بیشتر مردم این روستا مثل دیگر مردم روستاهای کشور، به شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

براساس مطلب آدرس روستای لزور باید بدانید که ابتدا باید از جاده هراز به فیروزکوه رانندگی کنید. بعد از پمپ بنزین و در ده کیلومتری شهرستان فیروزکوه، یک سه راهی وجود دارد که معروف به سه راهی لاسم هست و به ارجمند و بخش شمال می رود. کافی است در جاده ارجمند قرار بگیرید و با رانندگی در این مسیر و طی 27 کیلومتر به ارجمند برسید. پس از آن و بعد از طی مسیری در حدود 13 کیلومتر به لزور خواهید رسید.

لزور کجاست؟

مشخصات کلی

روستای لزور تهران نسبت به سطح دریا در ارتفاع 2000 تا 4000 متری قرار گرفته است. بافت خانه های روستایی لزور مانند خانه های روستاهای شمال می ماند، چون سقف خانه هایش شیروانی و مردمانش به گویش شیرین مازندرانی حرف می زنند. در آدرس روستای لزور از دود و دم تهران خبری نیست.

اقتصاد مردم روستا

اقتصاد مردم روستا بر کشت گندم، سیب زمینی، جو، شبدر، اسپرس و محصولات علوفه ای استوار بوده و شغل اصلی مردم روستای لزور تهران دامداری و کشاورزی هست. این روستا دارای دو چشمه به نامهای کهریز و معجز بوده و رودخانه فرح رود نیز باغات و زمینهای کشاورزی مردم روستا را سیراب می کند. همچنین، انواع میوه ها مثل آلبالو، سیب درختی، گیلاس و گلابی در باغهای روستای لزور تهران پرورش داده می شوند.

اقتصاد مردم روستا

جاذبه های روستا

این روستا دارای جاذبه های بسیاری بوده و در هر فصلی از سال پذیرای گردشگران زیادی هست. روستای لزور تهران به دارالمومنین معروف بوده و سرسبزی و طراوتش بی نظیر و بی پایان است. تا آخر تابستان در این روستا شما هر جا را نگاه کنید، مراتع و دشتهای سرسبز و رودخانه های پر آب را خواهید دید که مطمنا روح شما را نوازش خواهند کرد. نکته جالبی که در مورد روستای لزور تهران وجود دارد، این است که اکثر مردم روستا فامیلیشان شجاع، اسفندیار و موسوی هست.

این روستا دارای محله های قدیمی مانند کلاِّ چین، اوپه، کشک ریز و شجاع خیل بوده و با روستاهای بزرنه و نشل هم مرز است. براساس تاریخچه روستای لزور باید بدانید که در زمانهای گذشته این روستا تهران را به شمال کشور وصل می کرد. در واقع، یکی از راههای ارتباطی در زمان گذشته بوده که مردم از طریق چهار پا یا با پای پیاده از آن گذر می کردند ولی، امروزه محل گذر کوهنوردان و گردشگران هست.

جاذبه های روستای لزور

امامزاده خوش نام

برای اینکه به امامزاده خوش نام بروید، دو مسیر وجود دارد که یکی از جاده لاسک می گذرد و دیگری از جنب مسجد امام موسی جعفر علیه السلام. در امامزاده خوش نام چشمه گوارایی وجود دارد که می توانید از آب آن نوش جان نمایید. اهالی منطقه معتقد هستند که این مکان به یکی از زنان خاندان ائمه اطهار (ع) منسوب هست. بنای ساختمان این امامزاده ترکیبی از سنگهای طبیعی کوه و قسمتهای ساخته شده توسط اهالی است. داخل بقعه دو عدد سنگ بزرگ قرار دارند و دیوارهای اطرافش با تیرهای چوبی درست شده اند.

در اطراف این بقعه درختان زیادی وجود دارند که سبب شده تا منظره ای زیبا بوجود آید. قدمت ساختمان این بقعه به قرون دهم یا یازدهم هجری بر می گردد. در شمال امامزاده خوشنام، قلعه قل دوش قرار گرفته که دیدن آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

امامزاده خوش نام
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

روستای وردیج | طبیعت بکر و زیبا در نزدیکی تهران

کیانا صدیقی ، دوشنبه 13 شهریور 1396

برای خلاصی از آلودگی و شلوغی تهران در آخر هفته ها، مکان هایی در نزدیکی این شهر وجود دارد. از جمله این مکان ها روستاهای وردیج و واریش در سمت غربی تهران می باشد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :