شهرستان بیجار | سفر به یکی از بلندترین بام های ایران

شهرستان بیجار مرکز منطقه ی گروس در شمال شرقی استان و در مجاورت زنجان قرار گرفته است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1870 متر است و جزو مرتفع ترین شهرهای ایران می باشد. این شهرستان دارای آب و هوای کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل است. هم چنین رودخانه قزل اوزن که شاخه اصلی سفیدرود محسوب می گردد در داخل این شهرستان جریان دارد. دیدنی های شهرستان بیجار کم نیست، پس با ما در مجله همگردی همراه باشید برای بازدید از جاذبه های گردشگری بیجار...

شهرستان بیجار

مجموعه بازار و تیمچه ی حاج شهباز و امیر تومان

بازار بیجار در مرکز این شهر واقع شده و از بقایای بافت قدیمی شهر و دیدنی های شهرستان بیجار محسوب می گردد. این بازار شامل یک راسته شمالی، جنوبی، تیمچه ای به نام حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان است. اهمیت این بازار را از لحاظ بافت قدیمی آن، محل خرید صنایع دستی، سوغات محلی که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

تیمچه ی حاج شهباز و امیر تومان

قلعه باستانی قم چقای

این دژ باستانی از زیباترینجاذبه های گردشگری بیجار در 45 کیلومتری شمال این شهرستان و در 12 کیلومتری روستای قم چقای روی کوه بلندی قرار گرفته است. موقعیت طبیعی آن باعث شده که این قلعه از اهمیت و عظمت خاصی برخوردار باشد، زیرا که از یک سو به دره ای عمیق و از سویی دیگر به پرتگاهی بسیار هولناک مشرف می باشد که رودخانه ای در خط القعر آن جاری است، در سمت شمالی آن که از ارتفاع کمتری برخوردار است، بقایای دیواری عریض و محکم از سنگ لاشه با ملات و برج های نیم استوانه ای قرار دارد. سایر آثار آن مانند تونل با پله و راهروی آب انبار حکایت از اهمیت این قلعه مهم در دوره های مختلف دارد. با توجه به بقایای حصار و دیوارهای قلعه، احتمالا مربوط به دوره ساسانی باشد، عظمت و اهمیت قلعه در کنار دره عمیق و فرم خاص صخره ای آن و رودخانه ای که در قعر دره جاری می باشد، هر بازدیدکننده ای را متحیر و اعجاب همگان را در نوع معماری با شکوه آن بر می انگیزد.

قلعه باستانی قم چقای

منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار

این منطقه مهم ترین زیستگاه طبیعی استان و از دیدنی های شهرستان بیجار است که با وسعتی معادل 23000 هکتار در شمال شرقی استان کردستان قرار گرفته است. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تاثیر جریان های رطوبتی، از ریزش های جوی نسبتا کافی برخوردار بوده و تعداد زیادی چشمه دائمی و فصلی در آن دیده می شود و از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده های مختلف پستانداران و پرندگان، خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد که از آن جمله می توان به قوچ و میش ارمنی، آهو، خرس قهوه ای، گراز، گربه ی وحشی، خرگوش انواع پرندگان مانند حواصیل خاکستری، کبک، چکاوک و جانداران آبی مانند سگ آبی، عروس ماهی و سیاه ماهی اشاره نمود.

منطقه حفاظت شده شهرستان بیجار

صنایع دستی و سوغات و شیرینی

صنایع دستی عمده بیجار قالی، قالیچه و گلیم می باشد. تعداد زیادی از قالی های قدیمی کردستان که هم اینک در موزه های بزرگ فرش در داخل و خارج کشور نگهداری می گردند، از قالی های بافت بیجار هستند. گلیم بیجار با توجه به ترکیب نقش و رنگ، حجم کم و قیمت مناسب آن به عنوان بهترین و ماندگارترین سوغات برای گردشگران سفارش می گردد. هم چنین شیرینی بیجار شامل نان شیرمال و حلوای سوهانی از دیگر سوغات این شهر محسوب می شوند.
مهم ترین ارتفاعات شهرستان بیجار که از لحاظ طبیعت گردی و کوه پیمایی اهمیت دارند عبارتند از: کوه های شمال بیجار با ارتفاع بیش از 3000 متر شامل قله های شاه نشین، امام زاده ایوب انصاری و زرنیخ، کوه های مرکزی شامل سرقیصه، نقاره کوب، پنجه علی، تماشا، حمزه عرب و چنگ الماس و کوه های جنوبی که قله ی زیره مهم ترین آن ها است.

صنایع دستی و سوغات و شیرینی

سایر جاذبه های گردشگری بیجار

- مجموعه پل، قلعه و روستای تاریخی صلوات آباد (15 کیلومتری جاده ی بیجار به تکاب)
- روستا و مسجد تاریخی خسروآباد در مسیر جاده بیجار به قروه.
- امام زاده عقیل نزدیک شهر حسن آباد یاسوکند مربوط به دوره ایلخانی.
- امام زاده حمزه عرب در فاصله 7 کیلومتری شرق بیجار و در مسیر جتده همدان بر فراز کوهی مرتفع به همین نام.
- برج اشقون بابا در 60 کیلومتری شمال غرب بیجار و در فاصله 2 کیلومتری غرب روستای علیشاه.
- برج اوچ گنبدخان در فاصله 75 کیلومتری شمال غرب شهر بیجار در روستایی به همین نام قرار گرفته و مربوط به دوره صفویه می باشد.
- برج ینگی ارخ در روستایی به همین نام در 63 کیلومتری شمال شهر بیجار و احتمالا مربوط به دوره صفویه می باشد.
- پل قجور، این پل بر روی رودخانه قزل اوزن نزدیک روستای قجور و در مسیر جاده کاروان رو زنجان بیجار واقع شده است. این پل مرتفع ترین پل استان به شمار می رود.
- بقعه پیرخضر که در روستای پیرخضر در 2 کیلومتری بیجار قعه ای به همین نام وجود دارد که مدفن یکی از عرفای منطقه است و قدمت آن مربوط به دوره صفویه می باشد.
- مقبره شیخ فاضل گروسی که در شهر بیجار قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری بیجار

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر نوروزی به کویر مرنجاب؛ یکی از بهترین کویرهای ایران

بهار یعقوبی ، پنج شنبه 2 فروردین 1403

با ما در راهنمای سفر نوروزی به کویر مرنجاب همراه باشید تا شما را با دیدنی های کویر مرنجاب آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 13 بهمن 1396

    دست کم بیست شهر دیگه تو ایران هست که از بیجار مرتفع تر هست اون وقت شما تیتر زدین سفر به بلندترین شهر ایران؟؟!!! کمی مطالعه لطفا